E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem, 24. 8. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavádění systému EMAS na MěÚ v Chrudimi V roce 2009 získalo Město Chrudim, které realizuje projekt Zdravé město a místní Agendu 21 „Cenu za inovaci ve.
Advertisements

Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Změny požadavků podle nové normy
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Audit administrativních činností
Evropský sociální fond
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
EMAS dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č
Environmentální značení produktů. ENVIRONMENTÁLNÍ ZNAČENÍ PRODUKTŮ Ing. Marie Tichá 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci.
Tato akce je součástí projektu „Zavádění systému environmentálního řízení a auditu (EMAS) na Městském úřadě v Jilemnici“, který je spolufinancován Revolvingovým.
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
Vlastní hodnocení školy
Sdružení poradců Požadavky ISO/DIS 14001:2014 Sdružení poradců
RNDr. Ladislava Rohlová RNDr. Ladislava Rohlová Aplikace materiálových toků v průmyslovém podniku ENVIKONGRES BRNO 2006.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Eva Měráková, Lenka Jandová
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
POKYN PRO ZAČLENĚNÍ ENVIRONMENTÁLNÍCH PROBLÉMŮ DO NOREM PRODUKTŮ TNI Ing. Marie Tichá
Koncepce environmentální bezpečnosti
E M A S Systém environmentálního řízení a auditu
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Ekologický pilíř – celkový přehled
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
1 M.Krčma Ircon, s.r.o. 24. května 2006, Brno Hodnocení životního cyklu a Life Cycle Thinking, vztah k EMAS.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Operační program Životní prostředí
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Možnosti podniků v péči o životní prostředí
Podklady ke školení Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Hodnocení životního prostředí ČR v kontextu The European Environment: State and Outlook 2015 Tereza Ponocná CENIA, česká informační agentura životního.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Prezentace pro účastníky konference: NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Udržitelná výroba energie –
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
Informace z CENIA Jiří Valta ČIŽP.
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Program rozvoje Ústeckého kraje
Presentation Title 1st September 2002
Transkript prezentace:

E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,

 Identifikace environmentálních aspektů  Hodnocení významnosti aspektů  Definování cílů a opatření  Volba indikátorů Obsah workshopu

Identifikace environmentálních aspektů

Environmentální přezkum  Analýza problémů ochrany životního prostředí v organizaci a nejvýznamnějších environmentálních dopadů spojených s jejími činnostmi, výrobky a službami  Výstupem je Registr environmentálních aspektů Registr zákonných a jiných požadavků

Environmentální aspekty  Prvky činností, výrobků nebo služeb organizace, který mají nebo mohou mít dopad na životní prostředí  Rozdělení aspektů: Přímé aspekty = aspekty týkající činností, jejichž průběh může organizace kontrolovat Nepřímé aspekty = aspekty, které organizace nemůže plně kontrolovat, avšak může je částečně ovlivnit

Práce ve skupinách (1) Identifikace environmentálních aspektů Vytvořte seznam přímých i nepřímých environmentálních aspektů, které se vztahují na Váš úřad

Hodnocení významnosti aspektů

 Environmentální aspekty, které mají nebo mohou mít významný dopad na životní prostředí  Organizace musí zhodnotit významnost jednotlivých identifikovaných aspektů  Hodnocení významnosti probíhá na základě kritérií, které si určí sama organizace Významné environmentální aspekty

Práce ve skupinách (2) Stanovení kritérií významnosti Navrhněte kritéria pro hodnocení významnosti environmentálních aspektů a jejich váhy

 Environmentální aspekty, které mají nebo mohou mít významný dopad na životní prostředí  Organizace musí zhodnotit významnost jednotlivých identifikovaných aspektů  Hodnocení významnosti probíhá na základě kritérií, které si určí sama organizace Významné environmentální aspekty

Práce ve skupinách (3) Hodnocení významnosti aspektů Na základě stanovených kritérií proveďte zhodnocení významnosti jednotlivých environmentálních aspektů

Definování cílů a opatření

Environmentální cíle  Organizace si určuje cíle (a cílové hodnoty), kterých chce v oblasti ochrany životního prostředí dosáhnout Vychází z environmentální politiky a úvodního přezkumu (významných aspektů)  Cíle by měly být jasně definované, termínované a (pokud možno) měřitelné

Environmentální programy  Pro dosažení cílů musí organizace přijmout konkrétní opatření - tzv. environmentální programy  Musí být určeno, kdo bude za realizaci konkrétního úkolu (a dosažení relevantních cílů) zodpovídat

Práce ve skupinách (4) Definování cílů a opatření Navrhněte pro Váš úřad environmentální cíle a programy (opatření)

Volba indikátorů

Environmentální prohlášení  Zpráva poskytující informace o vlivu činnosti organizace na životní prostředí a neustálém zlepšování tohoto vlivu popis organizace environmentální politiku a popis systému EMS popis přímých a nepřímých environmentálních aspektů přehled dostupných údajů o vlivu činnosti organizace na životní prostředí...

Klíčové indikátory  Údaje o vlivu činnosti organizace na životní prostředí mají být vykazovány pomocí tzv. klíčových indikátorů Energetická účinnost (celková, obnovitelné zdroje) Materiálová účinnost Spotřeba vody Produkce odpadů (celková, nebezpečné odpady) Emise do ovzduší (skleníkové plyny, znečištění ovzduší) Biodiverzita

Práce ve skupinách (5) Volba indikátorů Vzhledem k významnosti environmentálních aspektů navrhněte údaje (indikátory), které by měly být na Vašem úřadě sledovány