Projekt realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Finanční kontrola Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů veřejnosprávní kontrola kontrola podle mezinárodních.
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Obecná část rozpočtového práva III
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Kontroly provedené v roce 2013 Hradec Králové Nechanice Borohrádek Hronov Vrchlabí Janské Lázně Smiřice Libáň Brumov Náchod Trutnov Rtyně v Podkrkonoší.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
Interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Vnitřní kontrolní systém
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
1 Zpráva o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2006 – za Liberecký kraj a jím zřízené příspěvkové organizace.
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Kontrola projektu na místě, průběžné posouzení projektu Martina Bečvářová Praha (květen 2015)
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
FINANČNÍ KONTROLA.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Obsah veřejných rozpočtů III
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Projekt realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb. I. část Kurz Právního minima Mladá Boleslav 25. – 27. 4. 2006 Ing. Libuše Nivnická Projekt realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR

Finanční kontrola Zákon 320/2001 Sb. O finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů ( zákon o finanční kontrole) Prováděcí vyhláška 416/2004 Sb. Jejich aplikace v praxi příspěvkové organizace – interní dokumenty, provádění

Finanční kontrola Zákon 320/2001 Sb. – zákon o finanční kontrole Komentář vybraných ustanovení: Předmět úpravy (§1) Základní pojmy (§2) Systém finanční kontroly tvoří: ( §3) - veřejnosprávní kontrola (§§ 7 – 11) - kontrola podle mezinárodních smluv (§ 24) - vnitřní kontrolní systém (§§ 25 – 31) Cíle finanční kontroly (§4) Organizační zajištění Kontrolní metody a kontrolní postupy (§6) (upravuje podrobně vyhl. 416/2004 Sb.), aplikace v praxi

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. §1 Předmět úpravy: jsou zde zakotveny právní vztahy: osobnostní působnost zákona – tj. jsou specifikovány subjekty těchto vztahů viz A věcná působnost zákona – tj. jsou vymezeny finančně-kontrolní vztahy viz. B zákon tedy: A) Vymezuje uspořádání a rozsah finanční kontroly vykonávané mezi orgány veřejné správy mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory uvnitř orgánů veřejné správy B) Stanoví předmět hlavní cíle ( vazba na § 4) finanční kontroly zásady vykonávané podle tohoto zákona a podle zvláštních předpisů

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. …. podle zvláštních předpisů, které upravují materii věcně identickou se zákonem o finanční kontrole, je například kontrola upravená: Zákonem 219/200 Sb. O majetku České republiky ….§ 48 Zák. 218/200 Sb. O rozpočtových pravidlech …§ 39 a 43 Zák. 250/2000 Sb. O rozpočtových pravidlech územních rozpočtů …§ 15 Zák. 121/200 Sb. O hlavním městě Praze ….§ 2 Zák. 128/2000 Sb. O obcích ……§9 Zák. 129/2000 Sb. O krajích …..§2 a další

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. §2 Vymezení pojmů: Vybrané pojmy: orgán veřejné správy ……. organizační složka státu, státní přísp. Organizace, městská část hl. města Prahy, územní samosprávný celek, příspěvková organizace územního samosprávného celku kontrolovanou osobou – orgán veřejné správy uvedený v bodě 1), právnická nebo fyzická osoba, která je žadatelem o veřejnou finanční podporu nebo jejím příjemcem , … kontrolním orgánem orgán veřejné správy, který je podle tohoto zákona nebo zvláštního předpisu oprávněný finanční kontrolu provádět vedoucí orgánu veřejné správy - obecně statutární orgán ve smyslu ustanovení § 20 občanského zákoníku – osoba oprávněná jednat jménem právnické osoby Osoba povinná spolupůsobit při výkonu finanční kontroly ( práv. nebo fyz. osoba podílející se na dodávkách zboží nebo služeb hrazených z veřejných finančních prostředků )

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. veřejnými financemi jsou: - veřejné příjmy - příjmy státu nebo právnických osob definovaných jako orgán veřejné správy ( příjmy uvedené ve zvláštních zákonech - příjmy státního rozpočtu, rozpočtu kraje, obce ) - veřejné výdaje – výdaje vynaložené ze státního rozpočtu,kraje, obce, státních fondů, prostř. ze zahraničí na základě mezinárodních smluv veřejné prostředky - veřejné finance, věci, majetková práva a jiného majetkové hodnoty patřící státu nebo právnické osobě vymezené jako orgán veřejné správy Veřejná finanční podpora – dotace, příspěvky, návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu, rozpočtu územně samosprávných celků, státní záruky, sleva na daních, osvobození od cla aj.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Operace – finanční a majetková vyjadřuje postupy při nakládání s veřejnými prostředky, které mají svůj odraz v příslušných evidencích – zejména účetních, pokladních a operativních. Správnost operace – vyjadřuje: - právní aspekt - soulad s právními předpisy - ekonomický aspekt tj. dosažení optimálního vztahu mezi její hospodárností, účelností a efektivností (analýza 3E - Economy, Efficiency, Effectivness)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Hospodárnost (Economy) - „dělat věci levně“ - je použití veřejných prostředků, k zajištění úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků. Kritérium, které se hodnotí na vstupu. Efektivnost (Efficiency) - „ dělat věci správnou cestou“ – takové použití veřejných prostředků, kterými se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosů ve srovnání s objemem vynaložených prostředků. Kritérium , které hodnotí vztah mezi vstupem a výstupem. Účelnost (Effectivness) - „ dělání správných věcí“ - takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů. Kritérium hodnocené na výstupu.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. je definována jako součást systému finančního řízení zabezpečující hospodaření s veřejnými prostředky tvoří ji podsystémy : a) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány (§§ 7-23) = veřejnosprávní kontrola b) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv ( § 24) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy ( § 25 – 31) ten má dva podsystémy: systém finančního řízení a řídící kontroly = řídící kontrola Musí zajistit každý subjekt systém interního auditu – nemusí být zřízen vždy

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 4 Hlavní cíle finanční kontroly prověřovat : dodržování právních předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky zajištění ochrany veřejných prostředků proti nesrovnalostem, rizikům, nedostatkům, neúčelnému a neefektivnímu nakládání s veř. prostředky včasné informování orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky,o prováděných operacích hospodárný, efektivní a účelný („3E“) výkon veřejné správy Pro hodnocení „3E“ musí být stanovena kritéria. Pokud nevyplývají z obecných právních předpisů, norem apod. musí je předem stanovit vedoucí orgánu veřejné správy. (Dále viz část II. Interní audit)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 5 Organizační zajištění finanční kontroly Odpovědnost mají vedoucí orgánů veřejné správy. Jsou odpovědni za: organizování finanční kontroly řízení finanční kontroly zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vedoucí orgánu veřejné správy musí: Rozvrhnout a zavést takový systém finanční kontroly, který zajistí přiměřenou míru ujištění o tom, že budou plněny schválené záměry a cíle orgánu veřejné správy. Přiměřenost je třeba posuzovat ve vztahu k rizikům a také s ohledem na to, že náklady na kontrolu by neměly převýšit její přínos. Personálně zajistit výkon finanční kontroly ( kvalifikační předpoklady, bezúhonnost, zamezení střetu zájmů - §73 ZP) Stanovit cíle finanční kontroly podle charakteru úkolů ( musí být vhodné, srozumitelné, přiměřené, zakomponovatelné do hlavních úkolů Zajistit realizaci výsledků finanční kontroly ( §§ 18,19 a 28 zák.).

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 6 Kontrolní metody a kontrolní postupy kontrolní metody – cesty k získávání objektivních informací ( těmi jsou - zjištění skutečného stavu hospodaření a porovnání s dokumentací, kontrolní výpočty, analýza údajů v fin. výkazech, aj.) V zákoně jsou uvedeny nejčastěji využívané metody , není vyloučeno užití dalších – syntéza, analogie, experiment, modelování aj. kontrolní postupy – schvalovací (před), operační ( zajistí průběh operací), hodnotící( posouzení provedených operací) , revizní (prověření správnosti). V zákonu uvedeny rovněž demonstrativně, jejich obsah lze flexibilně přizpůsobovat a zdokonalovat v návaznosti na rozvoj automatizovaných systémů Podrobně stanoveno v prováděcím předpise vyhl. 416/2004 Sb. ( viz dále)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Veřejnosprávní kontrola §§ 7 – 24 Malé opakování ……

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. a) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány (§§ 7 - 24) = veřejnosprávní kontrola b) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv ( vazba na § 24) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy ( §§ 25 – 31) Dva podsystémy: řídící kontrola interní audit

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. §7 veřejnosprávní kontrola je systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány ústředním správním orgánem pro finanční kontrolu je Ministerstvo financí ČR – metodicky řídí a koordinuje http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/hs.xsl/verspr_kontrola.html § 9 – působnost územních samosprávných celků Územní samosprávné celky kontrolují hospodaření s veřejnými prostředky a prověřují přiměřenost a účinnost vnitřního kontrolního systému u příspěvkových organizací ve své působnosti.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 11 Společná ustanovení k působnosti kontrolních orgánů Veřejnosprávní kontrola probíhá jako kontinuální proces: předběžná (zda plánované operace odpovídají stanoveným úkolům organizace. Výsledkem je v kladném případě schválení operace). průběžná ( cílem je monitorování správnosti postupů) následná ( po vyúčtování operace, prověřování přiměřenosti vnitř. kontrolního sytému ).

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 13 Pravidla pro výkon veřejnosprávní kontroly na místě upravují procesně-právní působnost při výkonu finanční kontroly vazba na část třetí zákona o státní kontrole - ustanovení § 8 – 26 zákona 552/1991 Sb.) § 14 Zahájení veřejnosprávní kontroly vykonávané na místě: předložení písemného pověření kontrolovaná osoba je povinna na vyžádání předložit kontrolnímu orgánu výsledky předchozích kontrol, které mají vztah k předmětu kontroly výkon finanční kontroly probíhá ve dvou fázích: - proces kontrolního zjišťování - následná reakce na kontrolní zjištění

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 15 Ukončení veřejnosprávní kontroly vykonávané na místě marným uplynutím lhůty pro podání námitek ( § 17 kontrolního řádu zákona o státní kontrole - lhůta pětidenní ode dne seznámení s protokolem, nestanoví-li kontrolní pracovník lhůtu delší) marným uplynutím lhůty pro podání odvolání ( podle § 18 kontrolního řádu zákona o státní kontrole – lhůta patnáctidenní ode dne doručení rozhodnutí o námitkách) dnem doručení rozhodnutí kontrolního orgánu, proti kterému se nelze dále odvolat §18, odst. 5 kontrolního řádu zákona o státní kontrole)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. § 18 Opatření k nápravě Kontrolovaná osoba je povinna přijmout opatření k odstranění nedostatků bez zbytečných odkladů nejpozději ve lhůtě stanovené kontrolním orgánem. Tři způsoby realizační fáze navazující na finanční kontrolu - váže na rozsah oprávnění orgánů veřejné správy: kontrolní orgán je vybaven oprávněním k přímému uložení opatření kontrolní orgán nemůže přímo přikázat zjednání nápravy – odstranění závadného stavu. Tehdy, když je k tomu oprávněn jiný orgán, postoupí kontrolní orgán své zjištění tomuto orgánu. Př. vazba na FÚ - ukládání odvodů, penále za porušení rozpočtové kázně

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. §19 Informace o uložení opatření k nápravě Kontrolované osoby jsou povinny písemně informovat kontrolní orgán o přijetí opatření k  odstranění nedostatků a o jejich splnění ve stanovených lhůtách. Kontrolní orgán je oprávněn přijatá opatření k nápravě prověřit. § 20 Pokuty Pokud kontrolované osoby nepřijaly opatření nebo je nesplnily v určených termínech, mohou kontrolní orgány uložit pokutu až do výše 1 000 000,- Kč Pokutu lze uložit do 6 měsíců ode dne, kdy se kontrolní orgány dozvěděly o nepřijetí, neplnění, nejdéle do 3 let po ukončení veřenosprávní kontroly § 22 Podávání zpráv o výsledcích finanční kontroly subjekty předkládají roční zprávy správcům rozpočtových kapitol

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Přestávka