Andrea Sládečková Lucie Ševčíková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Ozonová díra & Skleníkové plyny
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Využití solární energie A5M13VSO soubor přednášek
Oxidy I VY_32_INOVACE_CH1 – 13 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Sluneční energie.
Kontaminace (znečištění) vody
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
David Juran.  je proces, při kterém dochází ke snadnému pronikání slunečního záření do naší atmosféry  ale také zároveň špatné propouštění tepelného.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
NS-LEV 21 PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Amoniak.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Složky krajiny a životní prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ekosystémy přírodní a umělé
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Písemka č. 4  jméno, kruh, varianta 5, 6  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VYUŽITÍ ENERGIE SLUNEČNÍHO ZÁŘENÍ
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Využití energie Slunce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
(Staro)nová role venkova a zemědělství. Budoucnost venkova x rezortismus Tradice a potenciál zemědělství Land - und Energiewirt.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
Obnovitelné zdroje energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Energetické přeměny Zbožíznalství 1. ročník Energetické přeměny - energii z přírodních zdrojů je nutné přeměnit na formy vhodnější pro dopravu i k použití.

Z0047 Geografie průmyslu a zemědělství Cvičení z geografie zemědělství Michael Král.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
V ODA Z ÁKLAD ŽIVOTA Ing. Jakub Esterka. Úvodní test 1.Kolik procent vody na zemi je ve formě sladké vody? 2.Kdy má voda největší hustotu a jaké jsou.
Stav českého zemědělství Celkový pohled českého zemědělce z prvovýroby
ENERGIE.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Z0047 Geografie průmyslu a zemědělství
EKOLOGICKÁ LIKVIDACE PLEVELE.
Toky energií v přírodě a v člověkem ovlivněné krajině, efektivní využití energie Kristina Zindulková, 2016.
Environmentální problémy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Andrea Sládečková Lucie Ševčíková ENERGIE Andrea Sládečková Lucie Ševčíková

O energii obecně Nejvýznamnějším zdrojem energie na Zemi je sluneční záření. Energie slunečního záření je zprostředkovaná díky rostlinám pomocí fotosyntézy. Každý další článek v systému značí ztráty. Další zdroje energie: radioaktivní rozpad prvků, gravitační energie, chemická energie apod. 4 . 1026 W – výkon slunečního záření 174 TW – část, která dopadá na Zemi 44 TW – tepelný tok nitra Země 16,3 TW - energie z fosilních paliv a všech ostatních zdrojů (Moldan, 2009: 136) Velikost solární konstanty je 1367 W . m2 na horní hranici atmosféry. Na zemský povrch dopadá v našich zeměpisných šířkách asi 1200 kWh . m2

O energii obecně Celková čistá radiace – „zbytek“ energie, jenž zůstává po odrazu a vyzáření na aktivním povrchu. V různém množství dochází k přeměně a spotřebě energie: - ohřátí prostoru, na který dopadá - fotosyntéza - absorpce do půdy - výpar - přeměna na teplo (tzv. tepelná bilance).

O energii obecně Tok energie viz obrázky Fotosyntéza Účinnost relativně nízká, asi jen 0,3 % v průměru, celkově spotřebuje fotosyntéza asi jen 0,1 % příkonu záření slunce. Pořád lepší než fosilní paliva a ostatní zdroje – 10x větší množství energie (Moldan, 2009: 140). Tok energie viz obrázky

Obrat v zemědělství – fosilní zdroje Minulé století: zemědělská produkce závislá na přísunu energie ze Slunce, velikost populace = schopnost uživit, pozvolný růst ovlivnění vypěstovaným množství potravin. ZELENÁ REVOLUCE (60. léta 20. století) - celosvětový proces zvyšování zemědělských výnosů (a s tím spojené snižování rozlohy půdy potřebné k uživení 1 obyvatele - nové odrůdy, moderní technologie, intenzifikace, umělá hnojiva, pesticidy - růst populace geometrickou řadou - zásadní role fosilních paliv - zvýšení produkce potravin o 160 % (1961 – 2003)

Fosilní zdroje Masová závislost vyspělých států. Neudržitelnost (odhaduje se, že na 1 kalorii v potravě je potřeba 10 kalorií v palivech). Energetická náročnost. Kde se používají fosilní zdroje, zejména ropa? - výroba pesticidů a umělých hnojiv - zavlažování - pohon zemědělských strojů - doprava potravin, jejich zpracování, skladování a tepelná úprava

Spotřeba ropy v zemědělství

Fosilní zdroje Pozitiva - je možné uživit větší množství lidí na jednotku plochy - ochrana některých ekosystémů před zničením - lidský blahobyt - ulehčení lidské práce a tím více volného času - vyšší výnosy i přes nepřízeň klimatu Negativa - závislost cen zemědělských komodit na ceně ropy - plýtvání - závislost na dodavatelích ropy - kolísání tržních cen z důvodů nadprodukce - zvýšení živočišné produkce (metan > skleníkový efekt) - negativní účinky chemických látek, zejména pesticidů - narušení koloběhu látek - intenzifikace = nezaměstnanost - vykořenění lidí z jejich přirozeného prostředí - rozlišení na zemědělství a průmysl, zvýšení dopravy atd.

Fosilní zdroje Jak vyřešit problém závislosti zemědělství na ropě? - místní systémy ekologického zemědělství - neplýtvat, spotřebovávat v místě vzniku - neorientovat se na vývoz - zacyklení zemědělství (kompostování) - omezit spotřebu masa

(Pimentel, 2003, 2006; Günther, 2001)

Produkce hnojiv a pesticidů Energie po­třebná k výrobě hnojiv a postřiků představuje zhruba polovinu celkové spotřeby energie v potra­vinovém průmyslu.

Dusíkatá hnojiva Haber- Boschova syntéza K výrobě 1 kg dusíku obsaženého v hnojivu je třeba použít energii 1,4–1,8 l nafty (Hájková, 2013) Pouze 10 % dusíku z dusíkatých hnojiv se dostane prostřednictvím jídla k lidem, zbytek je spotřebován rostlinou, půdními bakteriemi, nebo je odplaven. Amoniak NH3 Dusičnan amonný NH4NO3 Močovina (NH2)2CO

Množství hnojiv

Množství dusíkatých hnojiv

Škodlivost dusíkatých hnojiv Eutrofizace vod Přehnojování Skleníkový plyn oxid dusný (tepelný rozklad dusičnanu amonného)

Co se stane, až se fosilní zdroje vyčerpají? Příklad Kuby a Severní Koreji http://www.fromthewilderness.com/fr ee/ww3/111703_korea_cuba_1.html

Děkujeme za pozornost!

Zdroje informací PIMENTEL, David and GIAMPIETRO, Mario. Food, Land, Population and the U.S. Economy. Carrying Capacity Network, 11/21/1994 Dostupné z:http://www.dieoff.com/page55.htm MOLDAN, Bedřich. Podmaněná planeta. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1580-6 HÁJKOVÁ, Gabriela a kol. 100 lidí 100 chutí: Manuál výukového programu na téma environmentální aspekty potravin. Brno: Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2013. ISBN 978-80-87604-49-6 KOSTŘICOVÁ, Zuzana. Ekologické zemědělství v rozvojových zemích. Magisterská diplomová práce Brno, 2011. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra environmentálních studií. Vedoucí práce Ing. Zbyněk Ulčák, PhD. PFEIFFER, Dale Allen. Eating fossil fuels. 2004. Dostupné z: http://www.fromthewilderness.com/free/ww3/100303_eating_o il.html AZZAROLI, Marina; Bakken, Lars R. The Nitrogen Cost of Food Production: Norwegian Society.Ambio, Royal Swedish Academy of Sciences, 1997. vol. 26, no. 3.