Veřejnosprávní kontrola u PO kraje Odbor kontroly KÚ MSK
Tématické okruhy kontrolní činnosti KÚ Legislativa: Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů Kontrola u PO kraje předmětem kontroly jsou výhradně skutečnosti rozhodné pro hospodaření s veřejnými prostředky, případně i prověření a vyhodnocení přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému Odbor kontroly KÚ MSK
Oblasti realizace veřejnosprávní kontroly Rozpočet (závazné ukazatele) a jeho čerpání Peněžní fondy Účetnictví Správa majetku Personální a mzdová agenda Fond kulturních a sociálních potřeb Doplňková činnost Vnitřní kontrolní systém Odbor kontroly KÚ MSK
Realizace veřejnosprávní kontroly Prováděna na základě pověření (označení kontrolované osoby, předmět kontroly, jména kontrolních pracovníků včetně čísla průkazu zaměstnance KÚ, termín provedení kontroly a kontrolované období V případě potřeby, možné vyhotovit dodatek k pověření (doplnění členů kontrolní skupiny, prodloužení termínu provedení kontroly) Odbor kontroly KÚ MSK
Průběh kontrolní akce Telefonické oznámení řediteli organizace o zahájení kontroly s uvedením termínu zahájení, upřesnění požadovaných podkladů. Zahájení kontroly na místě předání pověření ředitelky krajského úřadu k provedení kontroly, představení jednotlivých členů kontrolní skupiny, seznámení s předběžným průběhem kontroly. Odbor kontroly KÚ MSK
Průběh kontrolní akce Provedení kontroly na místě komunikace, informace, argumentace, sankce. (ve stanovených případech ukládat pořádkové pokuty (pokuty za maření veřejnosprávní kontroly vykonávané na místě - § 17 zákona č. 320/2001 Sb.) „Pokud kontrolované osoby nezajistily ani v dodatečně stanovené lhůtě plnění povinností podle zvláštního právního předpisu kontrolní orgány mohou uložit kontrolovaným osobám pokutu za maření veřejnosprávní kontroly vykonávané na místě až do výše 1 000 000 Kč.“ Seznámení s předběžnými závěry seznámení se závěry v jednotlivých oblastech, komunikace s členy kontrolních skupin a dokládání skutečností, které mohou ovlivnit závěry kontrolního zjištění. Odbor kontroly KÚ MSK
Průběh kontrolní akce Zpracování protokolu Projednání protokolu s ředitelem organizace Možnost účasti dalších zaměstnanců (ekonomové, účetní) Iniciativně reagovat při zjištění nejasností či nesrovnalostí při projednávání jednotlivých oblastí protokolu Poučení o odvolací lhůtě (5 dnů, je možné tuto lhůtu prodloužit) Opatření k nápravě Porušení rozpočtové kázně Penále Odbor kontroly KÚ MSK
Průběh kontrolní akce Postoupení stejnopisů protokolu na odbor ŠMS a FIN Zaslání opatření k nápravě odpovídajících závěrům kontrolního zjištění Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Rozpočet a jeho čerpání Rok 2005 - § 160 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) KÚ stanovuje PO závazné ukazatele: Prostředky na platy – nedokrytí mzdových prostředků včetně odvodů na zdravotní a sociální pojištění (event. vrátky nedočerpaných účelových prostředků) v závěru kalendářního roku) Ostatní platba za provedenou práci – náležitosti dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, uzavřené dohody na stejný druh práce, který zaměstnanec vykonává v HPP, nutnost vedení evidence pracovní doby Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Ostatní neinvestiční výdaje Zákonné pojištění zaměstnavatele – vyhlášky č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání – při výpočtu se často vychází ze základu hrubých mezd, namísto základu na sociální pojištění Časové rozlišení nákladů – nelze hradit předplatné či účast na školení zaměstnanců následujícího roku s prostředků přímých výdajů na vzdělávání (školní rok) Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Účetnictví Časové rozlišení nákladů a výnosů Inventarizace – dokladová inventarizace Cestovní příkazy – zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů Vnitřní směrnice – krácení stravného, jeho stanovení, způsoby proplacení cestovních náhrad, Zaměstnanci se nemohou vzdát předem nároku vzniklého ze zákona o cestovních náhradách Dodržování zákonních lhůt pro vyúčtování cestovních náhrad, zaměstnancem i zaměstnavatelem Správnost údajů na cestovních příkazech, respektování určeného dopravního prostředku Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Peněžní fondy Upravuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Investiční fond: a) k financování investičních výdajů, popř. investičních příspěvků, b) k úhradě investičních úvěrů nebo půjček, c) k odvodu do rozpočtu zřizovatele, pokud takový odvod uložil, d) k posílení zdrojů určených na financování údržby a oprav nemovitého majetku z investičního fondu nelze hradit opravy MOVITÉHO majetku Rezervní fond: a) k dalšímu rozvoji své činnosti, b) k časovému překlenutí rozdílů mezi výnosy a náklady, c) k úhradě případných sankcí uložených jí za porušení rozpočtové kázně, d) k úhradě své ztráty za předchozí léta. Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Správa majetku Dodržování vedení operativní evidence Postupovat dle Zásad orgánů kraje k příspěvkovým organizacím, které byly zřízeny krajem nebo byly na kraj převedeny zvláštním zákonem Pojištění majetku – Zásady pro pojištění majetku kraje svěřeného do správy příspěvkovým organizacím (vydané MSK) Inventarizace – porovnání skutečného stavu majetku s účetní evidencí Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Personální a mzdová agenda Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů Nařízení vlády č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů Vnitřní předpisy (Kolektivní smlouva, Vnitřní platový předpis) musí být v souladu s právními normami - zaměstnancům lze přiznat pouze plnění a ve výši a za podmínek stanovených těmito právními předpisy. Jakékoliv ujednání ve vnitřním platovém předpisu, které není v souladu s již zmíněnými normami je neplatné Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Pracovní náplně zaměstnanců Nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog prací a kvalifikační předpoklady a kterým se mění nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě Nutnost vypracovat pracovní náplně platí pro všechny zaměstnance Musí obsahovat nejnáročněji vykonávanou práci jednotlivými zaměstnanci pro zařazení zaměstnance do příslušné platové třídy Druh práce – rozdíly mezi pracovní smlouvou, pracovní náplní a organizačních řádech Zápočty praxí zaměstnanců Započet doby mateřské dovolené nad 6 let Zařazování zaměstnanců 1. – 4. platové třídy v rámci rozpětí platových stupňů – nutné upravit okruh zaměstnanců a pravidla pro zařazování v rámci rozpětí do vnitřního předpisu Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Osobní příplatky Změna osobního příplatku – nutné písemně zdůvodnit Odměny Písemné zdůvodnění odměn Odměny nelze poskytovat za činnosti dle pracovní náplně (kritéria osobních příplatků) - § 10 nařízení vlády č. 330/2003 Sb., Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Fond kulturních a sociálních potřeb Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů Sestavení rozpočtu a zásad pro čerpání fondu – musí být v souladu s vyhláškou Zdrojem fondu: 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost a dále na odměny, při zálohových platbách je nutné na konci roku provést doúčtování tvorby Dalšími příjmy jsou splátky půjček na bytové účely poskytnutých do konce roku 1992, náhrada škod a pojistná plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu, peněžní a jiné dary určené do fondu. Odbor kontroly KÚ MSK
Nejčastěji zjištěné nedostatky Rekreace z FKSP Organizace uhradí celou hodnotu faktury za rekreaci, zaměstnanec provede úhradu ve výši rozdílu hodnoty faktury a poskytnutého příspěvku z fondu Poskytnutí příspěvku z FKSP X evidence odpracované doby – zaměstnanec se nemůžu účastnit rekreace z FKSP a zároveň vykazovat odpracovanou dobu Dary Odbor kontroly KÚ MSK
Výstup veřejnosprávní kontroly - Protokol Dle § 15 odst. 1 a 2 zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje zejména popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků a označení ustanovení právních předpisů, které byly porušeny Povinné údaje obsažené v protokolu: označení krajského úřadu jako kontrolního orgánu a kontrolorů, kteří se kontroly zúčastnili, označení kontrolované osoby, u které byla kontrola vykonána místo a čas provedení kontroly, předmět kontroly, který vymezuje cíl kontrolní činnosti (v případě, že se jedná o následnou kontrolu plnění opatření k nápravě zjištěných nedostatků, je nutno tuto skutečnost uvést v předmětu kontroly), Odbor kontroly KÚ MSK
Výstup veřejnosprávní kontroly - Protokol kontrolní zjištění (bez vlastních domněnek, názorů, úvah), s popisem zjištěných skutečností a odkazem na konkrétní právní normu, k jejímuž porušení došlo, včetně číselného shrnutí, mají-li zjištění kvantifikovatelný charakter, označení dokladů a ostatních materiálů, o které se kontrolní zjištění opírá, podpisy všech kontrolorů, kteří se kontroly zúčastnili, poučení kontrolovaných osob o jejich právu podat proti protokolu písemné a zdůvodněné námitky ve lhůtě minimálně 5 kalendářních dnů vedoucímu kontrolní skupiny (§ 17 zákona o státní kontrole), datum vyhotovení a datum předání protokolu kontrolované osobě. Odbor kontroly KÚ MSK
Řízení o námitkách proti protokolu Lhůta pro podání námitek se počítá ode dne následujícího ode dne seznámení se s obsahem protokolu, v případě, že poslední den lhůty připadne na den, který není pracovním dnem, považuje se za poslední den lhůty nejbližší následující pracovní den Za námitku ve smyslu zákona o finanční kontrole se nepovažuje písemné vyjádření nesouhlasu s protokolem bez řádného odůvodnění Opravy chyb v psaní, počtech, nebo jiných zřejmých nesprávností v protokolu provedené kontrolorem na základě písemného návrhu kontrolované osoby, nebo i bez návrhu, se nepovažují za řízení o námitkách Odbor kontroly KÚ MSK
Řízení o námitkách proti protokolu Vedoucí kontrolní skupiny může o námitkách sám rozhodnout, jestliže jim v plném rozsahu vyhoví, jinak předloží námitky včetně svého stanoviska a návrhu na rozhodnutí do sedmi kalendářních dnů od jejich doručení ředitelce krajského úřadu, O námitkách rozhoduje ředitelka krajského úřadu, a to písemnou formou zpravidla ve lhůtě do 30 kalendářních dnů od doručení námitek. Rozhodnutí se zasílá kontrolované osobě formou doporučeného dopisu. Proti rozhodnutí o námitkách není opravný prostředek přípustný. Je-li výsledkem rozhodnutí o námitkách změna (úprava) textu zjištění uvedeného v protokolu, provede se tato změna formou číslovaného dodatku k protokolu Odbor kontroly KÚ MSK
Opatření k nápravě § 18 zákona č. 320/2001 Sb. Ve lhůtě do 30 dnů od ukončení námitkového řízení je kontrolovaná osoba povinna písemně informovat kontrolní orgán dle § 19 odst. 2 zákona o finanční kontrole o přijetí opatření k odstranění nedostatků Odbor kontroly provádí také kontrolu přijatých opatření k nápravě nedostatků zjištěnou kontrolou Odbor kontroly KÚ MSK