Situace tanečníků v České republice (průzkum 2011) Roman Vašek 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Taneční průzkum 2011 – okruhy Institucionální Baletní soubory Soubor lidového tance Ondráš Skupiny současného tance Taneční konzervatoře a Konzervatoř Duncan centre VŠ katedry a ateliéry v programu taneční umění Jednotlivci Studenti posledních dvou ročníků konzervatoří Aktivní tanečníci (balet, současný tanec, jiní) Bývalí tanečníci 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Respondenti – soubory Balet (stálé soubory s baletním repertoárem) Balet Národního divadla, Praha Laterna magika Balet Státní opery Praha Balet Národního divadla Brno Balet Národního divadla moravskoslezského, Ostrava Balet Moravského divadla, Olomouc Balet Divadla J. K. Tyla, Plzeň Balet Jihočeského divadla, České Budějovice Balet Severočeského divadla opery a baletu, Ústí nad Labem Balet Divadla F. X. Šaldy, Liberec Balet Slezského divadla Opava 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Respondenti – soubory Balet (stálé soubory bez baletního repertoáru) Balet opery Národního divadla, Praha Balet Městského divadla Brno Balet (ostatní, nezávislé soubory) Pražský komorní balet Bohemia Balet Lidový tanec Vojenský umělecký soubor Ondráš 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Respondenti – soubory Skupiny současného tance DOT 504 Farma v jeskyni NANOHACH 420people MESA ProART VerTeDance 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Respondenti – školy Taneční konzervatoře Taneční konzervatoř hl. m. Prahy Taneční konzervatoř Brno Taneční oddělení Janáčkovy konzervatoře a gymnázia v Ostravě Taneční centrum Praha – konzervatoř, o. p. s. (poskytla výr. zp.) Taneční konzervatoř Ivo Váni-Psoty, Praha (poskytla výroční zp.) Konzervatoř s tanečním zaměřením Konzervatoř Duncan centre (poskytla výroční zprávy) VŠ katedry a ateliéry v programu taneční umění HAMU Praha – Katedra tance HAMU Praha – Katedra pantomimy JAMU Brno, Divadelní fakulta – Ateliér taneční pedagogiky 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Respondenti – jednotlivci Studenti posledního a předposledního ročníku konzervatoří Zúčastnily se: TK hl. m. Prahy, TK Brno a JK Ostrava Zúčastnilo se 59 respondentů (tj. cca 50 % z možných) Aktivní tanečníci Zúčastnilo se 100 tanečníků baletu Zúčastnilo se 16 tanečníků současného tance (z toho 1 též pracující v komerčních muzikálech) Celkem cca 30 % ze všech profesionálních tanečníků Bývalí tanečníci Zúčastnilo se pouze 9 respondentů 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Zdroje pro český kontext (výběr) Současnost Český statistický úřad Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo kultury Ústav pro informace ve vzdělávání (+ MŠMT) Národní informační a poradenské středisko pro kulturu Národní soustava povolání Historie Taneční průzkum 2007 Pro roky 1962, 1972, 1976 a 1980 průzkumy prof. Vladimíra Vašuta, publikované v časopise Taneční listy 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Zdroje pro zahraniční kontext (výběr) ESDI 2008 – European survey of dancers’ income. München 2008. DÜMCKE, Cornelia. TRANSITION Zentrum Tanz in Deutschland (TZTD). Berlin 2009. BAUMOL, William J. – JEFFRI, Joan – THROSBY, David. Making changes : facilitating the transition of dancers to post-performance careers [online]. New York : The aDvANCE, 2004. Wstepne wyniki ankiety, diagnozujacej potrzeby i oczekiwania profesjonalnych tancerzy… (průzkum v Polsku, 2011) POLÁČEK, Richard – SCHNEIDER, Tara. Dancers’ career transition : a EuroFIA handbook. 2011. 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Odhad počtu profesionálních tanečníků v ČR (2011) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Vývoj počtu profesionálních tanečníků v ČR 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Odhad počtu obyvatel na jednoho profesionálního tanečníka ve vybraných zemích 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Genderová struktura od zájmu o studium na TK po angažmá v baletních souborech 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Genderová struktura v ČR (rok 2011) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Vývoj genderové struktury v českém baletu v letech 1980–2011 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Genderová struktura – zahraniční kontext 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Kvalifikace profesionálních tanečníků v ČR (rok 2011) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Vývoj kvalifikovaných tanečníků v baletních souborech v letech 1962–2011 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Podíl tanečníků s odpovídající kvalifikací U České republiky zahrnuti jen tanečníci baletu 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Věková struktura v českých baletních souborech 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Vývoj průměrného věku v baletních souborech v letech 1962–2011 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Věková struktura v baletních souborech 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Průměrný věk ve vybraných skupinách současného tance 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Věková struktura – souhrn Průměrný věk v baletu 26,6 let Nejmladší 18 let, nejstarší 45 let Průměrný věk v současném tanci 27,9 let Průměrný věk v lidovém tanci 24 let Nejmladší 19 let, nejstarší 30 let Nejmladší ve vybraných evropských baletních souborech 18–25 let Nejstarší ve vybraných evropských baletních souborech 35–59 let 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Podíl cizinců 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Zastoupené národnosti (rok 2011) Balet Nejvíce Rusové (20 % ze všech cizinců), Slováci (16 %), Japonci (15 %), Francouzi (15 %), Ukrajinci, Italové, Moldavané, Maďaři ad. Současný tanec Slováci (42 %), Korejci, Japonci, Brazilci, Francouzi, Nizozemci, Italové, Rakušané a Portugalci Lidový tanec Slováci (všichni z cizinců) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Struktura cizinců v českém a německém baletu 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Podíl cizinců ve vybraných evropských baletních souborech 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Přihlášení a přijatí na taneční konzervatoře 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Absolventi tanečních konzervatoří 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Počet zájemců na 1 pracovní místo v baletních souborech 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Přihlášení a přijatí na Konzervatoř Duncan centre 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Absolventi Konzervatoře Duncan centre 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Vývoj požadovaných a rozdělených dotací v rámci grantového programu MKČR pro oblast tanec 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Vývoj podaných a podpořených projektů v rámci grantového programu MKČR pro oblast tanec 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Zaměstnanecký status tanečníků Balet V roce 2007 – 7,6 % OSVČ V roce 2011 – 16 % OSVČ Např. Laterna magika, část Státní opery aj. Z tanečníků v pracovním poměru: 20 % na dobu neurčitou 80 % smlouva na dobu určitou, z toho: 50 % termínovaná smlouva na 1 rok 40 % termínovaná smlouva na 2 roky 10 % termínovaná smlouva na 3 a více let Tlak na přechod mezi OSVČ je trendem i v zahraničí (jde často o „nepravý“ status OSVČ) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Zaměstnanecký status tanečníků Současný tanec Většina pracuje jako OSVČ Lidový tanec (Ondráš) Všichni profesionální tanečníci v pracovním poměru se smlouvou na dobu určitou 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Členství v odborech Herecká asociace Odborová asociace divadelníků 83 tanečníků (zřejmě převážně z baletu) Odborová asociace divadelníků 25 tanečníků baletních souborů 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Členství v profesních sdruženích Taneční sdružení České republiky Necelá stovka členů, převážně z oblasti baletu: tanečníci, choreografové, umělečtí šéfové, pedagogové, taneční kritici Vize tance Desítky členů, převážně z oblasti současného tance: tanečníci (zastoupena více než polovina aktivních tanečníků současného tance), choreografové, vedoucí festivalů, divadel, pedagogové, taneční kritici Folklorní sdružení České republiky 14 000 členů, převážně amatérů 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Platy v tanečním umění a napříč obory (v Kč) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Platy ve vybraných baletních souborech (v Kč, rok 2010) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Rozvrstvení hrubých platů ve vybraných baletních souborech (v Kč) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Vývoj platů průměrných platů v letech 2004–2010 v uměleckých odvětvích podle kategorií KZAM 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Průměrné platy v souborech vybraných divadel v roce 2010 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Srovnání platů ve vybraných evropských baletních souborech v kategorii člen sboru a demisólista 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Srovnání platů ve vybraných evropských baletních souborech v kategorii sólista a první sólista 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Příjmy v současném a lidovém tanci Současný tanec Jen pro menšinu tanečníků představuje hlavní zdroj příjmů Pokud je hlavním příjmem, jedná se většinou kolem 18 000 Kč (rok 2011) Lidový tanec (Ondráš) Hrubý plat se v roce 2011 pohyboval mezi 17 000 a 19 000 Kč 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Jak výrazný je podíl příjmu za taneční práci vzhledem k celkovým příjmům? 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Rozvrstvení veškerých hrubých měsíčních příjmů tanečníků současného tance (rok 2011, v Kč) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Nefinanční benefity Týká se jen tanečníků ve stálém pracovním poměru (netýká se OSVČ a tedy celé sféry současného tance) Vybavení, pracovní pomůcky Taneční obuv, líčidla apod. Ve většině baletních souborů (odpovídá evropským standardům) Stravování Stravenky nebo závodní stravování 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Nefinanční benefity Bezplatná tělesná a specializovaná zdravotní péče Může zahrnovat: fyzioterapie, masáže, jiní zdravotní specialisté; příspěvky na posilovnu, plavání apod. V polovině souborů k dispozici jen masér, zdravotní specialisté výjimečně Kvůli úsporám je tato péče v baletních souborech omezována Ve středních a větších evropských souborech je naopak standardem, patří k nejčastějším benefitům 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Fyzická náročnost a zdravotní rizika tanečního povolání Podle Národní soustavy povolání Únosná míra rizika (stupeň 2) – zátěž chladem, prachem, jemné motoriky, duševní zátěž, zátěž z pracovní doby Významná míra rizika (stupeň 3) – zátěž hlukem, trupu, páteře, zátěž vyplývající z manipulace s břemeny, celková fyzická zátěž Minimální zdravotní riziko (stupeň 1) – riziko pracovního úrazu !!! 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Fyzická náročnost a zdravotní rizika tanečního povolání Podle skutečnosti Z dostupných měření lze charakterizovat taneční povolání jako rizikové ve stupni 3, minimálně s ohledem na rizika vyplývající z fyzické náročnosti Povolání obnáší velmi vysoké riziko pracovního úrazu Podle malého vzorku bývalých českých tanečníků, měl každý během kariéry pracovní úraz a 75 % tanečníků mělo během kariéry závažný pracovní úraz, který jim znemožnil vykonávat práci minimálně jeden měsíc Podle průzkumu v Německu mělo během sezony pracovní úraz 50 % tanečníků 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Fyzická náročnost a zdravotní rizika tanečního povolání K čemu by měla zjištění směřovat Plné uznání vysoké rizikovosti povolání a s ohledem na to přiznání tanečníkům rizikový příplatek k platu Důsledná podpora zdravotní prevence a kompenzace fyzické náročnosti, tj. dostupnost masérů, fyzioterapeutů a dalších zdravotních specialistů všem tanečníkům Očekávaný efekt Snížení počtu pracovních úrazů, možné prodloužení taneční kariéry aj. 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Ukončení taneční kariéry Důvody ukončení kariéry u tanečníků baletu v ČR Zranění jako důvod ukončení kariéry V Německu 20 % V Austrálii 29 % Ve Švýcarsku 33 % V USA 35 % 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Ukončení taneční kariéry Hlavní důvody: zdraví (úraz), věk, mateřství, špatné finanční podmínky, využití nižšího věku na přípravu a uplatnění v jiné profesi Kariéra u tanečníků baletu trvá kolem 15 let, většinou se uzavírá kolem 35 let Ročně ukončuje kariéru cca 7 % tanečníků v českých baletních souborech V současném tanci zatím chybí zkušenost V souboru Ondráš jsou všichni do 30 let 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Uplatnění v nové profesi Uplatnitelné vzdělání Taneční pedagogika Soft-skills („měkké dovednosti“) Výrazné, u většiny tanečníků: kreativita, kritičnost a sebereflexe, ochota riskovat, otevřenost, pracovitost a výkonnost, spolupráce a týmová práce, zvyšování kvalifikace U některých tvůrčích umělců (zejména v současném tanci): komunikativnost, koncepční myšlení, kontakty,organizační schopnosti 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Uplatnění v nové profesi Další přednosti Trpělivost v procesu učení, přirozená soutěživost a cílevědomost, odpovědnost, schopnost pracovat ve stresových situacích Znalost divadelního a obecně uměleckého prostředí Znalost fungování těla, jeho zatěžování a relaxace Uživatelská nebo velmi dobrá znalost cizího jazyka 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
„Jaká je vaše představa o pracovním uplatnění po skončení taneční kariéry?“ (tanečníci baletu) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
„Jaká je vaše představa o pracovním uplatnění po skončení taneční kariéry?“ (současný tanec) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Uplatnění v nové profesi – studium VŠ (příklady) V programu taneční umění Taneční pedagogika (HAMU, JAMU), taneční věda (HAMU), choreografie (HAMU), pantomima (HAMU) Uměnovědy Divadelní a hudební věda (Praha, Brno, Olomouc) Produkce, management (kultury, hudby, divadla) (Praha, Brno) Fyzioterapie (na většině krajských univerzit) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Uplatnění v nové profesi – rekvalifikační kurzy (příklady) Využití znalosti těla Masér pro sportovní a rekondiční masáže Výživový poradce Fitness a bodybuilding (aerobik, instruktor fitnesscentra) Instruktor tance pro volný čas Produkční a marketingová činnost Public relations Divadelní technologie Světelný design 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Uplatnění v nové profesi – rekvalifikační kurzy (příklady) Cestovní ruch a související Pracovník cestovní kanceláře a cestovní agentury Stevardka/letuška Obecná a specializovaná znalost cizích jazyků Základní a pokročilé užívání PC Obchodní oblast Základy podnikání Management malého a středního podniku Mzdové účetnictví 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Reálné pracovní možnosti související s tancem (příklady) Taneční pedagog Ve školách: taneční konzervatoře, hudebně-dramatické konzervatoře, VŠ katedry se zaměřením na tanec a herectví, ZUŠ (cca 400 s tanečním oddělením), baletní přípravky, taneční studia V baletních souborech a tanečních skupinách Ve sportovních klubech: krasobruslení, moderní a sportovní gymnastika 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Reálné pracovní možnosti související s tancem (příklady) Choreografie a pohybová spolupráce Nejen v tanečním, ale též v hudební a jiném divadle Jiná práce v baletních a tanečních souborech Umělecký vedoucí, tajemník uměleckého provozu, korepetitor, provozní režisér, produkce, PR, dramaturg, inspicient aj. V roce 2011 v českých baletních souborech 69 zaměstnanců mimo tanečníky (60,9 úvazků) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
SHRNUTÍ Cca 400 profesionálních tanečníků (340 v baletu, 30 v současném tanci, 10 v lidovém tanci), v zahraničním kontextu je to málo V baletu velmi vysoká konkurence: 12 uchazečů na 1 pracovní místo, uplatní se méně než polovina absolventů tanečních konzervatoří V současném (nezávislém) tanci překážkou nedostatek finančních prostředků pro existenci a plnou profesionalizaci 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
SHRNUTÍ Umění limitované věkem: průměr v baletu 26,6 let (polovina do 25 let, jen 2 % nad 41 let), v současném tanci 27,9 let, v lidovém tanci 24 let Umění bez hranic: 25 % cizinců v baletu, téměř polovina v současném tanci Vysoký podíl kvalifikovaných: 98,5 % absolventů konzervatoří v baletech, 50 % vysokoškoláků v současném tanci Genderově v praxi poměrně vyrovnané (42 % mužů), v zájmu o obor však dominace dívek 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
SHRNUTÍ Zaměstnanecký status: v baletu na přechod mezi OSVČ (16 %), trend k uzavírání termínovaných smluv, v současném tanci většinou OSVČ Poměrně malé zastoupení v odborech i profesních sdruženích Platy v baletu často pod krajskými průměry, v současném tanci většinou není hlavním zdrojem příjmů, podprůměrné platy v lidovém tanci Nedostatečná zdravotní a tělesná prevence 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
SHRNUTÍ Vysoká rizikovost povolání Ukončení taneční kariéry: hlavním důvodem zdraví a věk; v baletu kolem 35 let, ročně ukončí kariéru cca 7 % tanečníků baletu; v současném tanci není zkušenost Pro druhou kariéru omezené kvalifikační předpoklady, ale široce využitelné penzum schopností a dovedností 62 % tanečníků chce druhou kariéru realizovat v souvislosti s tancem 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA
Děkuji za pozornost Kontakt: roman.vasek@divadlo.cz 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA