Zapojení veřejnosti v praxi územního plánování Želeč, Chýnov, Tábor Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
Definování problematiky praxe v rámci původního stavebního zákona Zadání zadání je tvořeno univerzálně, na dálku, bez vazby na přímé prostředí, zadání nevytvářejí pořizovatelé ani obce Procesy projednání 3 veřejnoprávní projednání uchopené jako dostatečný základ, termíny a forma prezentace, nevyvážená role účastníků procesu (zejména v dopadech krajinného rázu a krajiny obecně), minimální role zastupitelstva Koncept (nebo návrh) důraz na nedůležité mechanismy v procesu tvorby (ZPF, TI), nesrozumitelné pojetí regulativů (bez zohlednění mechanismů měnící se společnosti), prezentace bez grafických částí ÚPD, Praxe nesrozumitelné pojetí regulativů (bez zohlednění mechanismů měnící se společnosti), prezentace bez grafických částí ÚPD, špatný výklad ÚPD stavebními úřady, absence „generálních plánů a ideových studií“, nepružné pojetí mechanismů regulačních plánů Obecná neznalost formálních postupů neznalost formální stránky pořizování, absence metodik pro odbornou a laickou (veřejnou správu- ZM) veřejnost
Nový stavební zákon- přínosy, negativa Zadání + zakotvená pořizovatelská funkce UAP, práce s určeným zastupitelem - standarty projednání s veřejností prakticky obdobné Procesy projednání + role určeného zastupitele, Rada obcí pro trvale udržitelný rozvoj - standarty projednání s veřejností prakticky obdobné Koncept (nebo návrh) + promyšlená struktura grafické a textové části, širší možností flexibility rozhodovacích procesů Praxe….? zapojit metodické mechanismy participace veřejnosti (ÚUR), akceptovat role „generálních plánů a ideových studií“
Zkušenost obcí- Nadějkov, Chýnov, Tábor Proces zadání- nejdůležitější: Sociologický průzkum dotazníky mládeže, dětí, dospělých ve městě (větším sídle) a osadách- graf-zhodnocení-doporučení místa propagace : přímé dotazování cílových skupin, podněty lze použít i zcela do jiných oblastí (komunitní plánování, životní prostředí) Internetové stránky jako samostatná doména analýzy- návrhy- připomínky Pracovní skupiny občanů a zastupitelů témata plochy zástavby (4 typy), eroze, zalesnění, hodnotná místa, místa problémů projednání samostatně pro několik urbanistických celků, optimálně trojstupňově v procesu pořizování
Propagace Plakáty (rozhlas, obecní listy) místa propagace : autobusy, nástěnky, noviny radnice informace o sdělení poutavé, stručné a s doplněním přitažlivé grafiky. Důležitý je apel na vzájemnou participaci Internet výhodou je spojení obrazové prezentace a rostoucí počet uživatelů lze doplnit všeobecně absentující grafickou stránku věci, kterou ocení zejména informovanější veřejnost
Pracovní skupiny Pracovní skupiny (4-7 pracovních skupin po 4-8 lidech) zpětná vazba toho co lidé chtějí, následná interakce, vyhodnocení, implementace do zadávacích parametrů (zadání, problémové výkresy)
Příklad vyhodnocené otázky z dotazníku
Příklad formy plakátu
Příklad struktury internetové stránky
Zhmotněná analýza v problémovém výkresu Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
Zhmotněná analýza v zadání
Zhodnocení Požadovat ve smluvním vztahu aktivní roli zpracovatele jako smluvního partnera pro styk s veřejností Využít participaci jako výborný politický kapitál s vysokou přidanou hodnotou a nejlepší prevenci před problémy Zesílit tlak na edukativní složky veřejné správy (ÚUR, vysoké školy)
Zhodnocení Nechvátat, zejména ve fázi zadání, která by měla být nejširší- co do rozsahu prací Propagovat a medializovat Nevybírat dodavatele díla podle ceny