Vztah sektorové regulace a soutěžní politiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Novinky MiFIDu The CNB disclaims responsibility for any private publication or statement of any CNB employee. The views in this presentation are the views.
Advertisements

Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Mezinárodní insolvenční právo– základní principy v EU
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Organizace soudnictví v ČR
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Úvod do předmětu Ius est ars boni et aequi. Právo je umění uplatňovat to, co je dobré a spravedlivé.. FEL ČVUT v Praze PRÁVO PRO PODNIKATELE II Mgr. František.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Řešení protisouztěžních opatření orgánů.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Energetika a hospodářská soutěž Petr Zákoucký Clifford Chance LLP Konference UOHS, 12. listopadu 2010 A co bude dále.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Soukromé prosazování soutěžního práva v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Aktuální judikatura a rozhodovací praxe ve veřejných zakázkách
Právní úprava data retention a ochrana osobních údajů Jan Vobořil Iuridicum Remedium, o. s.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
Lekce III – Antidopingová politika Cíle antidopingové politiky
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Judikatorní mezníky uplynulého roku Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Monika Matysová.  Co to je suverenita?  Čl. 10 Ústavy  Čl. 10a Ústavy.
Kvalifikace v kolizním právu
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Svatomartinská konference ENERGETIKA Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
8. září 2004AEM Praha1 Regulace v EU a vliv vstupu ČR na činnost ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Kriminalizace kartelů Mgr. Luděk Vrána, advokát Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Brno,
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Úřad a Vy Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Weil, Gotshal & Manges 13/05/2015 Footer / document number goes here Ekonomické posuzování vertikálních dohod – příběh piva JUDr. Jiří Kindl, M.Jur., Ph.D.,
Právo hospodářské soutěže
2. Správní trestání a správní delikty
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Weil, Gotshal & Manges 12/11/2015 Footer / document number goes here 1) I Komise se může mýlit – ke kauze Expedia 2) Když dva dělají totéž není to totéž.
Základy odpovědnosti za přestupky
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Česká inspekce životního prostředí
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Transkript prezentace:

Vztah sektorové regulace a soutěžní politiky JUDr. Jiří Kindl, M.Jur., Ph.D., advokát Svatomartinská konference, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Brno Panel I: Energetika 12/11/2010 Footer / document number goes here

Uvedení do kontextu (1) Stávající realita v evropském kontextu (EU, ČR) je taková, že soutěžní právo a sektorová regulace (zejm. telekomunikace, energetika) se aplikují paralelně. Viz množství soutěžních kauz na české i evropské úrovni. Přitom obecně soutěžní právo a specifická regulace jsou odlišné v mnoha ohledech, zejm. specifická regulace je primárně zaměřena na řešení problémů ex ante, zatímco soutěžní právo ex post soutěžní politika a sektorová regulace mají (přinejmenším částečně) odlišné cíle liší se i primární používané nástroje soutěžní orgány a sektoroví regulátoři mají odlišné institucionální postavení Výše uvedené může vést ke konfliktům při paralelní aplikaci.

Uvedení do kontextu (2) Jaké jsou možné problémy či konflikty ve vztahu sektorové regulace a soutěžní politiky? a to v deskriptivní rovině (tj. jaké problémy vyvstávají v rovině de lege lata, aplikační praxi?) normativní rovině (tzn. jak řešit vztah sektorové regulace a soutěžní politiky z hlediska de lege ferenda; jaký by daný vztah měl být, aby se konfliktům předešlo?) V deskriptivní rovině: otázka paralelního postihu šetřeného podniku a aplikace zásady non bis in idem (na národní úrovni i v rámci EU) střet vícero různých cílů může přinášet odlišné výsledky při posuzování praktik dotčených podniků V normativní rovině: možná „infekce“ soutěžní aplikační praxe nesoutěžními cíli problém tzv. regulatory antitrust jaké je ideální řešení?

Paralelní postih a zásada non bis in idem (1) Základ pro diskusi: rozsudek NSS č.j. Komp 3/2006-511 z 18.12.2007. možný střet pravomoci ERÚ dle (tehdejšího) § 2 odst. 3 ZCen a ÚOHS dle § 11 odst. 1 OHS NSS konflikt neshledal; paralelní aplikaci umožnil; v rozsahu postihu za nepřiměřené ceny jednočinný souběh umožněn důraz na to, že skutkové podstaty se nepřekrývají (odlišné prvky, odlišné cíle) srov. ale stávající znění § 2 odst. 3 ZCen, které je odlišné („výhodnější hospodářské postavení“) NSS poukázal i na odlišně vymezené cíle a úkoly ERÚ a ÚOHS (ochrana odlišných zájmů) rozhodnutí ESLP ve věci Zolotukhin v Russia z 10.2.2009 srov. i poznámka k němu v rozsudku NSS č.j. 2 Afs 93/2008-920 z 10.4.2009 při aplikaci zákazu ne bis in idem jde o jednotu (podstatnou podobnost) skutkových okolností (na právní kvalifikaci, odlišných právních zájmech nezáleží) Platí obecné řešení dle rozsudku NSS č.j. Komp 3/2006-511?

Paralelní postih a zásada non bis in idem (2) Problém není omezen jen na vnitrostátní rovinu, ale i ve vztahu EU a ČR. čl. 50 Listiny základních práv EU: Nikdo nesmí být stíhán nebo potrestán v trestním řízení za čin, za který již byl v Unii osvobozen nebo odsouzen konečným trestním rozsudkem podle zákona. (E)SD v Aalborlg Portland & others v Commission (C-204/00 P etc.; 7.1.2004) – bod 338: pro princip ne bis in idem rozhodná identita skutkových okolností (facts), jednota delikventa a jednota chráněného právního zájmu / srov. ale restriktivnější ESLP Zolotukhin SD v Deutsche Telekom v Commission (C-280/08 P; 14.10.2010) – bod 90: „Komise nemůže být každopádně vázána rozhodnutím vydaným vnitrostátním orgánem podle článku 82 ES“. Co tedy platí?

Střet odlišných cílů a související problémy Co je cílem soutěžní politiky? situace není jednoznačná, ale ... ... argument ve prospěch tzv. spotřebitelského blahobytu (consumer welfare); důraz na alokativní efektivitu Jaké jsou cíle energetické politiky? efektivní trhy / konkurenceschopnost bezpečnost dodávek (security of supply) trvalá udržitelnost (sustainability) Co je narušením hospodářské soutěže (jakožto nezbytný znak deliktů dle OHS) záleží na zvolených cílech soutěžní politiky. Při aplikaci vícero cílů, větší nejistota ohledně výsledku. přesto např. Komise ve svých rozhodnutích zřejmě zohledňuje i „mimosoutěžní cíle“ to je deskriptivní realita, ale je to normativně vhodné?

Normativní rovina ... (1) Jaké mohou být problémy s aplikací „mimosoutěžních“ cílů ze strany soutěžních orgánů? aplikační praxe může být „infikována“ takovými cíli – tj. vést k rozhodnutím, které nebudou podporovat základní shora identifikovaný cíl v ad hoc ojedinělých případech zřejmě možno připustit, ale riziko přesunu nevhodně vytvořených standardů do širšího rámce soutěžní politiky (byť by to někteří autoři uvítali – srov. extenzi racionále kauz jako Wouters či Meca Medina) navíc efektivní zásah soutěžního úřadu by ve finále potřeboval zahrnout i ex post monitoring a cenovou regulaci – k tomu nejsou soutěžní orgány vhodné srov. také použití opatření / návrhu závazků k prosazování strukturální politiky (možný konflikt s proporcionalitou)

Normativní rovina ... (2) Možná řešení: Přinejmenším do důkladnější liberalizace sektoru energetiky nám širší využívání pravomocí soutěžních orgánů nevadí. Soutěžní orgány budou zdrženlivější, jakmile se více otevřou trhy. ... problém, že oligopolní tržní struktury budou zřejmě přetrvávat větší zdrženlivost soutěžních orgánů vůči specifické regulaci ... problém, že specifičtí regulátoři mohou být „slabší“ než (přinejmenším) Komise ... problém, že nemusí mít k dispozici efektivní regulatorní nástroj srov. americkou kauzu Trinko a finální rozsudek Nejvyššího soudu USA

Normativní rovina ... (3) Nevyžádané rady: potřebná důkladná vzájemná komunikace a spolupráce mezi soutěžním orgánem a specifickým regulátorem (např. memoranda o spolupráci ...) ... proč je ÚOHS s ERÚ ještě nemá? soutěžní orgán by se zřejmě měl zdržet zásahu, pokud specifický regulátor má k dispozici efektivní regulatorní opatření, s výjimkou případů, kdy specifický regulátor nebude ochoten či schopen jednat úloha se může měnit s vývojem legislativního prostředí – pokud budou tržní mechanismy více fungovat, specifická regulace by měla hrát omezenější roli a bude možno aplikovat obecné soutěžní právo vedené svým tradičním cílem lze ale takový vývoj v energetice předpokládat?

Něco k přečtení a dotazy ... RÁD ZODPOVÍM DOTAZY ... Pro zájemce – vybraná doplňující literatura: D Geradin, ‘Limiting the Scope of Article 82 of the EC Treaty: What can the EU learn from the U.S. Supreme Court’s Judgment in Trinko in the wake of Microsoft, IMS and Deustche Telekom?’ 41 (2004) CMLRev 1519 G Monti, ‘Managing the Intersection of Utilities Regulation and EC Competition Law’ CompLaw, 2008, 4(2), 123 O Odudu, ‘The Wider Concerns of Competition Law’, OJLS, 2010, 30(3), 599 MD Diathesopoulos, ‘From Energy Sector Inquiry to Recent Antitrust Decisions in European Energy Markets: Competition Law as a Means to Implement Sector Regulation’, SSRN U Scholz and S Purps, ‘The Application of EC Competition Law in the Energy Sector’ J.E.C.L. & Pract., 2010, 1(1), 37 F Léveque, ‘Antitrust Enforcement in the Electricity and Gas Industries: Problems and Solutions for the EU’, CERNA