Písemná komunikace Mgr. Anna Vitásková
Písemná komunikace neprobíhá ve stejném čase – nejdříve dokument někdo napíše, později si ho někdo přečte komunikační partneři nevidí přímou reakci na své sdělení na přípravu jevíce času, můžeme se zamýšlet, opravovat, využíváme bohatou slovní zásobu
Slovní zásoba aktivní (slova používáme pasivní (chápeme význam, ale sami nepoužíváme) adresát (příjemce) má dost času na pochopení, nemusí okamžitě reagovat, může si text víckrát přečíst a lépe pochopit
Komunikace veřejná a soukromá soukromá – hovorová čeština veřejná – hlavně spisovná čeština (oficiální písemné dokumenty, obchodní dopisy, učebnice, návody, odborné texty) x beletrie – i hovorová čeština, dialekt
Odborný text věcný, přesný, jednoznačný, odborná terminologie, fakta, není emotivně zabarven, logické uspořádání myšlenek, od jednoduššího ke složitějšímu grafy, tabulky pouze ověřené informace
Umělecký jazyk emoce neodborná terminologie subjektivní zážitky obrazy, symboly nemusí být jednoznačný prostor pro fantazii
Zásady ve veřejné komunikaci píšeme spisovně vyjadřujeme se přesně a srozumitelně neopakujeme stejná slova a slovní spojení možnost použít delší souvětí logické uspořádání od jednoduššího ke složitějšímu - forma písemné komunikace
Formy písemné komunikace dopisy (soukromé – neformální charakter) dopisy oficiální, osobní dopisy, dopisy ve služebním styku, obchodní dopisy (formální spisovný jazyk, přesné a úplné inf, text je organizován podle předem promyšleného plánu) nabídky poptávky objednávky urgence a upomínky směrnice oběžníky metodické pokyny pozvánky zápisy žádosti formuláře, dotazníky,…
Masová komunikace druh komunikace prostřednictvím médií sledování médií zaujímá ve vyspělé společnosti třetí místo mezi způsoby trávení času po práci a spánku
Základními znaky vizuální obrazové informace je mimořádná rychlost, citová působivost, vliv na podvědomí, potencionální podprahovost Listina základních práv a svobod – právo na informace: Každý má právo svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace. Zaručuje svobodu slova
Informační technologie v komunikaci Informační technologie umožňují okamžitou dostupnost bez ohledu na místo a čas prezentace informací různými komunikačními kanály, slova, čísla, grafika, videa, 3D animace,… záruka svobody inf. x věrohodnost, bezpečnost zahlcení inf., ztráta soukromí, přesun k nepřímé komunikaci
Elektronická pošta rychlost přenosu zprávy možnost hromadného určení zasílání příloh nastavení důležitosti, …. Formální stránka předmět – oslovení – text - podpis
Další druhy elektronické komunikace Diskusní skupiny FAQ – často kladené otázky Instant messaging ICQ, MSM VoIP systémy (Voice over Internet Protocol) – Skype Groupware Sociální síť
Mezikulturní komunikace komunikace mezi lidmi z různých národních nebo organizačních kultur různé kulturní vzorce, normy různé způsoby pozdravů, oslovení,…
Public relations systematická komunikace s veřejností za účelem jejího ovlivnění ve prospěch komunikátora zahrnuje i sledování veřejného mínění písemně i verbálně
„Jak je pro velké duchy charakteristické, že řeknou mnoho málo slovy, tak naopak malí duchové mají zase nadání, že mluví mnoho a neřeknou nic.“ La Rochefoucauld
Děkuji za pozornost Použitá literatura: STŘÍŽOVÁ, Vlasta. Prezentace informací a komunikace. Vyd. 1.. Praha : Oeconomica, s. : il. ISBN: