Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Rozvíjející větné členy
Digitální učební materiál
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
DRUHY PŘÍSLOVEČNÝCH URČENÍ A TVOŘENÍ PŘÍSLOVEČNÝCH VĚT
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_302_Věta hlavní a věta vedlejší AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Rozvíjející větné členy - opakování -
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Autor: Martina Pijáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakujeme vedlejší věty 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou řídící může být věta hlavní i vedlejší VV závisí mluvnicky na jiné větě VV můžeme nahradit větným členem (stejného druhu) Od řídící věty ji oddělujeme čárkou

Vedlejší věty příslovečné Vyjadřují příslovečné určení věty řídící, vyjadřují stejné okolnosti a vztahy jako příslovečné určení. Rozlišujeme VV příslovečné: místní, časové, způsobové, měrové Dále rozlišujeme VV příslovečné: příčinné, účelové

Vedlejší věty příslovečné - příčinné Nemám úkol, protože jsem ho zapomněl doma. Proč – z jaké příčiny nemám úkol? Protože jsem ho zapomněl doma. VV příslovečná příčinná Otázka: proč? Z jaké příčiny? Typické spoj. výrazy (synonymní) : protože, poněvadž, jelikož, že

Vedlejší věty příslovečné - příčinné Přišel jsem pozdě, jelikož pršelo. Z jaké příčiny jsem přišel pozdě? Jelikož pršelo. – VV příslovečná příčinná Změň VV na příslovečné určení. Přišel jsem pozdě ………………………….

Vedlejší věty příslovečné – příčinné – řeš. Přišel jsem pozdě, jelikož pršelo. Z jaké příčiny jsem přišel pozdě? Jelikož pršelo. – VV příslovečná příčinná Změň VV na příslovečné určení. Přišel jsem pozdě kvůli dešti.

Vedlejší věty příslovečné - příčinné Z nedostatku času jsme nemohli přijít včas. Vyhledej příslovečné určení, nahraď ho VV příslovečnou příčinnou. Protože …………………………………, nepřišli jsme včas (přišli jsme pozdě).

Vedlejší věty příslovečné – příčinné – řeš. Z nedostatku času jsme nemohli přijít včas. Vyhledej příslovečné určení, nahraď ho VV příslovečnou příčinnou. Protože jsme měli málo času, nepřišli jsme včas (přišli jsme pozdě).

Vedlejší věty příslovečné -účelové Spěchám, abych stihl schůzku. Proč – za jakým účelem spěchám? Abych stihl schůzku. VV příslovečná účelová Otázka: proč? Za jakým účelem? Typický spoj. výraz : aby (abys, abychom, abyste)

Vedlejší věty příslovečné - účelové Vypil jsem teplý čaj, abych se zahřál. Za jakým účelem jsem vypil teplý čaj? Abych se zahřál. - VV příslovečná účelová Změň VV na příslovečné určení. Vypil jsem teplý čaj ………………………….

Vedlejší věty příslovečné – účelové – řeš. Vypil jsem teplý čaj, abych se zahřál. Za jakým účelem jsem vypil teplý čaj? Abych se zahřál. - VV příslovečná účelová Změň VV na příslovečné určení. Vypil jsem teplý čaj pro zahřátí.

Vedlejší věty příslovečné - účelové Žáci se sešli ve třídě k projednání školního výletu. Vyhledej příslovečné určení, nahraď ho VV příslovečnou účelovou. Žáci se sešli ve třídě …………………………………

Vedlejší věty příslovečné – účelové – řeš. Žáci se sešli ve třídě k projednání školního výletu. Vyhledej příslovečné určení, nahraď ho VV příslovečnou účelovou. Žáci se sešli ve třídě, aby projednali školní výlet.