STUDIE PROVEDITELNOSTI ANALÝZA NÁKLADŮ A PŘÍNOSŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
STUDIE PROVEDITELNOSTI
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 0 Investiční záměr.
Projektový management
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
Evropský sociální fond
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
EKONOMICKÉ STUDIE A STRUKTURÁLNÍ FONDY EU Ing. Patrik Sieber KPE VŠE Praha
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
LOGICKÝ RÁMEC STUDIE PROVEDITELNOSTI ANALÝZA NÁKLADŮ A PŘÍNOSŮ
Nauka o podniku Seminář.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Vybrané metody analýzy
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Centrum dokumentárních filmů Jihlava (CDF) Záměr projektu: přestavba městského kina Dukla na víceúčelové kulturní zařízení zaměřené na dokumentární film.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Lucián Piller Intranet HR.
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
v rámci žádostí o dotace
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Studie proveditelnosti projektu
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
N_MaEk Manažerská ekonomika 12. cvičení Cizoměnové operace (finanční deriváty – forwardy, futures, opce) léto 2014 Skupiny: N_MaEk/R3PH.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
Struktura podnikatelského plánu
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Jednání řídícího výboru - Modernizace KNL
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
1 Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů.
Zpracování CBA v MS2014+ Ing. Petr Halámek, Ph.D..
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů 17. 3
Ekonomika malých a středních podniků
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
PROJEKTOVÝ MANAGEMENT
Transkript prezentace:

STUDIE PROVEDITELNOSTI ANALÝZA NÁKLADŮ A PŘÍNOSŮ Nástroje projektového řízení Lukáš Jakubec

Studie Proveditelnosti Analýza Nákladů a Přínosů Základní nástroje projektového řízení Posouzení realizovatelnosti a smysluplnosti projektu Zhodnocení efektivnosti využití zdrojů a vložených prostředků

Studie Proveditelnosti (Feasibility Study) Technicko – ekonomická studie popisující investiční záměr Předinvestiční fáze projektu ÚČEL Zhodnocení realizačních alternativ Posouzení realizovatelnosti projektu Identifikace podkladů pro konečné investiční rozhodnutí Optimalizace zvoleného řešení

Studie Proveditelnosti (Feasibility Study) Podle velikosti projektu: Základní studie proveditelnosti Zjednodušená studie proveditelnosti Podle podrobnosti zpracování: Předběžná studie proveditelnosti

Studie Proveditelnosti (Feasibility Study) Osnova Studie Proveditelnosti: Obsah Úvodní informace Vyhodnocení projektu Popis podstaty projektu, jeho etap Analýza trhu Marketingová strategie a marketingový mix Management projektu a řízení lidských zdrojů Technické a technologické řízení projektu Vliv projektu na životní prostředí Zajištění investičního majetku

Studie Proveditelnosti (Feasibility Study) Finanční plán a analýza projektu Hodnocení efektivnosti a udržitelnosti projektu Analýza a řízení rizik – citlivostní analýza Časový harmonogram projektu Závěrečné shrnující hodnocení projektu

Studie Proveditelnosti (Kap. 1. Obsah) Informace o počtu a struktuře kapitol

Studie Proveditelnosti (Kap. 2. Úvodní Informace) Účel zpracování studie proveditelnosti Datum zpracování Identifikační údaje zadavatele Zpracovatel studie Kontaktní informace

Studie Proveditelnosti (Kap. 3. Vyhodnocení Projektu) Zásadní závěry a shrnutí Hlavní ukazatele a jejich hodnoty Výsledky citlivostní analýzy Zhodnocení finanční efektivity projektu Realizovatelnost projektu Výsledky analýzy rizik

Studie Proveditelnosti (Kap. 4. Popis podstaty projektu, jeho etap) Hledání odpovědí na otázky: Jaký je název, smysl a zaměření projektu ? Jaké produkty budou díky projektu nabídnuty ? Jaké problémy projekt řeší ? Kdo bude investorem, vlastníkem, provozovatelem projektu ? Jaká je lokalizace projektu ? Jaká je vazba projektu na strategické dokumenty?

Studie Proveditelnosti (Kap. 4. Popis podstaty projektu, jeho etap) Popis etap investičních projektů: Předinvestiční fáze Investiční fáze Provozní fáze Poprovozní fáze

Studie Proveditelnosti (Kap. 4. Popis podstaty projektu, jeho etap) Variantní řešení: Podle závažných proměnných okolností, které nemůže investor ovlivnit (velikost poptávky po produktu, makroekonomické ukazatele, apod.) Optimální varianta Střední varianta Minimální varianta

Studie Proveditelnosti (Kap. 5. Analýza trhu) Marketingový výzkum Analýza trhu Analýza S.W.O.T.

Studie Proveditelnosti (Kap. 5. Analýza trhu) Hledání odpovědí na otázky: Kdo je cílovým zákazníkem (uživatelem produktu) ? Jaká je jeho potřeba, kterou bude produkt uspokojovat ? Jak vysokou cenu je ochoten zákazník zaplatit ? Jak vysokou poptávku lze očekávat ? Jaké jsou substituty produktu ? Jak významná je konkurence ?

Studie Proveditelnosti (Kap. 5. Analýza trhu) Zjednodušené příklady: Cílový zákazník Uživatelé knihoven, turisté Uspokojovaná potřeba Nedostatek informací Cena služby 10 Kč/hodina internetu Výše poptávky 100 zákazníků denně Substituty Média Konkurence Informační centra

Studie Proveditelnosti (Kap. 6 Studie Proveditelnosti (Kap. 6. Marketingová strategie, marketingový mix) Marketingová strategie Poslání projektu Hlavní strategický cíl projektu Specifické cíle projektu Zvolené strategie

Studie Proveditelnosti (Kap. 6 Studie Proveditelnosti (Kap. 6. Marketingová strategie, marketingový mix) Marketingový MIX Vymezení významných marketingových problémů pomocí „4 P PRODUKT PRICE PROMOTION PLACE

Studie Proveditelnosti (Kap. 7 Studie Proveditelnosti (Kap. 7. Management projektu, řízení lidských zdrojů) Plánování, organizování řízení a kontrola: Procesů Organizačních jednotek Lidských zdrojů

Studie Proveditelnosti (Kap. 7 Studie Proveditelnosti (Kap. 7. Management projektu, řízení lidských zdrojů) Příklady řešených otázek: Bude oddělen vlastník a provozovatel projektu ? Které profese a v jakém počtu projekt ve svých fázích vyžaduje ? Které činnosti budou zajišťovány „outsourcingem“ a které vlastními zdroji ? Jak bude utvořena výsledná organizační struktura a uspořádání procesů ? Jaká pracovní místa vzniknou, v jakém počtu a jaké budou jejich parametry ? Jak proběhne výběr nových, případně rekvalifikace stávajících pracovníků ?

Studie Proveditelnosti (Kap. 8 Studie Proveditelnosti (Kap. 8. Technické a technologické řešení projektu) Příklady řešených otázek: Jaká je použita technologie ve fázi investiční a fázi provozní ? Jaký investiční majetek je zapotřebí v jednotlivých fázích projektu ? Jaké energetické a materiálové toky budou nutné v jednotlivých fázích projektu ? Jak vysoké lze odhadovat investiční náklady ? Jaká je fyzická životnost projektu ? Kdy začne vlivem opotřebení majetku narůstat provozní náročnost a v jaké míře ?

Studie Proveditelnosti (Kap. 9. Vliv projektu na životní prostředí) NEGATIVNÍ POZITIVNÍ INDIFERENTNÍ Negativní vliv = hrozba dodatečných nákladů Hodnotit ve všech etapách a fázích projektu Specializované dokumenty (EIA, zjišťovací řízení, dle zákona 100/2001 Sb.)

Studie Proveditelnosti (Kap. 10. Zajištění investičního majetku) Příklady řešených otázek: Jaký je seznam a výše všech nutných investic ? Jakým způsobem bude majetek pořizován ? Jak bude probíhat koloběh zásob ? Jaké vysoké zásoby bude nutné udržovat ? Jak vysoká bude spotřeba materiálu, energie ? Komu a jakým způsobem budou produkty dodávány ?

Studie Proveditelnosti (Kap. 11. Finanční plán a analýza projektu) Základní kroky: Základní kalkulace výsledného produktu (fixní, variabilní, přímé a nepřímé náklady) Nalezení bodu zvratu 3. Tvorba finančního plánu (plán průběhu nákladů a výnosů, plánované stavy majetku a zdrojů krytí, plán průběhu „Cash Flow“)

Studie Proveditelnosti (Kap. 12 Studie Proveditelnosti (Kap. 12. Hodnocení efektivity a udržitelnosti projektu) Zhodnocení finanční bonity projektu Zhodnocení udržitelnosti projektu Finanční Materiální Časová Organizační

Studie Proveditelnosti (Kap. 13. Analýza citlivosti a řízení rizik) Variantní řešení Identifikace rizikových faktorů Intenzita negativního vlivu Pravděpodobnost výskytu negativního vlivu Způsob minimalizace negativního vlivu

Studie Proveditelnosti (Kap. 14. Harmonogram projektu) Začátek a konec jednotlivých činností Návaznost činností Překrývání činností Fáze INVESTIČNÍ PROVOZNÍ POPROVOZNÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C

Studie Proveditelnosti (Kap. 15 Studie Proveditelnosti (Kap. 15. Závěrečné shrnující hodnocení projektu) Výsledné posouzení projektu ze všech hledisek Jednoznačné vyjádření o (ne)realizovatelnosti projektu Závěr pro každou variantu zvlášť Identifikace a obhájení zvolené varianty

Analýza Nákladů a Přínosů (Cost – Benefit Analyis) Hodnocení veřejně prospěšných projektů (zvýšení celospolečenských užitků) Co komu realizace projektu přinese ?

Analýza Nákladů a Přínosů (Cost – Benefit Analyis) Doporučený postup zpracování CBA: Definice podstaty projektu Vymezení beneficientů Identifikace všech ocenitelných nákladů a přínosů dle beneficientů a jejich převedení na hotovostní toky Identifikace všech neocenitelných nákladů a přínosů dle beneficientů Stanovení kriteriálních ukazatelů Citlivostní analýza Posouzení projektu (dle bodů 3. – 6.) Rozhodnutí o přijatelnosti a financování investice

Literatura Metodika MMR – Studie proveditelnosti Metodika MMR – Analýza nákladů a přínosů

Na závěr… Úspěšně jste absolvovali tuto náročnou prezentaci a máte tak již dostatek základních informací…takže…

Na závěr… …s chutí do toho !