Zdravé pracoviště Dobré pro vás. Dobré pro podnikání. Evropská kampaň o hodnocení rizik
Kontext kampaně (1) 205 milionů zaměstnanců v Evropě úmrtí v EU-27 připisovaných pracovním úrazům a nemocem z povolání, z toho: ► úmrtí připisovaných nemocem z povolání úmrtí připisovaných vystavení nebezpečným látkám při práci (včetně azbestu) ►7 460 úmrtí připisovaných pracovním úrazům Údaje uváděné v této prezentaci jsou převzaty ze shrnutí naší kampaně:
Kontext kampaně (2) Každé 3,5 minuty v EU-27 někdo zemře v důsledku působení faktorů souvisejících s prací. Každé 4,5 vteřiny dojde v EU-27 k pracovnímu úrazu, kvůli němuž musí pracovník zůstat doma nejméně tři pracovní dny. Počet pracovních úrazů, které způsobují třídenní nebo delší pracovní neschopnost, je obrovský, každoročně více než 7 milionů.
Toto vše přichází draho... Doplácejí na to pracovníci a jejich rodiny (za těmito statistikami se skrývají skuteční lidé). Doplácejí na to organizace / společnosti (pracovní neschopnost, pojištění, produktivita, obrat, motivace, konkurenceschopnost atd.). Doplácí na to společnost (zvýšené zatížení systémů zdravotní péče).
Co se rozumí pod pojmem hodnocení rizik? Hodnocení rizik je prvním krokem k bezpečnějším a zdravějším pracovištím a klíčem ke snížení počtu úrazů souvisejících s prací a nemocí z povolání. Hodnocení rizik je proces posouzení pracovních rizik, jež vznikají v důsledku nebezpečí na pracovišti. Zahrnuje systematické zkoumání všech aspektů práce a zvažují se v rámci něj tyto otázky: ►co by mohlo být příčinou poškození zdraví nebo újmy, ►zda je možné nebezpečí zamezit, a pokud nikoli, ►jaká preventivní či ochranná opatření by měla být přijata, aby bylo možné mít rizika pod kontrolou.
Jakým způsobem se hodnocení rizik provádí? Při hodnocení rizik by se vždy měly mít na paměti dvě hlavní zásady: ►Strukturujte hodnocení rizik tak, aby se zaručilo, že jsou brána v potaz všechna příslušná nebezpečí a rizika (např. aby se nepřehlédly druhotné úkoly, jako je úklid). ►Po určení rizika zahajte hodnocení otázkou, zda nelze riziku zamezit.
Hodnocení rizik v pěti krocích Pro většinu organizací je dostačující hodnocení rizik v pěti krocích: 1. Určení rizik a ohrožených osob 2. Vyhodnocení rizik a jejich seřazení podle priorit 3. Rozhodnutí o preventivním opatření 4. Přijetí opatření 5. Sledování a přezkum Pamatujte: Zaměstnanci by měli být do provádění hodnocení rizik aktivně zapojeni.
Proč kampaň o hodnocení rizik? Zaměstnavatelé jsou ze zákona povinni provádět hodnocení rizik (rámcová směrnice EU 89/391). Přestože jej již statisíce podniků provádějí, stále ještě zbývá významný počet podniků, které rizika nehodnotí. Obecně lze říci: čím menší podnik, tím méně je pravděpodobné, že provádí hodnocení rizik. Je zapotřebí zlepšit kvalitu hodnocení rizik (sdělení Komise EU KOM(2004) 62) ►Hodnocení rizik často bývá jednorázové (jsou zapotřebí pravidelné aktualizace). ►Hodnocení rizik není (dobře) zdokumentováno. ►Přehlížejí se dlouhodobá a psychosociální rizika. ►Není dostatečně dohlíženo na účinnost provedených opatření.
Cílová skupina Hlavní cílová skupina ►Malé a střední podniky a mikropodniky (!) ►Zaměstnavatelé, pracovníci, zástupci zaměstnanců pro BOZP, subjekty profesionálně působící v oblasti BOZP Spolupracující subjekty ►Tvůrci politik ►Sociální partneři ►Národní kontaktní místa... a jejich sítě (viz níže: Kampaň založená na využívání sítí)
Cíle kampaně Zlepšit informovanost a podněcovat k provádění hodnocení rizik Zbavit proces hodnocení rizik mýtů ►nemusí být složitý ani byrokratický ►není jen pro specialisty Zdůraznit, že jde o kvalitu ►zapojit každého na pracovišti ►jde o soustavný (nikoli jednorázový) proces Určit a podporovat správnou praxi
Kampaň čerpá z : Ukažme záda MSD 2001: Úspěch znamená žádné úrazy 2002: Práce ve stresu 2003: Nebezpečné látky 2004: Stavíme na bezpečnosti 2005: Hluku stop! 2006: BOZ(P) na start! 2007: Posviťme si na břemena
Dvouletý cyklus kampaní Přechod k dvouletému modelu znamená více času... ►na přípravu ►na provedení a propagaci ►na účast ►na partnerství ►na akce, soutěže a další činnosti... Evropský týden každý rok – 43. kalendářní týden
Kampań založená na využívání sítí (1) 25 milionů malých a středních podniků – 205 milionů pracovníků ►není v moci agentury je všechny oslovit (60 lidí v Bilbau) Kontaktní místa agentury ►jedno v každém členském státě EU (27) a jinde Tripartitní síť ►zaměstnavatelé, zaměstnanci, vlády ►na úrovni EU i na vnitrostátní úrovni
Kampań založená na využívání sítí (2) Zúčastněné subjekty a další partnerství ►Evropská komise; zastoupení EU; ostatní agentury EU, sociální partneři; nevládní organizace; odvětvové svazy a sítě; Evropská síť podniků (EEN) ►velké podniky a jejich dodavatelské řetězce (malé a střední podniky) ►posílené partnerství s předsednictvím EU (2008: Slovinsko, Francie; 2009: Česká republika, Švédsko) Tyto činnosti se odrážejí i na vnitrostátní úrovni (prostřednictvím kontaktních míst)
Kalendář kampaně (1) 2007 ►duben–prosinec plánování / příprava materiálů 2008 ►13. června zahájení kampaně v Bruselu (za účasti slovinského předsednictví EU a Evropské komise) ►20.–26. října Evropský týden (hlavní akce) ►3.–4. listopadu Mezinárodní fórum Travail et Sécurité v Paříži (za účasti francouzského předsednictví EU) ►celý rok národní akce a soutěž „Správná praxe“
Kalendář kampaně (2) 2009 ►únor/březenkonference a soutěž EU „Správná praxe“ (pod záštitou českého předsednictví EU) ►19.–25. říjnaEvropský týden (hlavní akce) ►říjen/listopadkonference (pod záštitou švédského předsednictví EU) ►listopadzávěrečný ceremoniál k ukončení kampaně v Bilbau ►celý roktematické aktivity se zaměřením na konkrétní oblasti a odvětví; propagace vítězů soutěže„Správná praxe“ 2010 ►leden–...předkládání zpráv a hodnocení
Materiály pro kampaň Materiály ve 22 jazycích EU ►logo, slogan, plakát ►informační listy, leták, brožura, leták o soutěži „Správná praxe“ ►prezentace v PowerPointu, internetový banner, ový podpis, spořič obrazovky, kvízy ►DVD s postavičkou Napo a další audiovizuální (TV) balíčky ►nápady na akce ►databáze zdrojů správné praxe ►podkladová stránka o hodnocení rizik pro odborníky ►internetová stránka: Materiály v omezeném počtu jazyků ►zprávy, časopisy, brožura o soutěži „Správná praxe“ atd.
Zapojte se! Propagujte účast v soutěži „Správná praxe“ Propagujte kampaň a související materiály ►umístěte internetový banner na své internetové stránky ►používejte ový podpis kampaně ►šiřte prostřednictvím své sítě a internetových stránek materiály kampaně, tiskové zprávy a novinky ►využívejte na schůzích prezentace v PowerPointu, plakáty, postavičku Napo atd. Zorganizujte akci v rámci kampaně ►svou vlastní konferenci, seminář, workshop ►zorganizujte školení pro zaměstnance, dodavatelský řetězec atd. nebo školení ve spolupráci s nimi Vyviňte vlastní činnost ►vytvořte video nebo DVD o správné praxi ►uspořádejte soutěž plakátů nebo fotografií ►další nápady...?
Získejte uznání! Potvrzení o účasti ►za aktivní zapojení se do některé z činností na úrovni EU nebo na vnitrostátní úrovni Status partnera ►Staňte se oficiálním partnerem kampaně! ►Získáte uznání jako organizace, která dbá o bezpečnost a ochranu zdraví při práci. ►Další informace o nabídce partnerství s agenturou EU- OSHA:
Dobré pro vás. Dobré pro podnikání. Evropská kampaň o hodnocení rizik