Daňová soustava, přímé daně 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právní úprava podnikání
Advertisements

Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Struktura daní v ČR.
Struktura daní v ČR.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Soustava daní Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Základní ekonomické systémy
EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Název projektu: Moderní škola
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO170 Název.
Daňová soustava, nepřímé daně
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně z příjmů Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
DPH – daň z přidané hodnoty
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Fiskální politika státu, veřejné rozpočty
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO171 Název.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování II Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
Daňová teorie a politika
Daňová soustava I. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Základy daní úvod do českého daňového systému
Účtování DPH účet 343.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Základní prvky daňové techniky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_DAŇOVÁ.
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
PŘÍMÉ A NEPŘÍMÉ DANĚ Kristýna Nevolová Lucie Krausová C2A.
Ekonomika Přímé daně 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_08.
Ing. Veronika Dostálková MBA Daňová soustava Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Státní rozpočet a daně Občanský výchova 9. ročník.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jitka Jirmanová Název materiálu:
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení sse systémem daní v ČR AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Daně a jejich funkce Základy finančního práva Olga Sovová.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.13 Ročníktřetí.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Daně a daňová soustava Ročník / obor studia:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_26_Daně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST DANĚ ZŠ HejniceZ. Hyxa. DANĚ Daně a veřejné rozpočty daně jsou jedním ze zdrojů příjmů veřejných rozpočtů. Veřejné rozpočty jsou státní,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
DAŇOVÁ SOUSTAVA CHARAKTERISTIKA DANÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_44_890 Projekt.
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Daně (prezentace) Autor: Mgr.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Daňová soustava České republiky
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Daňová soustava v ČR Daňová soustava v ČR Musí odpovídat soustavám EU
Účtování DPH účet 343.
Daně.
Transkript prezentace:

Daňová soustava, přímé daně 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 12 Autor: Hana Mužíková ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Co je to daň daň je zákonem určená povinná platba do rozpočtu autority, která je oprávněna ji vyhlásit daně jsou placené pravidelně v určitých intervalech nebo při určitých okolnostech, např. darování nebo dědění 2

Charakteristika daní daň je platbou: nedobrovolnou, povinnou, vynutitelnou – placení daní je nařízeno zákonem nenávratnou – zaplacenou daň nelze požadovat zpět neekvivalentní – neexistuje nárok na adekvátní plnění za daň neúčelovou – plátce daně nemůže ovlivnit, na co budou daně použity ve prospěch veřejného rozpočtu obvykle opakovanou 3

Účel daní důvodem existence daní je nutnost získat prostředky pro veřejný sektor k financování funkcí státu a veřejné správy jako jsou: a) základní, které jsou nutné pro samu existenci státu: veřejná správa řídící orgány (v demokracii volené zastupitelské sbory) ústřední, regionální a místní (obecní) jejich zaměstnanci - úředníci policie, soudnictví, vězeňství, armáda a obrana 4

5 b) doplňkové, vedlejší tvorba a údržba infrastruktury přerozdělování bohatství: sociální (chudinská) péče, starobní důchody a péče o staré osoby, podpora v nezaměstnanosti sociální oblast, která tvoří obvykle největší výdaje státu zdravotní péče, vzdělávání ochrana přírodního bohatství a životního prostředí dotace na veřejnou dopravu

6 DANĚ

Správa daní a poplatků daň vybírá správce daně a) finanční úřad ( u fyzických osob v místě bydliště, u právnických osob v místě jejich sídla) b) celní úřad (spravuje spotřební daně a vybírá clo) 7

Plátce a poplatník daňové zákony rozlišují: a) poplatníky daně (osoby, které daň platí) b) plátce daně (osoby, které daň odvádějí) plátci se musejí u FÚ registrovat a je jim přiděleno daňové identifikační číslo (DIČ) 8

Placení daní probíhá na základě podaného daňového přiznání daňové přiznání se podává za zdaňovací období (pro každou daň jsou stanoveny termíny pro podání DP) každá daň má své termíny odvádění, aby se zajistily příjmy do státního rozpočtu, platí se mnoho daní zálohy 9

Daňová povinnost jde o celkovou výši daně pokud vznikne nedoplatek daně, zaplatí se v termínu pro placení daní pokud vznikne přeplatek, lze požádat o jeho vrácení, nebo může být ponechán jako záloha na příští období 10

Den daňové svobody stejně jako v loňském roce i letos Češi přestanou pracovat na stát 27. června takzvaný den daňové svobody připadá totiž letos podle výpočtů společnosti Patria Finance opět na stejný den den daňové svobody je pomyslný okamžik, od kterého jde veškerá mzda na konto občana, do té doby naopak veškerý příjem připadá státu 11

Soustava daní - dělení DANĚ příménepřímé 12

Přímé daně srážejí se z našich příjmů jejich výše závisí na výši příjmů a majetkové situaci a) daň z příjmů b) daň z nemovitostí, dědická a darovací c) daň z převodu nemovitostí d) silniční daň 13

Nepřímé daně jsou obsaženy v cenách výrobků a služeb daň za nás vybírá a odvádí někdo jiný a) daň z přidané hodnoty (DPH) b) spotřební daně 14

Daňové úlevy a odpočty daňový beneficient, zpravidla stát, určuje možnosti a podmínky, jak si poplatníci mohou snížit daně, např. při podpoře žádoucích činností, zejména charitativních, kulturních, výzkumných, sportovních nebo propagačních zpravidla si mohou o prokázanou hodnotu daru snížit daňový základ daně z příjmu 15

Obrázky: Kratochvil, Vera hledat obrázky. PublicDomain. [Online] [Citace: ] mgdii=_. Steinberger, Simon hledat obrázky. Wikimedia Commons. [Online] [Citace: ] Hopgardener hledat obrázky. Creative Commons. [Online] [Citace: ] Kratochvil, Petr hledat obrázky. Public Domain Pictures. [Online] [Citace: ] bOBsIFGiCwt. Tomeš, Miroslav hledat obrázky. Creative Commons. [Online] [Citace: ] Smith, Ben hledat obrázky. [Online] [Citace: ] mgdii=_&imgrc=. mgdii=_&imgrc Knihy: Petr Klínský, Otto Munch, Danuše Chromá Ekonomika, ekonomická a finanční gramotnost. Praha : EDUKO, ISBN Internetové zdroje: Wikipedia daň. Creativ Commons. [Online] [Citace: ] 16