ZŠ Vsetín, Sychrov 97 a projekt Heuréka! aneb podpora badatelských aktivit žáků ZŠ v přírodovědných předmětech Závěrečná konference 12. 9. 2014 Praha Jaroslava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce MATEMATIKA Kroužek matematických.
Advertisements

Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Environmentální výchova pro základní školu
V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Pedagogická porada 14. června 2013 Bc. Zrcek Miroslav.
Školní zpráva s výsledky z hlavního šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011.
PT – obecná charakteristika
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
Morfologie savců a ptáků Karolína Rezková. T-exkurze jsou skvělou příležitostí pro středoškoláky, kteří si chtějí vyzkoušet něco nad rámec školní výuky.
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Vykazování věcných aktivit v rámci MZ Datum: Zpracovala: Mgr. Mária Borovská „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském.
Výuka chemie na ZŠ ve spolupráci se SŠ Mgr. Klára Helanová.
Projekt: Slované a Velká Morava
„Přírodní vědy moderně a interaktivně“ „Natural Sciences in Modern and Interactive Way“ Město Orlová.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Doba řešení projektu: –
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
PROČ CHODIT NA MASARYKOVO GYMNÁZIUM VSETÍN ?!
DDŠ, ZŠ a ŠJ Měcholupy 2 Cíle působení
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Celoškolní projekt: Obchodní akademie, Lysá nad Labem, Komenského 1534.
Počítačová grafika a digitální fotografie ve škole
ŠKOLY PRO REGION modernizace ŠVP ZV v českorakouském příhraničí Novohradska registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/ Datum zahájení projektu:
POTRAVINY A VÝŽIVA 2. ročník učebního oboru KUCHAŘ, ČÍŠNÍK třída K2
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Projektový den Lázně Teplice nad Bečvou Datum: Spolupracující třídy: VII. B a II. A Třídní učitelé: Mgr. Michal Rus, Mgr. Petra Králová.
2. setkání metodiků škol okresu Vsetín Základní a střední školy
H R Á T K Y S P Ř Í R O D O U. Gymnázium Rýmařov připravilo zábavnou soutěž s ekologickou tematikou plnou zajímavých úkolů pro třídy všech škol v našem.
Přírodovědné školní portfolio
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Motivace ve výuce přírodopisu
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace a informační gramotnosti I/2
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Aktivizující metody výuky ve výuce biochemie:
Základní škola, Březinská 1702, Vlašim
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
Vzdělávací portál eKabinet.cz a digitální obsah pro střední školy Ing. Richard Valenta
Matematika pro stavební obory 6. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
EVVO v Muzeu regionu Valašsko Mgr. Pavlína Vymazalová.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_II_S1_18.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Obědy ve Školní jídelně 5.A 2016/2017
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
TECHNOLOGIE PODPORUJÍ DIFERENCIACI VÝUKY
Didaktika TV; Martina Matúšková
Konflikt, koření života
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Transkript prezentace:

ZŠ Vsetín, Sychrov 97 a projekt Heuréka! aneb podpora badatelských aktivit žáků ZŠ v přírodovědných předmětech Závěrečná konference Praha Jaroslava Ševčíková ZŠ Vsetín, Sychrov 97

ZŠ Vsetín, Sychrov 97 se do projektu Heuréka přihlásila jako pilotní škola ve školním roce Od ledna 2013 jsme založili kroužek Heuréka-Sychrov, do kterého s přihlásilo přes třicet žáků z ročníků..

Našim úkolem v projektu bylo 1) pilotní testování výukových materiálů 2) zapojit se do badatelské hry a při tom si osvojit badatelský způsob učení. Nad rámec projektu jsme se zabývali mapováním přírody okolí školy, ale i terénními vycházkami či návštěvami Muzea regionu Valašsko..

Badatelská hra: nejvíce nás zaujalo kolo: Slunce v pohybu, kde jsme opravdu celé prázdniny pozorovali západy Slunce na kopci nad sídlištěm Sychrov. Využili jsme k tomu pomůcky z projektu - fotoaparát a GPS..

Badatelská hra: Také další badatelské úkoly nás bavily, příjemné bylo vedení ze strany tvůrců hry, rady a náměty. Velkým přínosem pro nás bylo závěrečné vyhodnocení každého badatelského úkolu..

Pilotní testování: Zde jsme se zapojili opravdu aktivně, většinu výukových materiálů testovaly nejméně dvě třídy, popřípadě ještě zájmové kroužky či dobrovolníci..

Pilotní testování: Výukové materiály jsou členěny do 10 oblastí..

Pilotní testování: Každá oblast pak obsahuje tři sady materiálů skládajících se z pracovního listu a metodiky, e-lerningové lekce, videa, které ale bylo dodáno často až po testování a pak z většinou vynikající animace..

Pilotní testování: Testující žáci si velmi rychle zvykli na rozdělení a systém práce s lekcemi. Preferovali samostatnou práci, popř. práci ve dvojicích u počítačů, protože výukové lekce je samostatně přes e-lerning vedly. Vyzkoušeli jsme i společnou práci na lekci prostřednictvím dataprojektoru, to ale nutilo žáky k vzájemnému přizpůsobování tempa a rušilo je to..

Pilotní testování: Obecně k výběru témat v jednotlivých oblastech mohu konstatovat, že některá témata vybraná pro zpracování byla velkým přínosem, šlo přímo o učivo v souladu s RVP, o učivo, které jsme zahrnuli i do ŠVP jako základní, například celá série botanika. Jiná témata sice podle názvu vypadala jako základní učivo, nicméně to tak nakonec nebylo, například zoologie - název výukového materiálu Přirozené a umělé ekosystémy, ale v e-lerningové lekci se řešily potravní řetězce... atd (viz učitelské dotazníky)..

Pilotní testování: Často se také stalo, že pracovní list souvisel s e-lerningovou lekcí jen vzdáleně, což bylo matoucí Př.: Obecná biologie (lekce-na stopě zločinu) – PL genetika, nebo Astronomie, Sluneční soustava a v e- lerningové lekci se řešilo Proč bylo Pluto zplutováno, zde potom (pro mne) vzniká otázka - kde měli žáci získat základní informace? Proč jich víc nebylo v e-lerningové lekci? Některé výukové materiály obsahovaly sice zajímavá, ale vysoce nadstandardní témata, například Paleontologie - Absolutní a relativní měření času atd..

Pilotní testování: Také náročnost požadavků na žákovy znalosti a schopnosti byla na (někdy dost výrazně) rozdílné úrovni. Některá témata měli žáci problém pochopit, osobně bych je v tomto rozsahu zařadila na SŠ, jiná dokázali řešit už na základě znalostí z prvního stupně ZŠ. To jediné bych snad vytkla, jinak hodnotím zpracování, formu i obsah výukových materiálů velmi kladně..

Pilotní testování: Metodiky ve vztahu k pracovním listům hodnotím tak, že jsou vždy v souladu s PL a kvalitně zpracované, ale ve vztahu k celému tématu, názvu výukového materiálu, někdy neobsahují údaje, o kterých jsem předpokládala podle názvu, že je tam najdu. Animace (pod ikonou hrací kostky) se staly pravidelnou součástí výuky daných témat na naší škole, a to přesto, že jsou někdy jen hravé, jindy skutečně výukové, ale vždy „sedí“ k tématu velmi vhodně. Videa – jsou skvělým doplňkem a v dalším užívání výukových materiálů se stanou jistě přínosem..

Prvky badatelské výuky v rámci Badatelské hry bylo dle mého názoru badatelské učení žáků rozvíjeno kvalitně a zajímavým a pro žáky atraktivním způsobem ale v rámci výukových materiálů, jednotlivých lekcí, tomu tak vždy nebylo, často nebyl dán prostor pro vyslovení hypotézy, pro ověření atd., například v metodice bylo uvedeno, že žák vysloví hypotézu... ale v PL k tomu veden nebyl, takže bez přímého zásahu učitele by se k „bádání“ nedostal... Přesto považuji výukové lekce za přínos pro školní výuku a budu se jimi i nadále zabývat a využívat je..

Doprovodné exkurze Vysoce hodnotím exkurze například do Chlupáčova muzea historie Země, které byly na špičkové úrovni..

Děkuji za pozornost Jaroslava Ševčíková ZŠ Vsetín, Sychrov 97 Praha,