1 V1 Specifika českého prostředí pro regionální rozvoj Region a regionální vědy 1 4.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Dotační příležitosti.
Podpora mikroregionů v Královéhradeckém kraji Ing. Pavlína Trpkošová Krajský úřad Královéhradeckého kraje Odbor regionálního rozvoje, cestovního ruchu.
1 Promotion kampaň Národního orgánu pro koordinaci říjen / listopad 2008.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
KULATÝ STŮL S OBČANY – DISKUZE O BUDOUCNOSTI. Místní akční skupina (dále MAS) je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových.
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
Rozvoj kvalifikované pracovní síly v ČR. Obsah prezentace Představení Agentury CzechInvest Regionální kanceláře Aktivity pro podporu rozvoje kvalifikované.
1 V1 3. Seminář 2009/ Region a regionální vědy 1 2.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Volnočasové projekty a EU financování
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod 2007 – 2013
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Regionální politika RP ČR.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Místní akční skupina Rakovnicko
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
„MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B
II. kolo kulatých stolů – SMS ČR MAS Hustopečsko – MěÚ Hustopeče 26. srpna 2015.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Regionální operační program pro NUTS 2 Střední Čechy 2007 – /11/2008 Mladá Boleslav Ing. Jan Přikryl.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Královéhradecký kraj – podpora podnikání Ing. Michal Pultar Hradec Králové,
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Úvod, základní principy a cíle
Setkání starostů – zakladatelů MAS Království – Jestřebí hory, o. p. s
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Setkání starostů – zakladatelů MAS Království – Jestřebí hory, o. p. s
Transkript prezentace:

1 V1 Specifika českého prostředí pro regionální rozvoj Region a regionální vědy 1 4

2 Obsah 1.Role regionalistiky a regionálních věd ve studiu VS, vymezení základních pojmů 2.Regionální politika EU a ČR, vnější vlivy na regionální rozvoj. 3.Realizace regionálního rozvoje v ČR Vymezení, plánování, financování, rozvojové programy a projekty. 4.Specifika českého prostředí. Regionální marketing. Využití výsledků v praxi.

3 Příklady ze socio-ekomomického hlediska HDP ČR asi 83% průměru EU, průměrné příjmy asi 1/3 zemí EU. Relativně nízká efektivita hospodářství (asi 80% prů- měru EU). Neztotožnění se s principy tržního hospodářství (přirozenost konkurence, soutěže, rizika …). Přednost zaměstnanec. Poměru před podnikáním. Přednost nezaměstnanosti před podnikáním (nezájem se postarat o vlastní zdar, strach z rizika …). Specifika českého prostředí

4 Nedostatečný vnitřní kapitál pro hospodářský rozvoj (zájem o zahraniční investice). Nedostatečné finance pro rozvoj obcí a krajů (RUD, odkládaná decentralizace, součas. hospodářská recese). Pomalý rozvoj služeb (zlepšování). Vysoká nezaměstnanost v restrukturovaných regionech. Narůstající rozdíl kvality života mezi městy a venkovem. Vysoké zatížení ŽP z minulosti (výrazně se zlepšuje). Upřednostňování operativního řešení problémů před systémovým (zanedbání prevence, řešení následků). Specifika českého prostředí

5 Nízká politická kultura v boji o moc mezi stranami. Nezájem schopných a slušných lidí vstupovat do politiky. Neochota nebo neschopnost komunikovat, vyjednávat, pracovat s argumenty, uzavírat kompromisy. Složitý právní systém; obtížná vymahatelnost práva. Malý zájem o technické obory a celoživotní vzdělávání (obava před matematikou a fyzikou, chemií …). Nízká jazyková vybavenost. Rezervovaný přístup k neziskovému sektoru, dobročin-nosti, humanitárním aktivitám, filantropii. Specifika českého prostředí

6 Lidé … obecné příklady... Kritický přístup obyvatel ke způsobu řešení problémů (ale neochota se zapojit). Nevůle se podřídit „vrchnosti“, neúcta k autoritám. Silně zakořeněné návyky z období socialismu (pasivita; neúcta k veřejnému vlastnictví; krádeže; čekání na příkaz nebo řešitele problémů, přednost kolektivnímu rozhodování, nedůvěra ve vlastní sílu a schopnosti, neriskovat ….). Nezájem o veřejné záležitosti, obyvatelé místo občanů. Zmenšující se význam rodiny, jako základu státu …. Specifika českého prostředí

7 Z hlediska regionálního rozvoje Strategie RR ČR, která je dodržována jen částečně. Zákon o podpoře RR 248/2000 Sb. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, koordinační úloha ve státní správě (častá výměna ministrů a náměstků). Zákonná povinnost obcí a krajů pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. Odbory RR na krajských úřadech (samospráva). Odbory RR na městských úřadech (samospráva). Specifika českého prostředí

8 Státní správa a samosprávy tvoří veřejnou správu. Velké množství obcí (6244), z nichž má 80% méně než obyv. (bez uvolněného starosty a úředníků, problém profesionality a odpovědnost …). Roztříštěnost dotační politiky na rezorty (asi 500 dotačních programů !!!). 24 operačních programů pro získávání finančních podpor ze strukturálních fondů EU (rozptýlení zdrojů, nejvíce OP ze zemí EU, složitý instituc. aparát). Administrativní náročnost při řízení dotací. Specifika českého prostředí

9 Velká možnost získat dotace z EU do r / 15 (mimo Prahu celá ČR v nejvyšším pásmu podpor; Cíl1 - Konvergence). Chybějící prostředky pro spolufinacování projektů ze strany obcí a krajů. Nerozvinutá spolupráce mezi veřejným, soukromým a neziskovým sektorem (nekoordinovanost). Nedůsledná průběžná kontrola implementace rozvo- jových programů ze strany poskytovatelů dotací. Specifika českého prostředí

10 Regionální marketing Marketing je zaměření všech aktivit na uspokojení poptávky na stávajících i potenciálních trzích. Jde o komplexní řešení regionálních problémů (řízení a koordinace hospodářského a sociálního rozvoje a ŽP) a nabídku výsledných produktů klientům (občanům, návštěvníkům, podnikatelům, zprostředkovatelům…). Je to manažerská funkce, která se týká produktu, odbytu, cen, propagace, distribuce, prodeje, smluv … Integrovaný marketing představuje systém se sladěným plánováním, realizací a kontrol.

11 Hlavním úkolem je poskytování vybraných informací o nabídce regionu, měst a obcí příjemcům a potenciál- ním zákazníkům, zaměřené buď na podporu: hospodářství a podnikání, rozvoje cestovního ruchu, sociálního, vzdělávacího a zdravotnického sektoru, sportu, volnočasových nebo jiných aktivit. Jedná se o oblasti, které jsou pro region charakteristické a mimořádné (silné stránky), nebo které chce rozvinout (příležitosti) s pomocí veřejných prostředků. Regionální marketing

Předpokladem úspěšné realizace je správná volba marketingové strategie, vycházející ze strategie regionálního rozvoje. Vychází z regionální marketingové studie, obsahující: analýzu současného stavu (např. turistických atrakcí, místní produkty, nabídku rozvojových ploch, volných objektů …), analýzu cílových skupin (cestovní kanceláře, hospo- dářské komory, potenciální investoři, realitní agentury...), identifikaci hlavních konkurentů, syntézu, z které se formulují nabídky. 12 Regionální marketing

13 Studie se rozpracovává do konkrétních opatření v marketingovém plánu, který obsahuje: Cílené a jasné nabídky, způsob prezentace nabídek a propagace regionu, časový plán, finanční krytí, personální zabezpečení (odpovědnosti), spolupracující organizace, způsob implementace, kontrolní a opravný mechanismus. Regionální marketing

14 Regionální operační program Střední Čechy Hlavní programový dokument určující priority při řešení hlavních problémů kraje v létech Rozvoj je soustředěn na podporu ve tří oblastí: dopravu, cestovní ruch, integrovaný rozvoj území. Lze získat až 660 mil. € Využití výsledků v praxi

15 Využití výsledků v praxi Prioritní osy ROP Střední Čechy P1 - Doprava 41,6 % 1.1 Regionální dopravní infrastruktura 1.2 Udržitelné formy veřejné dopravy P2 - Cestovní ruch 18,0 % 2.1 Podnikatelská infrastruktura a služby cestovního ruchu 2.2 Veřejná infrastruktura a služby cestovního ruchu 2.3 Propagace a řízení turistických destinací Středočeského kraje P3 - Integrovaný rozvoj území 37,0% 3.1 Rozvoj regionálních center 3.2 Rozvoj měst 3.3 Rozvoj venkova P4 - Technická pomoc a absorpční kapacita3,4 %

16 Třídění odpadů ve Středočeském kraji Příklad projektu Seminář Využití výsledků v praxi