Veřejnosprávní kontrola u PO kraje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční kontrola Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů veřejnosprávní kontrola kontrola podle mezinárodních.
Advertisements

Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 26. listopadu 2013.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NEBOJTE SE KONKURZU Ing. Dagmar Krutská dagmar. © Dagmar Krutská.
Švarcsystém a jeho postih po
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
 zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (rozpočtová pravidla),
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují dané učivo.
Místní rozpočtové jednotky
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Rozpočty územních samosprávných celků
Právo na informace Tereza Danielisová,
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO KRAJE místo konání:KULK Liberec datum konání:
Vládní neziskové organizace
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Vnitřní závazné předpisy
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Odměňování pracovníků ve veřejné správě a veřejných službách
Personalistika a odměňování pracovníků
Pojistné na sociální zabezpečení (a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti)
Odměňování pedagogických pracovníků
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Pracovní schůzka ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 6. dubna 2016 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Pracovně právní vztahy
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 14. prosince 2016 Liberec.
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Hejnice 20. – 21. září 2018.
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
Rozpis rozpočtu a normativy
Místní rozpočtové jednotky
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Veřejnosprávní kontrola u PO kraje Odbor kontroly KÚ MSK

Tématické okruhy kontrolní činnosti KÚ Legislativa: Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů Kontrola u PO kraje předmětem kontroly jsou výhradně skutečnosti rozhodné pro hospodaření s veřejnými prostředky, případně i prověření a vyhodnocení přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému Odbor kontroly KÚ MSK

Oblasti realizace veřejnosprávní kontroly Rozpočet (závazné ukazatele) a jeho čerpání Peněžní fondy Účetnictví Správa majetku Personální a mzdová agenda Fond kulturních a sociálních potřeb Doplňková činnost Vnitřní kontrolní systém Odbor kontroly KÚ MSK

Realizace veřejnosprávní kontroly Prováděna na základě pověření (označení kontrolované osoby, předmět kontroly, jména kontrolních pracovníků včetně čísla průkazu zaměstnance KÚ, termín provedení kontroly a kontrolované období V případě potřeby, možné vyhotovit dodatek k pověření (doplnění členů kontrolní skupiny, prodloužení termínu provedení kontroly) Odbor kontroly KÚ MSK

Průběh kontrolní akce Telefonické oznámení řediteli organizace o zahájení kontroly s uvedením termínu zahájení, upřesnění požadovaných podkladů. Zahájení kontroly na místě předání pověření ředitelky krajského úřadu k provedení kontroly, představení jednotlivých členů kontrolní skupiny, seznámení s předběžným průběhem kontroly. Odbor kontroly KÚ MSK

Průběh kontrolní akce Provedení kontroly na místě komunikace, informace, argumentace, sankce. (ve stanovených případech ukládat pořádkové pokuty (pokuty za maření veřejnosprávní kontroly vykonávané na místě - § 17 zákona č. 320/2001 Sb.) „Pokud kontrolované osoby nezajistily ani v dodatečně stanovené lhůtě plnění povinností podle zvláštního právního předpisu kontrolní orgány mohou uložit kontrolovaným osobám pokutu za maření veřejnosprávní kontroly vykonávané na místě až do výše 1 000 000 Kč.“ Seznámení s předběžnými závěry seznámení se závěry v jednotlivých oblastech, komunikace s členy kontrolních skupin a dokládání skutečností, které mohou ovlivnit závěry kontrolního zjištění. Odbor kontroly KÚ MSK

Průběh kontrolní akce Zpracování protokolu Projednání protokolu s ředitelem organizace Možnost účasti dalších zaměstnanců (ekonomové, účetní) Iniciativně reagovat při zjištění nejasností či nesrovnalostí při projednávání jednotlivých oblastí protokolu Poučení o odvolací lhůtě (5 dnů, je možné tuto lhůtu prodloužit) Opatření k nápravě Porušení rozpočtové kázně Penále Odbor kontroly KÚ MSK

Průběh kontrolní akce Postoupení stejnopisů protokolu na odbor ŠMS a FIN Zaslání opatření k nápravě odpovídajících závěrům kontrolního zjištění Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Rozpočet a jeho čerpání Rok 2005 - § 160 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) KÚ stanovuje PO závazné ukazatele: Prostředky na platy – nedokrytí mzdových prostředků včetně odvodů na zdravotní a sociální pojištění (event. vrátky nedočerpaných účelových prostředků) v závěru kalendářního roku) Ostatní platba za provedenou práci – náležitosti dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, uzavřené dohody na stejný druh práce, který zaměstnanec vykonává v HPP, nutnost vedení evidence pracovní doby Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Ostatní neinvestiční výdaje Zákonné pojištění zaměstnavatele – vyhlášky č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání – při výpočtu se často vychází ze základu hrubých mezd, namísto základu na sociální pojištění Časové rozlišení nákladů – nelze hradit předplatné či účast na školení zaměstnanců následujícího roku s prostředků přímých výdajů na vzdělávání (školní rok) Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Účetnictví Časové rozlišení nákladů a výnosů Inventarizace – dokladová inventarizace Cestovní příkazy – zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů Vnitřní směrnice – krácení stravného, jeho stanovení, způsoby proplacení cestovních náhrad, Zaměstnanci se nemohou vzdát předem nároku vzniklého ze zákona o cestovních náhradách Dodržování zákonních lhůt pro vyúčtování cestovních náhrad, zaměstnancem i zaměstnavatelem Správnost údajů na cestovních příkazech, respektování určeného dopravního prostředku Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Peněžní fondy Upravuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů Investiční fond: a) k financování investičních výdajů, popř. investičních příspěvků, b) k úhradě investičních úvěrů nebo půjček, c) k odvodu do rozpočtu zřizovatele, pokud takový odvod uložil, d) k posílení zdrojů určených na financování údržby a oprav nemovitého majetku z investičního fondu nelze hradit opravy MOVITÉHO majetku Rezervní fond: a) k dalšímu rozvoji své činnosti, b) k časovému překlenutí rozdílů mezi výnosy a náklady, c) k úhradě případných sankcí uložených jí za porušení rozpočtové kázně, d) k úhradě své ztráty za předchozí léta. Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Správa majetku Dodržování vedení operativní evidence Postupovat dle Zásad orgánů kraje k příspěvkovým organizacím, které byly zřízeny krajem nebo byly na kraj převedeny zvláštním zákonem Pojištění majetku – Zásady pro pojištění majetku kraje svěřeného do správy příspěvkovým organizacím (vydané MSK) Inventarizace – porovnání skutečného stavu majetku s účetní evidencí Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Personální a mzdová agenda Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů Nařízení vlády č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů Vnitřní předpisy (Kolektivní smlouva, Vnitřní platový předpis) musí být v souladu s právními normami - zaměstnancům lze přiznat pouze plnění a ve výši a za podmínek stanovených těmito právními předpisy. Jakékoliv ujednání ve vnitřním platovém předpisu, které není v souladu s již zmíněnými normami je neplatné Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Pracovní náplně zaměstnanců Nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví katalog prací a kvalifikační předpoklady a kterým se mění nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě Nutnost vypracovat pracovní náplně platí pro všechny zaměstnance Musí obsahovat nejnáročněji vykonávanou práci jednotlivými zaměstnanci pro zařazení zaměstnance do příslušné platové třídy Druh práce – rozdíly mezi pracovní smlouvou, pracovní náplní a organizačních řádech Zápočty praxí zaměstnanců Započet doby mateřské dovolené nad 6 let Zařazování zaměstnanců 1. – 4. platové třídy v rámci rozpětí platových stupňů – nutné upravit okruh zaměstnanců a pravidla pro zařazování v rámci rozpětí do vnitřního předpisu Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Osobní příplatky Změna osobního příplatku – nutné písemně zdůvodnit Odměny Písemné zdůvodnění odměn Odměny nelze poskytovat za činnosti dle pracovní náplně (kritéria osobních příplatků) - § 10 nařízení vlády č. 330/2003 Sb., Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Fond kulturních a sociálních potřeb Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů Sestavení rozpočtu a zásad pro čerpání fondu – musí být v souladu s vyhláškou Zdrojem fondu: 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost a dále na odměny, při zálohových platbách je nutné na konci roku provést doúčtování tvorby Dalšími příjmy jsou splátky půjček na bytové účely poskytnutých do konce roku 1992, náhrada škod a pojistná plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu, peněžní a jiné dary určené do fondu. Odbor kontroly KÚ MSK

Nejčastěji zjištěné nedostatky Rekreace z FKSP Organizace uhradí celou hodnotu faktury za rekreaci, zaměstnanec provede úhradu ve výši rozdílu hodnoty faktury a poskytnutého příspěvku z fondu Poskytnutí příspěvku z FKSP X evidence odpracované doby – zaměstnanec se nemůžu účastnit rekreace z FKSP a zároveň vykazovat odpracovanou dobu Dary Odbor kontroly KÚ MSK

Výstup veřejnosprávní kontroly - Protokol Dle § 15 odst. 1 a 2 zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje zejména popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků a označení ustanovení právních předpisů, které byly porušeny Povinné údaje obsažené v protokolu: označení krajského úřadu jako kontrolního orgánu a kontrolorů, kteří se kontroly zúčastnili, označení kontrolované osoby, u které byla kontrola vykonána místo a čas provedení kontroly, předmět kontroly, který vymezuje cíl kontrolní činnosti (v případě, že se jedná o následnou kontrolu plnění opatření k nápravě zjištěných nedostatků, je nutno tuto skutečnost uvést v předmětu kontroly), Odbor kontroly KÚ MSK

Výstup veřejnosprávní kontroly - Protokol kontrolní zjištění (bez vlastních domněnek, názorů, úvah), s popisem zjištěných skutečností a odkazem na konkrétní právní normu, k jejímuž porušení došlo, včetně číselného shrnutí, mají-li zjištění kvantifikovatelný charakter, označení dokladů a ostatních materiálů, o které se kontrolní zjištění opírá, podpisy všech kontrolorů, kteří se kontroly zúčastnili, poučení kontrolovaných osob o jejich právu podat proti protokolu písemné a zdůvodněné námitky ve lhůtě minimálně 5 kalendářních dnů vedoucímu kontrolní skupiny (§ 17 zákona o státní kontrole), datum vyhotovení a datum předání protokolu kontrolované osobě. Odbor kontroly KÚ MSK

Řízení o námitkách proti protokolu Lhůta pro podání námitek se počítá ode dne následujícího ode dne seznámení se s obsahem protokolu, v případě, že poslední den lhůty připadne na den, který není pracovním dnem, považuje se za poslední den lhůty nejbližší následující pracovní den Za námitku ve smyslu zákona o finanční kontrole se nepovažuje písemné vyjádření nesouhlasu s protokolem bez řádného odůvodnění Opravy chyb v psaní, počtech, nebo jiných zřejmých nesprávností v protokolu provedené kontrolorem na základě písemného návrhu kontrolované osoby, nebo i bez návrhu, se nepovažují za řízení o námitkách Odbor kontroly KÚ MSK

Řízení o námitkách proti protokolu Vedoucí kontrolní skupiny může o námitkách sám rozhodnout, jestliže jim v plném rozsahu vyhoví, jinak předloží námitky včetně svého stanoviska a návrhu na rozhodnutí do sedmi kalendářních dnů od jejich doručení ředitelce krajského úřadu, O námitkách rozhoduje ředitelka krajského úřadu, a to písemnou formou zpravidla ve lhůtě do 30 kalendářních dnů od doručení námitek. Rozhodnutí se zasílá kontrolované osobě formou doporučeného dopisu. Proti rozhodnutí o námitkách není opravný prostředek přípustný. Je-li výsledkem rozhodnutí o námitkách změna (úprava) textu zjištění uvedeného v protokolu, provede se tato změna formou číslovaného dodatku k protokolu Odbor kontroly KÚ MSK

Opatření k nápravě § 18 zákona č. 320/2001 Sb. Ve lhůtě do 30 dnů od ukončení námitkového řízení je kontrolovaná osoba povinna písemně informovat kontrolní orgán dle § 19 odst. 2 zákona o finanční kontrole o přijetí opatření k odstranění nedostatků Odbor kontroly provádí také kontrolu přijatých opatření k nápravě nedostatků zjištěnou kontrolou Odbor kontroly KÚ MSK