Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
1 Makroekonomie Ing. Vojtěch Jindra.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Agregátní poptávka a nabídka
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Makroekonomie I.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomie.
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Makroekonomie A.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Určení rovnovážné produkce
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Makroekonomické výstupy
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Fiskální politika Pavel Seknička.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Transkript prezentace:

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu DUM č. 6. - Makroekonomie Autor Ing. Kateřina Smejkalová Tematická oblast Makroekonomie Anotace DUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku Ročník Ročníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a 3. Datum tvorby Prosinec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Makroekonomie "Vzdělání lidí usnadňuje jejich vedení, ale ztěžuje jejich ovládání; usnadňuje vládnutí, ale znemožňuje zotročení." Henry Peter Broughan „Existují v zásadě tři způsoby, jak získat od druhých to, co chceme: láska, násilí a směna.“ – David Friedman           

OSNOVA: ÚVOD Historický exkurz k pojmu makroekonomie Základní ekonomické subjekty Dělení ekonomie Význam makroekonomie Pozitivní a normativní ekonomie Základní makroekonomické ukazatele Makroekonomické agregované proměnné Makroekonomický koloběh Základní makroekonomická identita Zásahy do ekonomiky Shrnutí Příklady a úkoly Použité zdroje OSNOVA:

Historický exkurz k pojmu makroekonomie Ekonomie = věda, která zkoumá alokaci vzácných zdrojů mezi alternativní využití Jako samostatná věda od poloviny 18. století – soustředěnost na tvorbu a rozdělování bohatství Zatím neexistence členění na mikro a makro Konec 19. stol. – do popředí zájmu ekonomie se dostává teorie spotřebitele, firmy, rovnováhy – tedy spíše MIKRO 30. léta 20. století – celosvětová hospodářská krize – v popředí zájmu otázky MAKROekonomické Pojem MAKROEKONOMIE – zaveden norským ekonomem Ragnarem A. K. FRISCHEM v r. 1933 Historický exkurz k pojmu makroekonomie http://www.jksoggy.com/john-maynard-keynes/, 4.12.2013

Historický exkurz k pojmu makroekonomie Rozčlenění ekonomie na mikroekonomii a makroekonomii přisuzujeme J. M Keynesovi Historický exkurz k pojmu makroekonomie http://www.jksoggy.com/john-maynard-keynes/, 4.12.2013

Základní ekonomické subjekty Pro základní členění ekonomie vymezíme tři navzájem provázané subjekty ekonomického prostředí v uzavřené ekonomice. Čtvrtý subjekt přizveme, když ekonomiku otevřeme. Čtvrtým subjektem je ZAHRANIČÍ. Stát Firma Domácnost

MIKROekonomie MAKROekonomie Dělení ekonomie Klasifikace tří základních ekonomických subjektů důležitá pro PRIMÁRNÍ DĚLENÍ EKONOMIE! Dělení ekonomie MIKROekonomie Věnuje pozornost studiu chování individuálních subjektů – spotřebitele a firmy; studuje dílčí trhy… MAKROekonomie Zabývá se celkem, studuje příčiny vývoje a důsledků agregovaných proměnných. Mezi základní agregované ukazatele patří HDP, inflace, nezaměstnanost, vztah k zahraničí…

Ekonomie Kolik firma vyrobí zboží? Za jakou cenu bude firma své zboží prodávat? Kolik času bude věnovat domácnost práci a kolik volnému času? Kolik zboží si domácnost koupí? Mikroekonomie Kolik zboží se vyrobí v souhrnu celé ekonomiky? Jaká bude průměrná cenová hladina v ekonomice? Kolik bude v ekonomice nezaměstnaných? Kolik zboží se do ekonomiky doveze a kolik se z ní vyveze? Makroekonomie Ekonomie

Pro tvůrce hospodářské politiky a z toho plyne význam pro celou společnost. Poskytuje návody, možná opatření, apod.. Vládní opatření bude mít dopady na odbyt firem. Změna úrokových sazeb centrální bankou má dopady na investiční aktivitu firem, na rozhodování o úsporách, apod.. Význam makroekonomie

Pozitivní a normativní ekonomie Pozitivní ekonomie Pouhý popis ekonomiky – př. počet nezaměstnaných, hodnoty HDP, míra inflace… Normativní ekonomie Hodnotové soudy – stanovuje normy, pravidla – př. Stát by měl poskytovat podporu v nezaměstnanosti, apod. Pozitivní a normativní ekonomie

Pokračujeme: Základní makroekonomické ukazatele Níže uvedenou tabulku vyplnit za DÚ dle aktuálních statistik. Makroekonomické agregované proměnné: Pokračujeme: Základní makroekonomické ukazatele Stát HDP (%) Inflace Nezaměstnanost (%) Obchodní bilance (%) Česká republika Německo Slovensko Itálie Velká Británie Španělsko Polsko Dánsko Francie Řecko

Makroekonomické agregované proměnné Hrubý domácí produkt (HDP) = celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území. Časovým obdobím bývá obvykle rok. Inflace = nárůst všeobecné cenové hladiny zboží a služeb v ekonomice v určitém časovém období. Ekvivalentně lze inflaci definovat jako snížení kupní síly peněz. Míra inflace = jak se za daný rok změnila průměrná cenová hladina v ekonomice. Nezaměstnanost = stav na trhu práce, kdy část nabídky práce není schopna nebo ochotna najít si placené zaměstnání. Míra nezaměstnanosti = kolik procent lidí z tzv. ekonomicky aktivního obyvatelstva je nezaměstnaných Obchodní bilance = rozdíl mezi vývozem a dovozem Makroekonomické agregované proměnné

Makroekonomický koloběh

Trh výrobních faktorů Domácnosti Trh statků a služeb Nabídka práce, půdy, kapitálu Výrobní faktory = výrobní vstupy Odměny za VF Mzdy, renty, úroky Daně Daně Stát Firmy Domácnosti Transfery Dotace Platba za vládní nákupy Nakoupené statky a služby Příjmy z prodeje Výdaje na nákup statků a služeb Trh statků a služeb Nabídka statků a služeb Nakoupené statky a služby Import Export Tok zboží, služeb a VF Zahraničí Tok peněz

Základní makroekonomická identita Domácnosti za své výrobní faktory dostaly důchod, ze kterého mohou část utratit za statky a služby a část mohou uspořit. Firmy mají určitý zisk, který nerozdělí mezi vlastníky (nerozdělený zisk) a mohou ho uspořit. Vláda hospodaří s určitými příjmy a výdaji. Saldo rozpočtu může být kladné, nulové nebo záporné. Jestliže vláda utratí méně, než vybere, tak vlastně vytváří úspory. Ze zahraničí mohou plynout do domácí země úspory. Úspory jednotlivých makroekonomických subjektů NEZASTAVÍ makroekonomický koloběh, protože úspory slouží k financování investic. V ekonomice tedy platí rovnost celkových úspor a celkových investic = základní makroekonomická identita Základní makroekonomická identita

Úspory ze zahraničí Úspory domácností Úspory firem Úspory vlády Celkové investice Úspory ze zahraničí

Různost názorů, které se snaží postihnout fungování ekonomiky. Zjednodušeně můžeme názory rozdělit do dvou skupin: Zásahy do ekonomiky Liberální přístup Ekonomika funguje správně na principu vnitřního vyrovnávacího mechanismu ekonomiky, do kterého nezasahuje stát a trh je schopen se automaticky harmonizovat do stavu rovnováhy. Vzývání státu a/ fiskální politika – stát zasahuje prostřednictvím příjmové a výdajové stránky veřejného rozpočtu b/ monetární (měnová) politika – zásahy prostřednictvím množství peněz v ekonomice a prostřednictvím jejich cen. Zpravidla provádí centrální banka – Česká národní banka. c/ kurzová politika – ovlivňování měnového kurzu. Zpravidla provádí centrální banka. Úzce propojena s monetární. d/ obchodní politika – zásahy prostřednictvím cel, kvót, hygienických či veterinárních norem, apod.

Ekonomie zkoumá alokaci vzácných zdrojů mezi alternativní použití. Ekonomii dělíme na mikroekonomii a makroekonomii. Mikroekonomie se zabývá dílčími subjekty na trhu a zkoumá dílčí trhy. Makroekonomie zkoumá ekonomiku jako celek. Makroekonomický koloběh zachycuje vzájemné vztahy mezi jednotlivými makroekonomickými subjekty. Jde o podobu reálných a peněžních toků. Pozitivní ekonomie je pouhým popisem stavu. Normativní ekonomie přináší hodnotové soudy. Celkové úspory v ekonomice = celkové investice v ekonomice Zásahy státu do ekonomiky mohou mít podobu fiskální, monetární, kurzové a obchodní politiky. Shrnutí

CVIČENÍ: 1. Uvedli jsme, že vláda stejně, jako ostatní makroekonomické subjekty, vytváří úspory. Je tomu tak v případě, že má kladné rozdíl příjmů a výdajů. Co se stane, když vláda bude mít deficit rozpočtu? Bude dále platit základní makroekonomická identita, tedy že celkové úspory se rovnají celkovým nákladům? 2. Procvičte si základní pojmy: Ekonomie, mikroekonomie, makroekonomie, pozitivní ekonomie, normativní ekonomie, makroekonomický koloběh, makroekonomické subjekty, základní makroekonomická identita

ODPOVĚĎ ke cvičení č. 1: Má-li vláda vyšší výdaje než příjmy, hospodaří s deficitem. Tímto deficitem jsou tzv. záporné úspory. Deficit musí vláda nějakým způsobem financovat. Půjčí si tedy z úspor ostatních makroekonomických subjektů. Celkové úspory budou po této výpůjčce nižší. Platí však nadále tvrzení o rovnosti celkových úspor a celkových investic.

Použitá literatura a ostatní zdroje: BELLOVÁ, Jana a Zdeněk MENDL. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 112 s. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-7402-093-3 PAVELKA, Tomáš a Zdeněk MENDL. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. České dějiny (Daranus). ISBN 978-80-86175-58-4. PROVAZNÍKOVÁ, Romana a Zdeněk MENDL. Makroekonomie: cvičebnice. Vyd. 2. Slaný: Melandrium, 2003, 379 s. České dějiny (Daranus). ISBN 80-861-7523-5 http://cs.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes http://www.frisch.uio.no/Frisch_Website/Pictures.htm http://www.jksoggy.com/john-maynard-keynes Použitá literatura a ostatní zdroje: