Praha, 27.11.2007Seminář CSVŠ + MŠMT Akreditace programů nebo institucí ? Akreditace programů a vnitřní hodnocení kvality ? Diskuse nad náměty z doporučení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
VÝVOJ POLITIKY ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
IP národní: Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Hlavní garant: Prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA Zahájení realizace projektu:
Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT OECD Thematic Review of Tertiary Education Synthesis Report Assuring and Improving Quality of Tertiary Education.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
RVŠ a financování výzkumu, vývoje a inovací 17. září 2009 Karolinum RVŠ pokládá za neproduktivní další diskusi k tématu VaVaI bez navýšení finančních prostředků.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Novela VŠ zákona - jednání komisí Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 3. jednání sněmu RVŠ, 22. listopadu 2012.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Studentská PARDUBICE
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, s. r. o.
Návrh zajištění metodického a organizačního zázemí Návrh zajištění metodického a organizačního zázemí.
Novela zákona o elektronickém podpisu Předmět úpravy novely zákona Obsah prezentace  Dosažení kompatibility se Směrnicí 1999/93/ES:  uznávání.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
, 2. sněm RVŠ Závěry ankety k novele zákona č. 130/2002 Sb. Zpracovali : B. Tremlová a F. Ježek.
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Zpráva o činnosti SK RVŠ 15. zasedání P RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Podpora rozvoje veřejných vysokých škol: od projektů k rozvojovým plánům Petr Černikovský
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Výroční konference OP PIK
Zajištění kvality studijních programů
Standardní postupy a standardní péče – jak na to?
Institucionální akreditace
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Transkript prezentace:

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Akreditace programů nebo institucí ? Akreditace programů a vnitřní hodnocení kvality ? Diskuse nad náměty z doporučení expertů OECD v rámci projektu Thematic Review of Tertiary Education

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Hlavní účely zajišťování kvality Různé formy kvality a procesů jejího hodnocení slouží dvěma základním účelům: odpovědnosti a zdokonalování odpovědnost: „summativní“ přístup  objektivní „měření“, tj. dosažení určených standardů  zveřejnění výsledků; obecně spojována s vnějším hodnocením  akreditace zdokonalování: „formativní“ přístup  doporučení k dalšímu vývoji na základě analýzy  výsledky slouží především hodnocenému subjektu; obecně spojováno s vnitřním hodnocením obě formy zajišťování kvality jsou potřebné

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Terminologie akreditace (accreditation/licencing) výsledek je rozhodnutí ano/ne stanovené na základě hodnocení, zda instituce/část… nebo studijní program/modul… splnila předem určené standardy; hodnocení (assessment/evaluation) výsledek je známka (stupeň) vyjádřená numericky nebo popisem určený na základě kvantitativního hodnocení, do jaké míry jsou splněny výsledky (jak dobré jsou výsledky) audit (review) výsledek je popis do jaké míry instituce nebo program naplňuje svoje vlastní cíle a zda jsou procesy efektivní

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Akreditace v názorech akademické komunity Boloňský proces: Salamanka 2001, konvent akademické komunity jednoznačně podpořený požadavek: akreditace či různé certifikační mechanismy budou založeny na hodnocení kvality negativní názor na: * možnost nalezení společného akreditačního mechanismu * evropskou meta-akreditační agenturu obavy z: * přílišného nárůstu administrativy * byrokratických přístupů * nepochybně vysoké ceny za prováděné úkony

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Akreditace na evropské úrovni Guy Haug: Quality Assurance/Accreditation in the Emerging European Higher Education Area: a possible scenario for the future. Akreditace jednotlivých studijních programů se může stávat příliš komplikovaným mechanismem na to, aby měl naději na přežití. Akreditace programů se může soustředit jen na některé aspekty, například na: * nové programy * inovaci programů * profesní standardy apod., * ale absolutní zobecnění akreditace na všechny programy není možná ani žádoucí. Akreditace programů může vést k absolutnímu kolapsu systému a může rovněž bránit inovacím a rozvoji.

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Akreditace na evropské úrovni Dlouhodobý vývoj směřuje k institucionální akreditaci, kterou může akreditace programů doplňovat v určitých oblastech nebo v určitých případech Příklad: Může nastat případ, že instituci nelze akreditovat pro všechny vzdělávací oblasti, přestože v některých disciplínách si vede velmi dobře Váha institucionální a programové akreditace se může v čase měnit podle potřeby. Institucionální akreditace je pro vysoké školy atraktivnější, podporuje jejich autonomii, může aplikovat některá společná kritéria. Navrhované požadavky: * Instituce by měla prokázat efektivní systém vnitřního zajišťování kvality. * Procedura akreditace by měla být založena na interním hodnocení kvality a externí auditoři by měli být alespoň ze tří evropských zemí.

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT OECD Synthesis Report – akreditační „režimy“ různé akreditační povinnosti, různé důsledky povinná akreditace, jednotně aplikovaná pro instituce a/nebo programy dobrovolná akreditace, možné výjimky: * profesní programy (Švýcarsko) * některé obory (medicína a učitelství, Chile) * stížností, které si akreditaci vyžádají (Estonsko) akreditace je různá pro různé typy institucí (ČR: vysoké školy vs. vyšší odborné školy) akreditovaná instituce  určitý statut  vytváření a poskytování programů bez omezení; možná výjimka: doktorské programy (Norsko, Austrálie, Mexiko, Švédsko, Polsko, Island) akreditace je * cyklický proces (typicky 5-6 let: Austrálie, Čína, Korea, Japonsko, Holandsko …) * udělená na dobu určitou (kromě ČR například Estonsko, Nový Zéland,..)

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT OECD Synthesis Report – funkce akreditace, agentury, doporučení funkce * akreditace instituce/programu  povolení fungovat/poskytovat program (výjimky: např. Mexiko) * akreditace je podmínkou pro získání veřejných finančních prostředků akreditační agentury * přímý vliv vlády * sdílená odpovědnost * nezávislost na státu doporučení * vytvářet efektivní systém zajišťování kvality * sledovat cenu procesů * rozlišit a kombinovat účely  odpovědnost (akreditace) a zdokonalování (hodnocení kvality)

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Současná situace v ČR Odpovědnost akreditace (Akreditační komise) * akreditace programů veřejné i soukromé VŠ, všechny VOŠ *„akreditace“ instituce soukromé VŠ mezinárodní/ profesní akreditace, licence, uznání ekonomické obory, medicína, veterinární medicína, Hodnocení kvality za účelem zdokonalování * Akreditační komise (zejména soukromé VŠ) * mezinárodní hodnocení (zejména EUA) * projekt „Hodnocení kvality vysokých škol) * vnitřní hodnocení vysokých škol povinnost ze zákona  nekoordinovaná, různě rozvinutá

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Výsledky 1. semináře – názory Václav Vinš (MŠMT) v ČR existuje 4500 oborů; nové obory vznikají modifikací stávajících, množina ak. pracovníků je stálá narůstá jejich pracovní zatížení AK akredituje nejen nové programy, ale i obory, je přetížena re-akreditacemi má-li VŠ státní souhlas, má už jistý „kredit“  stačí věnovat pozornost jen novým oborům/programům; periodické hodnocení instituce ověří, zda v ní fungují mechanismy vnitřního zajišťování kvality Milan Sojka (AK) většina VŠ systém vnitřního hodnocení nemá, AK se tím zabývá při každém hodnocení, nemůže výsledky vnitřního hodnocení využívat Eva Münsterová (RVŠ) určitý přehled o vnitřním hodnocení kvality na VŠ existuje  známé jsou různé využívané systémy

Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Diskuse A) Jaké jsou silné a slabé stránky institucionální a programové akreditace? Jaký model institucionální akreditace (rozsahakreditovaných/hodnocených činností, akreditační/hodnotící kritéria, složení hodnotících týmů, platnost akreditace atd.) by byl v ČR optimální? B) Jaká kritéria by musel splňovat systém vnitřního hodnocení na jednotlivých vysokých školách pro udělení institucionální akreditace? Jakým způsobem by musel být stávající systém vnitřního hodnocení na konkrétní škole modifikován, tak aby bylo možno tuto školu institucionálně akreditovat?