Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka. Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy. Na škole, na jejím pedagogickém sboru pak záleží, jak tyto principy, metody, formy a prostředky použije. Hodnotící nástroje jsou v konkrétní základní škole odvozovány a vytvářeny v kontextu konkrétní podoby ŠVP (tzn. vize, cílů a dlouhodobé koncepce rozvoje školy).
Důraz na srovnávání s ostatními. Důraz na výsledné hodnocení. Důraz na hodnocení poznatkového obsahu učiva. Pasivita žáků při hodnocení. Nekonkrétní vyjadřování toho, co vlastně žák umí.
„CO CHCEME“ – jaké jsou naše cíle ,,JAK TOHO CHCEME DOSÁHNOUT“ – jakými prostředky a jakou strategií vyučování a učení (metody, formy a nástroje) ,,JAK ZJISTÍME, ŽE JSME TOHO DOSÁHLI“- v jaké míře a kvalitě (metody a nástroje hodnocení)
CÍLEvýstupy HODNO - CENÍ
Cíl- žáci získávají nějakou vědomost, dovednost, postoj, hodnotu Výstup – výtvor žáků, činnost, atd. dokládající zvládnutí znalosti, dovednosti, postoje Obsah – zkušenosti žáků, nové učivo, materiály, pomůcky Metoda – co bude dělat učitel, co budou dělat žáci učení
JAKO PROCES UVĚDOMĚNÍ SI MÍRY DOSAŽENÍ ZNALOSTI A DOVEDNOST. JAKO PROSTŘEDEK UTVÁŘENÍ A ROZVÍJENÍ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ ŽÁKŮ.
A) Hodnocení učitelem - bezpečné prostředí; - jasná kritéria; - společné plánování ( u – ž ); - možnost volby ( způsob ); - možnost odmítnutí bez udání důvodu; - možnost opravy; - slovní hodnocení
B) Vzájemné hodnocení JAK ? - práce ve skupinách; - inkluzivní učení; - komunitní kruh PROČ ? - obhájení vlastního názoru; - objektivní hodnocení; - zdravé sebevědomí
C ) Sebehodnocení JAK ? - ústně; - škály; - graficky ( týdenní plán, diář,…); - portfolio; KDY ? - po zkoušení; - po tématech; - čtvrtletně, měsíčně, týdně, denně,.. - konzultace – ( ž – r ); PROČ ? - objektivní hodnocení; - uvědomění si vlastního pokroku i rezerv; - pro zdravé sebevědomí.
A) Vzájemné hodnocení JAK ? - v týmech; - vzájemné hospitace; - vedení školy – učitel; PROČ ? - k dosažení cílů ŠVP ZV
B) Sebehodnocení JAK ? - ústně; - portfolio; KDY ? - po hospitaci; - ročně, pololetně, apod. PROČ ? - uvědomění si vlastního pokroku a rezerv
JAK ? - externě a interně ( z hlediska, kdo provádí hodnocení); - sumativně nebo formativně ( z hlediska účelu); - hodnocení podle vlastních kritérií( z hlediska interpretace výsledků)- normativní nebo kriteriální hodnocení. Současné trendy zvyšují důraz na hodnocení interní, formativní a kriteriální.
Vzdělávací program ( ŠVP ZV) je založen na KOMPETENCÍCH, které poskytují příležitost soustředit se na víc na to, aby se žáci učili souvislostem a nikoli izolovaným faktům, aby učivo chápali a nejen memorovali, aby zaujímali zdravé postoje k životu. Evaluace výsledků vzdělávacího programu musí hodnotit dosažení kompetencí žáky a nesmí se zaměřit pouze na jednu součást kompetence, kterou lze nejsnáze měřit - na znalosti.To by se mělo zásadním způsobem projevit v celém procesu vyučování.