Kontrolní činnost Státní energetické inspekce v uplynulém období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Státní energetická inspekce 21. –
Výkupní ceny 2013 Budoucnost bioplynu, Hospodářská komora,
Správní řízení při ukládání pokut za porušení zákonů
Obecné požadavky na výstavbu
Problematika certifikace budov
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií
Ing. René Neděla poradce předsedkyně Energetický regulační úřad
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Kontrolní činnost SEI v oblasti podporovaných zdrojů energie
Státní energetická inspekce
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Kontrolní činnost SEI v nových podmínkách energetického zákona, zaměření kontrolní činnosti v roce 2013 Petr Holoubek Jelenovská 2013 Státní energetická.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
NZÚ – BD návrh Programové schéma je navrženo na základě analýz účasti vlastníků BD v ZÚ 2009, rozložení zájmu o jednotlivé oblasti podpory, jejich.
MALÉ VODNÍ ELEKTRÁRNY Sekce podporovaných zdrojů Energetický regulační úřad
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
Kontrolní činnost Státní energetické inspekce v oblasti elektroenergetiky Ing. Stanislav Vitner ředitel odboru elektroenergetiky a plynárenství ústředního.
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
Zákon o podporovaných zdrojích energie
Státní energetická inspekce
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Petr HoloubekJelenovská.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
1 Kontrolní činnost Státní energetické inspekce v oblasti elektroenergetiky Lokální distribuční soustavy Ing. Stanislav Vitner ředitel odboru elektroenergetiky.
Ing. Zdeněk Kondler, ředitel územního inspektorátu XXI. Seminář energetiků – Jelenovská ledna 2011.
Vliv aktualizované SEK na krajské ÚEK a jejich hodnocení z pohledu ČEA Ing. Táňa Dutkevičová Česká energetická agentura Praha Praha,
Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program Eko-Energie – Ostrava Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
1 Činnost Státní energetické inspekce Ing. František Plecháč ústřední ředitel.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Vládní návrh novely zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Zkušenosti s vyhláškou 482/2005 Sb., o stanovení druhů, způsobů využití a parametrů biomasy při podpoře výroby elektřiny z biomasy Doc. Ing. Miroslav Hájek,
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Státní energetická inspekce
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Zkušenosti s regulací cen OZE Stanislav Trávníček.
Kontrolní činnost SEI v teplárenství Ing. Josef Svoboda ředitel odboru teplárenství.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Průkazy energetické náročnosti budov Novela zákona č.406/2000 Sb, o hospodaření energií Resort školství Setkání ředitelů škol Oddělení sekretariát.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR OČEKÁVANÉ EFEKTY PODPORY BYTOVÝCH.
Kontrolní činnost z pohledu PENB
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
Stavební právo.
Transkript prezentace:

Kontrolní činnost Státní energetické inspekce v uplynulém období ČR – Státní energetická inspekce Kontrolní činnost Státní energetické inspekce v uplynulém období Obecné poznatky Ing. Zdeněk Kondler Státní energetická inspekce XXV. Seminář energetiků Jelenovská 21. 1. 2015

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontrola dodržování ustanovení zákonů 406/2000 Sb., o hospodaření s energií - splnění provádění kontrol účinnosti kotlů a klimatizací - vybavení tepelných zařízení a rozvodů z hlediska účinnosti a požadovaným měřením a regulací - označování el. spotřebičů energetickými štítky, jejich vybavení náležitostmi podle § 8a o ekodesignu - povinnost zpracování a náležitosti PENB (resp. dalších dokumentů podle zák.) 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů (180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů) - výše a formy podpory u výrobců elektřiny z OZE (FVE, BPS) a z vysokoúčinné KVET - určení vyrobené elektřiny a plnění podmínek přiznání výkupních cen a zelených bonusů 526/1990 Sb., o cenách - kontroly u výrobců a provozovatelů OZE - podmínky pro přiznání výkupních cen a zelených bonusů - určení vyrobené elektřiny na níž se vztahuje podpora - dodržování výše příspěvku při KVET a při výrobě elektřiny z druhotných zdrojů Kontrola dokumentů při řízeních prováděných jinými úřady oblast politiky územního rozvoje a územního plánování územní a stavební řízení prováděná stavebními úřady odborná činnost v rámci živnostenského zákona

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontroly a rozhodnutí v I. stupni podle jednotlivých kontrolovaných zákonů

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontroly provedené v roce 2014 Kontrolní činnost podle zákona č. 406/2000 Sb. povinnost vlastníků nemovitostí předložit PENB při prodeji nebo pronájmu budovy, povinnosti zajištění uvedení ukazatelů energetické náročnosti uvedených v průkazu v informačních materiálech, atd. 237 kontrol povinnost zajistit kontrolu kotlů a klimatizačních systémů provedenou energetickým specialistou u vlastníků budov, jak právnických osob a fyzických osob, tak i u objektů ve vlastnictví krajů, měst a obcí 107 kontrol kotlů, 18 kontrol klimatizačních systémů vybavenost objektů regulační technikou, pravidla vytápění, účinnost zařízení z hlediska tepelných ztrát apod. 114 kontrol zaměřených na regulaci otopného systému apod. zpracování energetické auditů, posudků, povinnosti energetických specialistů 16 kontrol energetických specialistů dodržování označování přístrojů spotřebovávajících energii energetickými štítky (správnost údajů na štítcích a jejich umístění) u obchodníků s těmito spotřebiči a dále také u internetových prodejců 107 kontrol

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontroly provedené v roce 2014 Kontrolní činnost podle zákona č. 165/2012 Sb. (180/2005 Sb.) a zák. 526/1990 Sb. Kontroly kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) - dodržování pravidel vykazování a evidence (vyhl. č. 478/2012 Sb.), - způsob stanovení výhřevnosti paliv (vyhl. č. 441/2012 Sb., o min. účinnosti), - osvědčení o původu elektřiny z KVET, - stanovení výpočtu elektřiny EKVET, - splnění kritéria úspor primární energie UPE (vyhl. č. 453/2012 Sb.), - správnost formy podpory (zelené bonusy nebo výkupní ceny), 124 kontrol Kontroly obnovitelných a druhotných zdrojů energie (OZE DZE) - výroba elektřiny z tuhých paliv (biomasa) a kapalných paliv (min. oleje) - výhřevnost a druh paliva, kategorizace paliva (vyhl. č. 441/2012 Sb.), - správná kvantifikace podílů tepelné energie při společné výrobě elektřiny a tepla, - osvědčení o původu elektřiny, - minimální účinnost výroby elektřiny při KVET, 41 kontrol Kontroly fotovoltaických elektráren (FVE) - pravidla provozu, skutečné připojení výrobny do distribuční soustavy, - reálnost výroby elektřiny z hlediska instalovaného výkonu a osvitu (Metodika výpočtu využití slunečního osvitu a systém PV GIS), - dodržování pravidel výkaznictví a správnost vykazovaných údajů, 486 kontrol

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Statistika provedených kontrol a správních řízení

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Správní řízení v roce 2014 I. Stupeň (ÚzI) zahájeno 286 správních řízení, vydáno 278 rozhodnutí o uložení pokuty s celkovou výší uložených pokut 29.441.481 Kč, podáno 54 odvolání proti rozhodnutím 1. stupně (3 proti usnesení o stanovené lhůtě), - 3 vyřešeny rámci autoremedury v I. Stupni - 51 postoupeno k vyřízení ústřednímu inspektorátu (vč. odvolání proti usnesení) II. Stupeň (ÚI) řešeno 51 případů odvolání postoupených orgány I. stupně, - 3 případy odvolání proti usnesení o stanovené lhůtě - 48 případů odvolání proti uloženým pokutám potvrzeno 31 rozhodnutí o uložení pokuty v I. stupni, rozhodnutí zrušeno a odvolání vyhověno v 8 případech odvolání, rozhodnutí zrušeno ve 2 případech a věci vráceny k novému projednání a rozhodnutí, rozhodnutí změněno v 6 případech a výše pokuty snížena, přerušeno v 1 případě z důvodů řešení předběžné otázky z důvodu vydané licence (ERU).

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Nejčastěji zjištěná porušení zákona v roce 2014 406/2000 Sb., o hospodaření s energií § 8 odst. 4 písm. a), b) – povinnost vystavit energetický štítek na nebo u výrobku spojeném se spotřebou energie, resp. povinnost poskytnout informační list k výrobku, § 7a odst. 2 písm. d) a § 7a ost. 3 písm. c) – povinnost uvedení energetických ukazatelů v informačních materiálech při prodeji nebo pronájmu budovy resp. jednotky, § 7a odst. 2 písm. a) – povinnost předložit a předat PENB při prodeji a pronájmu budovy, § 7 odst. 4 písm. a) – povinnost vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečnému spotřebiteli, § 6a odst. 1 písm. a) – povinnost zajistit pravidelnou kontrolu účinnosti u kotlů se jmenovitým výkonem nad 20 kW a příslušných rozvodů tepelné energie, 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů § 6 odst. 3 – neoprávněné uplatnění podpory výroby elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET), § 11 odst. 4 písm. a) – nedostatky v evidenci a předávání informací o výrobě a naměřených a vypočtených hodnotách operátorovi trhu při uplatnění podpory formou zelených bonusů na elektřinu, 526/1990 Sb., o cenách § 5 odst. 5 – nedodržení regulace cen stanovených cenovými orgány uplatněním věcných podmínek a pravidel a postupů pro stanovení těchto cen.

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontroly podporovaných zdrojů výroby energie Podíl kontroly podporovaných zdrojů na celkovém počtu kontrol představuje 58,6 %.

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontroly podle podnětu ke kontrole

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontroly dokumentů v rámci řízení prováděných jinými úřady stanoviska v rámci územních a stavebních řízení závazná stanoviska k novým stavbám v souvislosti s ochranou zájmů chráněných zák. č. 406/2000 Sb. a zejména jeho prováděcími vyhláškami č. 78/2013 Sb., o energetické náročnosti budov, č. 193/2007 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při rozvodu tepelné energie a vnitřním rozvodu tepelné energie a chladu, č. 441/2012 Sb., o stanovení minimální účinnosti užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie související kontrola podle projektových dokumentací související kontrola PENB stanoviska k politice územního rozvoje a územně plánovací dokumentaci (vyhláška č. 195/2007 Sb., kterou se stanoví rozsah stanovisek….) posuzování námitek k územním plánům, stanoviska v rámci námitkových řízení stanoviska v rámci řízení živnostenských úřadů stanoviska k vydávaným koncesím na výrobu tepla ve smyslu zákona č. 455/1991, živnostenský zákon

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Stanoviska v rámci řízení stavebních úřadů Stanoviska 2014 …... 7 476 St.říz. pod 700 GJ ….. 3 733 St.říz. nad 700 GJ …... 1 251 Stavební řízení ……... 4 984 Úz.říz. pod 700 GJ .…... 274 Úz.říz. nad 700 GJ ….... 381 Územní řízení ………..… 655 Úz. plány a ÚPD …….. 1 837 Úz. energ. koncep. …….... 0

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Stanoviska v rámci řízení stavebních úřadů posuzování stavebnětechnické dokumentace skladba konstrukcí s ohledem na tepelněizolační vlastnosti technické systémy (vytápění, rozvody) s ohledem na odpovídající účinnost, kontrola Průkazů energetické náročnosti budovy zpracování v souladu s prováděcím předpisem, soulad s projektovou dokumentací, kontrola správnosti zatřídění budovy, přepočet uváděných údajů, zkontrolováno téměř 4 000 průkazů, zjištění nedostatků PENB (dokumentace) vykazuje formální nebo závažnější pochybení (170 zjištění), formální - dokumentace se vrací k dopracování stavebníkovi, - SEI neuděluje pokuty v rámci správního řízení, zásadní nedostatky - přepočítání údajů, uvedení do souladu s projektem, - kontrola u energetického specialisty, vč. správního řízení.

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontroly zahájené Územním inspektorátem pro Zlínský kraj Celkem 2014 …. 105 406/2000 Sb. ….... 64 165/2012 Sb. .….... 0 526/1990 Sb. ……. 41 Porušení 2014 …. 105 406/2000 Sb. .…... 17 526/1990 Sb. ……. 15 zákon 406/2000 Sb. povinnost kontroly kotlů, povinnost vybavit vnitřní tepelná zařízení přístroji regulujícími dodávku tepla, povinnost zpracovat a předat PENB při prodeji budovy, povinnost uveřejnit údaje o ENB při prodeji v informačních a reklamních materiálech, povinnost umístit energetické štítky na spotřebičích a poskytnout informační listy, zákon 526/1990 Sb. věcné podmínky a pravidla nebo postupy pro stanovení úředních cen.

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Statistika zahájených kontrol a rozhodnutí o pokutě na ÚzI Zlín Statistika ukončených kontrol na ÚzI Zlín ÚzI Zlín 2014 Ukončené kontroly 111 Porušení § zák. 42 Správní řízení 28 Rozhodnutí v I. st. 22 Pokuty v I. st. (tis. Kč) 571500

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Kontroly inspektorátu pro Zlínský kraj a poznatky z nich v rámci kontroly v roce 2014 celkem zahájeno kontrol – 105, - POZE – 41, představující podíl 39 %, - Ostatní - 64 celkem zjištěno porušení zákona – 32, - POZE - 15 (z toho 1 ve stadiu před dokončením) = 36,6 % výrobců celkem, - ostatní – 17 (z toho 8 ve stadiu před dokončením), řešeno v rámci správního řízení – 21 řešeno opatřením k nápravě – 11, nejčastější nedostatky u POZE instalace panelů nad rámec licence – 10 případů, zařazení výrobny do provozu (nesplnění podmínek pro daný rok) – 5 případů, provoz zdroje bez licence – 1 případ, připočítání výroby ze zkušebního provozu – 1 případ, chyba elektroměru – 8 případů, neoprávněně vykázaná elektřina spotřebovaná pro technologickou vlastní spotřebu - v případě BPS. nejčastější nedostatky u ostatních kontrol instalace přístrojů regulujících dodávku konečným spotřebitelům – 3 případy, neprovedení pravidelné kontroly kotlů – 2 případy, chybějící PENB při prodeji budovy, nezpracovaný PENB, resp. zveřejnění údajů v informačních materiálech v období nabídky budovy k prodeji – 11 případů.

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Poznatky z kontrol POZE v rámci Územního inspektorátu Zlín zjištění v roce 2014 instalace panelů nad rámec licence, zařazení výrobny do provozu (nesplnění podmínek pro daný rok), provoz zdroje bez licence, chyba elektroměru, neoprávněný majetkový prospěch – náprava pochybení (2013 - 2014)   Kontroly a správní delikty u FVE - statistika UzI Zlín (k 19.1.2015) FVE BPS Celkem Kontroly prováděné (2013 - 2014) 58 (5 nedokončeno) 6 64 Kontroly se zjištěním porušení zákona (počet) 20 1 21 Kontroly se zjištěním porušení zákona (%) 34,48 16,67 32,81 Vrácený neoprávněný majetkový prospěch (kontrolované osoby) 10 11 Vrácený neoprávněný majetkový prospěch (% z porušení - osoby) 50,00 100,00 52,38 Vyčíslený neoprávněný majetkový prospěch (Kč bez DPH) 1 465 452,52 264 634,00 1 730 086,52 Vrácený neoprávněný majetkový prospěch (Kč bez DPH) 1 420 821,43 1 685 455,43 Vrácený neoprávněný majetkový prospěch (% z porušení - Kč bez DPH) 96,95 97,42 Vyčíslený neoprávněný majetkový prospěch u nedokončených řízení (Kč bez DPH) 410 283,14 0,00 Neoprávněný majetkový prospěch celkem (Kč bez DPH) 1 875 735,66 2 140 369,66

Kontrolní činnost Státní energetická inspekce Děkuji za pozornost