Prameny práva Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy práva a právní předpisy související s oceňováním
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Předmět a prameny pracovního práva
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost
Činnost veřejné správy. Nejčastější členění činnosti s bezprostředními právními důsledky X činnosti organizační činnosti s bezprostředními právními důsledky.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Veřejná správa – úvod.
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Legislativní proces J.Kožiak.
Ústava ČR VY_32_INOVACE_ 10 - Ústava Čr.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Organizace Státní správy
Kontrola veřejné správy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B2_Prameny práva AutorIng. Věra Štverková Období vytvořeníZáří.
Monika Matysová.  Co to je suverenita?  Čl. 10 Ústavy  Čl. 10a Ústavy.
Prameny práva, právní vztahy
Právní aspekty podnikání
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Právní aspekty podnikání
Kontrola veřejné správy I.
Právní normy Milana Reichlová.
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
PŘEDNÁŠKA pokračování
Veřejná správa.
Prameny práva Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
(přednáška k předmětu Základy práva)
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Státní správa Petr Machala.
Veřejnosprávní činnost
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Norma, právo, forma zákonů
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Veterinární a potravinářská legislativa
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
MEZINÁRODNÍ PRÁVO SOUKROMÉ
Úvod do práva.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Teorie práva Právní kultury, prameny práva
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Právní norma a právní předpis Doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_PRAVO_FUNKCE_PRAMENY_ 02 Název školyStřední škola.
Správní právo  Soubor veřejnoprávních norem, které upravují organizaci a činnost veřejné správy  Samostatné právní odvětví 1. Předmět 2. Metoda právní.
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
Správa sociálního zabezpečení
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Prameny Práva pp.
Veterinární a potravinářská legislativa
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Struktura právních norem
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Prameny Práva pp.
Obecně o veřejné správě
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Právní normy (pojem, struktura, působnost)
Právo.
MEZINÁRODNÍ PRÁVO SOUKROMÉ
Základy práva I 1. přednáška
Transkript prezentace:

Prameny práva Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080

Materiální prameny a formální prameny společenské jevy historické události ekonomické jevy revoluce vynálezy vývoj technologií demografické změny vnější normativní forma normativní právní akt (právní předpis) normativní smlouva precedens právní obyčej právní věda

Normativní právní akty (právní předpisy) Výsledky právotvorné činnosti kompetentních státních orgánů Obsahují právní normy Vztahují se na skupinu případů stejného druhu a neurčitý počet subjektů (osob) Individuální právní akty – rozhodnutí – vztahují se na jedinečný případ

Orgány s právotvornou pravomocí Parlament ČR (nikoliv jednotlivé komory) vláda ministerstva (nikoliv jednotliví ministři) ostatní ústřední správní úřady – např. Český statistický úřad, Úřad průmyslového vlastnictví, Český báňský úřad, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Český telekomunikační úřad, Národní bezpečnostní úřad Česká národní banka některé územní správní úřady – krajské hygienické stanice, krajské veterinární správy, správy národního parku, správy chráněné krajinné oblasti orgány územní samosprávy – rady a zastupitelstva obcí a krajů Prezident ČR – nepřímé legislativní pravomoci Ústavní soud ČR – právo rušit normativní právní akty

Zákonné normativní právní akty ústavní zákony (zejména Ústava ČR a Listina základních práv a svobod, které spolu s ostatními ústavními zákony tvoří ústavní pořádek) (běžné) zákony a zákoníky zákonná opatření Senátu nálezy Úst. soudu, jimiž se ruší zákon

Podzákonné normativní právní akty nařízení vlády vyhlášky ministerstev, jiných ústředních správních úřadů a ČNB vyhlášky kraje nařízení kraje vyhlášky obce nařízení obce nařízení krajské hygienické stanice, krajské veterinární správy, správy národního parku, správy chráněné krajinné oblasti

Publikace normativních právních aktů Materiální publikace - adresát se skutečně musí setkat s pramenem práva (doručování do vlastních rukou) Formální publikace - adresát zná obsah předpisu od okamžiku, kdy se s ním mohl seznámit (vydání úřední sbírky) Funkce publikačních prostředků: informační – má se za to, že každý zná, co bylo publikováno evidenční – zajišťuje přehled toho, co platí normotvorná – spočívá v tom, že teprve publikací může pramen práva nabýt platnosti

Publikační prostředky Sbírka zákonů - všechny právní předpisy s celostátní působností a další právní akty (rozhodnutí prezidenta republiky, sdělení ministerstev) Sbírka mezinárodních smluv Věstník právních předpisů kraje Úřední deska obce

Normativní smlouvy I. Mezinárodní smlouvy – Čl. 10 Ústavy České republiky stanoví, že „vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva“ Nutný souhlas Parlamentu; jsou součástí právního řádu; aplikační přednost před zákonem Z povahy věci plyne, že mezi subjekty vnitrostátního práva mohou být aplikována pouze pravidla, jež jsou vnitrostátní aplikace způsobilá, jsou tzv. self-executing (samovykonatelná).

Normativní smlouvy II. Kolektivní smlouvy – upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci Podnikové kolektivní smlouvy – uzavřené mezi příslušným odborovým orgánem a zaměstnavatelem Kolektivní smlouvy vyššího stupně – uzavřené pro větší počet zaměstnavatelů mezi příslušným vyšším odborovým orgánem a organizací nebo organizacemi zaměstnavatelů Podzákonný pramen práva

Normativní smlouvy III. Veřejnoprávní smlouvy – svojí povahou se blíží normativním právním aktům Koordinační veřejnoprávní smlouvy – jde o smlouvy uzavírané pouze mezi subjekty, které vykonávají veřejnou správu Subordinační veřejnoprávní smlouvy – takové, které jsou uzavírány mezi vykonavatelem veřejné správy a osobou, vůči níž směřuje výkon veřejné správy

Precedent - vymezení Rozhodnutí vyššího soudu, kterým se poprvé řeší právem dosud neupravený společenský vztah Význam spočívá v tom, že v budoucnosti v případech téhož nebo obdobného druhu vystupuje toto rozhodnutí jako obecně závazné Typický pro angloamerický systém, v ČR formálně není považován za pramenem práva Judikatura soudů je významnou autoritou dotvářející a doplňující normy práva

Precedens v českém právu V ČR je soud ze zákona vázán rozhodnutím vyššího soudu jen v individuálním případě Sbírka soudních rozhodnutí a stanovisek Nejvyššího soudu, Sbírka rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu Rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku

Právní obyčej Nejstarší pramen práva Pravidlo chování, které se v důsledku dlouhodobého užívání v dané společenské komunitě pociťuje jako zavazující a jeho zachovávání je zabezpečováno státním donucením Aby se obyčej stal právním obyčejem, pak je nutno, aby obyčejové pravidlo vykazovalo znak dlouhodobého užívání (usus longaevus), existovalo přesvědčení o jeho závaznosti (opinio necessitatis), v případě jeho porušení bylo uplatněno státní donucení. Vzniká živelně, spontánně

Právní obyčej v českém právu V ČR jedině, když na něj odkazuje zákon Obchodní zvyklosti - jeden z pramenů obchodního práva, smluvními stranami fakticky dodržovaná pravidla, aniž by bylo požadováno jejich zakotvení v právním předpisu, jsou věcí dokazování Dobré mravy Ústavní zvyklosti

Právní věda Historie (římské právo, anglické právo) – právní normy jako produkt názorů právních vědců nebo výsledek diskuse v rámci právní vědy Dnes pramenem není Má pouze interpretační význam – může ovlivnit rozhodování soudů

Vnitřní předpisy – interní normativní instrukce Nejsou obecně závazné jako normativní právní akty – nejsou prameny práva Vydávány v takových systémech, kde jsou dány vztahy nadřízenosti a podřízenosti. Např. stanovy, řády, směrnice Externí důsledky Individuální služební pokyny – směřují ke konkrétní osobě a vztahují se ke konkrétní věci

Prameny evropského práva Primární právo - základ právního řádu EU – stanoví kompetence EU, institucionální strukturu, základní principy vnitřního trhu a politik EU i druhy a povahu právních norem vytvářených institucemi EU Sekundární právo - tvoří orgány EU na základě pravomocí, které jim dává právo primární (nařízení, směrnice, rozhodnutí, stanoviska, doporučení)