Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

Atmosférické znečištění
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Znečištění ovzduší Znečištění ovzduší může být chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jenž mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Atmosféra.
Ekologické aspekty vody
Kyselé deště Kateřina Jandová.
Marek Chromec Lukáš Matoušek
Kyselý déšť.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Kyselé deště Martin HOLADA a Daniela RICHTEROVÁ 8.C.
Znečišťování ovzduší Karel Severa.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
EKOLOGICKÉ ASPEKTY VODY
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Markéta Pokorná, sk. 19 Vyučující: Ing. David Hynek
Peťa Křenová, 9.D SÍRA   POWER POINT SÍRA Minerál.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Kyselé deště SO3+H2O = H2SO4 ZKOUŠKA. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Znečištění ovzduší.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Znečišťování ovzduší VY_32_INOVACE_ 03 - Znečišťování ovzduší.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
VZDUŠNÝ OCHRANNÝ OBAL ZEMĚ
Atmosféra Filip Bordovský.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň Třetí úroveň –Čtvrtá úroveň »Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
Hydrosféra základní složka života
Josef Zeman1 Atmosféra Interakce záření se hmotou Energie Translační Rotační Vibrační Elektronů Sluneční záření:1, W/m 2 Průměrná teplota:15 °C.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
VY_32_INOVACE_Slo_I_13 Voda 2 ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vzduch Vzduch.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
ATMOSFÉRA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity Kyselý déšť Milena Korandová Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity České Budějovice 2007

srážky s vysokou hodnotou kyselosti; pH nižší než 5,6 , normální déšť má pH mírně pod 6 (je mírně kyselý) emise síry (ve formě oxidu siřičitého SO2) a oxidů dusíku (NOx)

Dva zdroje kyselinotvorných plynů: přírodní procesy – vulkanická činnost, lesní a stepní požáry, biologický rozklad organických látek, produkce biomasy (aeroplankon, pylová zrna, detritu), činnost větru (např. dálkové transporty pouštního prachu či mořského aerosolu). lidská činnost jako průmysl, výroba elektřiny, automobilová doprava a farmářství.

Průmyslová výroba elektřiny; spalování fosilních paliv (emise síry) Automobilová doprava; vysokoteplotní spalování v automobilové dopravě (emise dusíku) zákaz provozu dvoutaktních motorů alternativní zdroje

Tvorba kyselého deště: Oxidy síry a dusíku se sloučí s vodní párou a kyslíkem za vzniku slabé kyseliny sírové a dusičné S(s) + O2 (g) → SO2 (g) 2 SO2 (g) + O2 (g) → 2 SO3 (g) SO3 (g) + H2O (l) → H2SO4 (aq)

Atmosférické depozice: mokrá depozice – déšť, sníh, kroupy; - kapičky srážek vznikající na kondenzačních jádrech nečistot, které se dále obohacují rozpouštěním plynných a tuhých částic a při pádu strhávají sedimentující aerosoly ( ↑ koncentrace polutantů) suchá depozice – ukládá atmosférické přeměny na zemský povrch působením adsorbce plynů a aerosolů na pevné povrchy, aktivní příjem plynů rostlinami a sedimentace aerosolů, absorbce a dalších fyzikálních pochodů ve formě plynné či ve formě částic tzv. pevného spadu; horizontální srážky – větrem unášené kapičky z mraků, mlhy, námrazy, jinovatky;

Důsledky: - znehodnocení produkce, - odumírání až vyhynutí lesů, - znehodnocení produkce, - vymírání života ve vodních nádržích, - nepříznivě působení na lidské zdraví (vdechování oxidu siřičitého způsobuje onemocnění dýchacích cest např. chronický zánět průdušek, alergie, infekce dýchacího ústrojí, astma, rozedmu plic).

- 1985 – dohoda o omezení škodlivých látek ( ↓ emisí o ⅓ až o ½.) - ČR je na prvním místě spadu síry na 1m2 v Evropě; - 1985 – dohoda o omezení škodlivých látek ( ↓ emisí o ⅓ až o ½.) - 1990 – 1994 se podařilo snížit tyto emise v zemích EU o 27 % a v USA o 37%;

Historie: Poprvé byl kyselý déšť objeven v Manchesteru v Anglii 1852 – R. A. Smith našel vztah mezi kyselým deštěm a znečištěným ovzduším 1970 – vědci se o tento fenomén zajímají 1972 – upozornění na tento fenomén na konferenci OSN

Zajímavosti: ve Skotsku prý jedna bouřka přinesla déšť kyselejší než je sladový ocet (pH až 2,4). B. Railsback (Georgijská univerzita, USA) měřil pH dešťové vody při bouřkách a zjistil, že pH klesá. Proto se domnívá, že blesky produkují v ovzduší vysoce reaktivní složky (ozon, hydroxylové ionty), které spolu s vodou vedou ke vzniku kyseliny dusičné a sírové. sluneční světlo podporuje vznik oxidantů.