Odbor sociálních věcí a zdravotnictví Krajský úřad Jihočeského kraje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Finanční možností svépomocných skupin
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Terénní sociální práce
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
1 Dotace MPSV jako zdroj financování zaměstnanců v sociálních službách Praha, květen 2014 Mgr. Antonín Shejbal Odbor sociálních služeb.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Protidrogová politika v EU a v ČR Blanka Korčišová Viktor Mravčík Jůnův statek
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Konference Financování protidrogových služeb LK Kateřina Gruntová, DiS. Krajská protidrogová koordinátorka.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
ADVAITA, o. s. MUDr. David Adameček.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Informace o plánování sítě sociálních služeb v Jihočeském kraji.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Dotační řízení MPSV Mgr. Petr Studenovský. Dotační řízení MPSV Setkání s poskytovateli sociálních služeb Jihočeského kraje k dotačnímu řízení Ministerstva.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 P rimární prevence v Ústeckém kraji Konference „Prevence kriminality v Ústeckém kraji “ 19. listopadu 2008 Krajský úřad Ústeckého kraje.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Sběr dat o drogách na regionální/místní úrovni MUDr. Viktor Mravčík.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Kvalita v sociálních službách jako proces
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Zkušenosti poskytovatele sociálních služeb s vyrovnávací platbou Ing
Ing. Stanislava Správková
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Dokončení DŘ 2012 a Podmínky DŘ 2013
Transkript prezentace:

Odbor sociálních věcí a zdravotnictví Krajský úřad Jihočeského kraje Konkrétní příklad financování specifických sociálních služeb, praxe, výhledy Mgr. Marek Nerud Odbor sociálních věcí a zdravotnictví Krajský úřad Jihočeského kraje

Anotace: Sociální služby pro uživatele drog jsou v ČR jako specifická forma pomoci a ochrany společnosti financovány od druhé poloviny 90. let minulého století. Hlavním přispěvatelem byla od počátku Mezirezortní protidrogová komise (nyní RVKPP), v relativně menším objemu se podílely další centrální orgány státní správy (ministerstva). Se vznikem krajů a především nabytím účinnosti zákona o sociálních službách (č.108/2006 Sb.) se okolnosti financování (a obecně provozování těchto služeb) začaly zprvu vcelku nenápadně, poté relativně dramaticky měnit. Současný stav a vyhlídky financování tohoto typu služeb (tj. konkrétní sociální služby zaměřené na vybranou cílovou skupinu), které se zároveň nemohou ucházet o finanční prostředky z fondů EU jsou tématem tohoto příspěvku.

ČÁST JEDNA: PRAXE A/ SLUŽBY - Obsahem tohoto příspěvku jsou sociální služby, určené uživatelům drog, tedy nikoli všechny myslitelné sociální služby daného druhu, ale pouze tyto, specificky zaměřené.   1/ Za takové služby se dají považovat (tj. z těch, které vymezuje zákon č.108/2006 Sb. o sociálních službách): ·        §37 sociální poradenství (míněno odborné, nicméně tuto službu v podstatě podle standardů RVKPP musí poskytovat kontaktní centra), ·        § 59 kontaktní centra, ·        §64 služby následné péče (podle současného stavu zákona pouze terénní a ambulantní), ·        §68 terapeutické komunity (kam se pro účely posouzení podle zákona zahrnují i pobytové služby následné péče – doléčování), ·        §69 terénní programy Tyto služby nemají zpracované své tzv.druhové standardy, řídí se jedním dokumentem, nazvaným Standardy kvality sociálních služeb (MPSV 2002). Ty jsou členěny na standardy procedurální, personální a provozní. Dále pak zákonem o sociálních službách. Podmínkou pro přidělení dotace (MPSV) je registrace služby. Z tohoto určení je třeba vycházet při zpracovávání koncepčních dokumentů v oblasti sociálních služeb, především střednědobých plánů rozvoje SS.

2/ Oproti tomu v oblasti protidrogové politiky, při plánování služeb pro uživatele drog, nebo osoby drogami ohrožené, se vychází z klasifikace, zavedené RVKPP (MPK), potažmo ze Standardů odborné způsobilosti (2003). Systém udělování certifikací byl spuštěn v r.2006, zařízení jsou krom Speciálního standardu se řídit i Obecným standarde. Pro žádost o dotaci ze státního rozpočtu je certifikace odborné způsobilosti služby povinná (RVKPP), MPSV ji pro účely svého dotačního řízení nevyžaduje, MZ se zavedením této povinnosti počítá u dotací na r.2009: 1. Detoxifikace (je nutný statut zdrav.zařízení) 2. Terénní programy (není nutný statut zdrav.zařízení) 3. Kontaktní a poradenské služby (není nutný statut zdrav.zařízení) 4. Ambulantní léčba (je nutný statut zdrav.zařízení) 5. Stacionární programy ((je žádoucí statut zdrav.zařízení, zahrnuje i doléčovací programy pobytové /denní, noční stacionáře) 6. Krátkodobá a střednědobá ústavní léčba (je nutný statut zdrav.zařízení) 7. Rezidenční péče v terapeutických komunitách (není nutný statut zdrav.zařízení, mimo případu, je-li tento program poskytován jako samostatné oddělení/ pobočka zdrav.zařízení ) 8. Ambulantní doléčovací programy (není nutný statut zdrav.zařízení) 9. Substituční léčba (je nutný statut zdrav.zařízení)   10/ Pro pořádek ještě uveďme služby primární prevence (standardy od r.2006, systém certifikací v průběhu r.2007, pro žadatele na RVKPP, MŠMT pro rok 2008 již certifikace odborné způsobilosti povinná.

SLUŽBY - Stručně shrnuto: Za službu, zaměřenou na osoby užívající drogy nebo na drogách závislé, která splňuje nejvyšší možné požadavky na splnění jakési svojí kvality (formálně doložitelné) můžeme považovat službu, která: ·        Naplňuje znaky zákona o sociálních službách §       Řídí se Standardy kvality sociálních služeb (MPSV 2002) §       Je jako sociální služba registrována §       (a proběhla u ní úspěšně inspekce kvality) ·        Zároveň je popsána ve Standardech odborné způsobilosti (RVKPP 2003) §       Řídí se jimi §       Je podle nich certifikována … a k tomu všemu splňuje další podmínky poskytovatelů dotací nižší než centrální úrovně (kraje, magistráty, obce), leckdy jdoucí nad rámec těchto požadavků z centrální úrovně

B/ FINANCE: Dotace RVKPP může být poskytnuta pouze na podporu následujících typů služeb a projektů v oblasti protidrogové politiky: ·                    primární prevence, tj. projektů specifické dlouhodobé primární protidrogové prevence, ·                    kontaktní a poradenské služby, ·                    terénní programy, ·                    ambulantní léčba, ·                    substituční léčba, ·                    detoxifikace, ·                    stacionární programy; ·                    rezidenční péče v terapeutických komunitách, ·                    ambulantní doléčovací programy, ·                    služby pro uživatele drog ve výkonu trestu a ve vazbě, …A DALŠÍ

Dotace ministerstva zdravotnictví může být poskytnuta pouze na podporu následujících typů služeb a projektů v oblasti protidrogové politiky. Přednostně budou financovány ty projekty, které naplní priority vyhlášené pro rok 2008, jimiž jsou: ·                    Detoxifikační léčba ·                    Substituční léčba ·                    Ústavní léčba závislých osob ·                    AT ordinace, ambulantní léčba závislých osob ·                    Kontaktní centra, terénní programy, a denní stacionáře, omezeně, dle množství dostupných schválených finančních prostředků ve SR kapitoly 335 MZ v kalendářním roce. V roce 2008 nebudou podpořeny žádosti o dotace pro doléčovací programy, terapeutické komunity pro uživatele drog. Podpora dále nebude realizována u programů primární prevence. Dotace ministerstva práce a sociálních věcí Zaměření podpory, účel dotace 1. Dotace ze státního rozpočtu (kapitoly MPSV) se poskytuje k financování běžných výdajů, které souvisejí s poskytováním sociálních služeb v souladu se zpracovaným střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb kraje, tj. bude podporováno poskytování sociálních služeb, které jsou součástí plánů rozvoje sociálních služeb krajů. 2. Dotace ze státního rozpočtu se poskytuje na financování základních druhů a forem sociálních služeb v rozsahu stanoveném základními činnostmi při poskytování sociálních služeb pro příslušný druh sociální služby, jejichž výčet a charakteristiky jsou uvedeny v části III, hlavě I, díle 2 až 4 zákona o sociálních službách

FINANCE - Stručně shrnuto: DOTACE CENTRÁLNÍ ÚROVEŇ (v rámci Národní protidrogové strategie) RRVKPP, MZ, MPPSV, Ministerstvo spravedlnosti (programy protidrogové ve vězeňství)   DOTACE KRAJSKÁ ÚROVEŇ (konkrétně Jčk) Krajská protidrogová strategie Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb kraje Další (příklad JčK – Program rozvoje kraje, Akční plány pro jednotlivá léta)   MÍSTNÍ ÚROVEŇ Místní protidrogová strategie (je-li), Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb obce/ regionu (KPSS) (je-li), Další (příspěvky soc.zdrav.komise, dary a další…jsou-li) Dotace/ projekty EU - NEJSOU URČENY NA SLUŽBY PRO TUTO CÍLOVOU SKUPINU, NELZE ŽÁDAT Další granty (komunitární programy, Norské fondy apod…) - V OMEZENÉ MÍŘE, ZPRAVIDLA NIKOLI NA PROVOZ (investice, vznik nových programů apod.) Další možnosti získání financí (VELMI OMEZENÉ PRO TYTO SLUŽBY): Sponzoří Dary občanů Nadace apod.

ČÁST DRUHÁ: VÝHLEDY Praktické otázky kolem financování tohoto druhů služeb, příležitosti a překážky: PŘEKÁŽKY: ·        mnohdy nekompatibilita jednotlivých systémů poskytování dotací (o.p.s. nemohou ze státních prostředků čerpat prostředky na jeden projekt z více státních zdrojů – proč zrovna a pouze o.p.s.?) ·        někde se uznatelné i neuznatelné náklady dublují, takže v praxi je třeba na jednu položku (třeba mzdy, čerpat z více zdrojů – ale nikdy nevíte, KOLIK dostanete v součtu) ·        naopak některé náklady jsou neuznatelné téměř všude (pokuty apod. – ale jak neplatit pokuty třeba správě sociálního zabezpečení, když dotace přijdou pozdě a organizace je nikoli faktický dlužník na odvodech, vám nikdo neřekne) ·        minimálně dva systémy v ČR financují totéž (sociální služby určené uživatelům drog) – RVKPP (ta financuje i ostatní služby – třeba zdravotnické, primární prevenci, vzdělávání apod.) a MPSV (financuje i ostatní sociální služby, tedy nejen určené uživatelům drog). Zdá se, že se nejsou schopni dohodnout a systém není příliš průhledný.

PŘÍLEŽITOSTI: Síťování služeb (potřeby * možnosti a naopak) Zdokonalovaná koordinace (více informací směrem k centrální úrovni zezdola, na úrovni partnerství, nikoli subordinace / naopak pochopitelně také) Spolupráce podporovatelů na místní (regionální úrovni/ obce a kraj, případně další regiony) – sdružování prostředků i argumentů vůči centrální úrovni Sdružování organizací – profesionální asociace MÍT NEUSTÁLE NA PAMĚTI VÝCHODISKA   Abychom se dostali k praktickému závěru, musíme se shodnout na východiscích, k jejichž obhájení nám nestačí citovat z koncepčních materiálů vyšší úrovně, ale musíme si na ně odpovědět (odpovídat) sami.

VÝCHODISKA (některá možná, co vypadají logicky): TYTO SLUŽBY JSOU POTŘEBNÉ – PROČ? Existuje „drogový problém“, který někoho ohrožuje. Uživatele nebo ještě více nás ostatní? TYTO SLUŽBY JSOU POSKYTOVÁNY KOMU A PROČ? Uživatelům drog (pak je to prevence zdravotní pro nás, zlepšení jeho životní situace nebo odstranění sociálního vyloučení pro něho?) Nebo je to kombinace obého? JAK MAJÍ BÝT TYTO SLUŽBY POSKYTOVÁNY? Měly by mít tyto služby nějak garantovanou kvalitu (což úzce souvisí s efektivitou), nebo mohou mít nějakou specifickou podobu podle toho, kdo a kde je poskytuje? TYTO SLUŽBY MUSÍ BÝT DOSTUPNÉ – A JAK TO ZAŘÍDIT? Co je míněno dostupností služeb, a jak navrhnout optimální model, aniž bychom byli vázáni v samotných počátcích svázáni historií a ohledy na finance? TYTO SLUŽBY MUSÍ BÝT EFEKTIVNÍ – A JAK TO ZAŘÍDIT Kde je měřítko reálné efektivity a jaká je cena za život, nebo alespoň za ten z našeho pohledu nekvalitní (u klienta čili uživatele). A jak si ceníme to samé u nás a našich blízkých? TYTO SLUŽBY MUSÍ BÝT NĚJAK FINANCOVANÉ Toto je obecně otázka zodpovědnosti správců (republika, kraj, regiony, obce) TYTO SLUŽBY MUSÍ BÝT FINANCOVATELNÉ Toto je otázka zodpovědnosti všech (včetně poskytovatelů služeb).

Úroveň republiková / centrální Současná praxe / stav v této oblasti s úkoly do budoucnosti (rok 2007 - oblast protidrogové politiky)    Úroveň republiková / centrální §       Řešena otázka odbornosti služeb (zavedení standardů) §       Řešena (byť s ohledem na neexistující odpověď na otázku dostupnosti) otázka financování služeb §       Výhledově bude řešena otázka sítě služeb na národní úrovni (AP 2007 – 2009) ·        Úroveň krajská §       Řešena otázka odbornosti služeb (víceméně převzatý funkční a osvědčený model centrální) §       Řešena (byť s ohledem na možnosti krajského rozpočtu) otázka financování služeb §       Řešena otázka sítě služeb na krajské úrovni (Minimální síť služeb) ·        Úroveň místní §       otázka odbornosti služeb §       otázka financování služeb §       otázka sítě služeb ( v tomto případě spíše otázka dostupnosti a potřebnosti jednotlivých vytipovaných služeb)

děkuji Mgr.Marek Nerud nerud@kraj-jihocesky.cz protidrogový koordinátor vedoucí oddělení prevence a humanitních činností odbor sociálních věcí a zdravotnictví KÚ Jihočeského kraje nerud@kraj-jihocesky.cz