Platební karty a přímé bankovnictví Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz
Druhy platebních karet: 1.Debetní platební karty – není možné „jít do mínusu“ pokud nemáte k účtu sjednán kontokorent. 2.Kreditní platební karta - je to vlastně spojení platební karty a úvěru. Majitel karty může využít tzv. bezúročné období – pokud částku splatí v tomto období, neplatí úrok. Karty podle vydavatele: Maestro VISA Electron, Classic, Gold Master Card Electron, Standard, Gold Úvěrové karty – Home Credit
Další dělení karet: Elektronická platební karta – lze platit pouze u obchodníka, který je napojen na elektronický platební materiál (POS) Embosovaná platební karta – je opatřena vystouplým (embosovaným) písmem a vzadu na podpisovém proužku je CVC nebo CVV kód - podobné PIN kódu. Kartou je možné projet čtecím zařízením, kdy se na účtenku okopírují obrysy vystouplého čísla karty. Obchodník může na základě této účtenky nárokovat platbu u banky, i když nemá POS. Čipové karty – platební karty nové generace. Údaje jsou uloženy v čipu, chová se podobně jako SIM karta v mobilním telefonu. Otázka: 1. Co dělat v případě ztráty karty? 2. Jak může být platební karta zneužita při placení v obchodě?
Odpovědi: 1.Okamžitě kartu blokovat. 2.Obchodník si může z karty zkopírovat údaje a potom finance z karty odčerpává. Přímé bankovnictví: Telebanking (phonebanking) – klient zavolá na linku telefonního bankovnictví, prokáže se svým identifikačním číslem a číslem PIN. Komunikuje s automatickým hlasovým systémem nebo s telefonním bankéřem. Lze získávat informace o produktech, o aktuálním zůstatku, zadávat příkazy k úhradě atd. GSM banking – existují dva druhy této služby.
První je SIM Toolkit. Banka nahraje do mobilního telefonu (na SIM kartu)vlastní bankovní aplikaci, která se objeví v menu telefonu. Dalším druhem služby je SMS banking. Komunikace probíhá pouze prostřednictvím SMS zpráv. Do zprávy se vkládá speciální kód. WAP banking - umožňuje spojení s bankovním účtem prostřednictví mobilního telefonu vybaveného technologií WAP (Wirless Application Protocol). Pomocí mobilního telefonu a autorizačního klíče lze provádět různé operace na účtě. Internet banking - umožňuje komunikaci banky a počítače pomocí internetu z jakéhokoliv místa na světě. Stačí běžný počítač s internetovým prohlížečem a připojení k internetu. Na internetu klient zadá www adresu banky, uživatelské jméno a kód, a dostanete se na speciální stránky banky. Lze provádět nejrůznější operace.
Home banking - umožňuje obsluhovat účet pomocí počítače připojeného k internetu a softwaru, který je dodán bankou. Připojením na internet lze různé operace. Výhodou je zde, že tyto produkty bývají kompatibilní s účetními a ekonomickými programy, ale nevýhodou je, že lze používat pouze počítač, kde je program nainstalován. Rizika při využívání přímého bankovnictví Otázky: Vyhledej na internetu 1.Jaká jsou rizika při využívání produktů přímého bankovnictví? 2.Co je to phishing?
Odpovědi: 1. - svá hesla, elektronické klíče, PINy si důsledně chraňte - hesla pravidelně obměňujte - pravidelně kontrolujte pohyby na svých účtech a platby platební kartou - nastavte si zasílání zpráv o pohybech na účtu. V případě zjištění jakýchkoli nesrovnalostí se neprodleně obraťte na svoji banku. - internetové bankovnictví využívejte pouze z důvěryhodného a řádně zabezpečeného počítače. -pokud obdržíte elektronickou poštou zprávu obsahující odkaz na internetové stránky banky, nereagujte na ni a informujte svoji banku. 2. Phishing - je druh internetového podvodu, kterým se podvodníci snaží z uživatelů internetového bankovnictví vylákat přístupové údaje k účtům. K získání těchto důvěrných informací využívají podvodné y, které na první pohled vypadají, že jsou odeslány přímo z banky a snaží se přesvědčit uživatele, aby kliknul na odkaz.
Zdroje: Jena Švarcová a kol.: Ekonomie stručný přehled, Zlín, CEED 2004 Slabikář finanční gramotnosti, Cofet, a.s.,