Doba řešení projektu: –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Advertisements

ZELENÝ KOMPAS VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY ZAMĚŘENÉ NA ROZVOJ DOVEDNOSTÍ ŠETRNÝCH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
PT – obecná charakteristika
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Představení zajímavých projektů OPVK
Základní škola, Brno, Štolcova 16
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Morfologie savců a ptáků Karolína Rezková. T-exkurze jsou skvělou příležitostí pro středoškoláky, kteří si chtějí vyzkoušet něco nad rámec školní výuky.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Neratovice 24. ledna 2014 Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem Stáž pedagogických.
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Pokusy ve výuce přírodovědných předmětů CZ.1.07/1.1.26/
„Přírodní vědy moderně a interaktivně“ „Natural Sciences in Modern and Interactive Way“ Město Orlová.
Informační schůzka ŠANCE – před - po 1. výzvě.
Příprava a realizace PISA 2015
Projektový den Střední školy elektrotechnické, Ostrava, Na Jízdárně 30, příspěvkové organizace Mária Borovská Ostrava, TIME (tréninkové, inovační,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
ZŠ Vsetín, Sychrov 97 a projekt Heuréka! aneb podpora badatelských aktivit žáků ZŠ v přírodovědných předmětech Závěrečná konference Praha Jaroslava.
Metodická podpora úprav RVP ZV
Cesta k modernímu vzdělávání
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
ŠKOLY PRO REGION modernizace ŠVP ZV v českorakouském příhraničí Novohradska registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/ Datum zahájení projektu:
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
PROJEKT: „VÝUKA MATEMATIKY POMOCÍ APLIKACÍ Z REÁLNÉHO ŽIVOTA ANEB MATEMATIKA NENÍ VĚDA“ REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU - CZ.1.07/1.1.34/ Pilotní ověření.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Kurz Adobe Dreamweaver CS6 v LMS Moodle
10. krajské setkání metodiků Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji č. CZ.1.07/1.1.00/
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Projekt: „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI Leoš Křeček.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE Modernizací a inovací výuky k rozvoji klíčových kompetencí žáků Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.06/ Poskytovatel.
Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková.
Psát není tak složité, aneb pojďte s námi tvořit Metodický portál.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
1 PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ Radim Chmelík.
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ
DidactIG Liberec 21. dubna 2018 Jiří Vaníček.
Úvodní seminář Klíčová aktivita č. 3
TECHNOLOGIE PODPORUJÍ DIFERENCIACI VÝUKY
PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Plánování prvních kroků
Konflikt, koření života
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Název operačního programu:
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Litosféra ZEMĚPIS – DĚJEPIS
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Transkript prezentace:

„HEUREKA! aneb podpora badatelsky orientovaných aktivit žáků ZŠ v přírodovědných předmětech“

Doba řešení projektu: 15. 3. 2012 – 15. 9. 2014 Název projektu: „HEUREKA! aneb podpora badatelsky orientovaných aktivit žáků ZŠ v přírodovědných předmětech“. (Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/26.0059) je finančně podporován Evropským sociálním fondem a ze státního rozpočtu ČR v rámci globálního grantu OP VK, IPO – Oblast 1.1 (výzva 26). Cílová skupina: projekt je určen pro žáky a pedagogy 2. stupně ZŠ (a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) a je zaměřen na výuku přírodovědných předmětů (zejména biologie, geologie a příbuzných oborů). Doba řešení projektu: 15. 3. 2012 – 15. 9. 2014 Cíle projektu jsou následující: Poskytnout pedagogům nástroje pro zavádění nových metod zaměřených na rozvoj badatelského a kritického myšlení do výuky. Umožnit sdílení zkušeností mezi pedagogy a přenos příkladů dobré praxe. Využít vzdělávací potenciál muzeí. Seznámit na zajímavých příkladech žáky s vědeckými problémy, prací vědců a motivovat je pro studium přírodovědných oborů. 5. Zavést do výuky motivační metody s důrazem na badatelské a kritické myšlení.

Autorský tým: Hlavní manažer projektu: Mgr. Milan Libertín, Ph.D. (milan_libertin@nm.cz)   Koordinátorka projektu: RNDr. Eva Kadlecová (eva-kadlecova@centrum.cz) Autor vzdělávacích materiálů: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (vasilis.teodoridis@pedf.cuni.cz) Metodik projektu: RNDr. Jana Skýbová (jana.skybova@pedf.cuni.cz) Koordinátor diseminace: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (lenka.pavlasova@pedf.cuni.cz) Metodička elearningu a koordinátorka online aktivit (Centre for Modern Education) – Mgr. Barbora Dvořáková - bdvorakova@cfme.net

1. VĚDA VE ŠKOLE - Vytvoření a odpilotování metodických materiálů zaměřených na praktickou i laboratorní výuku přírodních věd, vedoucí k rozvoji „vědeckého uvažování“ (propedeutiky vědeckého myšlení). 30 sad vzdělávacích materiálů z 10 přírodovědných oborů (dle RVP ZV), každé téma je zpracováno v této struktuře: metodika pro učitele, pracovní list, elearningová lekce, animace, online ukázka (ukázka metodických postupů ve vědecké praxi apod.), inspiromat (slavné objevy, náměty na zajímavé pokusy do výuky apod.).

Ukázky PL a metodiky Astronomie - Hvezdy

ANIMACE

E-LEARNING

VIDEA

2. VĚDA ONLINE – vytvoření webového portálu na kterém, budou online dostupné výukové materiály, web bude obsahovat žákovskou část a část pro pedagogy. Byl vytvořen webový portál www.objevuj.eu , který obsahuje dvě části žákovskou a část pro pedagogy. Na webovém portále jsou veškeré výukové materiály vytvořené během projektu, rozdělené podle tématu. Web dále umožňuje komunikaci s projektovým týmem, obsahuje fotogalerii, aktuality a veškeré výstupy projektu. Výstupy plánujeme publikovat také na www.rvp.cz.

VÝSTUPY

VÝSTUPY

3. PILOTÁŽ PŘI REÁLNÉ VÝUCE S VYHODNOCENÍM ÚSPĚŠNOSTI – ověření při výuce, zda metodické materiály přispěly k rozvoji vědeckého uvažování žáků a lepší motivaci během výuky. Proběhla pilotní výuka na 8. partnerských školách a následné zapracování připomínek k výukovým materiálům. V projektu bylo použito 2. dotazníkových šetření pilotáže a testování, které zajistili, že projekt reaguje na skutečné potřeby škol a jeho výstupy by měly být kvalitní a využitelné ve výuce.

4. VĚDA NÁS BAVÍ - celoroční soutěž zaměřená na praktické vyzkoušení a osvojení metod pro školní týmy (součástí využití místního muzea). Součástí projektu byla i celoroční hra pro školní týmy. Bylo řešeno 10. badatelských úkolů (po dobu jednoho školního roku). Na webu byl vždy zveřejněn jeden badatelský úkol pro třídu či skupinu žáků, pokaždé z jiného oboru. V rámci úkolu bude simulován vědecký problém – týmy mohly v rámci herního kola projít indicie a sestavovat na jejich základě vlastní hypotézy (přiklánět se k hypotézám vědců), poté získaly hodnocení svých výsledků s autorským vědeckým řešením.

5. ŠKOLENÍ A STÁŽE – zajištění proškolení dalších učitelů v práci s výukovými materiály vytvořenými během projektu. Dále by pedagogové měly získat odborný i metodický základ pro přípravu vlastních výukových aktivit. V rámci aktivity bylo uspořádáno 14. jednodenních školení, která se uskutečnila na různých místech ČR - alespoň 2. v každém z regionů . Semináře byly zaměřeny na metodiku výuky s podporou vědeckého myšlení a využívání připravených materiálů.

Metody sběru dat pro hodnocení výukových materiálů dotazníky vyplněné žáky (tištěná forma) + osobní sdělení žáků (volná odpověď v tištěném dotazníku) dotazníky vyplněné učiteli (on-line) + osobní sdělení učitelů (volná odpověď v on-line dotazníku, e-mailová sdělení)

Hodnocení výukových materiálů žáky: DOTAZNÍK Dotazník byl vyplňován bezprostředně po absolvování výuky, obsahoval 6 uzavřených otázek s výběrem odpovědi a 1 otevřenou otázku umožňující vyjádřit názor žáků

škola, třída, téma, pohlaví, položka (otázka)1-6, komentáře žáků ZDROJOVÁ DATA

ZDROJOVÁ DATA - témata

ZDROJOVÁ DATA – zapojené školy

Základní charakteristika souboru žáků celkem 4362 Testování bylo prováděno na velkém souboru žáků

Počet zapojených žáků testujících jednotlivá témata Rovnoměrně byla otestovány všechny témata, to byl cíl a byl splněn

Počet testovaných témat a zapojených žáků z jednotlivých pilotních škol

Testování témat v jednotlivých ročnících na pilotních školách Tento graf bude použit k reakci na připomínky (vhodnost testování témat v ročnících)

Výsledky odpovědí žáků na položku 1 „Při řešení úloh jsem se dozvěděl/a něco nového.“ Z grafu vyplývá, že jednoznačně převažují kladné odpovědi (rozhodně souhlasím, spíše souhlasím), tzn. že výukové materiály byly koncipovány tak, aby nesuplovaly výuku, ale aby ji obohacovaly, což bylo prvotním cílem (byl tedy splněn)

Výsledky odpovědí žáků na položku 2 „Zadání úloh bylo pro mne srozumitelné.“ Z grafu vyplývá, že jednoznačně převažují kladné odpovědi (rozhodně souhlasím, spíše souhlasím), tzn. že výukové materiály byly koncipovány tak, aby byly pro většinu žáků srozumitelné, což bylo dalším cílem projektu (tento cíl byl tedy splněn)

Výsledky odpovědí žáků na položku 3 „Řešení úloh mne bavilo.“ Převažují kladné odpovědi, ale nelze si nevšimnout i skupiny žáků, kteří odpovídali spíše negativně. Je jasné, že některé žáky tento styl výuky (aktivní výuka metodou kritického myšlení) nebaví, někteří preferují, pokud mohou být pasivní, pro některé je nezajímavé téma a proto je nebaví ani úlohy na toto téma

Výsledky odpovědí žáků na položku 4 „Řešení úloh bylo pro mne ...“ Převažují konstatování, že úlohy jsou přiměřeně obtížné až snadné, nebo velmi snadné. Může to být způsobeno tím, že testování probíhalo i na gymnáziích, kde jsou žáci obecně zvyklí na těžší úlohy.

Výsledky odpovědí žáků na položku 5 „O tématu bych se chtěl/a dozvědět víc.“

Výsledky odpovědí žáků na položku 6 „Grafické zpracování materiálu se mi líbilo.“ Převažují kladné odpovědi

Výsledky odpovědí žáků na položku 7 „volná odpověď“

OBSAHOVÁ ANALÝZA KOMENTÁŘŮ ŽÁKŮ nelike/nuda - Obecná biologie, Botanika (morfologie, systém), fylogeneze a ontogeneze člověka, Geologie (Země, regionální geologie), minerály, evoluce, Ekologie (vztahy, OŽP) nechápu/nejasné – Zoologie (stavba, etologie), fylogeneze a ontogeneze člověka, Botanika (morfologie, systém), Geologie (procesy, regionální geologie) Vypsat hlavní oblasti připomínek dětinské – genetika, etologie, houby s plodnicemi (gymnázia) těžké – fylogeneze a ontogeneze člověka, výživa hub (6. ročník) technické problémy – kvalita videí, ovládaní animace (ontogeneze člověka), seká se to

Hodnocení výukových materiálů učiteli: on-line dotazník vyplněno bylo 188 (240) on-line dotazníků obsahovaly množství vyjádření, kladná i záporná, některé byly bez připomínek „negativní“ celkem 189 připomínek pro 107 témat ze 6 pilotních škol

On-line dotazník pro učitele

OBSAHOVÁ ANALÝZA NEGATIVNÍCH KOMENTÁŘŮ obsahová obtížnost – Geologie, Astronomie, Zoologie, genetika, etologie, Mineralogie, petrologie, Ekologie, Mykologie časová náročnost – Botanika, Ekologie, Geologie - geologické procesy, Astronomie, Mineralogie, petrologie - horniny, Botanika, Paleontologie problematické zpracování tématu – fylogeneze a ontogeneze člověka, anatomie a morfologie člověka, horniny, evoluce

Výsledky odpovědí žáků na položku 4 „Řešení úloh bylo pro mne obtížné učitelé žáci shoda

Udržitelnost: Badatelská hra – min. 6 kol badatelské hry Exkurze na vědecká pracoviště Přírodovědeckého muzea – 1 týden Udržovat webový portál – přidávat další příspěvky do inspiromatu Pracovní listy, metodiky a el. sborník – umístíme na webový portál www.rvp.cz