Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor: Mgr. Yvetta Kałužová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor: Mgr. Yvetta Kałužová"— Transkript prezentace:

1 Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Hotelový provoz VY_INOVACE_Kaluzova_ Management hotelu Autor: Mgr. Yvetta Kałužová . Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5CZ.1.07/1.5.00/ – Individualizace a inovace výuky

2 Hotelový provoz Management hotelu

3 Anotace výuková prezentace – podpora vyučujícího
určeno pro nástavbové studium obor Společné stravování

4 Management hotelu pojem management hotelu je používán jednak pro označení skupiny osob, které vykonávají řídící funkce v hotelu, nebo je tento pojem spojován s jednotlivými funkcemi rozlišujeme organizační, personální a finanční management

5 Management hotelu změna vlastnických vztahů, vývoj a stav hotelnictví v naší republice má za následek celou řadu změn provozovatelé jsou domácí podnikatelé nebo české hotelové společnosti

6 Management hotelu další hotely spolupracují se světovými hotelovými řetězci, využívají jejich know-how, rezervační systém, metody školení zaměstnanců, propagaci a pověst v ČR působí již více než 10 světových hotelových společností, a to buď ve svých vlastních objektech, nebo v jiných hotelích na základě smluvních partnerských vztahů různého charakteru vrcholový management těchto hotelů je buď zahraniční nebo domácí

7 Management hotelu způsob řízení a z toho vyplývající počet řídících pracovníků se liší. U menších hotelů je řada funkcí kumulována nebo dokonce chybí, zatímco u velkých hotelů je tomu naopak. Obvykle rozlišujeme tři manažerské úrovně: vrcholový management - top střední management - provozní nižší operační management - low

8 Top management správní rada společnosti generální ředitel právník
ekonomický ředitel obchodní ředitel – sales manager prodejní a marketingový ředitel – marketing manager finanční ředitel personální ředitel Vrcholoví manažeři reprezentují zpravidla pracovníky, kteří usměrňují a koordinují hospodářskou politiku podniku. Na jejich činnosti v podstatě závisí konečné výsledky. Vrcholoví manažeři na sebe přebírají odpovědnost za vlastníky.

9 Náplň práce jednotlivých pracovníků:
Generální ředitel – General manager řídí činnost hotelu v souladu s příslušnými zákony a obecně závaznými předpisy zabezpečuje plnění úkolů a zodpovídá za řízení hotelu Právník z pověření ředitele jedná v právních záležitostech hotelu, např. řešení různých sporů soudní cestou, vymáhání pohledávek, návrhy smluv, poradenská činnost sleduje dodržování všech právních předpisů a norem z hlediska právní prevence, zejména v oblasti obchodního a pracovního práva

10 Náplň práce jednotlivých pracovníků:
Ekonomický ředitel – Economic Manager vykonává funkci statutárního zástupce ředitele odpovídá za využívání všech ekonomických nástrojů v řízení hotelu a za zvyšování efektivnosti hospodářské činnosti řídí vnitropodnikové plánování, mzdovou politiku, informační soustavu, kontrolní činnost, cenovou politiku a tvorbu cen.

11 Náplň práce jednotlivých pracovníků:
Obchodní ředitel – Sales Manager organizuje a řídí obchodní úsek spolupracuje s obchodními partnery zodpovídá za provádění rozborové a statistické činnosti stanovuje zásady a koncepce v rozvoji materiálně-technické základny, obchodní sítě a služeb hotelu odpovídá za organizování gastronomických akcí, plnění finančního plánu, poctivost prodeje, ochranu majetku, za řízení procesu zásobování kontroluje dodržování zúčtovacích systémů a vedení evidence.

12 Náplň práce jednotlivých pracovníků:
Prodejní a marketingový ředitel - Marketing Manager vytváří marketingovou strategii hotelu. zajišťuje výzkum trhu, propagaci a reklamu, zpracovává marketingové plány udržuje kontakty a vede jednání s obchodními partnery, připravuje návrhy smluv spolupracuje při řízení cenové politiky a tvorby cen.

13 Náplň práce jednotlivých pracovníků:
Finanční ředitel – Financial Manager zodpovídá za financování a rozpočet a vedení účetnictví provádí kontrolu všech podkladu k vyúčtování, kontrolu dosažených tržeb zajišťuje evidenci oběhu surovina zboží zabezpečuje inventarizaci majetku, vyhodnocuje výsledky a navrhuje opatření

14 Náplň práce jednotlivých pracovníků:
Personální ředitel – Human Resources Manager zodpovídá za dodržování a správné vedení personální a mzdové politiky provádí výklad mzdových a pracovně právních předpisů zajišťuje nábor nových zaměstnanců, zvyšování kvalifikace zpracovává rozbory čerpání mzdových prostředků, plán personálního rozvoje a vede předepsanou statistiku.

15 Náplň práce jednotlivých pracovníků:
Manažer jakosti – Quality Manager zaměřuje se na požadavky zákazníků stanovuje politiku řízení jakosti zvyšuje povědomí, motivaci a zapojení pracovníků do systému řízení jakosti

16 Střední management – provozní management
Střední manažeři zahrnují poměrně početnou a rozmanitou skupinu řídících pracovníků. Patří sem zejména vedoucí jednotlivých útvarů. V činnosti této skupiny manažerů zaujímá největší podíl poskytování a získávání informací. Tato činnost zabírá až 40% jejich pracovního času. Úkolem provozního managementu je zajistit plynulý provoz hotelu, který je obvykle členěn na část ubytovací, stravovací a technickou. Ubytovací úsek se dělí na příjmovou část (front office) a lůžkovou část (housekeeping). Stravovací část obsahuje odbytová a výrobní střediska.

17 Provozní management Vedoucí ubytovacího střediska –
front office manager odpovídá za provoz ubytovacího střediska hotelu organizuje a řídí jeho činnost zodpovídá za účelné využívání ubytovací kapacity zajišťuje maximální spokojenost hostů poskytování služeb co nejvyšší úrovně a dosažení co nejlepších ekonomických výsledků

18 Provozní management Front office zahrnuje tyto provozy: recepci
halové služby hotelovou vrátnici hotelovou pokladnu – směnárnu telefonní ústřednu rezervační oddělení sekretářské služby

19 Provozní management Vedoucí lůžkové části – housekeeping manager
zodpovídá za organizaci a řízení ubytovací části hotelu kontroluje kvalitu poskytovaných služeb, práci podřízených, dodržování standardu hygienických a bezpečnostních předpisů včetně ochrany majetku odpovídá za udržování a opravy vybavenosti hotelových pokojů a ostatních souvisejících zařízení

20 Provozní management Pracovník pro styk s hosty -
guest relations manager je zodpovědný za rozvíjení a udržování dobrých vztahů s hosty a reprezentování hotelu na veřejnosti je obvykle přímo podřízen front office managerovi a projednává s ním všechny záležitosti týkající se poskytování kvalitních služeb hostům a jejich spokojenosti

21 působí na hotelové hosty, potenciální klienty a jiné příchozí a současně upevňuje a udržuje dobré vztahy s hosty a se zaměstnanci spolupracuje, koordinuje a jedná s manažery ostatních úseků hotelu, zejména s rezervačním manažerem v otázce VIP hostů informuje Sales & Marketing o všech potenciálních klientech pro potenciální zákazníky provádí exkurze po hotelu (site-inspection).

22 Provozní management Vedoucí stravovacího provozu
Food & beverage manager zodpovídá za činnost odbytových a výrobních středisek hotelu vypracovává rozpočet tržeb a nákladů určuje cenovou skladbu podávaných pokrmů organizuje nákup, vybírá vhodné dodavatele v souladu s předpisy stanovuje hygienické technické předpoklady provozu ve spolupráci s šéfkuchařem sestavuje jídelní lístek

23 Provozní management Vedoucí technického úseku
odpovídá za MTZ hotelu a její rozvoj, údržbu provoz technických zařízené, za účelný nákup hmotného a nehmotného investičního majetku pro vybavení hotelových pokojů zabezpečuje a kontroluje bezpečnost provozu, správné používání, udržování a modernizaci technického zařízení, ostatních provozních prostředků a budov

24 Operační management management nejnižší úrovně
jedná se o vedoucí jednotlivých středisek nebo pracovních skupin nebo směn, kteří bezprostředně řídí jednotlivé pracovníky

25 Operační management vedoucí recepce – řídí a organizuje práci jednotlivých pracovníků recepce (recepční, telefonistky, vrátné, sekretářské služby atd.), spolupracuje s rezervačním oddělení, přispívá k maximálnímu využití hotelové kapacity vedoucí rezervací – připravuje matriály pro recepci, řídí a organizuje práci na svém oddělení, zabezpečuje využívání lůžkové kapacity hotelu, informuje příslušné vedoucí pracovníky o příjezdech VIP hostů

26 Operační management vedoucí halových služeb (bell captain) organizuje a řídí práci podřízených (dveřníka, bagážisty) při příjezdech a odjezdech hostů, dbá na čistotu hotelové haly, zodpovídá za správnou evidenci a manipulaci se zavazadly hostů hotelová hospodyně – řídí a organizuje práci pokojských a uklízeček a spolupracuje s recepcí hotelu

27 Operační management Na úseku stravování jsou to např.:
šéfkuchař – zodpovídá za činnost výrobních středisek, sestavuje výrobní programy, řídí a kontroluje práci podřízených, řídí zásobování zbožím a surovinami v souladu s potřebami vedoucí skladového hospodářství – řídí a kontroluje skladovací činnost v hotelu a zodpovídá za plynulé zásobování jednotlivých středisek, má hmotnou zodpovědnost, řídí práci skladníků vedoucí údržby – řídí činnost pracovníků údržby, zajišťuje veškeré údržbářské práce v hotelu, provoz garáží a hospodářského dvora vedoucí hotelové prádelny – organizuje a řídí provoz, vede evidenci, řídí a kontroluje podřízené, dbá na hospodárnost provozu.

28 Každý hotel má svá specifika, která přinášejí řadu odlišností v jeho činnostech. Z objemu a náplně hotelového provozu pak vychází zvolená organizační struktura, která odráží různý počet útvarů a jejich vzájemnou závislost a z toho vyplývající rozdělení pravomocí a odpovědnosti jednotlivých pracovníků.

29 Management hotelových a gastronomických podniků
úspěšnost řídící práce není závislá jen na manažerovi, ale závisí z velké části i na struktuře pracovního týmu, charakteru řízeného procesu, stupni řízení apod. předmětem managementu je provozní činnost podniku, při kterých je nutné uplatňovat a dodržovat požadavky na:

30 Management hotelových a gastronomických podniků
kvalitu, dodržení legislativních požadavků a maximální uspokojování požadavků a očekávání zákazníků hospodárnost, která je jedním z činitelů ovlivňujících rentabilitu dodržování termínu

31 Použité zdroje SMETANA, František; KRÁTKÁ, Eva. Podnikání v hotelnictví a gastronomii -- Pro střední a vyšší hotelové školy. Praha: Fortuna, 2009, ISBN METZ, Reinhold. Restaurace a host. Praha: Europa Sobotáles, 2008, ISBN


Stáhnout ppt "Autor: Mgr. Yvetta Kałužová"

Podobné prezentace


Reklamy Google