Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura členění (dělení) členských příspěvků (14
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Míra nezaměstnanosti mírně klesla
předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Bytové družstvo U Arény
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
Změny v ČD, modernizace a zvyšování kvality Ing. Richard Baxa.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Obchodní společnosti právní úprava - základní pojmy založení a vznik
NedRailways Nabídková řízení ve veřejné dopravě České republiky Pohled zahraničního uchazeče.
Sjednocení objednávky dopravní obslužnosti Olomouckého kraje.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Jak měřit transparentnost NNO?
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Projekty EOC v ČR v období
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Integrovaný dopravní systém
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Systém financování v primární péči
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Člen USBS ČR a SP ČR Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Svaz průmyslu a dopravy České Republiky
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Dvacet let působení v regionu Tak trochu jiná dráha.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Financování silnic II. a III. třídy
Transkript prezentace:

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? Praha, 14.října Žofínské fórum Ing. Jiří Schmidt

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Sdružení železničních společností  Založeno v roce 1995  V současné době 15 členů, provozovatelů drážní dopravy  Zastupuje zájmy dopravců – jak v rovině provozní (přístup na dopravní cestu, normalizace, regulace) tak v rovině strategické (udělování závazku veř. služby)

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Vstup do tématu  Tisková zpráva HK kraje ( )  Záměr zrušit 10% regionálních spojů  Podivná nevyrovnanost příčin: Vlastní zdroje Krajský rozpočet Cizí zdroje Státní dotace Cena ?

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jaká je cena za služby ČD?  Nutno srovnávat srovnatelné druhy výkonů  Standardní etalon: výkony na regionálních tratích nejnižších parametrů  Ústecký kraj: Koncepce objednávky a uzavírání smluv na reg. drážní dopravu v UK od roku 2010

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jiná srovnávací rovina - režie  Další vhodný srovnávací parametr: výše (a podíl) režií  Zlínský kraj, Dodatek smlouvy č.4 na období od do , příloha č.2  Režie jsou kalkulovány ve výši 20,46 Kč/km !!! tj. 15% celkových nákladů! obvyklý strop režií je 7%

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Srovnávací tabulka  Srovnatelné výkony: motorové vozy, kapacita 55 – 120 míst 810, „regionova“ dopravcekrajlinkanáklady/kmpozn. VEOLIA TransportOL Šumperk - Kouty nad Desnou bez úspor z rozsahu VIAMONTHK Trutnov - Svoboda n.Ú.bez úspor z rozsahu OKD-DopravaMS Milotice - Vrbno p.P.bez úspor z rozsahu (JHMD)(VY, JČ) (Obrataň - Jindrřchův Hradec - Nová Bystřice) (extrémně náročný a nákladný provoz) ČD, a.s.ÚK Mostecko, Šluknovsko

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 → usnesení vlády č. 1132/2009  Zcela akceptovalo požadavky krajů / ČD  MD neprověřovalo oprávněnost nároků, relevanci cen ! (ani rozptyl - extrémy na opačné straně „Memorandum ČD – kraj Vysočina“)  → Liberecký paradox BCDEFGHIJKLMNOPQ (B-D) (F-H) (I-J)(K/3)(J+L)(H+L)(D+L) Kraj Ztráta vč. zisku*) Úhrada KÚ 2009 Odsouhlase ná úhrada krajů pro rok 2010 Rozsah JŘ 2010 uvedený v CEV Ztráta Procento ztráty Rozdělen í 2,4 mld. Ztráta po přídělu Úspory vč. poklesu tržeb ČD Ztráta po úsporách ČD 1/3 ztráty Úspory ČD Úhrada stát Úhrada kraje Poměr úhrady stát Poměr úhrady kraj Praha ,75% ,56%53,44% Středočeský ,02% ,35%66,65% Jihočeský ,43% ,70%65,30% Plzeňský ,01% ,63%73,37% Karlovarský ,65% ,67%64,33% Ústecký ,01% ,58%68,42% Liberecký ,28% ,52%72,48% HK ,62% ,31%56,69% Pardubický ,20% ,46%68,54% Vysočina ,70% ,09%66,91% Jihomoravský ,37% ,83%67,17% Olomoucký ,60% ,47%62,53% Zlínský ,78% ,96%72,04% MS ,57% ,12%74,88% Celkem ,00%

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Liberecký paradox  Dle UV 1132 nárokoval Kč  V roce 2009 vysoutěženo: Liberec – Hrádek n.N. st.hr. Dopravce Arriva Holding ČR Náklady (2011) 114 Kč/km, tržby – odhad 2011: 32 Kč/km Ztráta 2011 cca 82 Kč/km Tratě 034, 036, 037, 038, 039 Dopravce ČD, a.s. Náklady (2012) 105 Kč/km, odhad tržeb: 28 Kč/km Ztráta 2012 cca 77 Kč/km  Zbylé nevysoutěžené tratě: Dle odpočtu celkové částky: ztráta cca 100 Kč/km

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Resumé: ceny Cena [ Kč/km ]

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Resumé: ceny – výsledná neefektivita Zdroj zásadní neefektivity přímého zadání je pro objednatele dvojí 1.Cenotvorba ČD je pro zakázky „z ruky“ výrazně vyšší než při zakázkách tendrových rozdíl až 800% (např. Plzeň-Most) 2.Cena ostatních operátorů je výrazní nižší, než cena ČD v přímém zadání standardně o 20 – 30 %

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Vysoutěženo (LK, Arriva, 2009) Náklady 114 Kč/km Zadáno z ruky Náklady 116 (ÚK) – 136 (LK) Kč/km Příklad rozhodování objednatele

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 A za tohoto stavu…  … jsou hejtmani připraveni plně akceptovat irelevantní cenové požadavky ČD  … jsou hejtmani připraveni tuto cenu a nekvalitu služeb zesmluvnit na 10 let  … jsou hejtmani ochotni rušit železniční dopravu a to v budoucnu stále ve větší míře, protože růst nákladů ČD je dlouhodobě výrazně nadinflační  „ … České dráhy jsou nejžhavějším kandidátem.“ (R. Martínek, LN, )

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jaká jsou rizika takového postupu? 1.Zásadní rozpor s primárním právem EU Interpretace EK (C-179/2006) „veřejná zakázka musí být zadána v souladu s pravidly a zásadami Smlouvy o ES (transparence, nediskriminace, rovný přístup, zákaz selektivity), aby spravedlivé podmínky hospodářské soutěže platily pro všechny hospodářské subjekty, které mají o zakázku zájem“ Je-li více zájemců, je nutno dodržet transparentní proces zadání. Tato povinnost nemůže být derogována žádnou speciální výjimkou předpisu nižší právní síly Rozsudky ESD Telaustria (C-324/98) a Parking Brixen (C-458/03) znovu zakotvuje fundamentální pravidla transparentního oznámení o záměru zadání zakázky, ve vazbě na to musí mít všichni uchazeči stejné šance při podání / hodnocení zakázek.

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jaká jsou rizika takového postupu - pokračování Rozpor s podmínkami rozsudku ESD Altmark (C-280/00) pokud není subjekt plnící závazek vybrán v zadávacím řízení, výše kompenzace musí být stanovena na základě analýzy nákladů, nutných pro plnění předmětu zakázky typickým, dobře spravovaným subjektem zásadní pochybnost, zda ceny ČD lze takto prokázat kraje zaplatí obrovské částky za analytické studie Ve věci porušování podmínek Altmarku došlo k prvnímu rozhodnutí EK: 10. září 2008 zahájila EK řízení proti Dánsku (C 41/2008) ve věci nedodržení podmínek Altmarku – konstatovala, že s nejvyšší pravděpodobností došlo k poskytnutí nedovolené podpory (DSB navrátí 700 mil. €) 2.Přímý rozpor se stanoviskem ÚOHS ÚOHS ve svém stanovisku k interpretaci zákonů 137/2006 Sb., a č.139/2006 Sb., ve vztahu ke smlouvám o závazku veřejné služby v dopravě uvádí, že je nutno provést transparentního a nediskriminačního řízení i v případech, které nepodléhají zadávacím směrnicím.

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jaké jsou tedy důvody, proč kraje nechtějí vybrat nejlepší a nejlevnější dopravce?  Dosud nebylo vysvětleno, důvod je neznámý  Prozatím publikováno: „Žádní konkurenti Českých drah nejsou.“ (R. Martínek, HN, ) „Nikdo jiný nabídku nedal.“ (R. Martínek, LN, ) „Jiný dopravce nabídne srovnatelné podmínky jako ČD jen těžko.“ (R. Martínek, ŽM č.8/2009)

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jakou můžeme očekávat obnovu vozidlového parku v regionech – pouze s ČD?  Je třeba ověřit maximální možnou roční investici ČD v regionální dopravě při realizaci obnovy vozidlového parku v dálkové dopravě Předpoklad, že alespoň 2 tendry vyhraje jiný subjekt při akceptaci 100% požadavků (ekon. oprávněné náklady - srovnání viz busy) při pominutí DSCR přímé zadání v regio – tzn. dotace ROP vyloučeny celkemprůměr obrat osobní dopravy maximální zisk 5% ztráta pendolino-500 zisk celkem zisk po zdanění odpisy (2008) celkem vlastní zdroje podíl vlastních zdrojů30% maximální hodnota úvěru maximální roční investice investice dálková doprava investice regionální

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Výsledek  maximální průměrná investice je pouze cca mil.Kč / rok  v krajích může být ročně průměrně nakoupeno 11 průměrných vozidel  celkem 110 průměrných vozidel za 10 let, necelých 8 na kraj  průměrné stáří se za 10 let sníží o 0,5 roku  → je nezbytně nutné do obnovy zapojit větší počet dopravců (zvýšit vlastní zdroje)

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jak dál v regionální dopravě? 1.Varianta 1: dále lpět na monopolu ČD, odmítnout transparentní a nediskriminační proces, uzavřít smlouvy s ČD na 10 let 2.Varianta 2: přistoupit k standardním procesům transparentních zadání

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 První varianta znamená: 1.Dalších 10 let mrhat veřejnými prostředky 2.Permanentní riziko napadení a zrušení smluv ze strany evropských orgánů 3.Chronické zhoršování kvality během příštích 10 let 4.Rušení dalších spojů v poměru inflace / růst nákladů ČD 5.Naprosto nedostatečná obnova vozidlového parku Omezená možnost jediného subjektu (ČD, a.s.) využít dluhové služby 6.Nečerpání nebo navracení prostředků EU - ROP

Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Druhá varianta znamená: 1.Okamžité investice do vozidlového parku Dluhová služba je rozprostřena na více subjektů Podmínky tendru zpravidla stanovují požadavek nasazení nových vozidel okamžitě se začátkem provozu 2.Úspora veřejných prostředků odhad ve všech krajích minimálně 800 mil.Kč ročně, tj. při inflační indexaci za 10 let cca 9,2 mld.Kč 3.Jistota souladu s evropskou legislativou 4.Možnost legálního čerpání EU fondů na podporu obnovy vozidel 5.Gradace kvality, atraktivity železnice, rozšíření nabídky, počtu spojů… 6.Renesance celého odvětví (zaměstnanost, prestiž, navazující obory, …)