Konkurence schopnost města Ostravy ve vazbě na stav životního prostředí Ing. Dalibor Madej náměstek primátora leden 2012 Statutární město Ostrava
2 Ovzduší na území města Ostravy Kvalitu ovzduší na území města Ostravy ovlivňují zejména: průmyslové zdroje doprava lokální topeniště vliv Polska
3 REZZO Zdroje emitující do ovzduší znečišťující látky jsou celostátně sledovány v rámci tzv. Registru emisí a zdrojů znečištění ovzduší (REZZO): REZZO 1: velké stacionární zdroje znečišťování (stacionární zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu vyšším než 5 MW a zařízení zvlášť závažných technologických procesů), REZZO 2: střední stacionární zdroje znečišťování (stac. zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu od 0,2 do 5 MW, uhelné lomy, plochy s možností hoření, zapaření nebo úletu zneč. látek), REZZO 3: malé stacionární zdroje znečišťování (stac. zařízení ke spalování paliv o tepelném výkonu nižším než 0,2 MW zařízení technologických procesů nespadajících do velkých a středních zdrojů), REZZO 4: mobilní zdroje znečišťování (pohyblivá zařízení se spalovacími nebo jinými motory, zejména silniční motorová vozidla, železniční kolejová vozidla, plavidla a letadla). Zdroj :
4 Graf znázorňující vývoj množství emisí TZL v ovzduší na území města Ostravy v letech , kde je patrné výrazné snižování v létech , na počátku nového tisíciletí, až po rok 2010 nedochází k významnějšímu kolísání množství emisí TZL. Poslední emisní bilance pro REZZO 1-3 je dostupná pro rok Emise kategorie REZZO 3 jsou ČHMÚ zjišťovány ze statistických údajů, které za rok 2010 nejsou k dispozici, proto uvádíme v grafu pro rok 2010 množství TZL dle REZZO 1-2. Zdroj dat: Vývoj emisí tuhých znečišťujících látek v tunách/rok (dle REZZO 1 - 3) na území města Ostravy v letech
5 Iniciativa města Ostravy Statutární město Ostrava nad rámec svých zákonných povinností činí následující kroky: pořádá pravidelné odborné konference, za účasti předních odborníků, politiků, zástupců občanských sdružení i průmyslových podniků s cílem navrhnout řešení konkrétních problémů, způsobených znečištěním ovzduší, vytvořilo pracovní skupinu pod vedením náměstka primátora ing. Madeje ze zástupců města, kraje, odborníků a hlavně zástupců největších znečišťovatelů ovzduší s cílem společně navrhnout a realizovat Integrovaný projekt zlepšení kvality ovzduší ve městě a regionu, vzhledem k vysokému spadu „prachu“ přistoupilo město k nadlimitnímu čištění silnic a komunikací na svém území, včetně silnic v majetku státu a kraje. Silnice I. až III. třídy jsou od roku 2008 čištěné samosběry a kropicími vozy 2 x měsíčně, místní komunikace v majetku města pak 8 x měsíčně. Od roku 2008 investuje město do intenzivního čištění komunikací ročně přes 20 mil. Kč,
6 Iniciativa města Ostravy vedle zvýšeného čištění komunikací ve městě, zakoupilo město Ostrava speciální samosběr se schopností záchytu prachových částic PM 10, jež plní svůj program v nejzatíženějších obvodech Ostravy, vynakládá ročně z rozpočtu města na údržbu veškeré veřejné zeleně v jeho majetku, formou neúčelových dotací cca 84 mil. Kč, K tomuto je nutno připočíst možnost čerpání až cca 12 mil. Kč ročně z Fondu životního prostředí, který byl zřízen Zastupitelstvem města Ostravy pro účely péče o životní prostředí. Z tohoto fondu byly financovány například projekty Rekonstrukce zeleně Třebovického parku, Výsadba dřevin podél Jantarové stezky v Martinově, Úprava okolí Slezskoostravského hradu, Obnova zeleně v Sadu Milady Horákové a mnoho dalších, hradí provoz dvou měřicích stanic, a to v Mariánských Horách a Bartovicích, které provozuje Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě. Stanice jsou účelově umístěné pro podchycení znečištění, které emitují do ovzduší společnosti EVRAZ VÍTKOVICE STEEL a.s. a ArcelorMittal Ostrava a.s.,
7 Iniciativa města Ostravy nechalo zpracovat na náklady města studii tj. „Analýza kvality ovzduší na území města Ostravy a legislativa v ochraně ovzduší“, která podrobně popisuje úroveň zatížení ovzduší na území města Ostravy a jeho vývoj. Analýza se zabývala také vyhodnocením úrovně znečištění ovzduší, která je transportována na a z území města a také z a do jeho okolí. Plné znění je dostupné na poskytlo příspěvek z fondu životního prostředí na pilotní projekt „Emulzní motorová nafta“,kde budou autobusy do EURO 3 (norma) a autobusy po záruční době upraveny na provoz s emulzní motorovou naftou, která snižuje obsah pevných částic ve výfukových plynech až o 50 a více procent, usnesením zastupitelstva města byl v roce 2010 zřízen Fond pro děti ohrožené znečištěním ovzduší. Tyto prostředky lze použít na organizovanou rekreaci dětí mateřských a základních škol na ozdravné pobyty, školy v přírodě apod. Peníze z fondu zatím využilo celkem 15 ostravských škol (1448 dětí),
8 Iniciativa města Ostravy podalo žalobu na ochranu před nezákonným zásahem podle části třetí zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, kde žalovaným je Česká republika (Vláda České republiky, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy), zpracovalo materiál „Konkrétní opatření k zlepšení kvality ovzduší na území statutárního města Ostravy“ v němž vyčíslilo náklady na realizaci konkrétních opatření pro zlepšení kvality ovzduší, jež bude požadovat po vládě ČR, v částce cca mil. Kč. Předmětná částka zahrnuje dobudování významných silničních staveb na území města Ostravy, vybudování nových terminálů, obnovu a ekologizaci vozového parku Dopravního podniku Ostrava a.s., výstavbu parkovacích domů, nákup tří samosběrů na PM 10 a náklady na realizaci projektu „Zelený prstenec“. Přehled kompetencí SMO v ochraně ovzduší a další odkazy jsou dostupné na v sekci životní prostředí.
9 Projekty města Ostravy v oblasti životního prostředí Zelená osa Vítkovic, Zajištění prostorové stability systému zeleně statutárního města Ostravy - 1. etapa, Realizace vybraných prvků ÚSES na území statutárního města Ostravy - 1.etapa, část A, Realizace vybraných prvků ÚSES na území statutárního města Ostravy - 1.etapa, část B, Sanace svahu Heřmanice, Snižování rizik při potencionální havárii s amoniakem v městském enviromentu Ostravy, EKOTERMO I, Analýza rizika ochrany vodního zdroje Stará Bělá, Rekonstrukce topné soustavy a topného zdroje s instalací obnovitelného zdroje energie, Rekonstrukce pavilónu ZŠ Gen. Píky 13a, Obnova aleje v Nové Vsi, ZŠ Provaznická 64 Ostrava-Hrabůvka (realizace úspor energie), ZŠ Jugoslávská, Ostrava-Zábřeh (realizace úspor energie), Revitalizace zeleně hřbitova, Ostrava – Zábřeh, Rekonstrukce parku u kostela sv. Anny v Polance nad Odrou, Revitalizace zeleně hřbitova v Polance nad Odrou, Energetické úspory v objektech MOb Poruba, Sanace ekologické zátěže areál Nad Porubkou, Revitalizace zeleně v Ostravě-Porubě I., Revitalizace významných krajinných prvků - parků v Ostravě-Porubě, Obnova zeleně na hřbitově v Ostravě – Radvanicích, Sadové úpravy na hřbitově v Bartovicích, Obnova lesoparku – Matuškův park, ul. Lipinská v Ostravě – Radvanicích,
10 Projekty města Ostravy v oblasti životního prostředí Regenerace sadu J. Jabůrkové, Ostrava- Vítkovice, Zateplení dětského pavilonu Městské nemocnice Ostrava, příspěvkové organizace, Technologické zařízení pro kompostárnu a úpravu stavebních sutí v Ostravě, Vytvoření nízkoenergetických budov pro využívání volného častu SVČ Korunka, Zateplení obvodového pláště budovy, výměna oken a rekonstrukce střechy, Odbahnění a úpravy rybníka č. 1 v areálu ZOO, Výstavba bioplynové stanice v ZOO Ostrava Slezská Ostrava - pořízení techniky na snížení prašnosti, Ostrava - pořízení techniky na snížení prašnosti Energetické úspory objektu úřadu městského obvodu Radvanice a Bartovice, Revitalizace bytového domu Úprkova 18 Moravská Ostrava a Přívoz - pořízení techniky na snížení prašnosti, Snížení prašnosti MČ Ostrava Radvanice – Bartovice, Izolační zeleň města Ostravy - projekt 01, Izolační zeleň města Ostrava - projekt 02, I zolační zeleň města Ostrava - projekt 03, Regenerace zeleně v oblasti ul. Lumírova- k.ú. Výškovice, Regenerace plocha zeleně 29.dubna x středisko ODRA Budova úřadu městské části Ostrava- Nová Ves - stavební úpravy, zateplení budovy, snížení energetické náročnosti a zajištění bezbariérového přístupu, EKOTERMO – Jih, Preventivní protipovodňová opatření v městském obvodu Radvanice a Bartovice,
11 Alarmující překračování imisních limitů v ovzduší ve městě byl v dubnu roku 2007 tématem první odborné konference o kvalitě ovzduší v Ostravě za účasti předních odborníků, politiků, zástupců občanských sdružení i průmyslových podniků. Cílem bylo pojmenování konkrétních problémů, způsobených znečištěním a návrh jejich řešení. Výsledkem jednání konference bylo přijetí usnesení, které doporučilo postupné kroky k dosažení zlepšení. Statutární město Ostrava pak vytvořilo pracovní skupinu s cílem dohodnout postup města a hlavních znečišťovatelů ovzduší k dosažení zlepšení, respektive společně vytvořit Integrovaný projekt zlepšení kvality ovzduší ve městě a regionu. Konference a pracovní skupina
12 Zúčastněné podnikatelské subjekty jsou připraveny zlepšovat stav čistoty ovzduší a životního prostředí na svých provozech, mají konkrétní projekty na období let 2008 až 2012, včetně přínosu pro čistotu ovzduší. Projednávání projektů, ale často naráží na obstrukce občanských sdružení např. v územních a stavebních řízeních, přestože se účastnili předchozích zvláštních řízení (např. podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, zákona o ochraně přírody a krajiny aj.). Konference a pracovní skupina
13 Obstrukce v řízeních Evropská komise naprosto oprávněně kritizuje v současné době nerovné postavení občanských sdružení (účastník řízení) a nejširší veřejnosti. Diskriminační způsob postavení občanských sdružení a dotčené veřejnosti má historické kořeny od roku 1992 nejdříve v zákonu o ochraně přírody a posléze v zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí. Přitom účast nejširší veřejnosti v následných probíhajících řízeních není umožněna právě s odkazem na to, že její zájmy jsou hájeny prostřednictvím občanských sdružení, které jsou za tímto účelem zakládána. Občan, který se může domnívat, že rozhodnutím o umístění záměru může být porušeno jeho právo na životní prostředí, tak za stávající situace nemá možnost své připomínky vznést jinak, než-li prostřednictvím některého z občanských sdružení. Tento stav působí nerovné postavení veřejnosti a občanských sdružení v rámci řízení vedeném správním orgánem. Ministerstvo pro místní rozvoj se proto rozhodlo v rámci novely stavebního zákona o systémové řešení účastenství občanských sdružení a účasti veřejnosti v řízeních podle stavebního zákona, a to nediskriminačním způsobem.
14 Současný stav Specifickým postavením občanských sdružení je založena nerovnost účastníků řízení, neboť na roveň vlastníkovi a vlastníkům sousedních staveb a pozemků je postavena ochrana veřejného zájmu subjektem, kterému z jeho postavení neplynou žádné povinnosti a který ani nenese žádné důsledky přijatých rozhodnutí. Nikoliv v zanedbatelném počtu případů jsou na základě procesního postavení občanských sdružení jako účastníka řízení uplatňovány obstrukce řízení, aniž by jejich připomínky směřovaly k věcnému řešení, což ve svém důsledku nepřiměřeně prodlužuje příslušná řízení. Především je třeba zdůraznit, že z definice veřejnosti, resp. „dotčené veřejnosti“ podle Aarhuské úmluvy vyplývá, že je to každý, ne tedy jen občanská sdružení, která mají z uvedeného hlediska podle platné úpravy v České republice více práv.
15 Děkuji za pozornost. Statutární město Ostrava Prokešovo nám Ostrava