Společné setkání příjemce podpory, partnerů a zapojených škol projektu Zhodnocení dosavadních aktivit a činností Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Kariérové poradenství
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Projekt: Integrace na druhou - šk.r. 2010/2011 Plánované projektové aktivity PPP FM v nejbližším období: a)Aktivita č.1 - Společné dílny: pedagog - šk.
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Školní poradenské pracoviště
Speciální péče na naší škole
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Závěrečná konference Hodnocení aktivit a činností projektu Integrace na druhou Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava, příspěvková organizace.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Centrum Masarykovy univerzity pro nadané děti v JM kraji Šárka Portešová.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Metodické materiály a pomůcky
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Speciálně pedagogická diagnostika
Konference primární prevence PK
Sociální čtení.
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Společné setkání příjemce podpory, partnerů a zapojených škol projektu Zhodnocení dosavadních aktivit a činností Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava, příspěvková organizace Ostrava, 9.9.2010 Mgr.Ivo Schvan

Aktivity PPP Opava Klíčová aktivita č. 3: Vzdělávání školních spec.pedagogů a školních psychologů FIE, Mediační výcvik Zavádění využití Feuersteinovy metody v přímé práci se žáky Zavádění využití mediačních technik v přímé práci se žáky (metodické konzultace v návaznosti na absolvovaný výcvik) Sborník využití metody instr. obohacování a mediace ve školské praxi Individuální konzultace pro školní spec.pedagogy a školní psychology (Osobní, telefonické, písemné konzultace - Mail: schvan@ppp.opava.cz, Tel.: 553 622 768)

Klíčová aktivita č.2: Metodická podpora ŠPP formou společných pracovních setkání 2 x ročně, aktuální témata 24.11.2009 Účinná intervence u děti úzkostných, hyperkinetických a dětí s poruchami chování, Mapa poruch chování a strategie intervence – metodický materiál – PhDr. Nora Gavendová 3.5.2010 Problematika rizikových projevů chování a extremismu – Bc. David Lebeda Náměty pro další pracovní setkání ŠPP: Agrese a agresivita Diagnostika SPU KUPOZ Mediace Práce se třídou, problematika šikany Rozvoj grafomotoriky Práce s rodinou Práce s mimořádně nadanými žáky Relaxační techniky, terapeutické techniky

Klíčová aktivita č. 1: Společné dílny s rodiči (spolupráce s PPP v rámci metodická podpory) V přípravě: metodická pomoc v přípravě spec.pedagogické části dílny, konzultace návrhu a přípravy návrh navazující odborné péče v rámci standardních činností ŠPZ a spolupracujících organizací V průběhu: individuální poradenská podpora rodičů (otázky vedení dítěte v domácím prostředí, výběr vhodných výukových strategií a stylů učení, organizace domácí přípravy) Po skončení: možnost supervizní pedagogické reflexe

Možnosti využití výcviků v inovačním procesu ŠVP a IVP FIE - Instrumentální obohacení podle Ravena Feuersteina „Nechte mě chvilku…, já si to rozmyslím !“ intervenční program (1.stupeň) Obsah a cíl instrumentů: Uspořádání bodů – vytvářet předpoklady pro učení aktivací kognitivních funkcí (rozlišování, oddělování, uspořádání včetně rozvíjení abstraktního myšlení) Porovnávání – rozvíjí schopnost popisu vztahů mezi předměty, událostmi a myšlenkami ve smyslu jejich podobnosti a rozdílnosti Orientace v prostoru I – poskytnout stabilní systém pro vytvoření prostorové představy Analytické vnímání – prostřednictvím syntézy částí do celků podpořit kompetence při řešení reálných situací

Možnosti využití ve školské poradenské praxi Stimulační program – problémy v osobnostním vývoji Intervenční reedukační program – žáci s VPU, ADHD Inventář didaktických postupů a výuk.strategií žáka – styl dom.přípravy Mapa kognitivního potenciálu žáka – pro potřeby IVP Komunikativní nástroj – rozvoj verbálních kompetencí žáků Nástroj primární pedagogické diagnostiky – potřeby podpůrného vedení a metodického spolupráce ŠPP s pedagogy Součást výukového postupu – žáci s upraveným vzdělávacím programem – modifikace úkolů Forma: individuální práce x skupinová práce Rozsah: práce s 1 instrumentem x dlouhodobější vedení žáka

Opora FIE při práci s žáky s VPU (reedukaci) Technika čtení : - zpevnění percepce tvarů a jejich postavení ve slovech - rozšiřování percepčního pole a upevňování očních souhybů (správné směrovosti při čtení) - rozvoj aktivního porozumění (práce s myšlenkou a jejím rozvíjením, rozvoj slovní zásoby a verbalizace, čtení neverbálních instrukcí a obrázků) - rozvoj slovně pojmového myšlení - práce s chybou, schopnost sebekontroly

Psaní a grafomotorické dovednosti: - rozvoj vizuomotorické koordinace, zautomatizování stejné velikosti písma - práce se zrak.vnímáním grafických tvarů - podpora správného úchopu psacího náčiní - rozvoj jemně motorických dovedností (zmenšování, zvětšování) - nácvik plynulosti grafického záznamu (diktovaného i přepisovaného) - rozvoj prostorové orientace na ploše, v sešitu, v řádku - stimulace sluchové percepce – zaměřit pozornost na správný pokyn, porozumět sdělení učitele - práce s chybou, schopnost samostatné korekce

Matematika: - rozvoj základních matematických představ (množství, pořadí, celku a části) - postřehování počtu, budování a procvičování představy čísla - upevňování orientace v čísel řadě - nácvik a vyvození základních geometrických tvarů - práce s matematickými pojmy (správné pojmenování a jejich přiřazování, pochopení podstaty sčítání a odečítání) - upevňování algoritmů při řešení složitějších početních postupů - zprostředkovaně i k pochopení řešení slovních úloh

Opora FIE při práci s žáky ADHD, ADD - rozvoj správného a přesného vnímání a myšlení (reality s rozlišováním podstatných jevů, abstraktního chápání) - rozvoj pozornosti, krátkodobé i dlouhodobé paměti - budování vytrvalosti a pracovních návyků (režimu, systematičnosti, adekvátních reakcí na novou skutečnost, změny a školní zátěž) - rozvoj pracovního tempa a pracovní reaktivity - postupné řešení složitějších úkolů a práce s aspirací - rozvoj motivace a emočního intelektu (žák pracuje pro sebe – „záleží na mně, mohu pracovat svým tempem…“) - nácvik sebekontroly a postupné korekce - posilování sociálních dovedností a participace (kolektivní práce)

Výstupy a monitorovací indikátory FIE - 10 – 12 individuálně integrovaných žáků školy za projekt (5-6 žáků v každém školním roce 2010-2011, 2011-2012) - pravidelné vedení záznamů ve školní poradenské dokumentaci, evidence a vykazování počtu podpořených žáků – 3 měsíční interval, zahájení září – listopad 2010 - příprava na práci s žákem a lekci jako podklad pro finální Sborník využití metody instr. obohacování a mediace ve školské praxi – sborník kazuistik

Mediační výcvik Obsahová náplň: definice mediace, její cíle, principy a základy, fáze mediačního procesu, role mediátora videoukázka mediační kauzy, možnosti použití mediace v různých oblastech složky komunikace, bariéry v komunikaci a jejich vliv na konflikt, nástroje pro jejich snižování – naslouchání, práce s vlastními emocemi a emocemi druhých teorie vzniku a vývoje konfliktu, jeho druhy, styly a modely řešení, specifika interkulturního konfliktu role aktivního naslouchání a mimoslovní komunikace v mediačním procesu proces kooperativního vyjednávání, prevence a zvládání nečistých triků ve vyjednávání průběžné opakování jednotlivých fází mediačního procesu – cíl a postup specifické dovednosti, nástroje a strategie mediátora technika efektivního sběru informací, technika písemného záznamu mediačního procesu tvorba dohody, její parametry a forma co-mediace, aneb práce mediátorského tandemu nejčastější těžkosti v jednotlivých fázích a jejich zvládání potence a limity mediace – situace vhodné a nevhodné specifika školské mediace modelové mediační kauzy z oblasti školství (např. žák – učitel, rodič – učitel, žák – žák, atd.) srovnání rolí – mediátora, facilitátora (usnadňuje komunikaci ve skupině), poradce, terapeuta, arbitra, atd. testy sebepoznání s korekcí osobního nastavení pro roli mediátora, možnosti spolupráce s poradcem a metodikem pro prevenci a řešení některých sociálně patologických jevů a tím spojených konfliktů Techniky a metody facilitátora, vhled do praxe facilitátora – 4 hod.

Průběh Mediačního výcviku Plánované termíny výcviku: 18. – 20. října 2010 3. – 5. listopadu 2010 1. – 3. prosince 2010 11. – 13. ledna 2011 Místo konání: Hotel a konferenční centrum KAM Malenovice, Malenovice 146, okr. Frýdek – Místek Účastníci: Mgr. Jitka Habrnálová Mgr. Andrzej Toman PhDr. Zbyněk Domin Mgr. René Gavlas Mgr. Eva Gibiecová Mgr. Petra Chytilová Mgr. Karin Martiníková

Výstupy a monitorovací indikátory Mediace - zaslání motivačního dopisu účastníka - min.10 individuálně integrovaných žáků školy za projekt (min.5 žáků v každém školním roce 2010-2011, 2011-2012) - pravidelné vedení záznamů ve školní poradenské dokumentaci, evidence a vykazování počtu podpořených žáků – 3 měsíční interval, zahájení leden – březen 2011 - spolupráce v přípravě podkladů pro Sborník využití metody instr. obohacování a mediace ve školské praxi – sborník kazuistik

www.ppp.opava.cz Děkuji za pozornost, vydržte, následuje krátká videoukázka „Bertík“.