Učitel fyziky – osobnost, požadavky, příprava, …. Jiří Tesař
Učitel fyziky – obecné požadavky Odborník v oboru = autorita pro žáky. Osobnost ve smyslu společenském (vystupování, jednání s lidmi, soulad mezi slovy a činy, motivace,….). Časová náročnost předmětu – příprava experimentů,… Sledování vývoje fyziky jako vědního oboru včetně společenských, kulturních a sportovních událostí („být in“) Schopnost porozumět mladým, vcítit se do jejich uvažování Tolerance, schopnost naslouchat, spravedlnost,…
Učitel fyziky – ped. psych. aspekty V rozhodující míře ovlivňuje výchovně vzdělávací proces Pracuje s dětmi, které jsou již vyspělé, přinášejí si určité poznatky a zkušenosti, mají rozvinuté abstraktní myšlení. Navodit vhodné podmínky – dát žákům prostor k seberealizaci Poznat charakter žáků – ctižádost, lhostejnost, hodnotová měřítka, …. Zvážit možnosti každého žáka (jeho předpoklady, úroveň abstraktního myšlení, zručnost,….)
Učitel fyziky – vztah k žákům Vyvarovat se předsudkům – „haló efekt“ Výběr pomocníků – stálí (mají zájem o F – jejich rozvoj) střídaví – motivace k F Zdánlivá nekázeň – frontální pokus, diskuse o problému, práce ve skupině, vypjatá situace po zkoušce, překvapivé sdělení,… skutečné vyrušování – odvádí pozornost od F – často nevhodný postup učitele (žáci sami uklidňují spolužáky)
Učitel fyziky – vztah k žákům Poznání žáků při jiné činnosti – exkurze, laboratorní práce, manuální výroba pomůcek,… Nebát se říci, že nevím – sdělím příště, odkázat na literaturu, internet,… Vytvoření tvůrčí a přátelské atmosféry při hodině přiměřená náročnost – žáci se nesmí nudit ani být přetěžováni. Spravedlivé hodnocení žáků – stanovit jasná kritéria. Brát zřetel na rozdílný přístup chlapců a dívek k fyzice.
Učitel fyziky – typologie Autoritativní typ – řídí vše do nejmenších detailů – nedává prostor žákům k jejich seberealizaci Sociální typ – vede žáky k samostatnosti, spíše přítel než autorita. Typ vědecko systematický – pěstuje racionální uvažování a přístup k řešení problémů Typ umělecký – emotivní výklad, rozvoj názorného myšlení. Řídí se svoji intuicí. Typ praktický – organizace výuky směřuje k její efektivitě, učivo je přehledné a zapamatovatelné – často „tlumí“ rozmanitost obsahu i formy učení
Učitel fyziky – z pohledu žáků Požadavky žáků na osobnost učitele (dotazníkový výzkum): Mění se s věkem – vývoj žákovy osobnosti Milý, trpělivý, rozumějící žákům, smysl pro humor, tolerantní ale udrží kázeň!!!, Spravedlivý, přátelský, důsledný, nadšený pro obor,… Žáci neuznávají učitele, který: Je sarkastický, nedbá potřeb žáků, má své favority, je příliš dominantní, často a nepřiměřeně žáky trestá,…
Učitel fyziky - profesiogram Činnost % z prac. času Vyučování36,8 Další služby (pohotovost, dozory,…)11,8 Doučování, nápravná cvičení0,6 Zájmové kroužky1,4 Přípravy, opravy žák. prací, pomůcek, …33,5
Učitel fyziky - profesiogram Činnost: % z prac. času Podíl na správě školy,porady,…2,0 Spolupráce s rodiči1,9 Veřejná činnost učitele (osvětová)0,6 Studium, sebevzdělávání7,3 Agenda, administrativa3,7
Učitel fyziky – náplň práce - analýza 1/3 vlastní vyučovací činnost. 1/3 činnost související s vyučováním. 1/3 ostatní činnost. Velké rezervy – především spolupráce s rodiči. Jsou velké individuální rozdíly mezi jednotlivými učiteli
Profesní standard učitele fyziky Vymezuje kromě obecných další kompetence: Oborově předmětové Oborově didaktické: transformace učiva, metodické postupy, manuální zručnost, uživatelská dovednost práce s VT – obecný i speciální SW.
Pracovní zátěž učitele fyziky Je dána pracovním úvazkem – srovnatelné se zahraničím: ZŠ – 22; SŠ – 21 týdenních hod. přímé výuky (=cca. 45 hod pracovní činnosti) Fyzická zátěž – bolesti nohou, páteře Hlasová zátěž – nedodržování hlasové hygieny Senzorická zátěž – vysoké nároky na zrak, sluch, trvalé zatížení Mentální zátěž – psychologie vztahu učitel - žák Emocionální zátěž – (ne)sympatie k žákům a rodičům, klasifikace,…
Pracovní zátěž učitele fyziky Často vypjaté nestandardní situace (protesty žáků, nekázeň, agresivita, žákovské žerty, recese, spory mezi žáky, krádeže, protekční žák ve třídě,….). Změna chování žáků vůči učitelům. Konfliktnost a nejistota sociální role „učitel“. Prestiž učitelské profese – veřejné mínění x finanční ohodnocení. Vlastní skeptické hodnocení prestiže – feminizace, plat, náhled na náročnost studia, nekvalifikovaná hodnocení zvnějšku, neexistence objektivních kritérií hodnocení práce učitelů,…
Začínající učitelé – dotazník Co Vás při nástupu do školy příjemně překvapilo? Max. odpovědí: Učitelský kolektiv, atmosféra, vzájemná úcta,… Co Vás při nástupu do školy zklamalo? Max. odpovědí: Materiální vybavení školy Nastupující učitelé – častá deziluze z reality!
Začínající učitelé – dotazník Metodické postupy mladých učitelů odráží dobu, kdy chodili oni do školy – napodobují své učitele Problémy: Kázeň, získání autority, uplatnění aktivizačních metod Stanovení specifických výukových cílů Orientace v pedagogické dokumentaci Přizpůsobit výuku věku žáků Stanovení rozsahu učiva
Příprava učitelů fyziky Musí odrážet výše uvedené požadavky. Musí vycházet ze školní reality. Musí akcentovat odbornou a didaktickou přípravu Musí respektovat platnou legislativu Učitel fyziky = musí být tvůrčí, aktivní, vyrovnaná a přitažlivá (charakterově) osobnost
Příprava učitelů fyziky Souběžný model – dlouhé Mgr. studium Paralelně aprobační předměty, ped. psych příprava, didaktická příprava, ped. praxe Následný model – odborné Bc. Studium + navaz. Mgr. studium Reakce na Boloňskou výzvu – dvoustupňové VŠ studium Ped. psych, didaktická příprava + ped. praxe oddělena od oborové přípravy.
Historie přípravy učitelů na PF JU první polovina 20. stol. – založení PF, 80. léta – rozšíření o učitelství pro SŠ, 90. léta – vznik Jihočeské univerzity, časová dotace didaktických disciplin je stále téměř stejná: didaktika fyziky 6 hod., praktika školních pokusů,5 hod., průběžná pedagogická praxe 2 hod., souvislá pedagogická praxe4 týdny, výběrové kurzy2-4 hod.
Navrhované strukturované studium učitelství fyziky na PF JU Č. Budějovice Učitelství pro ZŠ – „dlouhý program“ – 5letý Učitelství pro SŠ – „strukturované studium“ – Bc. + navazující Mgr. studium
Navrhované strukturované studium učitelství fyziky na PF JU Č. Budějovice Bc. stupeň: „Odborné zaměření“ Mgr. stupeň: „Navazující magisterské studium učitelství“. Většina absolventů bakalářského studia bude automaticky pokračovat v navazujícím magisterském stupni, modulární uspořádání disciplin umožní případné doplnění odborného základu pro posluchače, kteří nechtějí pokračovat v navazujícím učitelském studiu.
Navrhované strukturované studium učitelství fyziky na PF JU Č. Budějovice Navazující studium pro SŠ: Povinné discipliny - teoretická fyzika a didaktika fyziky se všemi náležitostmi. Dva povinně volitelné bloky – profilace studentů: aplikovaná fyzika, didaktika s aplikací výpočetní techniky.
Příprava učitelů fyziky na PF ZčU Plzeň Bakalářský program „Přírodovědná studia“ Společný 1. semestr pro biologii, fyziku, geografii, chemii a informatiku. Dále: odborné studium oboru, volba druhého oboru učitelství.
Příprava učitelů fyziky na PF ZčU Plzeň Podle zvolené profilace bc. stupně: ochod do praxe (profesního zaměření), pokračování v navazujícím odborném studiu na ZU nebo jiné VŠ (absolventi odborného zaměření), pokračování v navazujícím studiu učitelství (zaměření na učitelské vzdělání).
Příprava učitelů fyziky na MFF UK Praha Bakalářský stupeň: Pro učitelství SŠ je zaměřen pouze na odbornou přípravu, příprava učitelů pro ZŠ odborné discipliny + obecné discipliny (pouze Psychologie I. a II. v rozsahu 0/2 resp. 2/2).
Příprava učitelů fyziky na MFF UK Praha Navazující studium pro SŠ Ped–psych. discipliny - 8 hod. + soubor. zkouška, volitel. předměty - 6 ped-psych. disciplin v celkovém rozsahu 12 hodin, další příprava směřující k učitelství - odborná didaktická příprava aprobačních předmětů efektivita přípravy budoucích učitelů.
Příprava učitelů fyziky na MFF UK Praha Navazující studium pro ZŠ Pedagogika I. a II. v celkovém rozsahu 2/4 hodin + souborná zk. z PG a Ps, výběrové discipliny (Psychologické praktikum a Rétorika a komunikace s lidmi a školský management) v rozsahu 0/2, výrazné zaměření na didaktiku fyziky, která řeší konkrétní školské problémy a nezabývá se obecnou pedagogicko psychologickou teorií.
Příprava učitelů fyziky pro HS na PA Linec V Rakousku na HS výuka fyziky integrovaně s chemií
Příprava učitelů fyziky pro HS na PA Linec Příprava učitelů pro HS se za posledních 10 let téměř vůbec nezměnila, na odbornou přípravu z fyziky připadá 16 h., na chemii 12 h, na odbornou didaktiku celkem 9 h. Celkem 37 týdenních hodin. Na pedagogicko psychologický základ je vyčleněno 43 hodin: - informační technologie, diplomová práce a další aspekty učitelské přípravy - 15 h, -školní praxe - 28 týdenních hodin.
Příprava učitelů fyziky pro HS na PA Linec Studium je zaměřeno především didakticky, odborná příprava je minimální a blíží se úrovni střední školy, např. měřící praktikum je zaměřeno výrazně didakticky a je srovnatelné s našimi praktiky školních pokusů, výrazně zaostává za přípravou učitelů ZŠ v ČR.
Příprava učitelů fyziky pro SŠ na Keplerově univerzitě v Linci Studium se dělí na 2 období a učební plán do modulů (Experimentální fyzika, Teoretická fyzika, Matematika a matematické metody ve fyzice, Experimentální a užitá fyzika, Chemie a Odborná didaktika) Didaktika fyziky - celkem 14 h, náplň obdobná jako v ČR. Didaktický seminář, Praktikum školních pokusů, Užití výpočetní techniky při výuce fyziky apod.
Příprava učitelů fyziky pro SŠ na Keplerově univerzitě v Linci Obecné pedagogické discipliny - celkem 15 hod., školní praxe - celkem 8 týdenních hodin, ostatní příprava - odborné discipliny + didaktika fyziky. Celkově zahrnuje příprava učitelů fyziky 98 resp. 99 týdenních hodin (kombinace s M resp. CH). Preference odborné přípravy a didaktiky fyziky před obecnou pedagogickou přípravou, jak je tomu na rakouských Ped. Akademiích.