Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? Praha, 14.října Žofínské fórum Ing. Jiří Schmidt
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Sdružení železničních společností Založeno v roce 1995 V současné době 15 členů, provozovatelů drážní dopravy Zastupuje zájmy dopravců – jak v rovině provozní (přístup na dopravní cestu, normalizace, regulace) tak v rovině strategické (udělování závazku veř. služby)
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Vstup do tématu Tisková zpráva HK kraje ( ) Záměr zrušit 10% regionálních spojů Podivná nevyrovnanost příčin: Vlastní zdroje Krajský rozpočet Cizí zdroje Státní dotace Cena ?
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jaká je cena za služby ČD? Nutno srovnávat srovnatelné druhy výkonů Standardní etalon: výkony na regionálních tratích nejnižších parametrů Ústecký kraj: Koncepce objednávky a uzavírání smluv na reg. drážní dopravu v UK od roku 2010
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jiná srovnávací rovina - režie Další vhodný srovnávací parametr: výše (a podíl) režií Zlínský kraj, Dodatek smlouvy č.4 na období od do , příloha č.2 Režie jsou kalkulovány ve výši 20,46 Kč/km !!! tj. 15% celkových nákladů! obvyklý strop režií je 7%
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Srovnávací tabulka Srovnatelné výkony: motorové vozy, kapacita 55 – 120 míst 810, „regionova“ dopravcekrajlinkanáklady/kmpozn. VEOLIA TransportOL Šumperk - Kouty nad Desnou bez úspor z rozsahu VIAMONTHK Trutnov - Svoboda n.Ú.bez úspor z rozsahu OKD-DopravaMS Milotice - Vrbno p.P.bez úspor z rozsahu (JHMD)(VY, JČ) (Obrataň - Jindrřchův Hradec - Nová Bystřice) (extrémně náročný a nákladný provoz) ČD, a.s.ÚK Mostecko, Šluknovsko
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 → usnesení vlády č. 1132/2009 Zcela akceptovalo požadavky krajů / ČD MD neprověřovalo oprávněnost nároků, relevanci cen ! (ani rozptyl - extrémy na opačné straně „Memorandum ČD – kraj Vysočina“) → Liberecký paradox BCDEFGHIJKLMNOPQ (B-D) (F-H) (I-J)(K/3)(J+L)(H+L)(D+L) Kraj Ztráta vč. zisku*) Úhrada KÚ 2009 Odsouhlase ná úhrada krajů pro rok 2010 Rozsah JŘ 2010 uvedený v CEV Ztráta Procento ztráty Rozdělen í 2,4 mld. Ztráta po přídělu Úspory vč. poklesu tržeb ČD Ztráta po úsporách ČD 1/3 ztráty Úspory ČD Úhrada stát Úhrada kraje Poměr úhrady stát Poměr úhrady kraj Praha ,75% ,56%53,44% Středočeský ,02% ,35%66,65% Jihočeský ,43% ,70%65,30% Plzeňský ,01% ,63%73,37% Karlovarský ,65% ,67%64,33% Ústecký ,01% ,58%68,42% Liberecký ,28% ,52%72,48% HK ,62% ,31%56,69% Pardubický ,20% ,46%68,54% Vysočina ,70% ,09%66,91% Jihomoravský ,37% ,83%67,17% Olomoucký ,60% ,47%62,53% Zlínský ,78% ,96%72,04% MS ,57% ,12%74,88% Celkem ,00%
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Liberecký paradox Dle UV 1132 nárokoval Kč V roce 2009 vysoutěženo: Liberec – Hrádek n.N. st.hr. Dopravce Arriva Holding ČR Náklady (2011) 114 Kč/km, tržby – odhad 2011: 32 Kč/km Ztráta 2011 cca 82 Kč/km Tratě 034, 036, 037, 038, 039 Dopravce ČD, a.s. Náklady (2012) 105 Kč/km, odhad tržeb: 28 Kč/km Ztráta 2012 cca 77 Kč/km Zbylé nevysoutěžené tratě: Dle odpočtu celkové částky: ztráta cca 100 Kč/km
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Resumé: ceny Cena [ Kč/km ]
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Resumé: ceny – výsledná neefektivita Zdroj zásadní neefektivity přímého zadání je pro objednatele dvojí 1.Cenotvorba ČD je pro zakázky „z ruky“ výrazně vyšší než při zakázkách tendrových rozdíl až 800% (např. Plzeň-Most) 2.Cena ostatních operátorů je výrazní nižší, než cena ČD v přímém zadání standardně o 20 – 30 %
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Vysoutěženo (LK, Arriva, 2009) Náklady 114 Kč/km Zadáno z ruky Náklady 116 (ÚK) – 136 (LK) Kč/km Příklad rozhodování objednatele
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 A za tohoto stavu… … jsou hejtmani připraveni plně akceptovat irelevantní cenové požadavky ČD … jsou hejtmani připraveni tuto cenu a nekvalitu služeb zesmluvnit na 10 let … jsou hejtmani ochotni rušit železniční dopravu a to v budoucnu stále ve větší míře, protože růst nákladů ČD je dlouhodobě výrazně nadinflační „ … České dráhy jsou nejžhavějším kandidátem.“ (R. Martínek, LN, )
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jaká jsou rizika takového postupu? 1.Zásadní rozpor s primárním právem EU Interpretace EK (C-179/2006) „veřejná zakázka musí být zadána v souladu s pravidly a zásadami Smlouvy o ES (transparence, nediskriminace, rovný přístup, zákaz selektivity), aby spravedlivé podmínky hospodářské soutěže platily pro všechny hospodářské subjekty, které mají o zakázku zájem“ Je-li více zájemců, je nutno dodržet transparentní proces zadání. Tato povinnost nemůže být derogována žádnou speciální výjimkou předpisu nižší právní síly Rozsudky ESD Telaustria (C-324/98) a Parking Brixen (C-458/03) znovu zakotvuje fundamentální pravidla transparentního oznámení o záměru zadání zakázky, ve vazbě na to musí mít všichni uchazeči stejné šance při podání / hodnocení zakázek.
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jaká jsou rizika takového postupu - pokračování Rozpor s podmínkami rozsudku ESD Altmark (C-280/00) pokud není subjekt plnící závazek vybrán v zadávacím řízení, výše kompenzace musí být stanovena na základě analýzy nákladů, nutných pro plnění předmětu zakázky typickým, dobře spravovaným subjektem zásadní pochybnost, zda ceny ČD lze takto prokázat kraje zaplatí obrovské částky za analytické studie Ve věci porušování podmínek Altmarku došlo k prvnímu rozhodnutí EK: 10. září 2008 zahájila EK řízení proti Dánsku (C 41/2008) ve věci nedodržení podmínek Altmarku – konstatovala, že s nejvyšší pravděpodobností došlo k poskytnutí nedovolené podpory (DSB navrátí 700 mil. €) 2.Přímý rozpor se stanoviskem ÚOHS ÚOHS ve svém stanovisku k interpretaci zákonů 137/2006 Sb., a č.139/2006 Sb., ve vztahu ke smlouvám o závazku veřejné služby v dopravě uvádí, že je nutno provést transparentního a nediskriminačního řízení i v případech, které nepodléhají zadávacím směrnicím.
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jaké jsou tedy důvody, proč kraje nechtějí vybrat nejlepší a nejlevnější dopravce? Dosud nebylo vysvětleno, důvod je neznámý Prozatím publikováno: „Žádní konkurenti Českých drah nejsou.“ (R. Martínek, HN, ) „Nikdo jiný nabídku nedal.“ (R. Martínek, LN, ) „Jiný dopravce nabídne srovnatelné podmínky jako ČD jen těžko.“ (R. Martínek, ŽM č.8/2009)
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jakou můžeme očekávat obnovu vozidlového parku v regionech – pouze s ČD? Je třeba ověřit maximální možnou roční investici ČD v regionální dopravě při realizaci obnovy vozidlového parku v dálkové dopravě Předpoklad, že alespoň 2 tendry vyhraje jiný subjekt při akceptaci 100% požadavků (ekon. oprávněné náklady - srovnání viz busy) při pominutí DSCR přímé zadání v regio – tzn. dotace ROP vyloučeny celkemprůměr obrat osobní dopravy maximální zisk 5% ztráta pendolino-500 zisk celkem zisk po zdanění odpisy (2008) celkem vlastní zdroje podíl vlastních zdrojů30% maximální hodnota úvěru maximální roční investice investice dálková doprava investice regionální
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Výsledek maximální průměrná investice je pouze cca mil.Kč / rok v krajích může být ročně průměrně nakoupeno 11 průměrných vozidel celkem 110 průměrných vozidel za 10 let, necelých 8 na kraj průměrné stáří se za 10 let sníží o 0,5 roku → je nezbytně nutné do obnovy zapojit větší počet dopravců (zvýšit vlastní zdroje)
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Jak dál v regionální dopravě? 1.Varianta 1: dále lpět na monopolu ČD, odmítnout transparentní a nediskriminační proces, uzavřít smlouvy s ČD na 10 let 2.Varianta 2: přistoupit k standardním procesům transparentních zadání
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 První varianta znamená: 1.Dalších 10 let mrhat veřejnými prostředky 2.Permanentní riziko napadení a zrušení smluv ze strany evropských orgánů 3.Chronické zhoršování kvality během příštích 10 let 4.Rušení dalších spojů v poměru inflace / růst nákladů ČD 5.Naprosto nedostatečná obnova vozidlového parku Omezená možnost jediného subjektu (ČD, a.s.) využít dluhové služby 6.Nečerpání nebo navracení prostředků EU - ROP
Jak dál v železniční osobní dopravě, v dopravní obslužnosti regionů? 94. Žofínské fórum 14.října 2009 Druhá varianta znamená: 1.Okamžité investice do vozidlového parku Dluhová služba je rozprostřena na více subjektů Podmínky tendru zpravidla stanovují požadavek nasazení nových vozidel okamžitě se začátkem provozu 2.Úspora veřejných prostředků odhad ve všech krajích minimálně 800 mil.Kč ročně, tj. při inflační indexaci za 10 let cca 9,2 mld.Kč 3.Jistota souladu s evropskou legislativou 4.Možnost legálního čerpání EU fondů na podporu obnovy vozidel 5.Gradace kvality, atraktivity železnice, rozšíření nabídky, počtu spojů… 6.Renesance celého odvětví (zaměstnanost, prestiž, navazující obory, …)