Quo vadis, praeceptores Počítač ve škole Radek Maca
Stavíme katedrálu? Co děláte ve škole vy? Podle jedné staré legendy se poutník postupně ptal mužů na rozsáhlé stavbě: „Co děláš?“ „Stavím zeď.“ „Osekávám kameny, řežu desky, maluju ornamenty, přesívám písek, …“ „Já stavím katedrálu.“
Snění Sníte o něčem? Máte svůj sen? Máte svůj vzor? Víte, kam chcete? Víte, proč to chcete? Chcete to vy nebo váš ředitel nebo to potřebují žáci? Víte, co tam chcete? Víte, jak to chcete? Víte, s kým tam chcete? Víte, (do) kdy tam chcete dojít? Víte, co tomu chcete dát? Víte, co přitom chcete získat? Vědí děti, kam chtějí? Vědí, proč to chtějí? Chtějí to oni nebo jejich rodiče nebo jejich učitelé (vy)? Vědí, co tam chtějí? Vědí, jak si splní své přání? Vědí, s kým tam chtějí? Vědí, co k tomu budou potřebovat? Vědí, jak jim přitom můžete pomoci? I děti sní a mají své vzory… Uvědomte si, že jste pro děti vzorem… V í t e v y, o č e m d ě t i s n í a j a k j i m m ů ž e t e p o m o c i ?
Problém motivace… znalosti (vědění) touha (chtění) VÍ A CHCE ideální ke spolupráci - tahoun NEVÍ A CHCE Pouč ho a veď ho, bude dobrý spolupracovník NEVÍ A NECHCE Nasměruj ho, aby chtěl, ale neztrácej čas, může to být hlupák VÍ A NECHCE Jde jinudy, zkus ho využít na společném rozhraní k externí spolupráci Ten, kdo ví, a neví, že ví, spí. Probuďte ho. Ten, kdo neví, a ví, že neví, je prostý. Poučte ho. Ten, kdo neví, a neví, že neví, je hlupák. Vyhýbejte se mu. Arabské přísloví
Přemýšlení Přemýšlíte? ….. o čem? o sobě… o svém zdraví, o svých zájmech, …? o svých nejbližších… o rodině, o dětech, o příbuzných…? Cogito ergo sum Descartes: Rozprava o metodě NEBO JEN o práci, o práci, o práci? A KDYŽ O PRÁCI, TAK o směru (vzdělávací filosofii, konceptu), kterým chcete jít? o vašich (výchovně) vzdělávacích cílech? o žácích (studentech), co již umí, co chtějí, proč by se měli učit vaše učivo? o motivaci vaší i vašich žáků (studentů)? o metodách a formách vzdělávání? o nástrojích a pomůckách, které použijete k dosažení cílů? U č í t e p ř e m ý š l e t v a š e d ě t i ?
Rozhodování Co po vás chce škola (vedení) X co chcete vy po škole (vedení) firemní kultura Co chtějí vaši kolegové X co chcete vy po nich týmová spolupráce Co chtějí vaši žáci X co chcete vy po nich respektování Co chtějí rodiče žáků X co chcete vy po nich komunikace Co po vás chce život X co chcete vy po životě dokázat řídit svůj život Kdo se nerozhoduje, rozhoduje o svém neúspěchu U č í t e r o z h o d o v a t v a š e d ě t i ? Máte kriteria (metodu) rozhodování?
Problém priorit… Důležitost Buď se to neudělá vůbec, nebo se to udělá, až nebude nic jiného na práci… MALÝ VÝZNAMFATÁLNÍ DOPAD Eisenhowerův princip NESPĚCHÁ SPĚCHÁ Naléhavost Nutno udělat (věc má fatální důsledky), ale je na ni dost času Je málo času na dokončení, ale když se to nestihne, nic moc se nestane Je nutno to udělat co nejdříve (je málo času) a co nejkvalitněji (velký význam)
Konání v osobnostním rozvoji ve zlepšování týmové spolupráce v odborném růstu v rozvoji podpůrných dovedností v podpoře pedagogického optimismu Bez fyzického tréninku vadnou svaly, Bez duševního tréninku vadne mozek. U č í t e r o z h o d o v a t v a š e d ě t i ? Co konkrétního konáte pro sebe…
Problém užitečnosti Paretovo pravidlo
Ohlížení se… Zastavit se... umíte to? Podívejte se na sebe... žijete? Jak? Podebatujte s posádkou... máte ještě posádku? nejdete každý sám? Posvačte... dobijte baterky Porozhlédněte se kolem sebe... kam jdou ostatní? Poučte se... i z úspěchů, nejen z chyb Seřiďte kompas jdete ke svým cílům? chcete (můžete) jít stále stejným směrem? U č í t e v a š e d ě t i o h l í ž e t s e ? Nezapomeňte se občas (nejlépe pravidelně)
Závěr Přeju vám, ať máte zelený dres Děkuji za pozornost. Podle právě se rodící legendy se poutník postupně ptá vás ve vaší škole: „Co děláš?“ „Ále, učím žáky pořád to samé a furt to neumí…“ „Učím žáky vyjmenovaná slova, slovíčka, násobilku, nezmara, halogeny, Archimedův zákon, Punské války, stavební styly, kotrmelec …“ „Já se snažím se žáky pochopit jak funguje tento svět aby uměli řídit svůj život.“