Matematické metody v ekonomice a řízení II MME II 2. Koncepční fáze projektu 3. 3. 2011
PROJEKTOVÝ MANAGEMENT SYNERGICKÝ EFEKT KONCEPČNÍ FÁZE PROJEKTU Brainstorming Myšlenkové mapy Ishikawa diagram Paretovo pravidlo SWOT analýza LOGICKÝ RÁMEC Přednáška č. 2: Plánování projektů
Matematické metody v ekonomice a řízení II Synergický efekt efekt společného působení ten umí to a ten zas tohle 1+1=3 spolupracující týmy lepší výsledky než nechytřejší člen týmu stavitelství reklama kooperace firem stavitelství – architekt, stavitel, umístění reklama – grafik, ředitel, člověk na slogany kooperace firem – nové trhy, větší výstava výrobce softwaru + výrobce hardwaru Přednáška č. 2: Plánování projektů
Matematické metody v ekonomice a řízení II Koncepční fáze 1. relevantní otázky 2. nic nepředpokládat, vše ověřit 3. účel projektu 4. vnitřní/vnější účinky projektu 5. schvalování jednotlivých fází projektu 1. Jakého cíle má být dosaženo – SMART, Proč takovýto cíl, Jaká je moje úloha, Kdo má pravomoc vybírat pracovníky a kdo disponuje prostředky – mám tuto pravomoc já, Dostatečný rozpočet, Důležitost peníze vs. čas, Jasnost instrukcí 2. Myslel jsem, že, …. Předpokládal jsem že…., Nepředpokládal jsem že … 3. Proč? – účelnost jednotlivých činností (výsledky analýz vs. jejich interpretace) 4. Informovanost těch jichž se realizace týká, Poskytovat včas informace manažerům ostatních projektů, vedení 5. Prověření kroků 1-4 u každé fáze projektu. Přednáška č. 2: Plánování projektů
Matematické metody v ekonomice a řízení II Metody postupu Brainstorming Mind maps Ishikawa diagram Paretovo pravidlo SWOT analýza Metody postupu u koncepční fáze – definování cíle a výběr postupů Přednáška č. 2: Plánování projektů
Brainstorming formulace návrhů a nápadů skupinové Pravidla: vyloučena kritika volné asociace kvantita kombinace Přednáška č. 2: Plánování projektů
Brainstorming Průběh 5-12 lidí možnost dobředu informovat dobře definovaný problém zapsání problému na tabuli připomenutí pravidel postupně jednotlivé nápady maximálně 1 hodinu Přednáška č. 2: Plánování projektů
Brainstorming Klady Zápory efektivita velký počet nápadů kvalita vedoucího ovlivnění skupiny dosažení souladu místo generování nápadů volné asociace Přednáška č. 2: Plánování projektů
Brainstorming Příklad Způsoby propagace matematického ústavu v Opavě. Přednáška č. 2: Plánování projektů
Mind maps Tony Buzan fungování mozku – grafické x lineární kreativita zapojení obou hemisfér mozku individuální Přednáška č. 2: Plánování projektů
Mind maps Tvorba: hlavní téma části, větvení vztahy pomocí čar barvy, obrázky, symboly heslovitě neomezovat kreativitu WEB, Projekt Příklad Přednáška č. 2: Plánování projektů
Ishikawa diagram diagram příčin a následků diagram rybí kosti jednoduchost systémový přístup strukturovaný výstup nekonfliktní sestavování Přednáška č. 2: Plánování projektů
Ishikawa diagram Známá příčina 1. sestavit tým 2. problém + páteř 3. kosti – oblasti 4. potenciální příčiny 5. váhové koeficienty 6. jasné úkoly Přednáška č. 2: Plánování projektů
Ishikawa diagram - příklad Přednáška č. 2: Plánování projektů
Ishikawa diagram - příklad Přednáška č. 2: Plánování projektů
Ishikawa diagram - příklad Přednáška č. 2: Plánování projektů
Matematické metody v ekonomice a řízení II Pareto 80:20 20 % úsilí přináší 80 % zisku a naopak oblečení vztahy http://www.naseinfo.cz/clanky/prace-a-kariera/uspech/co-je-uspech/co-je-paretovo-pravidlo Přednáška č. 2: Plánování projektů
Matematické metody v ekonomice a řízení II SWOT analýza S_trenghts W_eaknesses O_pportunities T_hreats komplexní analýza pro rozhodovací procesy Interní – silné a slabé stránky Externí – příležitosti a hrozby Strategie MAX-MAX MIN-MAX MAX-MIN MIN-MIN silné stránky – vše co funguje, prstiž, dobré jméno atd. slabých stránek – oblasti volající po změně, vše co se nedaří Hrozby – změna legislativy, pokles zákazníků příloežitosti – nové technologie, poptávka po službách, mezera na trhu MAX-MAX strategie – maximalizací silných stránek – maximalizovat příležitosti MIN-MAX strategie – minimalizací slabých stránek – maximalizovat příležitosti MAX-MIN strategie – maximalizací silných stránek – minimalizovat hrozby MIN-MIN strategie – minimalizací slabých stránek – minimalizovat hrozby Přednáška č. 2: Plánování projektů
Matematické metody v ekonomice a řízení II SWOT analýza silné stránky – vše co funguje, prstiž, dobré jméno atd. slabých stránek – oblasti volající po změně, vše co se nedaří Hrozby – změna legislativy, pokles zákazníků příloežitosti – nové technologie, poptávka po službách, mezera na trhu Přednáška č. 2: Plánování projektů
Matematické metody v ekonomice a řízení II SWOT analýza silné stránky – vše co funguje, prstiž, dobré jméno atd. slabých stránek – oblasti volající po změně, vše co se nedaří Hrozby – změna legislativy, pokles zákazníků příloežitosti – nové technologie, poptávka po službách, mezera na trhu Přednáška č. 2: Plánování projektů
Logický rámec plánování a řízení identifikace a analýza problému, cíle a aktivity vhodnost, přiměřenost, proveditelnosti, udržitelnosti Popis: situační analýza zájmov skupiny hlavní problémy popis projektu Matice logických rámců (MLR) Přednáška č. 2: Plánování projektů
MRL Sloupce Řádky Slovní popis úrovní objektivně měřitelné ukazatele informační zdroje k ověření rizika/předpoklady Řádky Aktivity Výsledky Účel Cíl Přednáška č. 2: Plánování projektů
MRL Přednáška č. 2: Plánování projektů
MRL LOGICKÝ RÁMEC Přednáška č. 2: Plánování projektů