Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Finanční kontrola Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů veřejnosprávní kontrola kontrola podle mezinárodních.
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Obecná část rozpočtového práva III
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Projekt realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
Interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Vnitřní kontrolní systém
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb. Kurz Právního minima Jihlava 26. – 28. 4. 2005 Ing. Libuše Nivnická

Finanční kontrola Zákon 320/2001 Sb. O finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů ( zákon o finanční kontrole) Prováděcí vyhláška 416/2004 Sb. Jejich aplikace v praxi příspěvkové organizace – interní dokumenty, provádění

Finanční kontrola Zákon 320/2001 Sb. – zákon o finanční kontrole Komentář vybraných ustanovení: Předmět úpravy Základní pojmy Systém finanční kontroly: - veřejnosprávní kontrola - kontrola podle mezinárodních smluv - vnitřní kontrolní systém Cíle finanční kontroly Organizační zajištění Kontrolní metody a kontrolní postupy ( upravuje podrobně vyhl. 416/2004 Sb.)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. §1 Předmět úpravy: zákon vymezuje : A) Uspořádání a rozsah finanční kontroly B) Vykonávané mezi orgány veřejné správy ( zřizovatel - organizace) mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory uvnitř orgánů veřejné správy C) Stanoví předmět hlavní cíle ( vazba na § 4) finanční kontroly zásady vykonávané podle tohoto zákona a podle zvláštních předpisů

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. …. a podle zvláštních předpisů: Zákony, které upravují materii věcně identickou se zákonem o finanční kontrole, jsou například: Zák. 219/200 Sb. O majetku České republiky ….§ 48 Zák. 218/200 Sb. O rozpočtových pravidlech …§ 39 a 43 Zák. 250/2000 Sb. O rozpočtových pravidlech územních rozpočtů …§ 15 Zák. 121/200 Sb. O hlavním městě Praze ….§ 2 Zák. 128/2000 Sb. O obcích ……§9 Zák. 129/2000 Sb. O krajích …..§2 a další

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. §2 Vymezení pojmů: Vybrané pojmy: orgán veřejné správy ……. organizační složka státu, státní přísp. Organizace, městská část hl. měta Prahy, územní samosprávný celek, příspěvková organizace územního samosprávného celku kontrolovanou osobou – orgán veřejné správy uvedený v písmenu a) , právnická nebo fyzická osoba, která je žadatelem o veřejnou finanční podporu nebo jejím příjemcem , … kontrolním orgánem orgán veřejné správy, který je podle tohoto zákona nebo zvláštního předpisu oprávněný finanční kontrolu provádět vedoucí orgán veřejné správy - obecně statutární orgán ve smyslu ustanovení § 20 občanského zákoníku – osoba oprávněná jednat jménem právnické osoby Osoba povinná spolupůsobit při výkonu finanční kontroly

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. veřejnými financemi jsou: - veřejné příjmy – příjmy státu nebo právnických osob definovaných jako orgán veřejné správy ( příjmy uvedené ve zvláštních zákonech) - veřejné výdaje - dtto veřejné prostředky - veřejné finance, věci, majetková práva a jiného hodnoty patřící státu nebo právnické osobě

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Operace – finanční a majetková vyjadřuje postupy při nakládání s veřejnými prostředky, které mají svůj odraz v příslušných evidencích – zejména účetní, pokladní a operativní. Jde o postup před právním úkonem, kterým vzniká závazek nebo nárok orgánu veřejné správy ( širší pojetí), postup před uskutečněním veřejných výdajů nebo jiných plnění ke splnění závazků nebo uplatnění nároků

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. správnost finanční a majetkové operace její soulad s právními předpisy a dosažení optimálního vztahu mezi její hospodárností, účelností a efektivností ( Economy, Efficiency, Effectivness) .

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Hospodárnost (Economy) – „dělat věci levně“ – je použití veřejných prostředků, k zajištění úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků. Kritérium, které se hodnotí na vstupu. Efektivnost (Efficiency) – „ dělat věci správnou cestou“ – takové použití veřejných prostředků, kterými se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosů ve srovnání s objemem vynaložených prostředků. Kritérium , které hodnotí vztah mezi vstupem a výstupem. Účelnost (Effectivness) . „ dělání správných věcí“ - takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů. Kritérium hodnocené na výstupu.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. je součástí systému finančního řízení zabezpečující hospodaření s veřejnými prostředky. tvoří ji: a) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány (§§ 7-23) = veřejnosprávní kontrola ( nepřetržitý proces – před, v průběhu, následně veřejný výdaj) b) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv ( § 24) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy ( § 25 – 31) Dva podsystémy: systém finančního řízení a řídící kontroly = řídící kontrola (nepřetržitý proces – před, v průběhu, následně - operací) . Musí být zajistit každý subjekt ! systém interního auditu – nemusí být zřízen vždy

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 4 Hlavní cíle finanční kontroly prověřovat : dodržování právních předpisů zajištění ochrany veřejných prostředků proti nesrovnalostem, rizikům, nedostatkům , neúčelnému a neefektivnímu nakládání s veř. prostředky zajistit včasné informování orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy Konkrétní cíle stanoví vedoucí orgánu veřejné správy

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Kriteria pro hodnocení výše uvedených hledisek: Pokud nejsou stanovena právními předpisy, normami apod., Musí být předem stanovena vedoucím orgánu veřejné správy.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 5 Organizační zajištění finanční kontroly Odpovědnost mají vedoucí orgánů veřejné správy. Jsou odpovědni za: organizování finanční kontroly řízení finanční kontroly zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vedoucí orgánu veřejné správy musí: Rozvrhnout a zavést takový systém finanční kontroly, který zajistí přiměřenou míru ujištění o tom, že budou plněny schválené cíle Personálně zajistit výkon finanční kontroly ( kvalifikační předpoklady, bezúhonnost, zamezení střetu zájmů) . Zajistit realizaci výsledků finanční kontroly ( §§ 18,19 a 28 zák.).

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 6 Kontrolní metody a kontrolní postupy kontrolní metody – cesty k získávání objektivních informací – v zákoně jsou uvedeny nejčastěji využívané metody , není vyloučeno užití dalších – syntéza, analogie, experiment, modelování aj. kontrolní postupy – schvalovací, operační, hodnotící, revizní. V zákonu uvedeny rovněž demonstrativně, jejich obsah lze flexibilně přizpůsobovat a zdokonalovat v návaznosti na rozvoj automatizovaných systémů

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. a) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány (§§ 7 - 24) = veřejnosprávní kontrola b) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv ( vazba na § 24) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy ( §§ 25 – 31) Dva podsystémy: systém finančního řízení a řídící kontroly = řídící kontrola (nepřetržitý proces – před, v průběhu, následně - operací) . Musí být zajistit každý subjekt ! systém interního auditu – nemusí být zřízen vždy

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. §§ 7- 23 - systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány = veřejnosprávní kontrola Ministerstvo financí je ústředním správním orgánem pro finanční kontrolu. § 9 – působnost územních samosprávných celků Územní samosprávné celky kontrolují hospodaření s veřejnými prostředky u příspěvkových organizací ve své působnosti.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 11 Společná ustanovení k působnosti kontrolních orgánů malé připomenutí: předběžná průběžná následná V praxi většinou : - následná - po vyúčtování operace za použití hodnotících a revizních postupů

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 13 Pravidla pro výkon veřejnosprávní kontroly na místě upravují procesně-právní působnost při výkonu finanční kontroly vazba na část třetí zákona o státní kontrole - ustanovení § 8 – 26 zákona 552/1991 Sb.) § 14 Zahájení veřejnosprávní kontroly vykonávané na místě: předložení písemného pověření kontrolovaná osoba je povinna na vyžádání předložit kontrolnímu orgánu výsledky předchozích kontrol výkon finanční kontroly probíhá ve dvou fázích: - proces kontrolního zjišťování - následná reakce na kontrolní zjištění

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 15 Ukončení veřejnosprávní kontroly vykonávané na místě marným uplynutím lhůty pro podání námitek ( § 17 kontrolního řádu zákona o státní kontrole - lhůta pětidenní ode dne seznámení s protokolem, nestanoví-li kontrolní pracovník lhůtu delší) marným uplynutím lhůty pro podání odvolání ( podle § 18 kontrolního řádu zákona o státní kontrole – lhůta patnáctidenní ode dne doručení rozhodnutí o námitkách) dnem doručení rozhodnutí kontrolního orgánu, proti kterému se nelze dále odvolat §18, odst. 5 kontrolního řádu zákona o státní kontrole)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 18 Opatření k nápravě Kontrolovaná osoba je povinna přijmout opatření k odstranění nedostatků bez zbytečných odkladů nejpozději ve lhůtě stanovené kontrolním orgánem. Tři způsoby realizační fáze navazující na finanční kontrolu - váže na rozsah oprávnění orgánů veřejné správy: kontrolní orgán je vybaven oprávněním k přímému uložení opatření kontrolní orgán nemůže přímo přikázat zjednání nápravy – odstranění závadného stavu ( tehdy, když je k tomu oprávněn jiný orgán) , postoupí kontrolní orgán své zjištění tomuto orgánu. Př. vazba na FÚ - ukládání odvodů za porušení rozpočtové kázně opatření k nápravě nedostatků vyžadovaná na kontrolované osobě

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. §19 Informace o uložení opatření k nápravě Kontrolované osoby jsou povinny písemně informovat kontrolní orgán o přijetí opatření k  odstranění nedostatků a o jejich splnění ve stanovených lhůtách. Kontrolní orgán je oprávněn přijatá opatření k nápravě prověřit. § 20 Pokuty Pokud kontrolované osoby nepřijaly opatření nebo je nesplnily v určených termínech, mohou kontrolní orgány uložit pokutu až do výše 1 000 000,- Kč § 20 Podávání zpráv o výsledcích finanční kontroly

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 20 Pokuty Pokud kontrolované osoby nepřijaly opatření nebo je nesplnily v určených termínech, mohou kontrolní orgány uložit pokutu až do výše 1 000 000,- Kč Pokutu lze uložit do 6 měsíců, nejdéle do 3 let