Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kostra horní končetiny
Advertisements

Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
POHYBOVÝ SYSTÉM – Kostra horní končetiny I
POHYBOVÝ SYSTÉM – Kostra horní končetiny II
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Lidská kostra – 1. část Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Lidská kostra – 2. část Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
KOSTRA KONČETIN Je tvořena kostrou horní a dolní končetiny. K páteři jsou připevněny pletencem horní a pletencem dolní končetiny. Kostra nohy a kostra.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
KOSTRA 5. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_623_KOSTRA – TRUP, KONČETINY Téma: TYPY KOSTÍ.
Pohybový systém – kostra hrudníku
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Biologie a somatologie člověka Testy -kosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
= základem jsou svaly = máme jich v těle asi 600
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základy vybraných kapitol z anatomie a fyziologie zátěže
Číslo v digitálním archivu školy
KOSTRA HORNÍ KONČETINY
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
VY_32_INOVACE_04-06 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka Téma: Soustava opěrná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Tvar a pohyb těla Lebka a kosti.
Popis svalových skupin
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Marek Smutný Název materiálu: Kostra – lopatka a klíční kost Označení materiálu: VY_32_INOVACE_SOMOR.MU1.1006 Datum vytvoření: 13. 10. 2013 Vzdělávací oblast: Morfologie pohybového systému Ročník: První – rekondiční a sportovní masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Základní anatomický popis lopatky a klíční kosti.

Metodické pokyny Materiál slouží k výuce nové látky a zopakování učiva na konci hodiny. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje 1) Obr.1,4.: Http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2013-10-13]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Clavicula_sup.jpg 2) Obr.2, 3, 5.: Http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2013-10-13]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Scapula_ant.jpg 3) Obr.6.: Http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2013-10-13]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scapula_post.jpg

4) IVAN DYLEVSKÝ. Základy anatomie pro maséry. Praha: Triton, 2003 4) IVAN DYLEVSKÝ. Základy anatomie pro maséry. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7245-275-3.

Kostra – lopatka a klíční kost

Lopatka - scapula Je plochá kost, trojúhelníkovitého tvaru, má tedy dvě plochy, tři okraje a tři úhly. S klíční kostí vytváří pletenec horní končetiny. Společně s pažní kostí a klíční kostí tvoří ramenní kloub. Plochy jsou přední a zadní. Přední plocha je přivrácena k hrudníku a naléhá na 2-7 žebro. Zadní plocha vystupuje z ní hřeben lopatky = spina scapulae.

Lopatka – přední a zadní strana Obr.1. Obr.2.

Spina scapule dělí lopatku na: menší horní část - jáma nadhřebenová - fossa supraspinata větší, ale mělčí část - jáma podhřebenová - fossa infraspinata. obě jámy vyplňují stejnojmenné svaly Hřeben lopatky se laterálně zvyšuje a vybíhá dopředu v tzv. nadpažek - acromion. Na acromionu je kloubní ploška pro spojení s klíční kostí.

Spina scapulae i acromion je na člověku dobře hmatný a viditelný. Obr.3.

Vnitřní - mediální - vertebrální okraj lopatky je rovnoběžný s páteří. Zevní - laterální - axilární okraj lopatky je obrácen do podpažní jamky.

Horní okraj lopatky vybíhá zevně v silný hákovitý výběžek - processus caracoideus Přesahuje asi o 2 cm kloubní jamku, je místem začátku mohutných vazů a svalů ramenního kloubu (brání, aby hlavice nevyskočila dopředu).

Lopatka – scapula – přední plocha Hákovitý výběžek Processus coracoideus Jamka ramenního kloubu Mediální okraj lopatky Dolní úhel lopatky Axilární okraj lopatky Obr. 4.

Lopatka – scapula – zadní plocha Spina scapulae Acromion Mediální okraj lopatky Fossa infraspinata Dolní úhel lopatky Axilární okraj lopatky Obr. 5.

Klíční kost - clavicula Esovitě prohnutá kost, dlouhého typu, uložená napříč nad prvním žebrem. Na vnitřní - mediální straně je klíční kost ztluštělá a prohnutá dopředu. Mediální konec je kloubně spojený s manubriem sterni.

Na zevní straně je oploštělá a prohnutá dozadu. zevní část je kloubně spojen s acromionem Kost klíční je po celé délce dobře hmatná.

Klíční kost - clavicula Sternální část Akromiální část Obr.6.