Evropský sociální fond v ČR Státní rozpočet ČR Přírodovědecká fakulta UJEP Pedagogická fakulta UJEP uvádějí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Environmentální výchova pro základní školu
Christina Bočáková 3. ročník
Chemie.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
Taneční a pohybová výchova
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Chemie a její obory.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE.
Základní škola, Praha 2, Londýnská 34
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Průřezová témata.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Průřezová témata klíčových kompetencí
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Setkání v laboratoři Renata Holubová.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Školní vzdělávací program
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond v ČR Státní rozpočet ČR Přírodovědecká fakulta UJEP Pedagogická fakulta UJEP uvádějí

Rámcové vzdělávací programy Školní vzdělávací programy PhDr. Jiří Škoda, Ph.D. proděkan pro vědu a zahraniční vztahy PF UJEP Katedra pedagogiky PF UJEP QUO VADIS?

Paradigmata přírodovědného vzdělávání polytechnický model scientistický model dialektika vědecký materialismus pozitivismus hledání alternativ pozitivismu ?

Scientistický model abstrakce zevšeobecnění matematizace atomizace

Scientistický model -Striktní rigidní osnovy -Hromadná výuka -Transmisivně-instruktivní vzdělávací postupy -Kognitivní cíle -Utilitaristická učební strategie -Uniformní přístup k žákům -Unifikace informačních zdrojů Pokles kredibility přírodovědného vzdělávání

Nevěříte? Několik výsledků projektu ROSE (The Relevance of Science Education)

Nevěříte? Několik výsledků projektu ROSE (The Relevance of Science Education)

Nevěříte? Několik výsledků projektu ROSE (The Relevance of Science Education)

Průzkum přírodovědné gramotnosti a schopnosti řešení problémů u 15 letých žáků dle OECD PISA 2003

se postupně vyvíjejí a mění. Přírodní vědy… …jejich didaktiky… …i chápání jejich významů …přírodovědné předměty…

Přírodovědné vzdělávání CÍL PROSTŘEDEK Odlišné kompetence!!!

PROSTŘEDEK… … ale k čemu? Co bude člověk potřebovat umět a vědět v průběhu let své profesní kariéry? Na co ho má škola připravit? Čím ho má vybavit?

Klíčové cíle a klíčové kompetence podle RVP ZV Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní

Kdo splňuje kompetence dané RVP?

Soustava kurikulárních dokumentů Národní program vzdělávání Státní úroveň Školní úroveň Rámcové vzdělávací programy Školní vzdělávací programy RVP PV RVP ZV RVP GV RVP SOV Jiné RVP ŠVP PV ŠVP ZV ŠVP GV ŠVP SOV

Ročník /042004/052005/062006/072007/082008/092009/102010/112011/12 školní rok Vysvětlivky Pouze pilotní školy, ověřování prvků RVP ZV Pouze pilotní školy, ověřování výuky v plném rozsahu Školy podle vlastního rozhodnutí, vždy od. 1. a 6 ročníku Všechny školy závazně, vždy od. 1. a 6 ročníku Časový harmonogram náběhu RVP ZV

Na čem stojí předpokládané změny? koncept celoživotního učení koncept variability vzdělávacích programů na úrovni školy koncept posílení pedagogické autonomie koncept rozvoje individuality každého žáka koncept vzdělávání pro život koncept proměny klimatu škol

Možnost profilace škol Možnost specializace škol Realizace marketingové strategie škol KONKURENČNÍ BOJ MEZI ŠKOLAMI

Očekávané demografické změny v populaci ve věku 5-14 let v příštím desetiletí

Očekávané demografické změny v populaci ve věku let v příštím desetiletí

Změny ve výdajích na studenta mezi roky

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) Č lověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) Člověk a svět práce (Člověk a svět práce)

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova

Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání (RVP GV) Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ, Historie) Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Biologie, Geografie, Geologie) Umění a kultura (Hudební obor, Výtvarný obor) Č lověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) Člověk a svět práce (Člověk a svět práce)

Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání (RVP ZV) Průřezová témata Výchova k sociálním dovednostem Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova

Celkový počet vyučovacích hodin u žáků 7-14 letých

Co nového RVP přinášejí? Změna klíčových kompetencí žáků Volnost při tvorbě tematického plánu Využití inovativních a alternativních metod výuky MOŽNOST INTEGRACE VÝUKY

DÁNSKO Předměty: Jazyková větevMatematická větev 1. roč.2. roč.3. roč.1. roč.2. roč.3. roč. matematika fyzika chemie biologie zeměpis přírodověda (science) Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU?

ESTONSKO Předměty:1. ročník2. ročník3. ročník matematika9 kurzů po 35 hodinách, tj. 315 hodin za 3 roky zeměpis3 kurzy po 35 hodinách, tj. 105 hodin za 3 roky biologie4 kurzy po 35 hodinách, tj. 140 hodin za 3 roky chemie4 kurzy po 35 hodinách, tj. 140 hodin za 3 roky fyzika6 kurzů po 35 hodinách, tj. 210 hodin za 3 roky Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU?

FINSKO Předměty: Nižší úroveňVyšší úroveň - kurzy 7.roč. 8.roč. 9.roč. povinnéspecializační matematika96 – 102 – 3 biologie a zeměpis7-- fyzika a chemie6-- biologie---22 zeměpis---22 fyzika---17 chemie---13

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? FRANCIE Předměty Přípravný cyklus Hlavní cyklus Profilační cyklus 6. ročník5. ročník4. ročník3. ročník matematika 43,5 – 4,5 4 historie, zeměpis a občanská výchova 33 – 4 3 – 3,5 biologie a vědy o Zemi 1,51,5 – 2 1,5 technologie 1,51,5 – 2 2 fyzika a chemie -1,5 – 2

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? IRSKO Předměty: Junior cyklusSenior cyklus přírodověda (science)počet hodin nepředepisován-- Přírodovědná skupina matematika--- nespecifikováno fyzika--- chemie--- fyzika a chemie--- biologie--- aplikovaná matematika--- Aplikované vědy fyzika a chemie--- nespecifikováno zemědělství--- Společenskovědní skupina zeměpis---nespecifikováno

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? ITÁLIE Předměty:1. ročník2. ročník3. ročník matematika a přírodní vědy666 historie a zeměpis445 technické vzdělávání333

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? KYPR Předměty:gradus Agradus Bgradus C matematika434 zeměpis111 fyzika-22 chemie-11 botanika a zoologie2-- antropologie-1- biologie--1

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? LICHTENŠTEJNSKO Předměty:1. roč.2. roč.3. roč.4. roč. Povinné předměty matematika3555 přírodní vědy3333 historie, politické vědy, zeměpis 3434 Povinně volitelné a volitelné předměty matematika1222 přírodní vědy---2

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? LITVA Předměty:11. roč.12. roč. matematika55 přírodní vědy (biologie, fyzika a astronomie, chemie) 44

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? MALTA Předměty: Oblastní školaJunior lyceum roč roč roč roč. matematika 5555 integrovaná přírodověda (fyzika, chemie, biologie) 4444 zeměpis 1121

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? NIZOZEMÍ Předměty:1. ročník2. ročník3. ročník zeměpis140 matematika400 fyzika a chemie200 biologie120 technologie180

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? POLSKO Předměty:1. ročník2. ročník3. ročník matematika12 fyzika a astronomie4 chemie4 biologie4 zeměpis4 technologie2

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? PORTUGALSKO Předměty: 2. cyklus3. cyklus 5. roč.6. roč.7. roč.8. roč. matematika a přírodní vědy7-- společenské vědy, dějepis, zeměpis --7 matematika--6 přírodní vědy, fyzika, chemie--6,5

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? RAKOUSKO Předměty5. roč.6. roč.7. roč.8. roč. zeměpis a ekonomie7 – 12 matematika14 – 20 biologie a životní prostředí7 – 12 fyzika1,5 – 4 chemie5 – 10

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? RUMUNSKO Předměty5. roč.6. roč.7. roč.8. roč. matematika4444 fyzika-222 chemie--22 biologie1–222 zeměpis1–2 2 technická výchova1–2

ŘECKO (povinné předměty) Předměty:1. gradus2. gradus3. gradus Hlavní povinné předměty (pro všechny specializace) matematika4–54- matematika a statistika--2 fyzika-chemie4–5-- fyzika-chemie-biologie-4- fyzika-biologie--2 Povinné předměty přírodovědné specializace matematika-35 fyzika-23 chemie-22 biologie--2 Povinné předměty technické specializace matematika-35 fyzika-23 chemie a biochemie--2

ŘECKO (volitelné předměty) Volitelné předměty environmentální vědy-2- astronomie a vesmír-2- biologie-2- chemie-2- management přírodních zdrojů-2- statistika--2 agronomie--2 Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU?

SLOVENSKO Předměty:5. roč.6. roč.7. roč.8. roč.9. roč. zeměpis22221 matematika55544 fyzika-2221 chemie---23 přírodopis22221

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? SLOVINSKO Předměty:4. roč.5. roč.6. roč.7. roč.8. roč. zeměpis přírodověda (science) biologie chemie fyzika matematika přírodovědné dny

Jak je to s integrací výuky přírodovědných předmětů v zemích EU? ŠPANĚLSKO (vybrané provincie) Předměty: AndalusieGalicieBaskicko matematika společenské vědy, dějepis, zeměpis ,53 přírodní vědy ,5 fyzika a chemie biologie, geologie technologie ,5

A jak se staví k integraci výuky přírodovědných předmětů naši učitelé? jednotlivé samostatné předměty (nulová integrace) 1 větší důraz na mezipředmětové vztahy v rámci samostatných předmětů 2 společná (integrovaná) výuka vybraných témat 3 širší integrace – např. formou práce na projektech 4 plná integrace dvou či více přírodovědných předmětů 5

A jak se staví k integraci výuky přírodovědných předmětů naši učitelé? 1.chemie-přírodopis60,90% 2.fyzika-chemie-přírodopis58,90% 3.chemie-fyzika56,60% 4.člověk a příroda (fyzika-chemie-zeměpis-přírodopis)52,60% 5.přírodopis-zeměpis45,10% 6.chemie-zeměpis-přírodopis39,60% 7.fyzika-chemie-zeměpis34,80% 8.fyzika-zeměpis-přírodopis29,90% 9.fyzika-přírodopis28,30% 10.chemie-zeměpis24,50% 11.fyzika-zeměpis20,00% Vhodnost plné integrace předmětů na ZŠ

A jak se staví k integraci výuky přírodovědných předmětů naši učitelé? Vhodnost plné integrace předmětů na ZŠ

A jak se staví k integraci výuky přírodovědných předmětů naši učitelé? jednotlivé samostatné předměty (nulová integrace) 1 větší důraz na mezipředmětové vztahy v rámci samostatných předmětů 2 společná (integrovaná) výuka vybraných témat 3 širší integrace – např. formou práce na projektech 4 plná integrace dvou či více přírodovědných předmětů 5

A jak se staví k integraci výuky přírodovědných předmětů naši učitelé? Vhodnost plné integrace předmětů na SŠ chemie-biologie47,60% chemie-fyzika41,30% fyzika-chemie-biologie41,10% člověk a příroda (fyzika-chemie-zeměpis-biologie)37,90% biologie-zeměpis30,40% chemie-zeměpis-biologie29,60% fyzika-chemie-zeměpis25,80% fyzika-zeměpis-biologie25,30% fyzika-biologie22,90% fyzika-zeměpis21,00% chemie-zeměpis20,40%

A jak se staví k integraci výuky přírodovědných předmětů naši učitelé? Vhodnost plné integrace předmětů na SŠ

A jak se staví k integraci výuky přírodovědných předmětů naši učitelé? Optimalizovaný učební plán výuky přírodovědných předmětů na ZŠ Předmět(y) 6. ročník 7. ročník 8. ročník 9. ročník chemie0122 fyzika1122 zeměpis přírodopis221

A jak se staví k integraci výuky přírodovědných předmětů naši učitelé?

Co v současné době nejvíce brání zavádění integrované výuky přírodovědných předmětů do škol? Profilace učitelů na 1–2 předměty. Nedostatečná odborná způsobilost učitelů. Chybějící učebnice. Nedostatek finančních prostředků především na dovybavení specializovaných učeben a laboratoří.

Co v současné době nejvíce brání zavádění integrované výuky přírodovědných předmětů do škol? Náročnost tvorby rozvrhu. Neochota učitelů měnit zažité způsoby výuky. Nedostatečná motivace.

… a propós… když už je řeč o motivaci… Platy učitelů přepočítané na US $ za rok

Co v současné době nejvíce brání zavádění integrované výuky přírodovědných předmětů do škol? Chybějící spolupráce mezi předměty. Přílišná časová náročnost. Nezájem žáků. Nezájem vedení školy.

Možnosti integrace v současně platných vzdělávacích programech

Interdisciplinární témata ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ Látky a tělesa (vlastnosti látek, skupenství) fyzika 6. roč. chemie 8. roč. Částicové složení látek (atom a jeho složení, proton, neutron, elektron, ion, molekula) fyzika 6. roč. chemie 8. roč. Vlastnosti kapalin a plynů, vzduch, atmosférický tlak, základy meteorologie fyzika 6. roč. zeměpis 7. roč. přírodopis 6. roč. chemie 8. roč. Světelné jevy, světlo (fotosyntéza), stín, zatmění Slunce a Měsíce, fyzika 7. roč. přírodopis 6. roč. zeměpis 6. roč.

Interdisciplinární témata ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ Elektrický náboj, elektrický článek, elektrický proud, akumulátor, redox děje, elektrolýza fyzika 8. roč. chemie 9. roč. Energie a její přeměny, vnitřní energie, aktivační energie, exo a endotermické reakce. fyzika 8. roč. chemie 9. roč. Výroba energií, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie fyzika 8. roč. zeměpis 8. roč. chemie 9. roč. Vesmír, sluneční soustava a její složení, hvězdný a sluneční den. fyzika 9. roč. zeměpis 6. roč. Čistota ovzduší, teplotní inverze, smog, kyselé deště, ozonová díra zeměpis 8. roč. přírodopis 6. roč. chemie 8. roč.

Interdisciplinární témata ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ Fosilní paliva, uhlí, ropa, jejich těžba a ekologická rizika přírodopis 9. roč. chemie 9. roč. zeměpis 8. roč. Rozlišení anorganických a organických látek, jejich charakteristika přírodopis 6. roč. chemie 9. roč. Radioaktivní záření, jaderná energie, účinek záření na organismy fyzika 8. roč. přírodopis 9. roč. Bioorganické látky, biopolymery, nukleové kyseliny, dědičnost přírodopis 8. roč. chemie 9. roč. Země jako planeta, její přírodní složky a vývoj zeměpis 6. roč. přírodopis 9. roč.

Interdisciplinární témata ve výuce přírodovědných předmětů na gymnáziu Fy Molekulová fyzika a termika Relativní atomová a molekulová hmotnost, látkové množství, Avogadrova konstanta, molární hmotnost a objem, hmotnost atomů a molekul Úvod do studia chemie Ch Fy Fyzika mikrosvěta Elektronový obal, kvantování energie atomu, atomové orbitaly, jejich typy, zaplňování, valenční elektrony Složení a struktura chemických látek Ch Fy Molekulová fyzika a termika Základy termochemie, enthalpie, vnitřní energie, termodynamické zákony Kvalitativní a kvantitativní stránka chemických reakcí Ch Fy Elektřina a magnetismus Základy elektrochemie, Faradayovy zákony Zákonitosti přeměn výchozích látek na produkty Ch

Interdisciplinární témata ve výuce přírodovědných předmětů na gymnáziu Bi Základní děje na buněčné úrovni Enzymy a jejich význam, anabolismus, katabolismus, dýchání, kvašení, fotosyntéza, proteosyntéza, syntéza NK, bioenergetika Základy biochemie Ch BiBiologie člověka Toxikománie, alkoholismus, návykové látky, chemie přírodních látek Chemie přírodních látek Ch BiEkologie Biochemické cykly prvků C, N, P, Ca… Základy anorganické chemie Ch BiEkologie Ekologické problémy v rámci udržitelného rozvoje společnosti, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie Chemie a životní prostředí Ch

Interdisciplinární témata ve výuce přírodovědných předmětů na gymnáziu Ze Země jako vesmírné těleso Základní stavba vesmíru, hvězdy a planety. Planeta Země jako součást vesmíru AstrofyzikaFy Ze Přírodní obraz země Organismy na Zemi a jejich životní prostředí, biosféra jako jedna ze sfér Země, biosféra a člověk, antropogenní vlivy na biosféru, ekologická valence a abiotické faktory EkologieBi Ze Krajina a životní prostředí Životní prostředí, ochrana a rozvoj životního prostředí, trvale udržitelný rozvoj lidské společnosti. EkologieBi

Učitel přírodovědných předmětů – specialista nebo univerzalista? Specializace na jediný předmět Univerzalisté Dvou až tří oborová aprobace Stav v evropských zemích

Učitel přírodovědných předmětů – specialista nebo univerzalista? ISLAND Učitelé s širší aprobací jsou aprobováni k výuce všech předmětů tvořících součást povinného vzdělávání.

Co jsou RVP a co přinesou RVP? „Současný vzdělávací systém není nahrazován něčím lepším. Pouze něčím novým.“ Prof. RNDr. František Kuřina, CSc. ?

Co jsou RVP a co přinesou RVP? Nesporná pozitiva: Šance na změnu. Možnost profilace škol. Podpora inovativních trendů ve vyučování. Cesta od vědomostí k dovednostem. Rozvoj individuality (žáků, učitelů, škol…) Větší samostatnost, adaptabilita.

Je profilace škol vůbec výhodná? Výsledky žáků 9. ročníku (dle OECD PISA 2003)

Co jsou RVP a co přinesou RVP? Nesporná negativa: Celostátní experiment na lidech. Snížení až znemožnění horizontální prostupnosti systému vzdělávání. Nedostatek kvalifikovaných učitelů (např. pro integrovanou výuku). Přílišná závislost ŠVP na aktuálním stavu ve školách (vybavenost, lidské zdroje atd.). Přijímací zkoušky na vyšší stupně škol.

Evaluace RVP … aneb kdy zjistíme, zda jde o dobrou myšlenku nebo o omyl? „Reformu dělá vždy učitel.“ Prof. PhDr. Zdeněk Kolář, DrSc.

Osud a další směřování českého školství máte nyní v rukou vy.

Děkuji Vám za pozornost a trpělivost a přeji Vám hodně úspěchů a pevné nervy ve Vaší další pedagogické práci.