Konkurence schopnost města Ostravy ve vazbě na stav životního prostředí Ing. Dalibor Madej náměstek primátora leden 2012 Statutární město Ostrava www.ostrava.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference o kvalitě ovzduší v Ostravě 12. dubna 2010
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Bc. Lucie Ptáková,  Plánované spuštění systému: 2014  = evropská agentura pro vesmírný systém Galileo (GSA)  Bude zajišťovat především navigaci.
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Aktivity města Ostravy v ochraně ovzduší Ing. Dalibor Madej Statutární město Ostrava, náměstek primátora Statutární město Ostrava.
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Jednání RHMP, Evropský sociální fond Evropský fond pro regionální rozvoj Praha a fondy EU Praha a fondy EU 7. výzva OPPK Ing. Milan Richter.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Statutární město Ostrava
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Krátkodobý program ke zlepšení kvality ovzduší (Akční plán) Ing. Dalibor Madej Statutární město Ostrava, náměstek primátora Statutární město.
Čtyři významné průmyslové podniky věnovaly kraji 10 mil
Operační program Životní prostředí
Regenerace a revitalizace Masarykova náměstí v Jilemnici
Aktivní přístup kraje z hlediska ochrany ovzduší , Clarion Congress Hotel Ostrava náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
Dotační projekty Vysokého Mýta
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
„Take a Breath! – Adaptation Actions to reduce adverse health impacts of air pollution“ „Nadechni se! – Aktivity směřující ke zmírnění zdravotních dopadů.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Vyhlášené výzvy operačních programů pro kraj a jeho příspěvkové organizace.
Evropský sociální fond
Nový zákon o ochraně ovzduší
Operační program životní prostředí
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
Emise TZL společnosti ArcelorMittal Ostrava
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Registr spaloven odpadů
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Informace o vyhlášených výzvách
Transkript prezentace:

Konkurence schopnost města Ostravy ve vazbě na stav životního prostředí Ing. Dalibor Madej náměstek primátora leden 2012 Statutární město Ostrava

2 Ovzduší na území města Ostravy Kvalitu ovzduší na území města Ostravy ovlivňují zejména:  průmyslové zdroje  doprava  lokální topeniště  vliv Polska

3 REZZO Zdroje emitující do ovzduší znečišťující látky jsou celostátně sledovány v rámci tzv. Registru emisí a zdrojů znečištění ovzduší (REZZO):  REZZO 1: velké stacionární zdroje znečišťování (stacionární zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu vyšším než 5 MW a zařízení zvlášť závažných technologických procesů),  REZZO 2: střední stacionární zdroje znečišťování (stac. zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu od 0,2 do 5 MW, uhelné lomy, plochy s možností hoření, zapaření nebo úletu zneč. látek),  REZZO 3: malé stacionární zdroje znečišťování (stac. zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu nižším než 0,2 MW zařízení technologických procesů nespadajících do velkých a středních zdrojů),  REZZO 4: mobilní zdroje znečišťování (pohyblivá zařízení se spalovacími nebo jinými motory, zejména silniční motorová vozidla, železniční kolejová vozidla, plavidla a letadla). Zdroj :

4 Graf znázorňující vývoj množství emisí TZL v ovzduší na území města Ostravy v letech , kde je patrné výrazné snižování v létech , na počátku nového tisíciletí, až po rok 2010 nedochází k významnějšímu kolísání množství emisí TZL. Poslední emisní bilance pro REZZO 1-3 je dostupná pro rok Emise kategorie REZZO 3 jsou ČHMÚ zjišťovány ze statistických údajů, které za rok 2010 nejsou k dispozici, proto uvádíme v grafu pro rok 2010 množství TZL dle REZZO 1-2. Zdroj dat: Vývoj emisí tuhých znečišťujících látek v tunách/rok (dle REZZO 1 - 3) na území města Ostravy v letech

5 Iniciativa města Ostravy Statutární město Ostrava nad rámec svých zákonných povinností činí následující kroky:  pořádá pravidelné odborné konference, za účasti předních odborníků, politiků, zástupců občanských sdružení i průmyslových podniků s cílem navrhnout řešení konkrétních problémů, způsobených znečištěním ovzduší,  vytvořilo pracovní skupinu pod vedením náměstka primátora ing. Madeje ze zástupců města, kraje, odborníků a hlavně zástupců největších znečišťovatelů ovzduší s cílem společně navrhnout a realizovat Integrovaný projekt zlepšení kvality ovzduší ve městě a regionu,  vzhledem k vysokému spadu „prachu“ přistoupilo město k nadlimitnímu čištění silnic a komunikací na svém území, včetně silnic v majetku státu a kraje. Silnice I. až III. třídy jsou od roku 2008 čištěné samosběry a kropicími vozy 2 x měsíčně, místní komunikace v majetku města pak 8 x měsíčně. Od roku 2008 investuje město do intenzivního čištění komunikací ročně přes 20 mil. Kč,

6 Iniciativa města Ostravy  vedle zvýšeného čištění komunikací ve městě, zakoupilo město Ostrava speciální samosběr se schopností záchytu prachových částic PM 10, jež plní svůj program v nejzatíženějších obvodech Ostravy,  vynakládá ročně z rozpočtu města na údržbu veškeré veřejné zeleně v jeho majetku, formou neúčelových dotací cca 84 mil. Kč, K tomuto je nutno připočíst možnost čerpání až cca 12 mil. Kč ročně z Fondu životního prostředí, který byl zřízen Zastupitelstvem města Ostravy pro účely péče o životní prostředí. Z tohoto fondu byly financovány například projekty Rekonstrukce zeleně Třebovického parku, Výsadba dřevin podél Jantarové stezky v Martinově, Úprava okolí Slezskoostravského hradu, Obnova zeleně v Sadu Milady Horákové a mnoho dalších,  hradí provoz dvou měřicích stanic, a to v Mariánských Horách a Bartovicích, které provozuje Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě. Stanice jsou účelově umístěné pro podchycení znečištění, které emitují do ovzduší společnosti EVRAZ VÍTKOVICE STEEL a.s. a ArcelorMittal Ostrava a.s.,

7 Iniciativa města Ostravy  nechalo zpracovat na náklady města studii tj. „Analýza kvality ovzduší na území města Ostravy a legislativa v ochraně ovzduší“, která podrobně popisuje úroveň zatížení ovzduší na území města Ostravy a jeho vývoj. Analýza se zabývala také vyhodnocením úrovně znečištění ovzduší, která je transportována na a z území města a také z a do jeho okolí. Plné znění je dostupné na  poskytlo příspěvek z fondu životního prostředí na pilotní projekt „Emulzní motorová nafta“,kde budou autobusy do EURO 3 (norma) a autobusy po záruční době upraveny na provoz s emulzní motorovou naftou, která snižuje obsah pevných částic ve výfukových plynech až o 50 a více procent,  usnesením zastupitelstva města byl v roce 2010 zřízen Fond pro děti ohrožené znečištěním ovzduší. Tyto prostředky lze použít na organizovanou rekreaci dětí mateřských a základních škol na ozdravné pobyty, školy v přírodě apod. Peníze z fondu zatím využilo celkem 15 ostravských škol (1448 dětí),

8 Iniciativa města Ostravy  podalo žalobu na ochranu před nezákonným zásahem podle části třetí zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, kde žalovaným je Česká republika (Vláda České republiky, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy),  zpracovalo materiál „Konkrétní opatření k zlepšení kvality ovzduší na území statutárního města Ostravy“ v němž vyčíslilo náklady na realizaci konkrétních opatření pro zlepšení kvality ovzduší, jež bude požadovat po vládě ČR, v částce cca mil. Kč. Předmětná částka zahrnuje dobudování významných silničních staveb na území města Ostravy, vybudování nových terminálů, obnovu a ekologizaci vozového parku Dopravního podniku Ostrava a.s., výstavbu parkovacích domů, nákup tří samosběrů na PM 10 a náklady na realizaci projektu „Zelený prstenec“.  Přehled kompetencí SMO v ochraně ovzduší a další odkazy jsou dostupné na v sekci životní prostředí.

9 Projekty města Ostravy v oblasti životního prostředí Zelená osa Vítkovic, Zajištění prostorové stability systému zeleně statutárního města Ostravy - 1. etapa, Realizace vybraných prvků ÚSES na území statutárního města Ostravy - 1.etapa, část A, Realizace vybraných prvků ÚSES na území statutárního města Ostravy - 1.etapa, část B, Sanace svahu Heřmanice, Snižování rizik při potencionální havárii s amoniakem v městském enviromentu Ostravy, EKOTERMO I, Analýza rizika ochrany vodního zdroje Stará Bělá, Rekonstrukce topné soustavy a topného zdroje s instalací obnovitelného zdroje energie, Rekonstrukce pavilónu ZŠ Gen. Píky 13a, Obnova aleje v Nové Vsi, ZŠ Provaznická 64 Ostrava-Hrabůvka (realizace úspor energie), ZŠ Jugoslávská, Ostrava-Zábřeh (realizace úspor energie), Revitalizace zeleně hřbitova, Ostrava – Zábřeh, Rekonstrukce parku u kostela sv. Anny v Polance nad Odrou, Revitalizace zeleně hřbitova v Polance nad Odrou, Energetické úspory v objektech MOb Poruba, Sanace ekologické zátěže areál Nad Porubkou, Revitalizace zeleně v Ostravě-Porubě I., Revitalizace významných krajinných prvků - parků v Ostravě-Porubě, Obnova zeleně na hřbitově v Ostravě – Radvanicích, Sadové úpravy na hřbitově v Bartovicích, Obnova lesoparku – Matuškův park, ul. Lipinská v Ostravě – Radvanicích,

10 Projekty města Ostravy v oblasti životního prostředí Regenerace sadu J. Jabůrkové, Ostrava- Vítkovice, Zateplení dětského pavilonu Městské nemocnice Ostrava, příspěvkové organizace, Technologické zařízení pro kompostárnu a úpravu stavebních sutí v Ostravě, Vytvoření nízkoenergetických budov pro využívání volného častu SVČ Korunka, Zateplení obvodového pláště budovy, výměna oken a rekonstrukce střechy, Odbahnění a úpravy rybníka č. 1 v areálu ZOO, Výstavba bioplynové stanice v ZOO Ostrava Slezská Ostrava - pořízení techniky na snížení prašnosti, Ostrava - pořízení techniky na snížení prašnosti Energetické úspory objektu úřadu městského obvodu Radvanice a Bartovice, Revitalizace bytového domu Úprkova 18 Moravská Ostrava a Přívoz - pořízení techniky na snížení prašnosti, Snížení prašnosti MČ Ostrava Radvanice – Bartovice, Izolační zeleň města Ostravy - projekt 01, Izolační zeleň města Ostrava - projekt 02, I zolační zeleň města Ostrava - projekt 03, Regenerace zeleně v oblasti ul. Lumírova- k.ú. Výškovice, Regenerace plocha zeleně 29.dubna x středisko ODRA Budova úřadu městské části Ostrava- Nová Ves - stavební úpravy, zateplení budovy, snížení energetické náročnosti a zajištění bezbariérového přístupu, EKOTERMO – Jih, Preventivní protipovodňová opatření v městském obvodu Radvanice a Bartovice,

11 Alarmující překračování imisních limitů v ovzduší ve městě byl v dubnu roku 2007 tématem první odborné konference o kvalitě ovzduší v Ostravě za účasti předních odborníků, politiků, zástupců občanských sdružení i průmyslových podniků. Cílem bylo pojmenování konkrétních problémů, způsobených znečištěním a návrh jejich řešení. Výsledkem jednání konference bylo přijetí usnesení, které doporučilo postupné kroky k dosažení zlepšení. Statutární město Ostrava pak vytvořilo pracovní skupinu s cílem dohodnout postup města a hlavních znečišťovatelů ovzduší k dosažení zlepšení, respektive společně vytvořit Integrovaný projekt zlepšení kvality ovzduší ve městě a regionu. Konference a pracovní skupina

12 Zúčastněné podnikatelské subjekty jsou připraveny zlepšovat stav čistoty ovzduší a životního prostředí na svých provozech, mají konkrétní projekty na období let 2008 až 2012, včetně přínosu pro čistotu ovzduší. Projednávání projektů, ale často naráží na obstrukce občanských sdružení např. v územních a stavebních řízeních, přestože se účastnili předchozích zvláštních řízení (např. podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, zákona o ochraně přírody a krajiny aj.). Konference a pracovní skupina

13 Obstrukce v řízeních Evropská komise naprosto oprávněně kritizuje v současné době nerovné postavení občanských sdružení (účastník řízení) a nejširší veřejnosti. Diskriminační způsob postavení občanských sdružení a dotčené veřejnosti má historické kořeny od roku 1992 nejdříve v zákonu o ochraně přírody a posléze v zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí. Přitom účast nejširší veřejnosti v následných probíhajících řízeních není umožněna právě s odkazem na to, že její zájmy jsou hájeny prostřednictvím občanských sdružení, které jsou za tímto účelem zakládána. Občan, který se může domnívat, že rozhodnutím o umístění záměru může být porušeno jeho právo na životní prostředí, tak za stávající situace nemá možnost své připomínky vznést jinak, než-li prostřednictvím některého z občanských sdružení. Tento stav působí nerovné postavení veřejnosti a občanských sdružení v rámci řízení vedeném správním orgánem. Ministerstvo pro místní rozvoj se proto rozhodlo v rámci novely stavebního zákona o systémové řešení účastenství občanských sdružení a účasti veřejnosti v řízeních podle stavebního zákona, a to nediskriminačním způsobem.

14 Současný stav Specifickým postavením občanských sdružení je založena nerovnost účastníků řízení, neboť na roveň vlastníkovi a vlastníkům sousedních staveb a pozemků je postavena ochrana veřejného zájmu subjektem, kterému z jeho postavení neplynou žádné povinnosti a který ani nenese žádné důsledky přijatých rozhodnutí. Nikoliv v zanedbatelném počtu případů jsou na základě procesního postavení občanských sdružení jako účastníka řízení uplatňovány obstrukce řízení, aniž by jejich připomínky směřovaly k věcnému řešení, což ve svém důsledku nepřiměřeně prodlužuje příslušná řízení. Především je třeba zdůraznit, že z definice veřejnosti, resp. „dotčené veřejnosti“ podle Aarhuské úmluvy vyplývá, že je to každý, ne tedy jen občanská sdružení, která mají z uvedeného hlediska podle platné úpravy v České republice více práv.

15 Děkuji za pozornost. Statutární město Ostrava Prokešovo nám Ostrava