Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tvorba obchodních dopisů – sloh, způsob stylizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tvorba obchodních dopisů – sloh, způsob stylizace"— Transkript prezentace:

1 Tvorba obchodních dopisů – sloh, způsob stylizace
Autor: Libuše Bendová

2 Komunikace v obchodním styku
Tematický okruh Komunikace v obchodním styku Anotace Žáci 3. ročníku, obor Obchodní akademie, předmět Písemná a elektronická komunikace Tvorba obchodních dopisů – sloh, způsob stylizace Metodický pokyn Při powerpointové prezentaci se žáci seznámí, jak se má obchodní dopis stylizovat, jaké jsou důležité zásady při psaní. Druh materiálu Prezentace Datum tvorby 9. září 2012 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Be1_2 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

3 Sloh obchodního dopisu
Každý dopis nemusí být stylizován originálně. Písemný styk se skládá z mnoha běžných případů, které se vyřizují ustálenými frázemi. Stylizace musí být přesně přizpůsobena situaci (např. nabídka, dotaz, reklamace, odpověď na upomínku ...). Stojí za to věnovat slohu dopisu chvilku přemýšlení. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

4 Způsob stylizace Způsob, jakým fakta sdělujeme, má na příjemce dopisu nezanedbatelný vliv. Totéž lze vyjádřit suše nebo zajímavě, hrubě nebo zdvořile, neobratně nebo přehledně. Stylizace je umění vybírat vhodná slova a kombinovat je tak, aby výstižně vyjadřovala naše myšlenky. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

5 Dopis pravdivý Předpokladem dobrého dopisu je věcná správnost.
Uvedeme-li nepravdivé údaje, ztrácí dopis důvěryhodnost. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

6 Dopis logický Myšlenky řadíme tak, aby na sebe logicky navazovaly.
V úvodu vzbudíme zájem adresáta, popíšeme situaci, odpovíme na došlý dopis. Pak následují naše argumenty, důvody, připomínky. Dopis vrcholí na konci hlavním návrhem, žádostí apod. Dbáme na to, abychom jednu myšlenku neopakovali vícekrát jinými slovy. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

7 Dopis přehledný Kratší odstavce se čtou lépe než odstavce dlouhé. Nesmí být ale co věta, to odstavec. Adresát rychleji porozumí vhodně rozčleněnému dopisu. Odstavce se řadí za sebou tak, jak na sebe navazují myšlenky. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

8 Dopis srozumitelný Obsah dopisu má být jasný po prvním přečtení.
Snažíme se vyjádřit myšlenky jednoznačně, bez zbytečného zdůvodňování a zavádění do jiných problematik. Věty volíme kratší, souvětí stavíme promyšleně. Šetříme tím čas adresáta. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

9 Dopis stručný Omezíme se na podstatné, dáváme přednost stručnosti.
Stručnost však nesmí být na úkor srozumitelnosti. Žádáme-li někoho, aby něco zařídil, je nutné vše jasně vysvětlit. Nelze předpokládat, že partner je obeznámen se všemi okolnostmi tak, jak je vidíme my. Také dotazy zodpovíme vlídně a dostatečně podrobně. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

10 Dopis přirozený Měli bychom psát tak přirozeně, jako když s partnerem hovoříme. Co byste asi normálně neřekli: Tebou zakoupený salám byl dobrý. Děkuji ti touto cestou za opravu přístroje. Žádám o zohlednění mého nachlazení. EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/

11 Použité zdroje KULDOVÁ, Olga; FLEISCHMANNOVÁ, Emílie
Použité zdroje KULDOVÁ, Olga; FLEISCHMANNOVÁ, Emílie. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti. Praha: Fortuna, 1995, ISBN X. FLEISCHMANNOVÁ, Emílie; JONÁŠ, Ivan; KULDOVÁ, Olga. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost 2. Praha: Fortuna, 2005, ISBN EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/


Stáhnout ppt "Tvorba obchodních dopisů – sloh, způsob stylizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google