Učitel fyziky – osobnost, požadavky, příprava, …. Jiří Tesař.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Kariérové poradenství
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Výstupy z Úvodního semináře
Obtížnost profesních činností učitele z pohledu studentů učitelství, učitelů a oborových didaktiků Mgr. Jana Wernerová.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Struktura výuky.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Teorie vzdělávání dospělých
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Vývoj didaktiky chemie
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Edukátor Profese učitele
Teorie vzdělávání dospělých
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Komunikace učitele se žáky
Přírodovědecká fakulta UJEP
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Š A B L O N Y II.
Transkript prezentace:

Učitel fyziky – osobnost, požadavky, příprava, …. Jiří Tesař

Učitel fyziky – obecné požadavky  Odborník v oboru = autorita pro žáky.  Osobnost ve smyslu společenském (vystupování, jednání s lidmi, soulad mezi slovy a činy, motivace,….).  Časová náročnost předmětu – příprava experimentů,…  Sledování vývoje fyziky jako vědního oboru včetně společenských, kulturních a sportovních událostí („být in“)  Schopnost porozumět mladým, vcítit se do jejich uvažování  Tolerance, schopnost naslouchat, spravedlnost,…

Učitel fyziky – ped. psych. aspekty  V rozhodující míře ovlivňuje výchovně vzdělávací proces  Pracuje s dětmi, které jsou již vyspělé, přinášejí si určité poznatky a zkušenosti, mají rozvinuté abstraktní myšlení.  Navodit vhodné podmínky – dát žákům prostor k seberealizaci  Poznat charakter žáků – ctižádost, lhostejnost, hodnotová měřítka, ….  Zvážit možnosti každého žáka (jeho předpoklady, úroveň abstraktního myšlení, zručnost,….)

Učitel fyziky – vztah k žákům  Vyvarovat se předsudkům – „haló efekt“  Výběr pomocníků – stálí (mají zájem o F – jejich rozvoj) střídaví – motivace k F  Zdánlivá nekázeň – frontální pokus, diskuse o problému, práce ve skupině, vypjatá situace po zkoušce, překvapivé sdělení,…  skutečné vyrušování – odvádí pozornost od F – často nevhodný postup učitele (žáci sami uklidňují spolužáky)

Učitel fyziky – vztah k žákům  Poznání žáků při jiné činnosti – exkurze, laboratorní práce, manuální výroba pomůcek,…  Nebát se říci, že nevím – sdělím příště, odkázat na literaturu, internet,…  Vytvoření tvůrčí a přátelské atmosféry při hodině  přiměřená náročnost – žáci se nesmí nudit ani být přetěžováni.  Spravedlivé hodnocení žáků – stanovit jasná kritéria.  Brát zřetel na rozdílný přístup chlapců a dívek k fyzice.

Učitel fyziky – typologie  Autoritativní typ – řídí vše do nejmenších detailů – nedává prostor žákům k jejich seberealizaci  Sociální typ – vede žáky k samostatnosti, spíše přítel než autorita.  Typ vědecko systematický – pěstuje racionální uvažování a přístup k řešení problémů  Typ umělecký – emotivní výklad, rozvoj názorného myšlení. Řídí se svoji intuicí.  Typ praktický – organizace výuky směřuje k její efektivitě, učivo je přehledné a zapamatovatelné – často „tlumí“ rozmanitost obsahu i formy učení

Učitel fyziky – z pohledu žáků Požadavky žáků na osobnost učitele (dotazníkový výzkum):  Mění se s věkem – vývoj žákovy osobnosti  Milý, trpělivý, rozumějící žákům, smysl pro humor, tolerantní ale udrží kázeň!!!,  Spravedlivý, přátelský, důsledný, nadšený pro obor,… Žáci neuznávají učitele, který:  Je sarkastický, nedbá potřeb žáků, má své favority, je příliš dominantní, často a nepřiměřeně žáky trestá,…

Učitel fyziky - profesiogram Činnost % z prac. času Vyučování36,8 Další služby (pohotovost, dozory,…)11,8 Doučování, nápravná cvičení0,6 Zájmové kroužky1,4 Přípravy, opravy žák. prací, pomůcek, …33,5

Učitel fyziky - profesiogram Činnost: % z prac. času Podíl na správě školy,porady,…2,0 Spolupráce s rodiči1,9 Veřejná činnost učitele (osvětová)0,6 Studium, sebevzdělávání7,3 Agenda, administrativa3,7

Učitel fyziky – náplň práce - analýza  1/3 vlastní vyučovací činnost.  1/3 činnost související s vyučováním.  1/3 ostatní činnost.  Velké rezervy – především spolupráce s rodiči.  Jsou velké individuální rozdíly mezi jednotlivými učiteli

Profesní standard učitele fyziky Vymezuje kromě obecných další kompetence:  Oborově předmětové  Oborově didaktické: transformace učiva, metodické postupy, manuální zručnost, uživatelská dovednost práce s VT – obecný i speciální SW.

Pracovní zátěž učitele fyziky  Je dána pracovním úvazkem – srovnatelné se zahraničím: ZŠ – 22; SŠ – 21 týdenních hod. přímé výuky (=cca. 45 hod pracovní činnosti)  Fyzická zátěž – bolesti nohou, páteře  Hlasová zátěž – nedodržování hlasové hygieny  Senzorická zátěž – vysoké nároky na zrak, sluch, trvalé zatížení  Mentální zátěž – psychologie vztahu učitel - žák  Emocionální zátěž – (ne)sympatie k žákům a rodičům, klasifikace,…

Pracovní zátěž učitele fyziky  Často vypjaté nestandardní situace (protesty žáků, nekázeň, agresivita, žákovské žerty, recese, spory mezi žáky, krádeže, protekční žák ve třídě,….).  Změna chování žáků vůči učitelům.  Konfliktnost a nejistota sociální role „učitel“.  Prestiž učitelské profese – veřejné mínění x finanční ohodnocení.  Vlastní skeptické hodnocení prestiže – feminizace, plat, náhled na náročnost studia, nekvalifikovaná hodnocení zvnějšku, neexistence objektivních kritérií hodnocení práce učitelů,…

Začínající učitelé – dotazník Co Vás při nástupu do školy příjemně překvapilo?  Max. odpovědí: Učitelský kolektiv, atmosféra, vzájemná úcta,… Co Vás při nástupu do školy zklamalo?  Max. odpovědí: Materiální vybavení školy Nastupující učitelé – častá deziluze z reality!

Začínající učitelé – dotazník  Metodické postupy mladých učitelů odráží dobu, kdy chodili oni do školy – napodobují své učitele Problémy:  Kázeň, získání autority, uplatnění aktivizačních metod  Stanovení specifických výukových cílů  Orientace v pedagogické dokumentaci  Přizpůsobit výuku věku žáků  Stanovení rozsahu učiva

Příprava učitelů fyziky  Musí odrážet výše uvedené požadavky.  Musí vycházet ze školní reality.  Musí akcentovat odbornou a didaktickou přípravu  Musí respektovat platnou legislativu  Učitel fyziky = musí být tvůrčí, aktivní, vyrovnaná a přitažlivá (charakterově) osobnost

Příprava učitelů fyziky Souběžný model – dlouhé Mgr. studium  Paralelně aprobační předměty, ped. psych příprava, didaktická příprava, ped. praxe Následný model – odborné Bc. Studium + navaz. Mgr. studium  Reakce na Boloňskou výzvu – dvoustupňové VŠ studium  Ped. psych, didaktická příprava + ped. praxe oddělena od oborové přípravy.

Historie přípravy učitelů na PF JU  první polovina 20. stol. – založení PF,  80. léta – rozšíření o učitelství pro SŠ,  90. léta – vznik Jihočeské univerzity,  časová dotace didaktických disciplin je stále téměř stejná: didaktika fyziky 6 hod., praktika školních pokusů,5 hod., průběžná pedagogická praxe 2 hod., souvislá pedagogická praxe4 týdny, výběrové kurzy2-4 hod.

Navrhované strukturované studium učitelství fyziky na PF JU Č. Budějovice  Učitelství pro ZŠ – „dlouhý program“ – 5letý  Učitelství pro SŠ – „strukturované studium“ – Bc. + navazující Mgr. studium

Navrhované strukturované studium učitelství fyziky na PF JU Č. Budějovice  Bc. stupeň: „Odborné zaměření“  Mgr. stupeň: „Navazující magisterské studium učitelství“.  Většina absolventů bakalářského studia bude automaticky pokračovat v navazujícím magisterském stupni,  modulární uspořádání disciplin umožní případné doplnění odborného základu pro posluchače, kteří nechtějí pokračovat v navazujícím učitelském studiu.

Navrhované strukturované studium učitelství fyziky na PF JU Č. Budějovice Navazující studium pro SŠ:  Povinné discipliny - teoretická fyzika a didaktika fyziky se všemi náležitostmi.  Dva povinně volitelné bloky – profilace studentů: aplikovaná fyzika, didaktika s aplikací výpočetní techniky.

Příprava učitelů fyziky na PF ZčU Plzeň Bakalářský program „Přírodovědná studia“  Společný 1. semestr pro biologii, fyziku, geografii, chemii a informatiku.  Dále: odborné studium oboru, volba druhého oboru učitelství.

Příprava učitelů fyziky na PF ZčU Plzeň Podle zvolené profilace bc. stupně:  ochod do praxe (profesního zaměření),  pokračování v navazujícím odborném studiu na ZU nebo jiné VŠ (absolventi odborného zaměření),  pokračování v navazujícím studiu učitelství (zaměření na učitelské vzdělání).

Příprava učitelů fyziky na MFF UK Praha Bakalářský stupeň:  Pro učitelství SŠ je zaměřen pouze na odbornou přípravu,  příprava učitelů pro ZŠ odborné discipliny + obecné discipliny (pouze Psychologie I. a II. v rozsahu 0/2 resp. 2/2).

Příprava učitelů fyziky na MFF UK Praha Navazující studium pro SŠ  Ped–psych. discipliny - 8 hod. + soubor. zkouška,  volitel. předměty - 6 ped-psych. disciplin v celkovém rozsahu 12 hodin,  další příprava směřující k učitelství - odborná didaktická příprava aprobačních předmětů  efektivita přípravy budoucích učitelů.

Příprava učitelů fyziky na MFF UK Praha Navazující studium pro ZŠ  Pedagogika I. a II. v celkovém rozsahu 2/4 hodin + souborná zk. z PG a Ps,  výběrové discipliny (Psychologické praktikum a Rétorika a komunikace s lidmi a školský management) v rozsahu 0/2,  výrazné zaměření na didaktiku fyziky, která řeší konkrétní školské problémy a nezabývá se obecnou pedagogicko psychologickou teorií.

Příprava učitelů fyziky pro HS na PA Linec V Rakousku na HS výuka fyziky integrovaně s chemií

Příprava učitelů fyziky pro HS na PA Linec  Příprava učitelů pro HS se za posledních 10 let téměř vůbec nezměnila,  na odbornou přípravu z fyziky připadá 16 h., na chemii 12 h,  na odbornou didaktiku celkem 9 h.  Celkem 37 týdenních hodin.  Na pedagogicko psychologický základ je vyčleněno 43 hodin: - informační technologie, diplomová práce a další aspekty učitelské přípravy - 15 h, -školní praxe - 28 týdenních hodin.

Příprava učitelů fyziky pro HS na PA Linec  Studium je zaměřeno především didakticky,  odborná příprava je minimální a blíží se úrovni střední školy,  např. měřící praktikum je zaměřeno výrazně didakticky a je srovnatelné s našimi praktiky školních pokusů,  výrazně zaostává za přípravou učitelů ZŠ v ČR.

Příprava učitelů fyziky pro SŠ na Keplerově univerzitě v Linci  Studium se dělí na 2 období a učební plán do modulů (Experimentální fyzika, Teoretická fyzika, Matematika a matematické metody ve fyzice, Experimentální a užitá fyzika, Chemie a Odborná didaktika)  Didaktika fyziky - celkem 14 h, náplň obdobná jako v ČR. Didaktický seminář, Praktikum školních pokusů, Užití výpočetní techniky při výuce fyziky apod.

Příprava učitelů fyziky pro SŠ na Keplerově univerzitě v Linci  Obecné pedagogické discipliny - celkem 15 hod.,  školní praxe - celkem 8 týdenních hodin,  ostatní příprava - odborné discipliny + didaktika fyziky.  Celkově zahrnuje příprava učitelů fyziky 98 resp. 99 týdenních hodin (kombinace s M resp. CH).  Preference odborné přípravy a didaktiky fyziky před obecnou pedagogickou přípravou, jak je tomu na rakouských Ped. Akademiích.