15. konference o územním plánování a stavebním řádu Ing.arch.Hana Bártová OÚP MMR
56. Schůze Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí 9. – 11. listopadu 2005 Vládní návrh SZ Sněmovní tisk č.998
Předpokládané termíny projednávání zákonů v PSP Listopadová schůze Lednová schůze a 3. čtení (mezi 2. a 3. čtení musí být min 72 dní) 2. Čtení – hlasuje se o jednotlivých pozměňovacích návrzích 3. Čtení – hlasuje se o textu, upraveném podle schválených pozměňovacích návrhů
ZÁKON O ZMĚNĚ ZÁKONŮ (ZZZ) SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM STAVEBNÍHO ZÁKONA A ZÁKONA O VYVLASTNĚNÍ Spolupředkladatelé Ministerstvo pro životní prostředí Ministerstvo vnitra Sněmovní tisk č. 999
ZZZ mění cca 50 právních předpisů Důvod: zjednodušení procesu pořizování územně plánovací dokumentace a dalších řízení vedených podle stavebního zákona Koncepční změna ve spolupráci dotčených orgánů
Hlavní principy změn Odstranění možnosti upředostňovat zájem jednoho odvětví před ostatními Změna charakteru stanovisek dotčených orgánů potřebných pro správní řízení vedené podle stavebního zákona (Využití nového správního řádu) Stanoviska dotčených orgánů pro potřeby ÚP nebudou vydávána správním rozhodnutím Změna způsobu stanovování podmínek správci „infrastruktury“ Doplnění působnosti DOSS, tam kde tato působnost chybí do zvláštních zákonů Vydávání ÚPD formou opatření obecné povahy (institut nového správního řádu) (institut nového správního řádu) Úprava terminologie podle NSZ
ZÁKON O ODNĚTÍ NEBO OMEZENÍ VLASTNICKÉHO PRÁVA K POZEMKU NEBO KE STAVBĚ (ZÁKON O VYVLASTNĚNÍ) Sněmovní tisk č. 1015
NÁHRADA Zásadní změně bylo třeba podrobit stanovení výše náhrady za pozemek nebo stavbu. Vedle náhrady za vlastní pozemek či stavbu umožnit dále poskytování náhrady za účelně vynaložené náklady. Umožnit poskytování náhrady za odnětí vlastnického práva i jinou formou než peněžní, tj. v jiném pozemku nebo stavbě.
Obvyklou cenou je podle zákona o oceňování majetku cena, která by byla dosažena při prodejích stejného popřípadě obdobného majetku v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění.
PŘÍSLUŠNOST - obecní úřady obcí s rozšířenou působností - Magistrát hlavního města Prahy - Magistráty územně členěných statutárních měst. V Praze a statutárních městech nemůže být působnost vyvlastňovacího úřadu přenesena statutem na městské části nebo městské obvody.. Ústředním orgánem státní správy v otázkách vyvlastnění bude Ministerstvo pro místní rozvoj.
SOUDY Návrh nově upravuje projednávání vyvlastnění v řízení před soudem; Vzhledem k tomu, že vyvlastnění představuje závažný zásah do základního práva, zákon výslovně stanoví, že podáním žaloby se odkládá právní moc a vykonatelnost rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu
ZAMEZENÍ DISPOZICE Zákon přijal opatření k zamezení neodůvodněného prodlužování vyvlastňovacího řízení.
Dále zákon například nově stanoví, kdy vyvlastnění není přípustné: byl-li pozemek nebo stavba pojat do soupisu majetku patřícího do konkursní podstaty, byl-li podle usnesení soudu nařízen výkon rozhodnutí prodejem pozemku nebo stavby, byl-li podle exekutorského příkazu nařízen prodej pozemku nebo stavby, patří-li pozemek nebo stavba do majetku zůstavitele, u něhož byla nařízena likvidace dědictví, provádí-li se dražba pozemku nebo stavby podle zvláštních právních předpisů je-li pozemek předmětem výměny pozemku podle stavebního zákona,
Řeší otázky spojené s vypořádáním práv 3.osob, která váznou na předmětu vyvlastnění a náhradu za tato práva, pokud vyvlastněním zaniknou právo nájmu bytu vyvlastněním nezaniká, vyvlastněním zanikají zástavní a podzástavní právo váznoucí na pozemku nebo stavbě a zajišťovací převod práva týkající se pozemku nebo stavby; zánikem těchto práv se dosud nesplatné zajištěné pohledávky stávají splatnými, nájem pozemku nebo stavby a jejich části nebo věcné břemeno váznoucí na pozemku nebo stavbě vyvlastněním zanikají jen tehdy, pokud veřejný zájem nevyžaduje, aby i po vyvlastění pozemek nebo stavbu nadále zatěžovaly,
Podrobněji upravuje řízení o vyvlastnění : náležitosti žádosti i rozhodnutí okruh účastníků vyvlastňovacího řízení způsob pořízení znaleckého posudku ( kdo jej pořídí, kdo hradí, povinnost umožnit pořízení znaleckého posudku) speciální důvody pro přerušení a zastavení vyvlastňovacího řízení
Nový zákon o vyvlastnění bude respektovat účely vyvlastnění stanovené jinými zákony Nepředpokládá se žádný právní předpis k provedení zákona o vyvlastnění. Novou právní úpravou vyvolané nutné změny jiných zákonů jsou součástí samostatného zákona o změně některých zákonů souvisejících se stavebním zákonem a zákonem o vyvlastnění. Účinnost zákona je navrhována k , shodně s novým stavebním zákonem