Pracovní poměr Všechny náležitosti vztahu zaměstnanec – zaměstnavatel upravuje „Zákoník práce“. Základním dokumentem při uzavírání pracovního poměru.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zaměstnání 2. ročník tříletého studia č. 272 Dana Kubelková
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
VOŠ, SPŠ, SOŠ ŘEMESEL A SLUŽEB,
Milan Babický Štěpán Barák
Střední škola obchodu a služeb Jihlava
MZDA.
Personální informační systém
Moje budoucnost.
tříletý učební obor – Číšník, servírka
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Pracovní vztahy.
Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Vypracovali: Marcela Kučerová Martina Ševců Radka Šebková
Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují dané učivo.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.05 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Organizace a řízení hotelu
Účtování mezd účtová třída 3
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.01 Ročník2. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Bc. Daniel Vančura Francie.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Odměňování pracovníků ve veřejné správě a veřejných službách
Dokumentace k zajištění BOZP
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
ODMĚŇOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ
PÉČE O PRACOVNÍKY.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Pracovní smlouva - co musí a nemusí obsahovat
stavby pro veřejné stravování a cestovní ruch
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_LID_20 Odměňování zaměstnanců. Obsah Odměňování pracovníků Mzda Mzdová soustava Formy a složky mzdy Druhy základní mzdy Pobídkové složky.
VY_32_INOVACE_LID_18 VY_32_INOVACE_LID_18 Pracovně-právní vztahy.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_19.
Odměňování pracovníků. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.01 Ročník2. ročník.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda, Pracovní poměr – výpočet.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUM VY_32_INOVACE_E21.05 Ročník 2.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_08.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Organizační struktura hotelu
Poznatky z kontrol agentur práce
Stravovací úsek hotelu – Food And Beverage Management
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Výrobní faktory organizace
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Ing. Veronika Dostálková MBA
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
zpracovaný v rámci projektu
Účtování se zaměstnanci - účtová třída 3 účtová skupina 33
Účtování se zaměstnanci účtová třída 3
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Odbytová střediska Hana Stejskalová Ns /2017.
Transkript prezentace:

Pracovní poměr Všechny náležitosti vztahu zaměstnanec – zaměstnavatel upravuje „Zákoník práce“. Základním dokumentem při uzavírání pracovního poměru je „Pracovní smlouva“. Je to smlouva, kterou uzavírají dva rovnoprávní partneři a tak musí být také koncipována. Dalším dokumentem, na kterém je nutno trvat, je „Platový výměr“. Jak je z názvu patrno, písemnou formou ztvrzuje způsob a výši odměny za vykonanou práci. Je třeba upozornit na zvlášť rozšířený nešvar, že z důvodu daňových úniků je jiná částka na „Platovém výměru“ (obyčejně jen nejnižší uzákoněná mzda) deklarována a vyšší pak zaměstnanci „na ruku“ vyplácena. Tento pro obě strany zdánlivě výhodný systém přináší zaměstnanci z perspektivního pohledu jen nevýhody (při nemoci, dovolené, ukončení pracovního poměru). Zaměstnavatel pak, kromě možné kriminalizace, vydává se zaměstnancům jistým způsobem do rukou. Podobné praktiky je třeba zásadně odmítnout.

Způsoby odměňování Způsoby odměňování mohou být různé, ale v zásadě by měly odrážet fakt, že za více a kvalitněji odvedenou práci by měla být vyšší odměna. Jen takto koncipovaná mzda má motivační charakter a jedním ze základních pilířů vztahu zaměstnavatel – zaměstnanec a má velmi zásadní význam pro pocit sounáležitosti s podnikem, kde je pracovník zaměstnáván, což příznivě ovlivňuje jeho výkon a ve svých důsledcích zvyšuje „image“ podniku a tím i návštěvnost a obrat. Možné způsoby odmňování Šéf - kuchař – pevná mzda + prémie za dosažení určitého obratu Kuchař – pevná mzda + eventuelně příplatky za práci přesčas Pomocný personál – hodinová odměna

Číšníci – procentní odměna z obratu (při rajonovém systému obsluhy ideální) – možnost stanovit jiné procento za prodej nápojů a jiné procento za prodej jídel. Při systému „vrchního číšníka“ kolektivní procentní odměna, buď s předem stanoveným způsobem rozdělování (vrchní nejvíce, ostatní méně podle důležitosti, nebo různou důležitost funkcí řešit rozdílnými základními platy a procentní nadstavbou. Motivační, tj. procentní část by neměla klesnout pod 60% mzdy. Recepce – většinou pevná mzda Řídící pracovníci – individuální „manažerské smlouvy“, kdy je výše odměny vázána na hospodářské výsledky řízeného úseku. Způsoby odměňování musí být v souladu s ustanoveními ZP a nejnižší mzda nesmí při zákonem stanoveném počtu odpracovaných hodin klesnout pod stanovenou hranici. Součástí odměňování může být i poskytování nejrůznějších požitků v nefinanční podobě. (pers. ubytování, stravování, nápoje, praní pracovního prádla ale i jazykové kurzy, delší dovolená, příspěvek na dopravu, event. připojištění atd.). I tato část musí být řádně smluvně ošetřena.

Pracovníci ve stravovacích zařízeních Vzhledem k tomu, že pohostinství je tak rozmanité, je možno zaměstnávat pracovníky s různým vzděláním. 1. Výroba pokrmů: kuchaři, cukráři – vyučení v oboru se znalostmi technologie přípravy pokrmů, nauka o potravinách, diety a přehled o stravování v jiných kuchyních, šéfkuchaři a směnoví kuchaři – nutná znalost ekonomiky a organizace provozu, rozdělení práce, zaučení kuchaři – absolventi rekvalifikačních kurzů, 2. Odbyt: číšníci, servírky, barmani – vyučení v oboru, eventuelně absolventi rekvalifikačních a odborných kursů (barmanský, somelierský),

3. Absolventi se středoškolským vzděláním: absolventi hotelových škol, škol společného stravování, nástavbová studia při SOU: - šéfkuchaři a vedoucí obsluhy - vedoucí provozoven - kalkulanti - administrativní pracovníci (absolventi tředních obchodních nebo ekonomických škol, gymnázií) - prodavači potravinářského zboží a suvenýrů 4. Ostatní pracovníci: údržbáři, elektrikáři, topiči, zahradníci, vrátní – jsou vyučeni v příslušném oboru nebo mají příslušné vzdělání

5. Management: ředitel, vedoucí stravovacího úseku, ubytovacího úseku, náměstkové (ekonomický, provozní, technický) – vzdělání se řídí velikostí provozovny nebo hotelu: Středoškolské – odborné s maturitou Vysokoškolské – VŠE (obor cestovní ruch) – toto vzdělání poskytuje znalosti oboru pohostinství, ubytování a cestovního ruchu, které je doplněno stážemi ve vybraných hotelích a cestovních kancelářích doma i v zahraničí Pracovní náplň zaměstnanců: Šéfkuchař – řídí celkovou činnost a plynulý chod výroby, sestavuje jídelní lístek, kontroluje velikost porcí a dodržování receptur a technologických postupů, zajišťuje vybavení kuchyně, zodpovídá za dodržování hygienických a bezpečnostních předpisů a ochrany majetku, zodpovídá za hospodaření s energií, rozepisuje směny a práci zaměstnanců v kuchyni.

Kalkulant – provádí výpočet cen, vede kalkulační listy, zajišťuje výtisk všech jídelních a nápojových lístků, informuje vedoucí středisek o změně cen, provádí slevu cen na gastronomické akce. Vrchní číšník – zajišťuje připravenost provozu a zaměstnanců, zodpovídá za stálou čistotu a pořádek během provozu, za šetrné zacházení se svěřeným inventářem a vybavením, za to, že obsluha nosí předepsané oblečení a jmenovky na viditelném místě, zodpovídá za správné vyúčtování s hostem a řádný odvod tržeb. Číšník- je obeznámen s denním sortimentem jídel a nápojů, dále zodpovídá za správnou velikost porce, teplotu, vzhled a upravenost pokrmů na talíři, servíruje jídla a nápoje dle jednotlivých zásad obsluhy, během provozu doplňuje veškerý svěřený inventář, provádí přípravu před zahájením práce na pracovišti a úklid po skončení pracovní doby, nosí jednotné předepsané oblečení. Vedoucí pracovníci – vedoucí provozovny, kontroluje práci všech zaměstnanců, zajišťuje a prověřuje úkoly spolu s vedením (přijímání nových zaměstnanců, rozmisťování pracovníků, jejich zapracování na novém úseku, motivování zaměstnanců k lepší práci), rozhoduje i o finančním hodnocení a odměnách zaměstnanců, odpovídá za plynulý chod provozovny, za plnění daných úkolů, za dodržování všech směrnic a předpisů platných v tomto oboru, reprezentuje podnik navenek.

Vlastnosti vedoucího pracovníka: Tento pracovník musí mít dobré organizační vlastnosti, musí mít autoritu, praktické myšlení v oboru. Dále musí mít potřebné vzdělání, musí mít schopnost se domluvit v cizím jazyce (nejméně dva světové jazyky). Musí se umět sebeovládat a umět slušně vystupovat. Příčiny neúspěchu vedoucích pracovníků: Neznalost práce Nezájem o práci Nedbalost Neschopnost Špatný zdravotní stav Osobní a rodinné problémy Společenské chování pracovníků ve veřejném stravování: Pracovníci musí dobře reprezentovat svůj podnik, musí mít slušné chování, neboť se přenáší do zázemí provozovny i do atmosféry všech odbytových místností. Zaměstnanci mají hájit čest svého podniku, nemají svůj podnik hanit, mají se chovat tak, aby nedělali svému podniku ostudu a mají respektovat též názory svých spolupracovníků.

Chování, jednání a vystupování pracovníků: V odbytových střediscích Ve výrobních střediscích Chování pracovníků mimo pracovní dobu a) Chování pracovníků v odbytových střediscích: Zaměstnanec by měl přijmout hosta tak, aby host poznal, že je v podniku vítán. Nemůže nechat hosta odejít bez povšimnutí. Měl by uvést hosta ke stolu, pomoci s výběrem místa, předložit jídelní lístek. Je iniciátorem rozhovoru s hostem, je nápomocný při výběru jídel a nápojů, nesmí mu vnucovat svůj názor, nesmí se otáčet k hostovi zády, musí stát v přiměřené vzdálenosti, nesmí se opírat o stůl nebo židle. Při jednání s hosty by měl rozlišovat, s kým jedná: - Starší lidé – chová se k nim přívětivě a klidně - Děti - měl by je usměrnit, aby neběhaly po místnosti - Nemocní lidé – bývají často nervózní, obsluha by měla být rychlá a pečlivá

b) Chování pracovníků ve výrobních střediscích - Cizinci – chovat se k nim přátelsky, věnujeme jim stejnou péči jako ostatním - Nezkušení lidé – nutná pomoc při výběru jídel a nápojů, poradit jim při stolování - Stálí hosté – respektujeme jejich zvyky pouze tehdy, nevadí-li jiným hostům - Nároční hosté – jsou z řad obchodníků, politiků, diplomatů, odborníků, často dovedou ocenit naši namáhavou práci - Nežádoucí hosté – jsou opilí, neupravení, špinaví, je nutno zachovat klid, důstojnost a rozvahu, v případě potřeby striktně zakročit b) Chování pracovníků ve výrobních střediscích Udržujeme dobré vztahy ke všem spolupracovníkům (poctivost, slušnost, spolupráce), udržujeme dobré vztahy v kuchyni (kuchař, číšník), musí se chovat k sobě slušně a nehlučně, číšník zajistí teplý inventář. Chování v umývárnách musí probíhat slušně, k uklízečkám se též chováme ohleduplně. Kulturně se chováme v šatnách, sociálních zařízeních, zaměstnanecké jídelně. K vedoucím pracovníkům se chováme slušně, zdvořile a důstojně, ne podlézavě. c) Chování pracovníků mimo pracovní dobu: Nenavštěvujeme často podnik, kde pracujeme (není to vhodné). Zdravíme, slušně se oblékáme, máme dobrý vztah k rodině, slušně jednáme a vystupujeme na veřejnosti.