Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Zuzana Kocíková a Jiří Sumbal Informatika ve škole Zlenice, 8.-10. 11. 2004.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Advertisements

© Radek Maca1 Pravidla financování v roce 2006 odbor 55 - SIPVZ Standard služeb ICT.
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Zuzana Kocíková, TIB Praha Jiří Sumbal, ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123 Poškole, Monínec,
Metodické odpoledne s Baltíky programování (nejen) na 1. stupni ZŠ
Interaktivní testy v matematice
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Interaktivní Evropa děti pro děti
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
PT – obecná charakteristika
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Jiří Sumbal, ZŠ Kopřivnice, Allšova 1123 Počítač ve škole Nové Město n. Mor.,
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Interaktivní Evropa děti pro děti Evropa pestrá i společná Jiří Sumbal ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123.
Podpora poradců Podpora poradců
Informace o projektech MVČR v oblasti vzdělávání ve veřejné správě 20. června 2011 Odbor řízení lidských zdrojů Oddělení rozvoje a vzdělávání.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.15 Téma: PowerPoint.
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
© Radek Maca1 SIPVZ po roce 2006 …. © Radek Maca2 SIPVZ se mění: Programy  Projekt  Proces PI.PII.PIII. dle - UV č. 402/2004, č. 792/2004, - zákona.
E-learning ve výuce na SŠ
Průběh realizace aktivit projektu TIME Průběh realizace aktivit projektu TIME Lenka Zábranská.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Národní konference eTwinning 28. – 30. dubna 2011 Praha Petr Chaluš.
© Radek Maca1 Evidence evaluovaných materiálů pro výuku (= evaluační web)
Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ © Radek Maca1 Ing. Antonín Mucha Mgr. Radek Maca odbor 55 - SIPVZ ČR MŠMT SIPVZ v roce 2005.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Aktivní motivace žáků ZŠ = jistota pro budoucnost řemesel CZ.1.07/1.1.04/ INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským.
PRŮBĚŽNÉ VÝSTUPY PROJEKTU Hrajeme si s řemesly CZ.1.07/1.1.06/ Operační program:Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Počáteční vzdělávání.
Svět algoritmizace a programování na českých školách (ZŠ a SŠ) Jde o tradiční oblast, která by měla být vyučována na středních školách (řešení problémů.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ELearning Snímek 1 eLearning Tomáš Kubálek
Národní program počítačové gramotnosti Petr Heinzl koordinátor NPPG.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Spolupráce střední školy se sociálními partnery Ing. Jiří DLAPAL.
ICV VUT v BRNĚ Synergie Modul „Informačně poradenské služby“ Životopis (CV) a Assessment centrum Magda Šustrová, Jiří Černý.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.11 Téma: PowerPoint.
Tvorba kurikula pro výuku informačních technologií na 1. stupni ZŠ
Projekt METODIKA II Vítejte na dnešní prezentaci.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.06 Téma: PowerPoint.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.02 Téma: PowerPoint.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.04 Téma: PowerPoint.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.03 Téma: PowerPoint.
Školní vzdělávací program výuka informatiky
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
 Název projektu: Poklady kolem nás a v nás  Zkrácený název: Kolumbus  Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.13/  Žadatel projektu: Blažek & Blažek,
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
1)O projektu Můj dům, moje město Organizátoři Organizátoři Obsah projektu, aktivity Obsah projektu, aktivity Časový harmonogram Časový harmonogram Výstupy.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Šachy do škol 2016/17.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
MAP – Místní akční plán ORP RK
Pravidla financování v roce 2006 odbor 55 - SIPVZ
Konflikt, koření života
Polytechnické vzdělávání v praxi
Projekt ERASMUS
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Řídicí výbor DDM Monet v Praze 12
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) Zuzana Kocíková a Jiří Sumbal Informatika ve škole Zlenice,

Kde najdete tuto prezentaci: na stránce v seznamu dokumentů

Tvořivá informatika s Baltíkem - základní teze: podpora přirozené tvořivosti dětí cílem (pro děti) není se něco naučit, ale něco vytvořit předveď, cos vytvořil nauč ostatní, co umíš výuka už od 1. třídy Baltík, ale i ostatní programy (text, grafika, tabulky, internet, multimédia...)

O co tedy jde v projektu TIB? podporovat a rozvíjet u dětí tvořivost, logické myšlení, samostatnost, schopnost vzdělávat se, komunikovat a týmovou práci připravit pro učitele metodické materiály využitelné při výuce informatiky

Forma výuky informatiky v TIB projektová výuka využití vždy několika softwarových nástrojů schopnost použít nejvhodnější nástroj variabilita ve výběru software (dle možností školy)

Výhody projektového vyučování obrovský prostor k tvořivosti, soustavné procvičování všech nástrojů, důraz na schopnost propojovat a efektivně využívat programy, velký prostor pro mezipředmětové vztahy, možnosti individuálního tempa práce, samostatná práce

Principy tvorby metodiky použít vždy nejvhodnější nástroje vyhýbejme se úlohám s jediným správným výsledkem  (dílčí úlohy) mezipředmětové vztahy prezentování své práce  soutěže projekty

Metodické materiály TIB (cíle) základní koncepční materiály kompletní osnovy pro výuku informatiky na 1. a 2. stupni ZŠ i na SŠ alternativní tématické plány pro konkrétní ročníky konkrétní projekty pro každý ročník přípravné úlohy použitelné před jednotlivými projekty i samostatně

Projekty  přípravné úlohy Přípravná úloha:  kratší časový úsek  menší množství použitých programů  nácvik nových znalostí a dovedností Projekt:  delší časový úsek  více použitých programů  procvičení, upevnění a rozšíření dosavadních znalostí

TIB a nové rámcové vzdělávací programy spolupráce s Výzkumným ústavem pedagogickým materiály TIB doporučeny VUP jako metodický materiál v rámci RVP

Státy zapojené do projektu TIB: Slovensko – 169 škol Česko – 119 škol Polsko – 237 škol Rakousko, Bělorusko, Kanada, Srbsko a Černá Hora, Dánsko, Egypt, Finsko, Irán, Japonsko, Libanon, Nizozemí, Senegal, Ukrajina, USA, Uzbekistán, Jižní Afrika, Zimbabwe (stav k )

TIB v ČR národní koordinátor:  Zuzana Kocíková metodici:  Jiří Sumbal  Jitka Pasterová

Organizační zajištění TIB v ČR vznikla organizace TIB, občanské sdružení SGP Systems, s. r. o. (program Baltík) spolupráce s Informačním centrem při ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123

Financování všechny materiály zdarma stačí se zaregistrovat na WWW stránkách využití grantu AISIS (Dokážu to) a rozvojového projektu SIPVZ

Spolupráce VUP Praha – příprava RVP (viz) Projekt Dokážu to  viz SIPVZ, vzdělávání učitelů:  modul P – ICT na 1. stupni kapitola Realizace zájmů a rozvíjení individuálních schopností žáků ve volném čase – viz ict.superhosting.cz/p-1_st  příprava modulu P – Dětské programovací jazyky

Kde najít všechny materiály  stránky projektu TIB ukázky:  www stránky  osnovy – 1. stupeň, 2. stupeň  tématický plán – 1. stupeň, 2. stupeň  přípravná úloha – 1. stupeň, 2. stupeň  projekt – 1. stupeň, 2. stupeň

Soutěže pro žáky v uplynulém roce Vánoční soutěž: prosinec 2003 Velikonoční soutěž: březen – duben 2004 Baltík 2004: duben – červen 2004 Baltík + Baltazar 2004 – listopad 2004

Vánoční soutěž zadání:  vytvořte v Baltíkovi program na vánoční téma www stránky:  / edu.sk/CRM/CIB/Data/CountryInfo/cz/National/Docu ments/vysledky_vanoce03.htm účast:  34 týmů (18 1. stupeň, stupeň ZŠ)  47 dětí (26 chlapců, 21 dívek) vítězové:  Petr a Jakub Sumbalovi, ZŠ Kopřivnice  Václav Švirga, ZŠ Kopřivnice

Velikonoční soutěž zadání:  vytvořte v Baltíkovi program na velikonoční téma www stránky:  ict.superhosting.cz/souteze/easter2004 účast:  67 týmů (32 1. stupeň, stupeň ZŠ)  75 dětí (49 chlapců, 26 dívek) vítězové:  Michaela Ryjáčková, DDM Bílina  František Batysta, Gymnázium J.V.Jirsíka, Č. Budějovice

Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004 zadání:  účastníci dostali přesně zadané úkoly, které museli naprogramovat www stránky:  ict.superhosting.cz/souteze/baltik2004/int organizace:  školní kolo – korespondenční  celostátní kolo – Brno,  mezinárodní kolo – Kopřivnice,

Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004 účast:  školní kolo v ČR: 18 škol – 102 týmů – 175 žáků (38 1. stupeň ZŠ, stupeň ZŠ)  celostátní finále: 20 týmů – 47 žáků  mezinárodní finále: 3 státy (ČR, SR, Polsko) – 29 týmů – 62 žáků (z toho 16 dívek)

Mezinárodní programátorská soutěž Baltík 2004 vítězové:  kategorie A (1. stupeň): Matej a Pavol Vargovčíkovi, Michal Petriľák, Sabinov, SR  kategorie B (2. stupeň ZŠ): Václav Švirga, Kopřivnice, ČR

Mezinárodní tvůrčí a programátorská soutěž Baltík a Baltazar 2004 zadání:  vytvořte v Baltíkovi nebo v Baltazarovi program na libovolné (nekrvavé) téma www stránky:  účast:  soutěž právě probíhá, aktuálně přihlášeno xx týmů ve 3 věkových kategoriích (doplnit ) vítězové:  budou známi po ukončení mezinárodního finále ( v Brně)

Závěr: proč se zapojit do TIB? Jsem začínající učitel informatiky a budu vděčný za každou radu a pomoc.  Zaregistrujte se do projektu TIB jako škola typu C a budete si moci stahovat a využívat hotové projekty, získáte i tématické plány, abyste věděli, kdy který projekt použít.

Závěr: proč se zapojit do TIB? Jsem učitel informatiky, s výukou už mám zkušenosti, jsem ale zavalený povinnostmi a nemám čas neustále vymýšlet nové zajímavé úkoly pro žáky.  Zaregistrujte se jako škola B nebo C. Získáte přístup k připraveným tématickým plánům, projektům i přípravným úlohám. Můžete je přímo použít nebo si je přizpůsobit.

Závěr: proč se zapojit do TIB? Jsem zkušený učitel informatiky a rád se podělím s ostatními kolegy o své zkušenosti.  Zaregistrujte se jako škola A a rozšiřte mezinárodní metodický tým. Rádi uvítáme vaše zkušenosti a pomoc méně zkušeným kolegům v metodice i jakýkoliv jiný způsob vašeho aktivního zapojení do projektu.

Závěr: proč se zapojit do TIB? Nejsem učitel informatiky, ale chtěl bych využívat informační technologie ve svém předmětu.  Doporučte účast v projektu TIB vašemu učiteli informatiky. Mnohé dílčí projekty využívají mezipředmětové vztahy a umožňují tak integrovat ICT i do jiných předmětů.

Odkud vzít software - 1 SGP Informatika (Baltík)  evaluovaný  Pachner součásti OS  Malování  Záznam zvuku  Internet Explorer

Odkud vzít software - 2 Kancelářský balík  evaluace  Pachner  nebo freeware Grafické programy  evaluace  Pachner  nebo freeware

Konec děkujeme za pozornost Zuzana Kocíková národní kordinátor projektu TIB