Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Výkupní ceny 2013 Budoucnost bioplynu, Hospodářská komora,
Správní řízení při ukládání pokut za porušení zákonů
Obecné požadavky na výstavbu
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Kontrolní činnost SEI v oblasti podporovaných zdrojů energie
Státní energetická inspekce
Kontrolní činnost SEI v nových podmínkách energetického zákona, zaměření kontrolní činnosti v roce 2013 Petr Holoubek Jelenovská 2013 Státní energetická.
Nástroje územního plánování
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Postavení ERÚ v novele energetické legislativy Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
Kontrolní činnost Státní energetické inspekce v oblasti elektroenergetiky Ing. Stanislav Vitner ředitel odboru elektroenergetiky a plynárenství ústředního.
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
Zákon o podporovaných zdrojích energie
PLYNÁRENSTVÍ zákon č. 458/2000 Sb., z hlediska kontrolní činnosti SEI Ing. Otta Hofman vedoucí oddělení plynárenství.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Státní energetická inspekce
Funkce OTE v provádění zákona o podpoře výroby elektřiny z OZE
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Petr HoloubekJelenovská.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Špindlerův Mlýn Duben 2013 Špindlerův Mlýn Duben 2013 Změna mechanismu podpory POZE 2013 Ing. Jiří Šťastný, předseda představenstva OTE, a.s.
1 Kontrolní činnost Státní energetické inspekce v oblasti elektroenergetiky Lokální distribuční soustavy Ing. Stanislav Vitner ředitel odboru elektroenergetiky.
Ing. Zdeněk Kondler, ředitel územního inspektorátu XXI. Seminář energetiků – Jelenovská ledna 2011.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík PRAHA
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Ocenění elektřiny z KVET, druhotných a obnovitelných zdrojů v souvislosti s otvíráním trhu s elektřinou a plynem Martin Koďousek Energetický regulační.
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Zkušenosti se zákonem o podpoře výroby elektřiny z OZE z pohledu provozovatelů OZE Jan Motlík předseda Asociace pro využití obnovitelných zdrojů energie.
Zkušenosti s vyhláškou 482/2005 Sb., o stanovení druhů, způsobů využití a parametrů biomasy při podpoře výroby elektřiny z biomasy Doc. Ing. Miroslav Hájek,
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Státní energetická inspekce
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady z pohledu roku 2005 Martin Kašák Energetický regulační úřad 7. října 2004.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Smluvní vztahy a registrace- držitelé licence na distribuci Jaroslav Žákovčík Praha
14. prosince 2005 Praha 1 Změny podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie v roce 2006 Rostislav Krejcar.
Zkušenosti s regulací cen OZE Stanislav Trávníček.
Legislativa a cenová rozhodnutí z pohledu roku 2005
Kontrolní činnost SEI v teplárenství Ing. Josef Svoboda ředitel odboru teplárenství.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Výrobny a mikrozdroje Ing. Martin Kříž
Kontroly a revize elektrických zařízení v DS a PS elektroenergetiky
Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie
Transkript prezentace:

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů - Zákon č. 180/2005 Sb. ze dne 5. května 2005 mimo jiné definuje úlohu státní správy - Státní energetická inspekce je vedle Ministerstva průmyslu a obchodu a Energetického regulačního úřadu orgánem provádějícím výkon státní správy v energetických odvětvích.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů - Státní energetická inspekce dle § 8 provádí kontrolu dodržování zákona, a to s odvoláním na energetický zákon. Inspekce není vybavena pravomocemi nařídit osobám něco konat či se něčeho zdržet. - Působení Státní energetické inspekce v podpoře zákona spočívá v uplatnění závěrů z provedených kontrol a uplatnění sankčních postihů nebo vyžadování opatření k odstranění zjištěných nedostatků.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů §8 zákona – kontrolu dodržování tohoto zákona provádí SEI §9 –Správní delikty pro -provozovatele regionální distribuční soustavy (§ 4 odst.4 a odst.7) -výrobce (§ 4 odst. 11 a 12, § 5 odst. 5 a 6)

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů §4 odst.(4) Provozovatelé regionálních distribučních soustav a provozovatel přenosové soustavy jsou povinni vykupovat veškerou elektřinu z obnovitelných zdrojů, na kterou se vztahuje podpora, a uzavřít smlouvu o dodávce, pokud výrobce elektřinu z obnovitelných zdrojů nabídl, za podmínek podle § 5 a za ceny podle § 6. Součástí této povinnosti je i převzetí odpovědnosti za odchylku podle zvláštního právního předpisu. Kontrola výkupu z OZE včetně hodnocení průměrné minimální výkupní ceny podle cenového rozhodnutí ERÚ.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů §4 odst. (7) Pokud výrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů, na kterou se vztahuje podpora, nenabídl tuto elektřinu k povinnému výkupu podle odstavce 4 a prodal ji na trhu s elektřinou, je provozovatel příslušné regionální distribuční soustavy nebo provozovatel přenosové soustavy povinen hradit výrobci za tuto elektřinu zelený bonus vyjádřený v Kč/MWh. Porušením povinností provozovatele soustavy je odmítnutí nebo neprovedení úhrady zeleného bonusu v Kč/MWh, nenabídnuté k výkupu za stanovené ceny a za podmínky jejího prodeje na trhu. Předmětem kontroly bude množství vykázané elektřiny prodané na trhu.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů § 4 odst. (11) Výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů společně s elektřinou z neobnovitelných zdrojů energie, je povinen zajistit samostatné měření vyrobené elektřiny nebo výpočet vyrobeného množství elektřiny z obnovitelných zdrojů způsobem podle zvláštního právního předpisu. Zajištění samostatného měření z OZE je realizovatelné pouze v případě vhodného technického uspořádání výrobního zařízení. Povinnost lze vyžadovat pouze v případě samostatného bloku provozovaného na bázi OZE. V opačném případě množství vyrobené elektřiny odpovídající OZE se bude určovat výpočtem. Činnost SEI bude spočívat v kontrole vypočteného množství elektřiny. Pokutovatelné je pouze nezajištění samostatného měření.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů §4 odst.(12) Výrobce, který vyrábí elektřinu společným spalováním biomasy a neobnovitelného zdroje energie, vykazuje množství elektřiny z obnovitelných zdrojů, skutečné nabytí množství biomasy a její kvalitu a skutečné využití veškeré nabyté biomasy pro účely výroby elektřiny způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem. Při společném spalování biomasy a neobnovitelného zdroje energie je rozhodující vykázaný objem vyrobené elektřiny z biomasy, množství biomasy a její kvalita. Kontrola bude zaměřena na správnost vykazovaných údajů určovaných podle připravovaného prováděcího předpisu. Uvedené zásady jsou povinností výrobce.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů §5 odst (5) Výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů pro vlastní potřebu, je povinen předávat naměřené nebo vypočtené údaje o množství jím vyrobené elektřiny z obnovitelných zdrojů provozovateli regionální distribuční soustavy nebo provozovateli přenosové soustavy. Splněním této povinnosti vzniká tomuto výrobci nárok na úhradu zeleného bonusu a na vydání záruky původu podle § 4 odst. 13. Předávání údajů o vyrobené elektřině spotřebované výrobcem pro vlastní potřebu je základní podmínkou uplatnění zeleného bonusu a vydání záruky původu.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů § 4 odst.(6) O uskutečněné výrobě a nákupu elektřiny z obnovitelných zdrojů předává její výrobce naměřené nebo vypočtené údaje podle jednotlivých druhů obnovitelných zdrojů příslušnému provozovateli regionální distribuční soustavy nebo provozovateli přenosové soustavy podle zvláštního právního předpisu. Opakované neplnění předávání údajů a jejich pravdivost či věrohodnost je dle § 9 odst. 6 postižitelné inspekcí, a to pozastavením nároku na úhradu výkupní ceny a uplatnění zeleného bonusu až na 2 roky. Rozhodnutí je vydáváno na základě správního řízení.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů § 4 odst.(1) Provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatelé distribučních soustav jsou povinni na svém licencí vymezeném území přednostně připojit k přenosové soustavě nebo k distribučním soustavám zařízení podle § 3 (dále jen „zařízení“) za účelem přenosu nebo distribuce elektřiny z obnovitelných zdrojů, pokud o to výrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů (dále jen „výrobce“) požádá a pokud splňuje podmínky připojení a dopravy elektřiny stanovené zvláštním právním předpisem. Tato povinnost vyplývá rovněž z energetického zákona, kde provozovatel přenosové soustavy (§ 24 odst. 10 písm. c)) a provozovatelé distribučních soustav (§ 25 odst. 11 písm. d)), jsou povinni přednostně zajistit připojení OZE. Porušení této povinnosti je zařazeno mezi správní delikty právnických osob a fyzických osob podnikajících (§ 91 odst. 1 písm. c) a písm. e)). Pokud se jedná o provozovatele distribuční soustavy, pak tato povinnost se vztahuje jak na regionálního, tak na lokálního provozovatele soustavy.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů V zákoně je uvedena řada dalších povinností, ty však nejsou pokutovatelné – např: §4 odst. 2 – povinnost připojení výrobce elektřiny z OZE pro provozovatele distribučních soustav §4 odst. 3 – změna způsobu podpory a postup provozovatele distribuční soustavy §4 odst. 8 - odpovědnost za odchylku §4 odst. 15 a 16 – smlouvy a úhrada na dodávku elektřiny u zelených bonusů §4 odst.17 – smlouvy na dodávku u povinného výkupu

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Počty obnovitelných zdrojů, z nichž je vykupována el.energie: Rok Biomasa23 Bioplyn2025 Vítr1312 Voda Celkem Pozn.: nejsou zahrnuty zdroje pouze pro vlastní spotřebu