PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ Hana Beranová, Lucie Frýdová, Alexandra Ředinová
CO JE TO PLÁNOVÁNÍ? Plánování je proces stanovení cílů řízené činnosti, vhodných cest a prostředků k jejich dosažení v určitém stanoveném čase.
LOGIKA PLÁNOVACÍHO PROCESU
POSTUP TVORBY PLÁNU stanovení základního cíle vymezení možných cest k dosažení tohoto cíle zvolení jedné, nejpřijatelnější varianty vedoucí k dosažení cíle
Druhy cílů Cíle hlavní Cíle vedlejší v soustavě cílů jsou nadřazeny nad všechny ostatní při tvorbě plánu nesmí chybět Cíle vedlejší rozpracovávají cíle hlavní a jsou jim podřazeny- tzv. STROM CÍLŮ
ČLENĚNÍ PLÁNŮ dlouhodobé – více než 5 let střednědobé – 1 až 5 let A) z časového horizontu dlouhodobé – více než 5 let střednědobé – 1 až 5 let krátkodobé – 1 rok
ČLENĚNÍ PLÁNŮ strategického plánování taktické plánování B) z hlediska charakteru rozhodovacího procesu strategického plánování taktické plánování operativní plánování
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ navazuje na strategické cíle podniku má dlouhodobý charakter je realizováno top manažery
TAKTICKÉ PLÁNOVÁNÍ směřuje k uskutečnění strategických plánů konkretizují se při něm cíle a způsoby jejich dosažení odpovídají mu plány na úrovni organizačních článků podniku
OPERATIVNÍ PLÁNOVÁNÍ vychází z taktického plánování a konkrétních známých podmínek má krátkodobý charakter
ČLENĚNÍ PLÁNŮ C) dle věcné náplně D) dle účelu např. uzpůsobování strategických plánů pro potřeby investora
ŘÍDÍCÍ PYRAMIDA A PLÁNY
Postup při tvorbě strategie plánů stanovení základních předpokladů chování firmy stanovení strategických cílů firmy stanovení základní podnikatelské pozice firmy (SWOT ANYLÝZA)
Analýza silných a slabých stránek podniku SWOT Analýza silných a slabých stránek podniku
POSTUP PŘI TVORBĚ STRATEGIE PLÁNU návrh variant podnikatelských strategií: Při již existujícím výrobku - strategie nízkých nákladů - strategie diferenciace - strategie ohniska tržní mezery
POSTUP PŘI TVORBĚ STRATEGIE PLÁNU Při prosazování nového výrobku - ofenzivní strategie: „být nejlepší“ - mírně ofenzivní strategie: umění se přizpůsobit - defenzivní strategie: udržení pozice na trhu - zůstatková strategie: zaměřena na přežití
POSTUP PŘI TVORBĚ STRATEGIE PLÁNU Zpracování strategie výrobkového portfolia - spočívá se stanovení pozice jednotlivých výrobků na trhu Vypracování a sladění dílčích strategií Výběr optimální varianty komplexních strategických plánů
Formulace komplexního strategického plánu a sestavení rozpočtu Rozpočet Cash flow Investiční rozpočet Rozpočet vlastních a cizích zdrojů
ZÁVĚR Strategický plán je někdy označován jako podnikatelský plán. Ten bývá potom rozpracován na jednotlivé plány. Každý podnikatelský plán je spojen s určitým rizikem při realizaci.
ZDROJE Ekonomie stručný přehled, Jana Švarcová a kolektiv Management a organizování podniku, Dědina J., Čejka J. Teorie řízení, Hron J. Management, Bělohlávek F., Košťan P., Šuleř O.
Děkujeme za pozornost.