Problematika ZMĚNY V MALOOBCHODNÍM PODNIKÁNÍ přeměna vlastnických a institucionálních strukturpřeměna vlastnických a institucionálních struktur kvalitativní a kvantitativní kapacitní přeměnykvalitativní a kvantitativní kapacitní přeměny prostorové, technologické a sortimentní přeměnyprostorové, technologické a sortimentní přeměny konkurence mezi retailingovými společnostmikonkurence mezi retailingovými společnostmi malí a střední podnikatelé mají existenční problémymalí a střední podnikatelé mají existenční problémy zavádění moderních prodejních technikzavádění moderních prodejních technik koncentrace, kooperace a internacionalizace maloobchodukoncentrace, kooperace a internacionalizace maloobchodu
Počty subjektů v obchodě a maloobchodě k Odvětví podle OKEČ Počty registrovaných Průměrné počty Registrovaná živnostenská ekonom. subjektů aktivních subjektů oprávnění (II.čtvrtletí 2000) OKEČ ”G” celkem obchod+motorismus maloobchod Pramen : RES ČSÚ, Živnostenský registr MPO
Konkurence x ovládnutí Pozice retailingových společností na maloobchodním trhu v ČR podíl na tržbách maloobchodu z 50-70% trojnásobný počet zaměstnanců oproti tuzemským podnikům pětinásobná výkonnost v tržbách a výkonech vyšší investiční potenciál vysoký příliv zahraničních investic
Relativní výhody maloobchodu Samostatnost dostupnost - místní (obvodní) prodejní technika ve vazbě na nabízený sortiment osobní přístup k zákazníkům (stálá klientela) nabídka kvalitního zboží s dokladem o jeho původu a kvalitě (ISO, HACCP, TQM)
Aspekty v maloobchodě Růst počtu maloobchodních jednotek-butikůRůst počtu maloobchodních jednotek-butiků Růst celkové prodejní plochyRůst celkové prodejní plochy Růst kapacity maloobchodní sítěRůst kapacity maloobchodní sítě Růst sortimentní skladby zboží a služebRůst sortimentní skladby zboží a služeb Růst koncentrace a posilování tržních pozic retailingových společnostíRůst koncentrace a posilování tržních pozic retailingových společností Růst kooperačních struktur a nákupních aliancíRůst kooperačních struktur a nákupních aliancí Akcelerace procesu internacionalizaceAkcelerace procesu internacionalizace Rychlá expanze hypermarketůRychlá expanze hypermarketů
Podíl obchodních systémů na maloobchodním prodeji
Vývoj počtu hypermarketů v České republice
Spokojenost s prodejnami potravin od jejich zákazníků Nákupní podmínky v roce Spokojenost s prodejní plochou Úplnost sortimentu Cenová úroveň zboží Čerstvost a kvalita zboží Čistota v prodejně Příjemná a ochotná obsluha Poskytování služeb, servis Rychlost obsluhy
Nákupní chování domácností Nákupními preferencemi populace (různorodost v jednotlivých socio - demografických skupinách).Nákupními preferencemi populace (různorodost v jednotlivých socio - demografických skupinách). Rozsahem a strukturou nabídky v různých kategoriích sídel.Rozsahem a strukturou nabídky v různých kategoriích sídel. Vybaveností domácností automobilemVybaveností domácností automobilem. 70 %.V roce 2005 přesáhl počet kupních fondů uskutečněných ve velkoplošných prodejnách (typu supermarket, hypermarket, diskont) 70 %. V roce 1997 to bylo 30 %. Přehled využívaných nákupních míst potravin v % Typy maloobchodních provozoven Hypermarket Hypermarket Supermarket Diskont Malé samoobsluhy
Index tržeb maloobchodu oproti předchozímu období 1998I. pol II. pol I. pol ,1 99,1 100,4 107,8 V indexovém vyjádření kupní síly na obyvatele se používá 100 % pro průměrnou kupní sílu na obyvatele ČR a procentuální odchylka nad 100 % ukazuje vyšší úroveň kupní síly na obyvatele a naopak. Příklad :indexové vyjádření kupní síly: Příklad : indexové vyjádření kupní síly: hl.m.Prahy v r.2000………..… 134,8 % … + 34,8 % severní Moravy v r ……. 91,8 % … - 8,2 %
Doporučení podnikatelské sféře a všem institucím zainteresovaným na rozvoji maloobchodu v ČR, aby se : pokračovalo s plánováním rozvoje maloobchodního podnikání na základě provedených analýz nákupních příležitostí ve městech a regionech a odvozovaly se od nich budoucí kapacity a struktury obchodních ploch ve vazbě na demografické, sociální a ekonomické parametry (rozložení kupní síly), více využívaly výsledky propočtů nákupních kapacit a spádů v rámci rozvoje dalších článků infrastruktury regionů (dopravní systém, klidové zóny, nová zástavba,) plně využívaly programy podpory rozvoje malého a středního podnikání v maloobchodě např. formou kooperace, spolupráce, výsledky výzkumů maloobchodního podnikání více prezentovaly na veřejnosti.
Typy provozních jednotek POSUZOVANÁ KRITÉRIA: 1.Šíře a hloubka sortimentu. 2.Výše ceny, umístění prodejny. 3.Forma prodeje. 4.Velikost prodejní plochy.