Blahoslavení chudí duchem aneb proč vyhánět děti z ráje (?)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Aktivizační programy pro seniory
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Management Ing. Jan Pivoňka.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
Kvalitní vzdělání pro každé dítě v každé škole Konference SKAV 2013.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Jak se stát dobrým právníkem?
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Je zbožnost cool? ZAJÍMAVÁ ZÁBAVNÁ PŘITAŽLIVÁ. Jak lidé kolem nás vidí zbožnost? Je to něco společného s Bohem Je to nuda Nejspíš to nemá žádný praktický.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Základy sociální psychologie
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Personální plán pro podnikatelský plán
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Řízená praxe Asistence oddělení vývoje , Informatické praxe 2011, Jitka Němečková.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_1F Škola:
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Čím chci být ,až vyrostu.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Konflikt, koření života
Temperament, charakter, motivace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
Jak uhlík přišel na svět
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Blahoslavení chudí duchem aneb proč vyhánět děti z ráje (?) Miloslav Pouzar Univerzita Pardubice 2014

Na úvod….. "Otevřel ústa a učil je: Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království nebeské“ (Mat 5, 2n) "Blahoslavení jste vy, chudí, neboť vaše je království boží“ (Luk 6, 20) ….od samotné chvíle, ve které Eva snědla jablko ze stromu poznání je lidstvo ODSOUZENO k nekonečnému úsilí dosáhnout PRAVDY….. …můžeme si představit dramatičnost té chvíle, ve které duše právě vystoupila z blažené nevědomosti a byla vržena na pozemskou úroveň – nepřátelskou a nepochopitelnou ……..Ve vědě stoupá lidské poznání světa po příčkách nekonečného žebříku, postupně nahrazuje jedno poznání druhým a ve jménu pravdy často jeden objev způsobuje ZAVRŽENÍ jiného….. …umělecký objev vzniká pokaždé jako nový a unikátní (subjektivní) obraz světa…. A. A.Tarkovskij, Zapečetěný čas, Camera Obscura 2009

Kdo ví, je vyhnán z ráje blbosti Karel Havlíček Borovský (Epigramy) Na úvod….. Chceš-li v strachu, nepokoji žít musíš k tomu vtip a rozum mít. Chceš-li dodělat se vezdejšího chleba bývej hloupým, kde je toho třeba. Kdo ví, je vyhnán z ráje blbosti Jan Werich …nicméně současný člověk nechce nic OBĚTOVAT, třebaže právě oběť dává vyjádření pravdivý výraz…. A. A.Tarkovskij, Zapečetěný čas, Camera Obscura 2009 Karel Havlíček Borovský (Epigramy) Útlak je nutnou podmínkou vzniku myšlenky (tvorby) Polrejch M., Britské listy, 5.6.2014

Vzdělání pro práci? Flexibilita, schopnost RYCHLE se učit ohebnost, pružnost, přizpůsobivost povrchnost, nedostatek vazeb → nahraditelnost, zaměnitelnost flexibilita (proměnlivost, nevyzpytatelnost) trhu práce  flexibilita (adaptovatelnost) uchazečů o práci flexibilita jako způsob reakce na krizi → požadavek na flexibilitu jako výraz přiznání krize → splnění požadavku na flexibilitu jako zdroj permanentní krize r (rychlost) a k (kapacita) – strategie r- stratég → adaptace na vysokou míru a frekvenci narušování prostředí, důraz na rychlost rozmnožování a mobilitu potomstva (spíše taktické chování) k – stratég → adaptace na prostředí s nízkou mírou a frekvencí narušování = rovnováha se stabilním prostředím, důraz na kvalitu a konkurenceschopnost potomstva (spíše strategické chování)

Vzdělání pro práci? Flexibilita ve vzdělávacím systému Boloňský proces – vzdělání jako stavebnice Lego – flexibilita generovaná zaměnitelností nárůst počtu vysoce specializovaných oborů → flexibilita nabídky  flexibilita absolventa  „masifikace“ jako projev r-strategie vzdělávacích institucí Schopnost RYCHLE se učit schopnost rychle se učit  schopnost rychle zapomínat výuka technik učení → neurofyziologicky relevantní techniky Další požadavky „trhu práce“ samostatnost, pečlivost, odpovědnost samostatné rozhodování  týmová spolupráce analytický přístup k řešení technických problémů jazykové schopnosti, praxe

Vzdělání pro práci?

Vzdělání pro zábavu? Co baví mé studenty? Slepé uličky edutainmentu „Chtěla jsem studovat design, ale nevzali mě. Na chemii jsem se přihlásila, protože brali bez přijímaček……“ „Vaše přednášky mě fakt bavily, jen toho tam bylo strašně moc……“ „Toxikologie mě baví, ale nemám základy z biologie a biochemie a nemám čas se je doučit……..“ Slepé uličky edutainmentu Též odpočinek, jako ostatně všechno, končí únavou (A. Dumas ml.) By svátek byl v den každý do roka, hra by se zhnusila jak robota (W. Shakespeare) Tajemství úspěchu v životě není dělat, co se nám líbí, ale nalézt zalíbení v tom, co děláme (T. A. Edison) Otec mne neučil lásce k práci. Naučil mne pracovat! (A. Lincoln) Jediná cesta k vědění je činnost (G. B. Shaw) Slepé uličky snadných cest studenti píšící poznámky rukou si pamatují více a déle, než ti kteří používají laptop - filtrace informací při psaní rukou (Mueler and Openhaimer, Psychological science, 2014)

Škola hrou Co z Komenského zbývá, Zdeněk Brom, 29.32010 J. A. Komenský neměl pochopitelně na mysli to, že dítka školou povinná budou den trávit zábavou, kterou jim budou organizovat učitelé v domnění, že takto dosáhnou vzdělávacích zázraků J. A. Komenský myslel skutečnou hru – divadelní hru, hru na život. Přípravu na život dramatizací každodenních situací řemeslníků, sedláků atd., při níž si žáci osvojují potřebné dovednosti a návyky, stejně jako jazykové dovednosti, protože se při tomto činění učí na konkrétních situacích pojmenování předmětů a vyjadřování dějů v několika jazycích tou nejpřirozenější cestou. J. A. Komenský se cítil být především knězem a duchovním člověkem. Vzdělání a výchova měla podle J. A. Komenského sloužit k poznání sebe sama a světa kolem sebe. Toto poznání mělo sloužit k dalšímu důležitému cíli – ovládnutí sama sebe, protože jen takový člověk by měl vládnout jiným. Cílem nejvyšším bylo povznesení se k Bohu.

Pavel Kantorek – Skryté myšlenky Jana Amose Komenského Škola hrou Pavel Kantorek – Skryté myšlenky Jana Amose Komenského

Názor studentů Dala Vám škola něco, co Vám nemohl dát internet? „Laborky……“ „Časový rozvrh…… musím vstávat…..do laborek  “ „Titul….?“ Čím jste za pobyt ve škole „zaplatili“? Spoustou času………. Výuka je orientovaná zejména na slabé, pomalé a líné studenty….. Nutností bojovat s demotivací….. Když se kolem Vás všichni flákaj…. Nutností věnovat čas nepotřebným předmětům…. Raději bych se věnoval do hloubky svému oboru…. Stres z ústní zkoušky….. Na internetu bych taky musel dělat zkoušky, ale bylo by to asi víc v klidu…….

Univerzitní prostředí Současný stav systém s výraznou převahou prvků r-strategie (adaptace na rychlé změny) důraz na rychlost, levnost a nenáročnost procesu (např. omezení laboratorní výuky) sdílená „odpovědnost“ za kladný výsledek procesu (je-li pedagog hodnocen podle počtu absolventů, postará se o absolutorium studentů) ritualizace procesu (akceptace vzájemného předstírání – vztah sebepotvrzování) přehnaný důraz na autonomii, omezení vlivu vnějších (cizorodých) aktérů nivelizace, pasivní akceptace vnějších podmínek a adaptace na ně Poznámka na okraj zejména mladí samci se v raně-reprodukčním období přirozeně chovají jako r-stratégové samčí a samičí strategie se přirozeně liší (dříve oddělené vzdělávání chlapců a dívek) změna strategie (r → k) v rámci procesu dospívání (vojenská služba, manželství, …..) současná společnost nepovažuje dospělost za hodnotu!!!!! ztrácí se dělba generačních rolí !!!!

Univerzitní prostředí Současný stav pedagogové typu 1 (stará škola) – nerespektování zvýšené míry infantility studentů, vznik neřešitelných (generačních) konfliktů pedagogové typu 2 (nová vlna) – procesy vedoucí k plnění kvantitativních kvót úspěšných studentů (monitorovací indikátory evropských projektů ) Poznámka na okraj – Ulčova typologie studentů (Neviditelný pes, 5.6.2014) Inteligentní a pilní Chytří a líní Natvrdlí pilňáčkové Hloupí a líní 1 2 4 3  Πle  vnější motivace

Motivace k pobytu na VŠ Současný stav vědomé (aktivní) oddálení nástupu do reálného života (setrvání ve stavu nedospělosti) Trend vysokoškolsky převzdělané populace začal v západní Evropě a mám pocit, že se tím řeší vlastně spíš otázka nezaměstnanosti; nezaměstnanost mladých se prostě odkládá do budoucna, protože je extrémní rozdíl, jestli na trh práce pustíte osmnáctileté, nebo třiadvacetileté (H. Machková, Rektorka VŠE, Česká pozice 30.5.2014) nevědomé (pasivní) oddálení nástupu do reálného života – plnění ambic rodičů diplom mylně vnímaný jako poukaz na lukrativní (ideálně málo namáhavé) zaměstnání využívání studentských výhod – bonus v raném stádiu profesní kariéry snaha dosáhnout určitých vysoce specializovaných znalostí a dovedností (nebezpečí fachidiocie)

Vzdělání pro život Vzdělání pro přežití určitá míra vzdělání (nejen technického) je podmínkou nutnou pro přežití individua i společnosti – vysoká závislost na technice zásadní kvalitativní parametry vzdělání - pravdivost, funkčnost, praktická využitelnost (student musí vědět, proč si má danou věc osvojit) nezastupitelná funkce praktické výuky (laboratoře, dílny atd.) – praktická výuka musí být ve správné časové souslednosti provázána s výukou teoretickou (význam správně pochopeného neúspěchu) výcvik v kritickém myšlení a tvorbě logických struktur (kritické body pracovního postupu) JE Dukovany Studénka, 8.8.2008

Vzdělání pro život Univerzita jako prostor pro dospívání Učedník, od něhož nikdy nežádáme nic takového, co vykonat nemůže, nikdy neudělá všechno co udělat může (J.S. Mill, 1806 - 1873) student musí být konfrontován s vlastními limity, které se učí překonávat student musí být konfrontován s neúspěchem, za nějž přijme odpovědnost a vyvodí z něj důsledky (tlak na pochopení vztahů příčina – následek) posilování prvků strategického chování a myšlení pedagog je zodpovědný za metodu, nikoli za výsledek pochopení pozitivního vlivu diskriminace každému lze pomoci dostat se o schod výš, jen nemnohým lze však pomoct dobýt Mount Everest včasná a odpovědná diskriminace ve prospěch funkčnosti systému (metoda jazykových škol, sportovních klubá apod.) práce s časem (vědomí konečnosti) plánování, dodržování termínů, smysluplné (rozvíjející) využití času

Vzdělání pro život Univerzita jako prostor pro dospívání socializace vytváření funkčních sociálních sítí (studijní kruhy, společně zažitý neúspěch) umění vedení sporu cena sdíleného času přijetí rolí  aktivní ovlivňování vlastního životního prostředí smysl pro míru slušnost  servilita; drzost  aktivita pochopení hierarchické struktury systémů a řešení úkolů na správné úrovni systému vyrovnání se s nečekaným vše se nedá naučit, cesta může být cíl

Přechodové rituály Promoce na UK Commencement na Harvardu promoce → z lat. promotio, od pro-moveo - postrčit, podpořit Commencement na Harvardu Commencing – beginning - začátek

Černé zkouškové termíny Moje cesta Černé zkouškové termíny

Moje cesta

A to je konec….. Děkuji za pozornost