Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Větné členy.
Věty vedlejší.
Věty vedlejší podmětné a předmětné
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DRUHY PŘÍSLOVEČNÝCH URČENÍ A TVOŘENÍ PŘÍSLOVEČNÝCH VĚT
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Skladba – předmět - objekt
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk. lexikální záporné slovo obsahuje předponu NE-/NI- záporné slovo popírá význam příslušného kladného slova nebo vyjadřuje jeho opak.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_302_Věta hlavní a věta vedlejší AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
Hrátky s češtinou.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Věta jednoduchá a souvětí.
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vedlejší věta podmětná, přísudková
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_08.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice AUTOR : Mgr. Jana Christenová NÁZEV: Vy_32_INOVACE_06_Čj_ Vedlejší věty podmětné a předmětné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakujeme vedlejší věty 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou řídící může být věta hlavní i vedlejší VV závisí mluvnicky na jiné větě VV můžeme nahradit větným členem (stejného druhu) Od řídící věty ji oddělujeme čárkou

Vedlejší věta předmětná Vyjadřuje předmět věty řídící Ptáme se na ni otázkou 2. – 7. pádu + řídící větou Bývá uvozena: Vztažnými zájmeny a příslovci: kdo, co, který, jaký, kde, kam, odkud, kudy, ….. Spojkami: že, aby, když

VV předmětná Vyjadřuje předmět věty řídící: Řekla nám o svém novém bytě. O kom o čem mám řekla? O bytě – je předmět Nahraď ho vedlejší větou (doplň určité sloveso) Řekla nám, že má nový byt. O kom o čem nám řekla? Že má nový byt – VV předmětná, oddělíme ji čárkou

VV předmětná Další příklady: Zeptej se na cestu k divadlu. Najdi předmět, nahraď ho VV předmětnou Na koho co se zeptej? Na cestu Zeptej se, kudy se jde k divadlu. Kudy se jde k divadlu – VV předmětná

VV předmětná Najdi VV předmětnou, nahraď ji větným členem: Slíbila, že nám pomůže. Koho co nám slíbila? ………………………… Slíbila nám ……………………………………..

VV předmětná - řešení Najdi VV předmětnou, nahraď ji větným členem: Slíbila, že nám pomůže. Koho co nám slíbila? Že nám pomůže Slíbila nám pomoc.

VV předmětná Najdi VV předmětnou, nahraď ji větným členem: Rodiče zjistili, že jsem jim lhal. Koho co rodiče zjistili? ………………………………….. Rodiče zjistili …………………………..

VV předmětná - řešení Najdi VV předmětnou, nahraď ji větným členem: Rodiče zjistili, že jsem jim lhal. Koho co rodiče zjistili? Že jsem jim lhal Rodiče zjistili mou lež.

VV předmětná Nahraď předmět VV předmětnou: Pavel zkoumal příčinu neúspěchu. ……………………………………………………………. Všichni se zajímají o její včerejší vyprávění. …………………………………………………………… Těším se na tvůj příjezd.

VV předmětná - řešení Nahraď předmět VV předmětnou: Pavel zkoumal příčinu neúspěchu. Pavel zkoumal, co bylo příčinou neúspěchu. Všichni se zajímají o její včerejší vyprávění. Všichni se zajímají, co včera vyprávěla. Těším se na tvůj příjezd. Těším se, až přijedeš.