Sdělování nepříznivých informací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Psychologické aspekty poskytování služeb ve zdravotnictví
Maminka maminek kontaktní sestra
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Etická hlediska péče o staré občany
Individuální psychologie
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zvedněte telefon a zavolejte SESTRU V AKCI!
PSYCHICKÉ STAVY.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
SLUŽBY ZAMĚSTNÁVÁNÍ V KOMUNITNÍCH SLUŽBÁCH V PRAZE A OKOLÍ.
DOBROVOLNÍCI V HOSPICI
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Zásady pozorování a vyjednávání
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Klinická propedeutika
Emoce (city).
Kteří pacienti již nemají prospěch z umělé výživy Klinické a etické aspekty O. Sláma, MOU Brno XII. BDPM –
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Sociální práce s rodinou 3
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
KOMUNIKACE S POZŮSTALÝMI
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KRIZOVÁ INTERVENCE.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Metody pedagogické diagnostiky
CHARITA OSTRAVA CHOS a Mobilní hospicová jednotka
Zpracovala: Simona Hyková
Plánování ošetřovatelské péče
„Blick über den Zaun“ Austausch Zürich – Prag 2012 / 13.
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Komunikace s rodiči.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
(Presenium) Jiří Vítovec
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Raná péče / intervence  Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty  věk dítěte  Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Jak vést lidi v těžkých situacích
Sociální práce s rodinou 4
PROCES ZPROSTŘEDKOVÁNÍ NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČE
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Kdo je můj pacient a co pro něho mohu udělat
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
MOBILNÍ HOSPIC STROM ŽIVOTA
Transkript prezentace:

Sdělování nepříznivých informací. Nepříznivá zpráva je takový typ informace, jejímž obsahem je nežádoucí skutečnost hodnocená příjemcem jako újma různé závažnosti. Přijímá se úkorně, doprovází ji zklamání, úzkost, strach, rozčarování, deprese.

Obecné zásady sdělování nepříznivých informací. Informaci podává ošetřující lékař nebo osoba, která zná pacienta nejlépe. Předem se připravíme tím, že si promyslíme obsah sdělení s ohledem na osobu příjemce. Sdělení musí být podáno srozumitelně a přesně. Umožníme příjemci, aby se mohl zeptat, vyjádřit své pochybnosti a projevit své emoce.

Bezprostřední reakce na nepříznivou zprávu Pacient nebo jeho blízký může informaci přijmout nebo odmítnou na úrovni emoční nebo kognitivní. Informace je přijata na obou úrovních – přijetí je doprovázeno emoční reakcí, ale po chvíli se začnou ptát na další vývoj a možnou spolupráci. Informace je přijata racionálně, ale emočně zamítnuta – reakce může vypadat jako klidná, téměř bez emocí. Informace je odmítnuta racionálně i emočně – typické pro fázi popření. Může se chovat neadekvátně. Informace je emočně přijata a racionálně odmítnuta – emoční doprovod je velmi bouřlivý. Reakce je obtížně zvladatelná. Zaměření emoční reakce příjemce může být extrapunitivní, impunitivní nebo intropunitivní.

Nepříznivé zprávy v pediatrii. Dvojí typ zpráv: sdělujeme dítěti nebo rodičům. Při sdělování informace dítěti musíme respektovat jeho věk a vývojovou úroveň. Dítě, které je těžce nemocné nebo umírá je sto pochopi informaci, která by jinak oslovila dítě výrazně starší. Používáme názorné pomůcky. Reakce dětí jsou v mnohém, odlišné – mohou zlobit, provokovat namísto skleslosti a smutku.

Sdělování nepříznivých zpráv rodičům. Vyčleníme si dostatek času a klidný prostor. Sdělujeme bez přílišného odkladu, a to oběma rodičům naráz. Pokud má dítě jen matku, přizveme jiné příbuzné. Preferujeme podávání informace v týmu (psycholog, sestra, sociální pracovník). Při prvním kontaktu podáváme jen zaručené informace. Detaily si necháme na další rozhovor. Zaměříme se na budoucnost, dáme najevo co rodiče čeká a v čem mohou pomoci. Dáme jasně najevo, že se na nás mohou kdykoliv obrátit, stejně jako na další přítomné odborníky.

Extrémně špatné zprávy S nimi se člověk velmi špatně vyrovnává. A někdy není schopen se nimi vůbec vyrovnat. Reakce na ni je vždy individuální a subjektivní. Při jejím sdělování mluvíme zásadně pravdu o závažnosti stavu pacienta nebo příbuzného. Pravdivost by se měla týkat především prognózy. Důležité je informovat taktně a šetrně s ohledem na stav pacienta a jeho psychické možnosti. Především neškodit!

Hlavní zásady sdělování extrémně špatných zpráv. Klid, dostatek času a soukromí. Sdělování v týmu (ošetřující lékař, psycholog, rodinný příslušník nebo důvěrník pacienta). Pravdivá informace má být stručná. Ale jasně a srozumitelně formulovaná v atmosféře bezpečí a důvěrnosti. Dotazy zodpovíme v co největší šíři a nejdůkladněji, zabýváme se hodně perspektivou. Náš postoj je empatický a autentický. Pacientu i rodině nabídneme možnost dalších kontaktů, dohodneme další setkání.

Fáze vyrovnávání se s těžkou životní situací. Fáze před stanovením diagnózy. Šok Popření Zlost Úzkost, deprese Stadium rovnováhy Stadium reorganizace.