Syntax - druhy vedlejších vět

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Větné členy.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Věta.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Neohebné slovní druhy.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Rozbor souvětí.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Spojky.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_364_Věta příslovečná AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Interpunkce v souvětí podřadném
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Rozvíjející větné členy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Syntax - druhy vedlejších vět

věta jednočlenná x věta dvojčlenná větný ekvivalent věta je tvořena pouze PŘÍSUDKEM x věta dvojčlenná věta je tvořena jednou základní skladební dvojicí (ZSD) větný ekvivalent - věty, jenž nemají určité sloveso

větný ekvivalent podstatné jméno: Ten darebák!, Základní škola Maredův vrch, Pepo! přídavné jméno: Nádherné! příslovce: Správně., Určitě? částice: Ano., Kdepak!, Vůbec ne. infinitiv: Nastupovat!, Mít tak auto! citoslovce: Fuj!, Hybaj!

- jedno sloveso ve tvaru určitém věta jednoduchá - jedno sloveso ve tvaru určitém x souvětí - vznikne spojením dvou nebo více vět jednoduchých => obsahuje proto dvě nebo více sloves ve tvaru určitém.

!!! věty v souvětí od sebe oddělujeme čárkami !!! čárku nepíšeme před spojkami a, i, ani v poměru slučovacím a před spojkami nebo, či, jestliže uvozují věty vyjadřující různé možnosti, které nejsou v protikladu

Výjimky: čárka před A: a ne, a nikoliv a dokonce, a nadto, a k tomu, a navíc a proto, a tedy, a tak, a tudíž, a tím, a protože čárka před ANI (při vícečetném užití spojky): Neměli jsme s sebou ani jídlo(,) ani stan(,) ani mapu. čárka před NEBO se nepíše : Podejte nám zprávu písemně nebo telefonicky.  Mám koupit jablka nebo hrušky?

SPOJKY SOUŘADÍCÍ – souřadně spojují 2 rovnocenné věty a, i, ani, nebo, anebo, či, ale, jenže, avšak, však, neboť, nýbrž, ba 2. PODŘADÍCÍ - na větě hlavní (řídící) je závislá věta vedlejší uvozená podř. spojkou aby, ačkoli, ať, co, dokud, i kdyby, i když, jak,  jakmile, jestliže,  kdyby, kdykoli, kdykoliv, když,  ledaže, mezitímco,  než, nežli, pokud,poněvadž, protože,  přestože, sotva, sotvaže, takže, třebaže, zatímco, zda, že

Souvětí podřadné věta hlavní = formálně i významově samostatná věta (nemůžeme se na ni jinou větou ze souvětí zeptat) věta vedlejší = je mluvnicky závislá na jiné větě grafické označení: věta hlavní 1H, 2H, 4H věta vedlejší 3V, 5V označení závislosti na řídící větě pomocí

Vedoucí nám oznámil, že opravy, o nichž jsme minule mluvili, zařídil tak, aby byli všichni spokojeni. 1H , že 2V………………2V , 3V , aby 4V

VV podmětná – podmětovou část řídící věty zastupuje VV ptáme se Kdo? Co? + věta řídící Lyžař poznává krásy zimní přírody. Kdo lyžuje, poznává krásy zimní přírody. Ti, kdo chtějí jet na výlet, se musí přihlásit nejpozději do zítřka. Není známo, kdy se vrátí. Mým přáním je, aby vše dobře dopadlo.

VV přísudková v řídící větě je sponové sloveso, jmenná část přísudku je vyjádřena vedlejší větou bývá často připojena výrazy:jak, jako, příp. jaký, který Matouš není ten, který se bojí. Nejsem takový, jak si myslíš.

VV předmětná – rozvíjí sloveso nebo příd. jm. věty řídící, ptáme se pádovými otázkami 2. -7. pádu + věta řídící Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy: kdo, co kde, kam kdy, jak aby, že Hned jsem tušil, že nemluví pravdu. Řekl, že to spěchá.

VV přívlastková – rozvíjí podst. jm. věty řídící, blíže určuje význam, ptáme se Jaký? Který? Čí? + řídící věta Oknem, které bylo otevřené, vnikal do pokoje chladný vzduch. Měl jsem pocit, že se děje něco neblahého.

VV příslovečná rozvíjí sloveso, příslovce nebo příd. jm. věty řídící, vyjadřuje okolnosti děje, ptáme se různými tázacími příslovci jako na Pu + věta řídící VV místní : Kam? Kde, Kudy? Odkud? Hráli jsme si, kde jsme jen mohli. VV časová: Dokdy? Odkdy? Kdy? Když jsem večer procházela po hlavní třídě, okradli mě.

VV způsobová: Jak? Jakým způsobem? Dělal svou práci, jak nejlépe dovedl. VV měrová: Jak moc? Jak hodně? Jak málo? Do jaké míry? Rackové křičeli, až nám uši zaléhaly. Nabral si bonbónů, co unesl. VV příčinná: Proč? Z jaké příčiny? Z jakého důvodu? Protože byl nemluva, nechtěl chodit mezi lidi. VV účelová - PROČ za jakým účelem?, častá spojka aby Koupili domek, aby se měli na ve stáří kam odstěhovat. VV podmínková - KDY za jaké podmínky? Jestli bude v neděli hezky, pojedeme na výlet. VV přípustková - I přes co? Navzdory čemu? I v kterém případě? I když byl nemocný, hrál s kamarády venku fotbal.

VV doplňková rozvíjí sloveso (většinou smyslového vnímání) a zároveň jméno věty řídící, ptáme se Jak? Jaký? + věta řídící Spatřili jsme srnu, kterak se mihla mezi stromy. Připadal jsem si, jako bych byl z jiného světa. Hajný pozoroval sojku, jak krmí mláďata. Neviděl Evu, že by opouštěla školu.