Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska. Mateřské školy vývoj soukromé vs. veřejné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Možnosti financování dětského domova se školou Veselíčko
Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska
FINANČNÍ ZÚČTOVÁNÍ A HV 2012 FINANČNÍ ZÚČTOVÁNÍ ZA ROK 2012 A VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ Datum: únor 2013.
Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech Adam KRČÁL samostatné.
Vlastní hodnocení školy
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Hodnocení škol a školských zařízení
FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
KONCEPCE ŠKOLSTVÍ ÚJEZD NAD LESY MATEŘSKÉ A ZÁKLADNÍ ŠKOLY V Újezdě nad Lesy.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 26. listopadu 2013.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
NEBOJTE SE KONKURZU Ing. Dagmar Krutská dagmar. © Dagmar Krutská.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Místní rozpočtové jednotky
Ekonomická část (oddělení financování nepřímých nákladů)
Hospodaření příspěvkových organizací Porada ředitelů škol a školských zařízení 9. dubna 2008 Ing. Jana Štancíková.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2011 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných krajem Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných.
Čerpání rozpočtu přímých nákladů za rok 2012 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Financování regionálního školství
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Úvod k účetnictví ÚSC.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Financování regionálního školství (seznámení s principy) Jindřich Fryč 07/02/2013.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Liberec.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Analýza hospodářského výsledku
Porada škol a školských zařízení Středočeského kraje
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
Financování a účetnictví základních škol
Organizace předškolního vzdělávání
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Bc. Magdalena Zábranská
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 14. prosince 2016 Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Normativní financování vztahy a souvislosti
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
Rozpočet přímých NIV na rok 2016
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
Místní rozpočtové jednotky
Transkript prezentace:

Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska

Mateřské školy vývoj soukromé vs. veřejné

žádostí odmítnuto na školní rok 2012/2013 Mateřských soukromých škol bylo v roce 2012 celkem 194 z celkovým počtem žáků 6967 tj. pouze 1,93% žáků! Za poslední dva roky přibylo 69 soukromých MŠ a 2074 žáky. Důvody vzniku soukromých MŠ za posledních dva roky: a)demografický vývoj b)zavedení dvouleté mateřské dovolené c)v minulosti rušní veřejných jeslí a MŠ ze strany obcí a měst

Základní školy vývoj soukromé vs. veřejné

Soukromé základní školy v ČR Z celkového počtu ZŠ 4095 je pouze 91 ZŠ soukromých. Pouze 0,8 % žáků ZŠ navštěvuje soukromé školy. Za poslední dva roky vzrostl počet žáků na soukromých ZŠ o 888, lze předpokládat, že během 5 let toto číslo opět vzroste z důvodu demografického vývoje a požadavků rodičů ze soukromých MŠ pokračovat na soukromé ZŠ v prvním stupni.

Střední školy vývoj soukromé vs. veřejné

Soukromé školy rozdělení

Soukromé střední školy Střední soukromé školy se samy optimalizují. Počet žáků za poslední čtyři roky klesl o 25%. Soukromé školy musí rychleji reagovat na trh práce, demografický vývoj, kvalitu vzdělání. Soukromé střední školy v letošním roce navštěvuje studentů tj. 10% z celkového počtu studentů. Z celkového počtu soukromých středních škol je 78 % odborných škol. Pouze 22% tvoří žáci gymnázií.

Soukromá gymnázia vs. veřejná

Soukromá gymnázia V roce 2012/2013 je celkem 369 gymnázií, z toho pouze 69 gymnázií je soukromých. 7 % žáků je na soukromých gymnázií Za poslední 4 roky ubylo 9 gymnázií.

Soukromá gymnázia počet dle kraje

Přehled soukromých gymnázií vs. krajské Krajská gymnáziaPočet žáků 2012/2013 Procento z celkového počtu 4 letá letá letá Soukromá gymnáziaPočet žáků 2012/2013 Procento z celkového počtu 4 letá letá letá5 1037

Optimalizace soukromých škol negativní vlivy Výběr školného je hlavní nekonkurenční prvek na vzdělávacím trhu. Kvalita vzdělávacího procesu je až druhořadá při výběru rodiči školy, převažuje ekonomické kritérium a státní jistota. Společenský názor a povědomí o soukromé škole je dán dlouhodobým negativním postojem politiků a novinářů: ▫ jsou to podvodníci, ▫ koupím si vzdělání za školné, ▫ ať si podnikají, ale za své a ne za peníze státu, ▫ jsou jen pro bohaté, ▫ majitelé si rozdělují zisk ze školného i dotací do svých kapes.

Legislativní normy upravující podmínky činnosti soukromých škol Stanovení principu financování školství v ČR je garantováno Ústavou ČR v čl. 33, kde občanovi- žáku počátečního vzdělávání vzniká nárok na rovnoprávné užití veřejné služby. Podepsaná Úmluva OSN o právech dítěte, Listina základních práv EU čl. 24, kde každému dítěti je z veřejných zdrojů určen shodný objem finančních prostředků. Soukromé školy od svého vzniku prosazují ve vztahu státu k dítěti, žáku i studentovi rovnost přístupu a respektování jeho práv a svobod.

Školský zákon č.591/2004 Sb., § 2 Zásady a cíle vzdělávání Vzdělávání je založeno na zásadách: a) Rovného přístupu každého státního občana ČR i EU ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace. b) Zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce. c) Vzdělávání je veřejnou službou. § 3 Systém vzdělávacích programů: a) RVP obsahují státem stanovený povinný obsah a rámec vzdělávání. b) RVP mají být závazným kritériem při stanovení výše finančních prostředků od státu pro školy.

Zákon o poskytování dotací soukromým školám č.306/1999 Sb. V současné době nejefektivnější způsob financování ve školství garantuje zákon č. 306/1999 Sb., v pozdějším znění. Je oborovým normativním financováním, které je adresné, přímé, časově určené komplexní dotace na jednoho žáka u všech oborů vč. školských služeb. Respektuje i specifiky speciálního školství, kde je třeba jen dořešit financování asistentů pedagoga pro postižené děti. Zabezpečuje financování v čase, upřesňuje počet žáků v měsíci a tím nedochází k duplicitnímu financování školy za žáky, kteří přestoupili na jinou školu, v průběhu roku. Výsledkem je to, že soukromé školy jsou levnější pro stát o 37% (zpráva OECD 2011).

Pro informaci porovnání obou systému financov ání  Žák „státní“ školy 100% agregovaný/krajský normativ, obec + finance od zřizovatele „dohadovací řízení“  Žák soukromé školy 60 % neinvestiční normativ srovnatelný podle typu školy  mzdy, odvody  provoz  ONIV (DVPP, pomůcky)  investice  Další finanční prostředky od zřizovatele (odměny pedagogům, ředitelům, motivační programy apod.)  Hospodářská/doplňková činnost  mzdy, odvody  ONIV (provoz, DVPP, pomůcky) Při splnění podmínek: HODNOCENÍ ČŠI průměrné a lepší REINVESTICE ZISKU OVĚŘENÁ NEZÁVISLÝM AUDITEM základní a speciální školy max. 100% střední školy max. 90 %

„Státní“ škola hospodářská/doplňková činnost Soukromá škola hlavní činnost – vzdělávání Živnostenský zákon vyhláška č.250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Obchodní zákoník/občanský zákon č. 306/1999 Sb., Škola podniká s majetkem zřizovatele, k němuž má právo hospodaření, a udržuje jej z prostředků zřizovatele. Škola používá státní prostředky na svou hlavní činnost – vzdělávání. Prostředky získané z doplňkové činnosti jsou určeny na dokrytí potřeb v hlavní činnosti, které zřizovatel finančně nepokryl. V dikci zákona smí státní prostředky použít pouze na neinvestiční náklady spojené s hlavní činností (mzdy, odvody, provoz, ONIV) Škola vede doplňkovou činnost po celé účetní období odděleně od hlavní činnosti na analytickém účtu. Škola vede hospodaření se státní dotací po celé účetní období odděleně na analytickém účtu.

Na konci hospodářského roku spojí hospodářský výsledek doplňkové činnosti po zdanění do jednoho zlepšeného hospodářského výsledku, který rozdělí do fondů. V roce následujícím jsou prostředky z hlavní činnosti součástí fondů školy. Př. - fondu reprodukce ZP - fondu odměn a - fondu rezervního. Škola tedy nepoužívá pro zkvalitnění své hlavní činnosti prostředky z doplňkové činnosti přímo, ale až po jejich přetransformování do svých fondů. Na konci hospodářského roku spojí vše (dotace, školné aj.) do jednoho hospodářského výsledku a zdaní. Podmínkou k získání navýšené dotace musí vytvořený zisk reinvestovat každý rok zpět do hlavní činnosti školy – vzdělávání. Neziskovost hospodaření musí každý hospodářský rok doložit výrokem „bez výhrad“ od nezávislého auditora.

Příklady financování Zdroj: Statistická ročenka ČSÚ 2012 Státní rozpočet mil. Kč Rozpočty ÚSC mil. Kč Celkem dotace státu a ÚSC Počet žákůNormativ za žáka skut Normativ soukromé školy 90% 2012 Rozdíl tj. min. školné Gymnázia Zdroj: výroční zprávy 2011 / 2012 Výnosy ÚSC Počet žáků Normativ na žáka Normativ soukromé školy 90% Výpočet výkonů na počet žáků RozdílMinimální výše školného Gymnázium Brno Gymnázium Nymburk Gymnázium Cheb

Děkuji za Vaši pozornost. Ing. Petr Jadrný