HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření domácnosti Rodinný rozpočet
Advertisements

Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Ekonomika domácnosti.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 18. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.1.
Výdaje rodinného rozpočtu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118,p.o. Vytvořeno: únor 2013 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ FINANČNÍ GRAMOTNOST NÁKLADY NA BYDLENÍ.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_05 NázevRozpočet domácnosti Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Autor výukového materiálu: Adéla Fišerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:14. září 2012 Číslo.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rozpočet domácnosti Název školy
Anotace Materiál slouží jako zadání úkolu pro skupinovou práci a následně jako pomůcka ke kontrole výsledků práce skupiny.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Hodnota peněz Kde mohou děti přijít k penězům? - kapesné - odměna od rodičů nebo prarodičů.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
RODINNÉ HOSPODAŘENÍ VY_62_INOVACE_ srpna 2012
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Materiál pro výukovou oporu zpracovanou v rámci projektu Informační technologie proti bariérám ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Finanční gramotnost ROZPOČET Pan Kouřil je svobodný, bydlí sám v nájemném bytě a má ze zaměstnání pravidelný měsíční příjem korun. Jednou za tři.
 Název školy: Základní škola Název Název školy: ZŠ speciální Litvínov, Šafaříkova 991, okres Most Autor: Mgr. Helena Trnková Název materiálu: VY_32_INOVACE_59_Hospodaření.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Příjmy a výdaje v domácnosti
Úvěr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lucie Barillová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
EU_62_B_sada 2_03_M_Příjmy a výdaje 3_Pol
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EU_62_A_sada 1_16_M_Výdaje_Pol
hospodaření domácnosti.
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Anotace Vysvětlit, jak správně hospodařit s penězi. Popsat, co je rozpočet a objasnit žákům, jak sestavit svůj měsíční rozpočet a rozpočet rodiny. Objasnit.
Transkript prezentace:

HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI

HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Hospodaření domácnosti znamená především nakládání s penězi. Dobře hospodařit musí každý člen rodiny. Co je rozpočet? Seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů je rozpočet. Co jsou příjmy a co výdaje? ● příjmy - peníze, které domácnost získá ● výdaje - peníze, které utratíme – např. za nájem bytu, vodu, elektřinu, stravu, oblečení, cestování, … Jaké musí být příjmy a výdaje, abychom dobře hospodařili? Výdaje musí být menší nebo stejné jako příjmy. Co je dluh a jak vzniká? Pokud jsou výdaje větší než příjmy, vzniká dluh. Co jsou úspory a jak vznikají? Pokud jsou příjmy větší než výdaje, vznikají úspory.

Co jsou nečekané výdaje? Člověk by měl být podle svých zkušeností připraven na nečekané a na ovlivnitelné výdaje. Co jsou nečekané výdaje? Nečekané výdaje: opravy domácích spotřebičů, oprava automobilu, ... Co jsou ovlivnitelné výdaje? Ovlivnitelné výdaje: spotřeba elektrické energie, spotřeba vody, telefonování, … Myslíš, že většinu výdajů můžeš dopředu předpokládat a ovlivnit, nebo že většina výdajů rodiny patří mezi nečekané? Protože většinu výdajů si můžeme dopředu naplánovat a jejich výši i u některých ovlivnit, je vhodné peníze si předem na plánované výdaje vyčlenit, tzv. obálkový systém hospodaření. JÍDLO BYDLENÍ PLYN ELEKTŘINA VODA BENZÍN

+ PRAVIDELNÉ PŘÍJMY VÝPLATA tatínka a maminky ZA VYKONANOU PRÁCI NEPRAVIDELNÉ PŘÍJMY ODMĚNY V PRÁCI, VÝHRY, PŘEPLATKY, DĚDICTVÍ, …

PRAVIDELNÉ VÝDAJE - ZA BYDLENÍ, JÍDLO, ELEKTŘINU, VODU, PLYN, BENZÍN, DOPRAVU, TELEFON, TELEVIZE A RADIO, POJIŠTĚNÍ NEPRAVIDELNÉ VÝDAJE - OBLEČNÍ, KULTURA – KINO, DIVADLO, KNIHY, VÝLETY, DOVOLENÁ, SPOTŘEBIČE V DOMÁCNOSTI, …

pokud příjmy převyšují výdaje, vznikají úspory REZERVA JE DŮLEŽITÉ MÍT URČITOU ČÁSTKU NAVÍC NA NEČEKANÉ VÝDAJE

jak ušetřit?

Nechodit nakupovat do obchodu hladový Nechodit nakupovat do obchodu hladový. Hladový koupíš i zbytečnosti a tak víc utratíš.

Neřídit se reklamou. Reklama nás přesvědčuje koupit si věci, které nepotřebujeme.

Při nakupování využívat slev a akcí – hlavně u hodnotnějších věcí (oblečení, sportovní vybavení, elektronika).

U některých výrobků je výhodnější kupovat větší balení – je levnější U některých výrobků je výhodnější kupovat větší balení – je levnější. Platí to hlavně u věcí s delší dobou trvanlivosti, hygienických potřeb, prášku na praní apod. Větší balení je vždy levnější než odpovídající počet menších balení.

Jakým způsobem lze např. šetřit rodinné výdaje: Využívat plodů zahrady Nekupovat alkohol a cigarety Promyšlené nakupování kvalitních věcí Drobné opravy, malování bytu, pletení Úsporně hospodařit s věcmi Snížit výdaje za telefon strava oblékání Využití vlastní šikovnosti Provoz domácnosti

HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI 9. HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Rodinný rozpočet = peněžní příjmy a výdaje, kterými je nutné zabezpečit rodinu. Osobní rozpočet = peněžní příjmy a výdaje pro osobní potřebu (kapesné). O důležitých výdajích by měla rozhodovat rodina společně. Úspory = ušetřené peníze (banka, spořitelna) Práce = zdroj příjmů K penězům je třeba najít správný vztah!

mzda tatínka 23 800,- telefon 800,- pojištění 700,- jídlo 6 000,- různé výdaje 1 000,- internát 5 100,- doprava 1 300,- rodičovský příspěvek příspěvek na děti 1 100,- kultura 500,- nájem, inkaso 12 300,- Urči celkovou výši příjmů a výdajů. Rozhodni, jestli rodina hospodaří dobře. PŘÍJMY: VÝDAJE: 23 800,- 5 100,- 30 000,- Kč 800,- 5 100,- 700,- 1 100,- 1 300,- 27 700,- Kč 6 000,- 1 000,- 500,- 12 300,- Příjmy převyšují o 2 300,- Kč výdaje. To znamená, že rodina, pokud nebude mít nečekané výdaje, každý měsíc ušetří 2 300,- Kč.