Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci
Základní strategické a koncepční materiály pro oblast vysokoškolského vzdělávání v České republice: Programové prohlášení vlády ČR Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha) Strategie rozvoje terciárního vzdělávání do roku 2005 Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol do roku 2005 Programové prohlášení vlády ČR Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha) Strategie rozvoje terciárního vzdělávání do roku 2005 Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol do roku 2005
Základní strategické a koncepční materiály pro oblast vysokoškolského vzdělávání v Evropském prostoru: Lisabonský proces Boloňská deklarace a následují realizace transformace vysokého školství v rámci Boloňsko pražského procesu Lisabonská úmluva o vzájemném uznávání vysokoškolských kvalifikací a jejich částí Směrnice EU o profesním uznávání především v oblasti regulovaných profesí Lisabonský proces Boloňská deklarace a následují realizace transformace vysokého školství v rámci Boloňsko pražského procesu Lisabonská úmluva o vzájemném uznávání vysokoškolských kvalifikací a jejich částí Směrnice EU o profesním uznávání především v oblasti regulovaných profesí
Vysoké školy v České republice v roce 2002
Hlavní změny po roce 1989 Zvýšení počtu veřejných vysokých škol Vznik soukromých vysokých škol Zvýšení počtu studujících Nové studijní programy a obory Nové formy studijních programů Výraznější zapojení VŠ do výzkumné a umělecké činnosti Zvýšení mobility studentů a učitelů Zvýšení počtu studentů ze zahraničí Restrukturalizace studijních programů – změna na třístupňové (bakalářský, navazující magisterský a doktorský) Zvýšení počtu veřejných vysokých škol Vznik soukromých vysokých škol Zvýšení počtu studujících Nové studijní programy a obory Nové formy studijních programů Výraznější zapojení VŠ do výzkumné a umělecké činnosti Zvýšení mobility studentů a učitelů Zvýšení počtu studentů ze zahraničí Restrukturalizace studijních programů – změna na třístupňové (bakalářský, navazující magisterský a doktorský)
Počet studentů VŠ v roce 2002/2003
Rozdělení studijních programů a fakult podle oborů
Studenti podle oborů
Akreditační komise
Výše normativu v letech
Růst inflace, počtu studentů a akademických pracovníků vysokých škol a běžných výdajů na vzdělávací činnost veřejných vysokých škol Růst inflace, počtu studentů a akademických pracovníků vysokých škol a běžných výdajů na vzdělávací činnost veřejných vysokých škol
Struktura financování vzdělávací a vědeckovýzkumné činnosti veřejných vysokých škol v letech 1994 a 2001 Struktura financování vzdělávací a vědeckovýzkumné činnosti veřejných vysokých škol v letech 1994 a 2001
Růst počtu studentů, prostředků na vlastní vzdělávací činnost vč. odpisů, koleje a menzy a změny výše nenorm. rozdělovaných prostředků
Jednotlivé složky mimonormativních výdajů (v % celkových výdajů na vzdělávací činnost) Jednotlivé složky mimonormativních výdajů (v % celkových výdajů na vzdělávací činnost)
Vývoj kapitálových výdajů veřejných vysokých škol (mimo VaV), růst počtu studentů a vývoj inflace Vývoj kapitálových výdajů veřejných vysokých škol (mimo VaV), růst počtu studentů a vývoj inflace
Vývoj institucionálních a účelových prostředků na vědeckou činnost veřejných vysokých škol získávaných z prostředků resortu školství Vývoj institucionálních a účelových prostředků na vědeckou činnost veřejných vysokých škol získávaných z prostředků resortu školství
Podíl jednotlivých složek financování vědy a výzkumu na veřejných vysokých školách v r Podíl jednotlivých složek financování vědy a výzkumu na veřejných vysokých školách v r Výzkumná centra *) Mimorezortní granty Výzkumné záměry Účelové prostředky bez VC Nespecifikovaný výzkum VVŠ
Vývoj financování školství celkem a veřejných vysokých škol (běžné i kapitálové výdaje, nárůst počtu studentů VVŠ a vývoj inflace)
Vývoj průměrných platů zaměstnanců veřejných vysokých škol
Věková struktura akademických pracovníků
Věková struktura nově jmenovaných profesorů v letech Věková struktura nově jmenovaných profesorů v letech
Slabé stránky Dlouhodobé podfinancování VŠ Dlouhodobá stagnace normativu na jednoho studenta (vnitřní dluh způsobený nepokrytím inflačních tlaků v předcházejících letech) Nedostatečné finanční prostředky na výzkum Věková struktura akademických pracovníků Nedostatečný rozvoj distančního vzdělávání a alternativních forem vzdělávání Problémy se zajišťováním účasti zahraničních hostujících profesorů Vybavení laboratoří, knihoven a odborných pracoven Dlouhodobé podfinancování VŠ Dlouhodobá stagnace normativu na jednoho studenta (vnitřní dluh způsobený nepokrytím inflačních tlaků v předcházejících letech) Nedostatečné finanční prostředky na výzkum Věková struktura akademických pracovníků Nedostatečný rozvoj distančního vzdělávání a alternativních forem vzdělávání Problémy se zajišťováním účasti zahraničních hostujících profesorů Vybavení laboratoří, knihoven a odborných pracoven
Podíl dotace vysokých škol vztažený k hrubému domácímu produktu podíl z HDP v ČR je ve srovnání se zeměmi EU nízký průměr v EU lze odhadnout na 1,5% HDP podíl z HDP v ČR je ve srovnání se zeměmi EU nízký průměr v EU lze odhadnout na 1,5% HDP
Návrhy na řešení: Projekt „Rozvoj veřejných vysokých škol, finanční podmínky a předpoklady“ společný projekt MŠMT, ČKR a RVŠ Reforma financování veřejných vysokých škol zavádí do financování veřejných vysokých škol výkonové parametry ve všech oblastech jejich činnosti finanční aspekty reformy: celkový nárůst prostředků pro VVŠ z kapitoly 333 na rok 2004 by měl činit 5,2 mld Kč Projekt „Rozvoj veřejných vysokých škol, finanční podmínky a předpoklady“ společný projekt MŠMT, ČKR a RVŠ Reforma financování veřejných vysokých škol zavádí do financování veřejných vysokých škol výkonové parametry ve všech oblastech jejich činnosti finanční aspekty reformy: celkový nárůst prostředků pro VVŠ z kapitoly 333 na rok 2004 by měl činit 5,2 mld Kč
Očekávané efekty a důsledky reformy financování veřejných vysokých škol Překonání nejhorších důsledků chronického podfinancování VVŠ Zásadní krok k naplňování priority vlády ČR (podpora vzdělávání) Vytvoření zřetelných předpokladů k dosažení dlouhodobější sociální stability pro akademické i další pracovníky VVŠ Realizace strukturálních i obsahových změn na VVŠ tak, aby se integrovaly do Evropského vzdělávacího prostoru Vytvoření předpokladů pro dynamický rozvoj národní vědy v přirozeném napojení na světová vědecká centra Překonání nejhorších důsledků chronického podfinancování VVŠ Zásadní krok k naplňování priority vlády ČR (podpora vzdělávání) Vytvoření zřetelných předpokladů k dosažení dlouhodobější sociální stability pro akademické i další pracovníky VVŠ Realizace strukturálních i obsahových změn na VVŠ tak, aby se integrovaly do Evropského vzdělávacího prostoru Vytvoření předpokladů pro dynamický rozvoj národní vědy v přirozeném napojení na světová vědecká centra
Očekávané efekty a důsledky reformy financování veřejných vysokých škol Zvýšení úrovně vysokoškolské vzdělanosti (kvantitativně – zvýšením počtu přijatých uchazečů i počtu úspěšných absolventů i kvalitativně – zvýšením úrovně absolventů a zlepšením předpokladů jejich úspěšnosti na evropském trhu práce) Efektivnější samosprávné řízení VVŠ (tlak na plnění kvalitativních kritérií povede k soustředění některých škol na špičkový vědecko – pedagogický výkon, u jiných orientaci na pedagogický výkon) Efektivnější rozdělování státní dotace na činnost VVŠ (větší transparentnost, větší prostor pro vykonávání státní politiky při uchovávání autonomie vysokých škol) Zvýšení úrovně vysokoškolské vzdělanosti (kvantitativně – zvýšením počtu přijatých uchazečů i počtu úspěšných absolventů i kvalitativně – zvýšením úrovně absolventů a zlepšením předpokladů jejich úspěšnosti na evropském trhu práce) Efektivnější samosprávné řízení VVŠ (tlak na plnění kvalitativních kritérií povede k soustředění některých škol na špičkový vědecko – pedagogický výkon, u jiných orientaci na pedagogický výkon) Efektivnější rozdělování státní dotace na činnost VVŠ (větší transparentnost, větší prostor pro vykonávání státní politiky při uchovávání autonomie vysokých škol)