Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

PODNIKOVÉ PROCESY A JEJICH SPOLEHLIVOST
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Obratnostní schopnosti
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
Audit administrativních činností
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Pozornost - koncentrace pozornosti
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Motorické schopnosti a motorické dovednosti
Psychohygiena seniora
Motorické (pohybové) dovednosti lze je definovat jako
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Technická, taktická a psychologická příprava
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
(komentovaný přehled)
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Motorické schopnosti Motorické schopnosti jsou obecné kapacity jednotlivce, projevující se ve výsledcích pohybové činnosti, jinak jsou skryté, latentní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Zákony učení.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vypracoval: TOMÁŠ ZBOŘIL SENZOMOTORICKÉ UČENÍ. U č ení je celo ž ivotní proces, který se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Vyzna č uje se komplexností a.
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Rozhodování jako manažerská funkce
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Pozornost a vědomí.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Pohybové schopnosti a dovednosti
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Vybrané kognitivní procesy a sport
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Pedagogická psychologie
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Transkript prezentace:

Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost (způsobilost, připravenost) k pohybové činnosti k řešení pohybového úkolu a dosažení úspěšného výsledku)‏ Snabel a Thies 1993: Prostřednictvím učebních a cvičebních postupů na základě motorických schopností vytvořená, značně automatizovaná komponenta motorické činnosti Schmidt 2003: Způsobilost vyprodukovat určitý finální výsledek s maximem jistoty, minimem energie a minimem času.

Relace mezi pohybovými dovednostmi a schopnostmi Vztah je oboustranný a reciproční V procesu osvojování dovedností se rozvíjejí schopnosti Schopnosti jsou generalizované, dovednosti úkolově specifické Počet schopností je omezený (50), dovedností je nekonečný

Charakteristické rysy pohybové dovednosti 1. Maximum jistoty při dosahování cíle Rychtecký, Fialová 2000

2. Minimální výdej energie úspora vydávané energie, snižování volního úsilí 3. Dosažení cíle v minimálním čase

Hlavní součásti dovednosti Základem pohybové dovednosti je kombinace a interakce procesů senzorických, kognitivních a motorických. Jejich zastoupení je rozdílné

1. Procesy percepčně-senzorické: Zdroj informací: -významný podíl vizuálního analyzátoru -podíl sluchového analyzátoru -podíl proprioreceptorů

2. Procesy kognitivní Hrají důležitou roli v rozhodování jak postupovat Význam kognitivní složky narůstá při změně prostředí

3. Proces motorické Jsou předmětem senzomotorického učení, významné pro sport Závisí na kvalitě řešeného pohybového úkolu Jsou přístupné diagnostice

Klasifikace PD Klasifikačních systémů je více, rozhodují různá kritéria: Složitost: Dovednost jednoduchá X Komplexní Angažovanost svalových skupin: Jemné X Hrubé Stálost prostředí: Otevřené X Zavřené Časové hledisko: Diskrétní X Sériové X Kontinuální

Osvojování PD Senzomotorické učení = množina vnitřních procesů spjatých s praxí či zkušeností vedoucí k dovedné činnosti

Rychtecký, Fialová 2000

Charakteristické znaky osvojené PD Sloučení dílčích pohybů v jeden celistvý pohyb Odstranění nadbytečných pohybů a svalového napětí Optimalizace prostorových a časových parametrů pohybu Minimalizace zrakové kontroly a zvýšení pohybové kontroly Variabilita způsobu činnosti při změně podmínek

Druhy senzomotorického učení Imitační (cvič podle mě)– představa dovednosti se vytváří výhradně přes zrakový analyzátor Instrukční (cvič podle slovního návodu)- představa dovednosti se vytváří výhradně prostřednictvím instrukcí Zpětnovazebné (uč se ze svých chyb)– vychází z principu „pokusu a omylu“ Problémové (uč se sám hledáním řešení úkolu) – vyžaduje samostatnost a tvořivost. Každému praktickému pokusu předchází myšlenková analýza vzniklé problémové situace Ideomotorické (uč se pohybu ve svých představách) – podstatou je aktivace CNS pouhou „představou o pohybu“

Transfer (přenos)‏ Termínem transfer se označuje přenos dříve naučeného na jiné úlohy,na jiné situace, na jiné podmínky.Přenos umožňuje vzájemné ovlivňování učebních obsahů (dovedností) i učebních procesů. Teorie: a) generální faktor – obecná kvalita (schopnost),která se přenáší do nejrůznějších činností b) identických prvků – přenos jen tam,kde jsou totožné prvky (pocit míče)‏ c) teorie tvarová – přenos tam,kde se vyskytuje společný pohybový vzorec Základem přenosu je vzájemné propojení v CNS a schopnost vytvářet dočasné podmíněné spoje. Druhy transferu a) bilaterální – oboustranný-týká se činnosti symetrických tělesných orgánů b) pozitivní x negativní c) proaktivní x retroaktivní (dovednost A má vliv na dovednost B) x (jak dovednost A ovlivňuje dříve osvojenou dovednost B –kroky v házené a košíkové)

Diagnostika Testování a posuzování