© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SIX SIGMA (2). © DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE KURZU Po absolvování tohoto kurzu budete: znát základní terminologii jakosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Černoch Michal Školoudová Lenka
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Jištění kvality technologických procesů
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Nonverbální úlohy - - pohyb Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
UKAZATELE ZPŮSOBILOSTI A VÝKONNOSTI
Nauka o podniku Seminář 6..
Lean Six Sigma MÚ Kopřivnice.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SIX SIGMA (1). © DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Po absolvování tohoto kurzu budete: znát základní terminologii jakosti umět.
OEMFPPOpen Open Value (s omezeným rozsahem) Open Value (pro celou společnost)OVSSelect PlusEAEAS Zákaznický profil Organizace kupující nový počítač nebo.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Zlepšování jakosti.
NORMOVANÉ NORMÁLNÍ ROZDĚLENÍ
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Průzkum: Čeští zákazníci neznají rizika nákupu spotřebního zboží.
Analýza možností vzniku chyb
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Zápis čísla v desítkové soustavě
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Audit IT procesů ve FNOL
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Jazyk vývojových diagramů
Analýza způsobilosti procesů a výrobních zařízení
O2 Car Control Tomáš Trejbal Manažer marketingu pro korporátní zákazníky V Brně dne 9. června 2009.
1 Národní informační středisko pro podporu jakosti.
VY_42_INOVACE_396_MĚŘÍTKA MAP A PLÁNKŮ
4 Optimalizace úrovně dodavatelských služeb zákazníkům
Poradenské systémy ve vybraných členských zemích EU (CIFAS projekt) European Environment Agency.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
RNDr. Zdenek Kubíček Nemocnice Třinec
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Pojmy a interpretace.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Máme spolupracovníky, kteří plní naše vize a odpovídají potřebám společnosti ?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vybrané metody analýzy
Six Sigma MÚ Kopřivnice.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Databázové systémy Přednáška č. 4 Proces návrhu databáze.
ŘÍZENÍ JAKOSTI A SPOLEHLIVOSTI Věra Pelantová Pavel Fuchs verze 2009
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Metodika řízení projektů
Řízení a plánování kariéry
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Systém managementu jakosti
Jištění kvality technologických procesů
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Systém managementu jakosti 3
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Procesní řízení (management)
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Transkript prezentace:

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SIX SIGMA (2)

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE KURZU Po absolvování tohoto kurzu budete: znát základní terminologii jakosti umět popsat metodologii Six Sigma a její použití pro zdokonalení jakosti umět použít postup šesti kroků k šest sigma na měření, zdokonalení a řízení jakosti   

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Co je kvalita? Jak ji měříme? Kvalita je to, co vede k úplné spokojenosti zákazníka. S kvalitou je to jako s módou - neustále se mění, protože se mění i požadavky našich zákazníků. Sigma úroveň je univerzálním měřítkem kvality. Vyjadřuje úroveň počtu vad výrobku, služeb nebo informací

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK úplně prasklá chutnající přepraženě viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna kukuřice

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK KŘIVKA NORMÁLNÍHO ROZDĚLENÍ úplně praskláchutnající přepraženě viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna kukuřice upražení zrn kukuřice

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK VÝTĚŽNOST A SIGMA (posunuté rozdělení)  +1  +2  +3  +4  +5  +6  -1  -2  -3  -4  -5  -6  výtěžnost 93,32% výtěžnost 99,379% výtěžnost 99,9767% výtěžnost 99,99966%

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Proč Šest sigma ? úplně prasklá mírně přepražená viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna pražené kukuřice Ještě ujde To je paráda 1 x  úplně prasklá mírně přepražená viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna pražené kukuřice 1 x  66 % dobrýc h 17 % špatnýc h 6 x  100 % dobrýc h 0 % špatnýc h zákazník

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Víte, co by znamenala ve Spojených státech kvalita práce pouze na úrovni 4 sigma ? Více než nesprávně předepsaných léků každý rok Více než novorozenců upadlých lékařům, nebo sestrám každý rok Asi 8.6 hodin bez elektřiny, vody, topení každý rok Výpadek telefonních linek skoro 10 minut každý týden Dvě krátká nebo dlouhá přistání na letišti v Chicagu každý den (také v New Yorku, Los Angeles, Atlantě...) Téměř 500 nezdařilých chirurgických operací každý týden ztracených poštovních zásilek každou hodinu

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK ŠEST KROKŮ K ŠEST SIGMA VÝROBKUSLUŽBY Definice VÝROBKU, který vyrábíte, nebo SLUŽBY, kterou poskytujete 1 ZÁKAZNÍKŮ Identifikace ZÁKAZNÍKŮ a zjištění jejich klíčových požadavků2 POTŘEB Určení vašich POTŘEB k poskytování výrobků a služeb tak, aby uspokojovaly zákazníka 3 POSTUPU Definice POSTUPU, kterým vykonáváte vaši práci (sestrojení mapy procesu) 4 ZDOKONALENÍ ZDOKONALENÍ postupu tak, aby produkoval méně vad a omezení zbytečných činností 5 NEUSTÁLÉ NEUSTÁLÉ zdokonalování měřením, analýzou a řízením zdokonaleného procesu 6

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE PRVNÍHO KROKU Umět: PRODUKTY  DEFINOVAT VAŠE PRODUKTY (VÝROBKY, SLUŽBY NEBO INFORMACE, KTERÉ POSKYTUJETE) JEDNOTKU  URČIT JEDNOTKU(KY) MĚŘENÍ MNOŽSTVÍ VAŠICH PRODUKTŮ

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK JEDNOTKA MNOŽSTVÍ PRODUKTŮ (VAŠÍ PRÁCE)  Je pozorovatelná a počitatelná  Má počáteční a konečnou hodnotu - podle místa hodnocení jakosti práce (např. místo hodnocení vyhovuje-li váš produkt požadavkům nebo ne)  Představuje ukončenou práci, která opouští vaši pracovní oblast  Je to (obvykle) jednotlivé hodnocení a ne průměrná hodnota  Souvisí s finálními výsledky, které se naše organizace snaží dosáhnout

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE DRUHÉHO KROKU Umět ZÁKAZNÍKY  IDENTIFIKOVAT VAŠE ZÁKAZNÍKY POŽADAVKY  ZJISTIT JEJICH KLÍČOVÉ POŽADAVKY VADA  DEFINOVAT POJMY VADA, VADNÝ A DPU

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Moje muzika je vysoce kvalitní, zábavná a oblíbená. Jsem špičkou rocku a mé ceny jsou nejnižší v okolí !!! Oh, ty krásné, romantické španělské noci!

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK POČET VAD NA JEDNOTKU Defects per Unit - DPU POČET VAD ZJIŠTĚNÝCH PŘI PROHLÍDCE POČET PROHLÉDNUTÝCH JEDNOTEK DPU =

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE TŘETÍHO KROKU Umět CO POTŘEBUJETE  ZJISTIT, CO POTŘEBUJETE VY OD VAŠICH DODAVATELŮ (VAŠE POŽADAVKY) ZDROJE  NAJÍT MOŽNÉ ZDROJE VYHOVUJÍCÍ VAŠIM POŽADAVKŮM

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE ČTVRTÉHO KROKU Umět MAPU PROCESU  SESTROJIT MAPU PROCESU VÝCHOZÍHO STAVU VÝHODY  POPSAT VÝHODY SESTROJENÍ MAPY PROCESU

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SYMBOLY POUŽÍVANÉ PRO SESTROJENÍ MAPY PROCESU Dílčí činnost nebo úkol Kontrolní nebo rozhodovací místo Začátek/konec procesu Čekání nebo prostoj Předem definovaná posloupnost známých dílčích kroků nebo činností

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK MAPA PROCESU

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DPU 0,000 0,200 0,106 0,306 0,130 0,436

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK MAPA PROCESU PRAŽENÍ HORKÝM VZDUCHEM

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DPU PRAŽENÍ HORKÝM VZDUCHEM 0,002 0,000 0,002 0,006 0,002 0,001 0,003 0,006

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE PÁTÉHO KROKU Umět DATA  SHROMÁŽDIT DATA POMOCÍ ZÁZNAMU ČETNOSTÍ ZOBRAZIT  ZOBRAZIT DATA POMOCÍ PARETOVA DIAGRAMU PŘÍČINY  ANALYZOVAT PŘÍČINY VÝZNAMNÝCH VAD POMOCÍ DIAGRAMU PŘÍČIN A NÁSLEDKU ZDOKONALENÉ MAPY  UVĚDOMIT SI DŮLEŽITOST SESTROJENÍ ZDOKONALENÉ MAPY PROCESU

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK ZÁZNAM ČETNOSTI VAD POPCORN - STÍŽNOSTI ZÁKAZNÍKŮ - LEDEN VADA Chutná přepraženě Viditelně přepražené Neprasklé CELKEM TÝDEN

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK PARETŮV DIAGRAM

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DIAGRAM PŘÍČIN A NÁSLEDKU 1. krok přepražený popcorn

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DIAGRAM PŘÍČIN A NÁSLEDKU 2. krok přepražený popcorn zařízenímetody prostředílidé materiál měření

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DIAGRAM PŘÍČIN A NÁSLEDKU 3. krok přepražený popcorn materiálzařízenímetody měřeníprostředílidé Poškozený hrnec (tenké dno) Regulace teploty Krátké třesení hrncem Dlouhé třesení hrncem Pozdě vysypáno z hrnce Množství oleje Hluk - není slyšet praskání Rozptylující Nezaškoleni Neznají proces Nepozorní

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE ŠESTÉHO KROKU Umět BENCHMARKING  CO JE TO BENCHMARKING DPMO  URČIT DPMO SIGMA  PROVÉST DPMO NA SIGMA (ÚROVEŇ) DOKUMENTOVAT  DOKUMENTOVAT ZDOKONALENÍ STANDARDIZOVANOU FORMOU POKRAČOVAT  POKRAČOVAT DÁLE

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK POČET VAD NA MILION PŘÍLEŽITOSTÍ Defects Per Million Opportunities - DPMO DPU x POČET PŘÍLEŽITOSTÍ PRO VZNIK VADY NA JEDNOTCE DPMO = Počet vad na milion příležitostí (DPMO) je jednou z možností jak provést benchmarking úrovně kvality. DPMO umožňuje porovnávat různě obtížné produkty.

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK POČET VAD NA MILION PŘÍLEŽITOSTÍ Klasická příprava pukanců: DPU = 0, příležitostí pro vznik vady Proces pražení horkým vzduchem: DPU =0,006 7 příležitostí pro vznik vady 0,436 x DPMO KL == DPMO 0,006 x DPMO HV == 857 DPMO

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Převod DPMO na Sigma úroveň

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK FORMULÁŘ AKČNÍHO PLÁNU KATEGORIE (Category) CO (What) KDY (When) KDO (Who) POZNÁMKY (Comments)

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK TREND ZDOKONALOVÁNÍ Skutečnost Cíl (10x každé 2 roky)

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK ZDOKONALOVÁNÍ JAKOSTI POPCORNU Přepražení, období červenec až leden KATEGORIE (Category) CO (What) KDY (When) KDO (Who) POZNÁMKY (Comments) Chutnající přepraženě Koupit nový hrnec únorMartinaOpožděno (peníze) Upravit regulaci teploty únorRichardProvedeno Praktické školení březenHankaBěží Snížení hluku v kuchyni březenRadomírBěží

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK MAPA POSTUPU ŠESTI KROKŮ START PRODUKTU DEFINICE PRODUKTU, KTERÝ POSKYTUJETE ZÁKAZNÍKŮ IDENTIFIKACE ZÁKAZNÍKŮ A POŽADAVKŮ POTŘEB URČENÍ VAŠICH POTŘEB A BB/C POSTUPU DEFINICE POSTUPU PRÁCE ZDOKONALENÍ ZDOKONALENÍ POSTUPU ANALÝZA A ŘÍZENÍ ANALÝZA A ŘÍZENÍ PROCESU ŠEST SIGMA? JAKOST ŠEST SIGMA? A ANO B C C OBEZNÁMIT SVÉ KOLEGY SE ZÍSKANÝMI POZNATKY B NE

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Jedinečný létající objekt UFO:  Váš produkt:Papírové UFO.  Váš zákazník:Společnost DELTA. Instruktor kurzu je jejím představitelem.  Klíčové požadavky zákazníka: 1. UFO musí být vyrobeno v krátkém čase a jenom z dodaných papírových materiálů. 2. UFO musí být schopné dosáhnout alespoň v jednom místě své letové dráhy výšky nejméně 2 m 3. UFO musí přistát na předem daném “letišti” ve vzdálenosti nejméně 3 m od místa startu 4. Let UFA nesmí trvat déle než 5 vteřin  Jednotka měření: Jedno UFO  Vaše požadavky:Speciální UFO papír (budete mít k dispozici dva papíry. Jeden můžete použít na výrobu ověřovacího prototypu).  Dodavatel (zdroj):Instruktor.

© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK... není úkolem jenom několika našich kolegů JAKOST MUSÍ BÝT NEDĚLITELNOU SOUČÁSTÍ KAŽDÉ NAŠÍ ČINNOSTI